Hyra av exet?!
Separation
  1. Medlem sedan
    Oct 2002
    #1

    Hyra av exet?!

    Ska försöka göra en låååång historia kort för att komma till själva frågan.

    Min sambo och jag har separerat och han har köpt ut mig ur vårt radhus. Nu bor jag hos min mamma i väntan på att hitta en egen bostad. Han bor oxå hos sina föräldrar då han renoverar i huset. Dessutom mår han dåligt av en depprition. Han vet inte om han har råd att bo kvar då han själv har satt sig i en ekonomisk knippa.

    Nu har han ångrat han vaf han har sagt och gjort mot mig. Och vill att vi ska försöka igen.

    Jag är inte helt emot det. Men det kommer inte gå på 2v utan snarare på 1-2år kanske. Jag vill att vi ska bo isär och kunna klara hans sjukdom som särbos innan vi provar bo ihop igen.

    Så alltså; Ett radhus står tomt och jag står utan bostad.

    Är det en dålig ide att fråga om jag får hyra radhuset av honom. (när det är fixat så att man kan bo där)
    Vi skulle kanske kunna skriva ett kontrakt som säger att jag hyr som en vanlig hyresgäst och att vi har uppsägningstid gentemot varandra. (för jag vill ju inte riskera att han kastar ut mig igen)

    Eller kommer det kännas som att jag bor i hans bostad. Kommer jag kunna sätta upp mina tavlor och mina grejer utan att behöva fråga honom om lov.
    Försöker se för och nack delar.

    Nån som kanske rent av sitter i samma sits som jag? Eller har gjort?! Ideer och tips?
  2. 1
    Hyra av exet?! Ska försöka göra en låååång historia kort för att komma till själva frågan.

    Min sambo och jag har separerat och han har köpt ut mig ur vårt radhus. Nu bor jag hos min mamma i väntan på att hitta en egen bostad. Han bor oxå hos sina föräldrar då han renoverar i huset. Dessutom mår han dåligt av en depprition. Han vet inte om han har råd att bo kvar då han själv har satt sig i en ekonomisk knippa.

    Nu har han ångrat han vaf han har sagt och gjort mot mig. Och vill att vi ska försöka igen.

    Jag är inte helt emot det. Men det kommer inte gå på 2v utan snarare på 1-2år kanske. Jag vill att vi ska bo isär och kunna klara hans sjukdom som särbos innan vi provar bo ihop igen.

    Så alltså; Ett radhus står tomt och jag står utan bostad.

    Är det en dålig ide att fråga om jag får hyra radhuset av honom. (när det är fixat så att man kan bo där)
    Vi skulle kanske kunna skriva ett kontrakt som säger att jag hyr som en vanlig hyresgäst och att vi har uppsägningstid gentemot varandra. (för jag vill ju inte riskera att han kastar ut mig igen)

    Eller kommer det kännas som att jag bor i hans bostad. Kommer jag kunna sätta upp mina tavlor och mina grejer utan att behöva fråga honom om lov.
    Försöker se för och nack delar.

    Nån som kanske rent av sitter i samma sits som jag? Eller har gjort?! Ideer och tips?
  3. just separerad
    #2

    Inget tips att ge, men nej det skulle

    jag själv inte fixa. Vill vara riktigt \"egen och fri\" efter min separation! Rent känslomässigt är det nog jättejobbigt, speciellt om ni glider ännu mer ifrån varandra. Tänk om du träffar en annan och han med, han lär ju då kanske vilja flytta tillbaka och du blir uppsagd efter gällande hyreslag (3 mån) om ni inte skriver annat hyresavtal. Men känner du att ni nog med största sannolikhet kommer att bli ihop igen, så varför inte? Vad säger han om detta? Klart att du måste få sätta upp tavlor och liknande, du måste ju få göra samma saker som i en vanlig hyresrätt. Det kan ni ju precisera exakt hur ni vill ha det i ett hyresavtal.
  4. 2
    Inget tips att ge, men nej det skulle jag själv inte fixa. Vill vara riktigt \"egen och fri\" efter min separation! Rent känslomässigt är det nog jättejobbigt, speciellt om ni glider ännu mer ifrån varandra. Tänk om du träffar en annan och han med, han lär ju då kanske vilja flytta tillbaka och du blir uppsagd efter gällande hyreslag (3 mån) om ni inte skriver annat hyresavtal. Men känner du att ni nog med största sannolikhet kommer att bli ihop igen, så varför inte? Vad säger han om detta? Klart att du måste få sätta upp tavlor och liknande, du måste ju få göra samma saker som i en vanlig hyresrätt. Det kan ni ju precisera exakt hur ni vill ha det i ett hyresavtal.
  5. Medlem sedan
    Jun 2005
    #3

    Jag skulle INTE göra det

    Visserligen fungerar det kanske just precis nu. Men som du skriver, det är en process på kanske 1-2 år innan och OM ni hittar tillbaka till varandra. Du har ju ingen aning om vad som kan hända under de åren. Hur bra kontrakt ni än fixar och hur överens ni än är nu så kan det ju bli strul framöver.

    Och jag skulle nog tro att det dessutom ger er sämre förutsättningar att rädda er relation. Spontant svar, kanske svartsynt, men så tänker jag. Oh jag lovar, vad som helst kan verkligen hända i framtiden. Människor förändras, påverkas och relationer lika så. Var rädd om dig!
  6. 3
    Jag skulle INTE göra det Visserligen fungerar det kanske just precis nu. Men som du skriver, det är en process på kanske 1-2 år innan och OM ni hittar tillbaka till varandra. Du har ju ingen aning om vad som kan hända under de åren. Hur bra kontrakt ni än fixar och hur överens ni än är nu så kan det ju bli strul framöver.

    Och jag skulle nog tro att det dessutom ger er sämre förutsättningar att rädda er relation. Spontant svar, kanske svartsynt, men så tänker jag. Oh jag lovar, vad som helst kan verkligen hända i framtiden. Människor förändras, påverkas och relationer lika så. Var rädd om dig!
  7. Medlem sedan
    Oct 2000
    #4

    Japp samma sits!

    Här har vi också en man som sa -på söndag ska du ut, spelar ingen roll om du inte har jobb, boende eller någon inkomst överhuvudtaget!
    Det fantastiska var att vi hade en inbokad tid hos två barnpsykologer på fredagen och där fick han ju höra det bästa för barnen (vilket man tycker skulle komma naturligt, men icke hos min man).
    Så för att göra en lång historia kort, så kom han till mig på lördagen och sa-Jag flyttar ut och du får hyra i andra hand i minst 1 år, vi skriver kontrakt m uppsägningstid.
    Det är JOBBIGT att bo kvar i hans lägenhet och vetat att jag är beroende av honom på det sättet, men det det är en sån liten del i det hela så det att jag HAR ett boende till mig och barnen under 1 år överväger allt annat som kan var jobbigt m att bo här.
    Det kunde inte bli på bättre sätt - för mig och mina barn iallefall.

    kram
    Eva
  8. 4
    Japp samma sits! Här har vi också en man som sa -på söndag ska du ut, spelar ingen roll om du inte har jobb, boende eller någon inkomst överhuvudtaget!
    Det fantastiska var att vi hade en inbokad tid hos två barnpsykologer på fredagen och där fick han ju höra det bästa för barnen (vilket man tycker skulle komma naturligt, men icke hos min man).
    Så för att göra en lång historia kort, så kom han till mig på lördagen och sa-Jag flyttar ut och du får hyra i andra hand i minst 1 år, vi skriver kontrakt m uppsägningstid.
    Det är JOBBIGT att bo kvar i hans lägenhet och vetat att jag är beroende av honom på det sättet, men det det är en sån liten del i det hela så det att jag HAR ett boende till mig och barnen under 1 år överväger allt annat som kan var jobbigt m att bo här.
    Det kunde inte bli på bättre sätt - för mig och mina barn iallefall.

    kram
    Eva
  9. Medlem sedan
    Oct 2002
    #5

    Situationen är ändrad :)

    Strax efter att jag skrivit mitt inlägg ringer en mäklare mig och frågar om jag är intresserad av en viss lägenhet. Och om jag ville titta på den. Visst! Jag och syrran racar dit med våra barnvagnar och stället är TOPPEN!

    Jag lämnar ett bud och köparen tar det. Så han ska inte ens ha nån visning.

    Jag får flytta in månadsskiftet okt/nov och det är ju snart. Ihhhhh! Va glad jag blev! Ska skriva kontrakt imorgon. Så håll tummarna för att allt går vägen nu.

    Visst har mamma varit en enorm hjälp till mig under dom här 5 månaderna jag bott här men det ska bli så skööööönt att få ett EGET hem.

    Tack för era råd och ert stöd!!
  10. 5
    Situationen är ändrad :) Strax efter att jag skrivit mitt inlägg ringer en mäklare mig och frågar om jag är intresserad av en viss lägenhet. Och om jag ville titta på den. Visst! Jag och syrran racar dit med våra barnvagnar och stället är TOPPEN!

    Jag lämnar ett bud och köparen tar det. Så han ska inte ens ha nån visning.

    Jag får flytta in månadsskiftet okt/nov och det är ju snart. Ihhhhh! Va glad jag blev! Ska skriva kontrakt imorgon. Så håll tummarna för att allt går vägen nu.

    Visst har mamma varit en enorm hjälp till mig under dom här 5 månaderna jag bott här men det ska bli så skööööönt att få ett EGET hem.

    Tack för era råd och ert stöd!!

Liknande trådar

  1. Så arg på exet...
    By mamma333 in forum Separation
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-21, 22:09
  2. Sex med exet
    By cooldude in forum Separation
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-07-08, 11:40
  3. Exet o nya
    By anonymt namn in forum Kärlek & relationer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-12, 18:19
  4. För mig och exet
    By Elinen in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 11:55
  5. Jag är exet...
    By tinna in forum Styvfamiljer
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 13:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar