Svärmor som köper för mckt. julklappar!!
Kärlek & relationer
  1. Trött på detta nu!
    #1

    Svärmor som köper för mckt. julklappar!!

    Varje jul är det samma sak och speciellt efter vi fick barn. Hon lägger ner minst 500 kronor per skalle på julklappar (vilket bara det blir 10 000), sen handlar hon massor med småsaker till detta. Så jag skulle ju inte bli förvånad om hon har ett julklappskonto på drygt 15- 20 000 kronor.

    Självklart får hon handla det hon vill, men det sätter press på en redan tänjd ekonomi som vi har när hon sätter en så hög ribba, så självklart tror man att hon väntar sig jättemycket tillbaka.

    Som om det inte vore nog så skämmer hon bort barnen, genom pengar och presenter. Jag vill inte att mina barn ska tänka på pengar o presenter när dom tänker farmor och farfar (vilket deras äldre barnbarn redan gör, det märks kan jag lova).

    Hur kan jag stoppa det här? Jag har försökt att föreslå att alla köper en present var (visst kan barnen få mer, men måste man egentligen köpa julklappar till vuxna människor?), jag har föreslagit en prisnivå, men det gick inte för sig.

    Just nu har jag bara lust att bojkotta julen helt och hållet, för jag ser redan vardagsrummet översvämmat med julklappar framför mig.

    Jag har inte råd att handla julklappar för 500 spänn/skalle till 10 personer som alltid firar jul tillsammans!
  2. 1
    Svärmor som köper för mckt. julklappar!! Varje jul är det samma sak och speciellt efter vi fick barn. Hon lägger ner minst 500 kronor per skalle på julklappar (vilket bara det blir 10 000), sen handlar hon massor med småsaker till detta. Så jag skulle ju inte bli förvånad om hon har ett julklappskonto på drygt 15- 20 000 kronor.

    Självklart får hon handla det hon vill, men det sätter press på en redan tänjd ekonomi som vi har när hon sätter en så hög ribba, så självklart tror man att hon väntar sig jättemycket tillbaka.

    Som om det inte vore nog så skämmer hon bort barnen, genom pengar och presenter. Jag vill inte att mina barn ska tänka på pengar o presenter när dom tänker farmor och farfar (vilket deras äldre barnbarn redan gör, det märks kan jag lova).

    Hur kan jag stoppa det här? Jag har försökt att föreslå att alla köper en present var (visst kan barnen få mer, men måste man egentligen köpa julklappar till vuxna människor?), jag har föreslagit en prisnivå, men det gick inte för sig.

    Just nu har jag bara lust att bojkotta julen helt och hållet, för jag ser redan vardagsrummet översvämmat med julklappar framför mig.

    Jag har inte råd att handla julklappar för 500 spänn/skalle till 10 personer som alltid firar jul tillsammans!
  3. Julen är inte bara packet!
    #2

    Men det är väl inte

    summan utan tanken som räknas?! Kanske kan du föreslå att man köper det som önskas och ha en lista med olika prisalternativ. Då får ni ju det ni vill ha / behöver och farmor får handla något för den summa hon tycker är rimlig.

    Eller kanske tala om att vi kommer handla för ca *** kr/ person och då vet ju övriga om det. Tycker man då att ni är snåla är min åsikt att man ska tänka över vad julen igentligen går ut på!

    Hoppas att det löser sig!


  4. 2
    Men det är väl inte summan utan tanken som räknas?! Kanske kan du föreslå att man köper det som önskas och ha en lista med olika prisalternativ. Då får ni ju det ni vill ha / behöver och farmor får handla något för den summa hon tycker är rimlig.

    Eller kanske tala om att vi kommer handla för ca *** kr/ person och då vet ju övriga om det. Tycker man då att ni är snåla är min åsikt att man ska tänka över vad julen igentligen går ut på!

    Hoppas att det löser sig!


  5. Julen är inte bara paket!
    #3

    Oj blev lite stav fel i nicket!*imt*

    God JUL!
  6. 3
    Oj blev lite stav fel i nicket!*imt* God JUL!
  7. Trött på detta nu!
    #4

    Det är ju det jag menar! =)

    Min egen familj firar inte jul, så vi har aldrig dom problemen tack gode Gud! Men mannens familj verkar ha nån åsikt om att allt som är fram till julklappsöppnandet bara är en fördröjning av att äntligen få öppna presenterna. Inte njuta av maten, eller lugnet eller nåt sånt.

    Är ganska trött på det och att jag är tvungen att hänga med på deras jäkla traditioner med dessa julklappar! Vill bara bojkotta presenter öht!

    Det där med att alla får önska sig något och att man handlar utefter det...det skiter svärmor fullständigt i. Säger man inte vad man vill ha, handlar hon nåt för femhundringen ändå.

    Usch, känner mig jättesnål och jag vet att det är lyxproblem, jag vet, men det är ju därför jag vill bojkotta presenterna.

    Förra året kom jag med idén att skänka pengar till rädda barnen eller nåt istället, men det var INGEN som gillade den idén!!!Jag blir så arg!
  8. 4
    Det är ju det jag menar! =) Min egen familj firar inte jul, så vi har aldrig dom problemen tack gode Gud! Men mannens familj verkar ha nån åsikt om att allt som är fram till julklappsöppnandet bara är en fördröjning av att äntligen få öppna presenterna. Inte njuta av maten, eller lugnet eller nåt sånt.

    Är ganska trött på det och att jag är tvungen att hänga med på deras jäkla traditioner med dessa julklappar! Vill bara bojkotta presenter öht!

    Det där med att alla får önska sig något och att man handlar utefter det...det skiter svärmor fullständigt i. Säger man inte vad man vill ha, handlar hon nåt för femhundringen ändå.

    Usch, känner mig jättesnål och jag vet att det är lyxproblem, jag vet, men det är ju därför jag vill bojkotta presenterna.

    Förra året kom jag med idén att skänka pengar till rädda barnen eller nåt istället, men det var INGEN som gillade den idén!!!Jag blir så arg!
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5

    Vi införde...

    en gräns på max 3 julklappar från farfar, farmor, mormor/morfar och andra som hade en tendens att köpa för många paket. Vi höll på att drunkna i alla paket och barnen märkte knappt vad de fick för det blev så mycket. Funderar på att dra ner det till 2 kanske... Fattar inte heller den här hetsen att köpa MASSOR. Det är mycket roligare med EN genomtänkt julklapp som betyder något tycker jag (Eller i barnens fall, som håller att leka med i mer än två veckor...)!
  10. 5
    Vi införde... en gräns på max 3 julklappar från farfar, farmor, mormor/morfar och andra som hade en tendens att köpa för många paket. Vi höll på att drunkna i alla paket och barnen märkte knappt vad de fick för det blev så mycket. Funderar på att dra ner det till 2 kanske... Fattar inte heller den här hetsen att köpa MASSOR. Det är mycket roligare med EN genomtänkt julklapp som betyder något tycker jag (Eller i barnens fall, som håller att leka med i mer än två veckor...)!
  11. akstolpe
    #6

    jag sade

    ...till att jag köper åt mina syskonbarn. Det är de minsta som behöver klapparna. Jag vill ha en lugn och fridfull jul. Så vi har kommit överens om att ingen jämför presenter. Ett år har vi bra med pengar ett annat år inte. JAg brukar ge en liten sak som ibland är mer symbiolisk är stor och dyr.
  12. 6
    jag sade ...till att jag köper åt mina syskonbarn. Det är de minsta som behöver klapparna. Jag vill ha en lugn och fridfull jul. Så vi har kommit överens om att ingen jämför presenter. Ett år har vi bra med pengar ett annat år inte. JAg brukar ge en liten sak som ibland är mer symbiolisk är stor och dyr.
  13. Julen är inte bara paket
    #7

    Hade jag vart

    i dina kläder hade jag då överlåtit alla julklappköp till sambon eftersom det är hans familj = hans problem. Varför ska du må dåligt om det är de som sätter reglerna och din man vill ha det så!?

    Här gör vi så att hans familj får han ta ansvar för och jag för min ( stora familjer båda två ). Sedan inte sagt att jag inte kan köpa för honom när jag är i stan, men då ska jag veta vad jag ska köpa.

    Hoppas det löser sig!
  14. 7
    Hade jag vart i dina kläder hade jag då överlåtit alla julklappköp till sambon eftersom det är hans familj = hans problem. Varför ska du må dåligt om det är de som sätter reglerna och din man vill ha det så!?

    Här gör vi så att hans familj får han ta ansvar för och jag för min ( stora familjer båda två ). Sedan inte sagt att jag inte kan köpa för honom när jag är i stan, men då ska jag veta vad jag ska köpa.

    Hoppas det löser sig!
  15. Nape
    #8

    Kan ni införa nya traditioner?

    Jag tycker att det kan vara roligt att få och ge _någon_ julklapp, men absolut inte för 500 per person! *huga*

    Många gör ju så att man får dra lott om vem man ska köpa julklapp till, sedan kan man ha en ekonomisk gräns för vad det får kosta också. Det verkar vara en rolig ide! Då blir det lite \"sport\" att hitta \"den rätta\" julklappen.

    Hur man ska få dem att handla till barnen vet jag dock inte, har ungefär samma problem med min mamma- förutom att satsar på att köpa _så många paket som möjligt_. Vilket resulterar i att barnen i princip bara får skräp. Riktigt tråkigt det med..
  16. 8
    Kan ni införa nya traditioner? Jag tycker att det kan vara roligt att få och ge _någon_ julklapp, men absolut inte för 500 per person! *huga*

    Många gör ju så att man får dra lott om vem man ska köpa julklapp till, sedan kan man ha en ekonomisk gräns för vad det får kosta också. Det verkar vara en rolig ide! Då blir det lite \"sport\" att hitta \"den rätta\" julklappen.

    Hur man ska få dem att handla till barnen vet jag dock inte, har ungefär samma problem med min mamma- förutom att satsar på att köpa _så många paket som möjligt_. Vilket resulterar i att barnen i princip bara får skräp. Riktigt tråkigt det med..
  17. eva
    #9

    men vad är problemet?

    min mans föräldrar köpte ochså dyra klappar till oss, det innebär dock inte att vi ska köpa för lika mycket till dem eller till någon annan i släkten. Det är deras sätt att fördela pengarna nu istället för när de är döda.

    Mina föräldrar ger mycket mindre till oss alla men ändå mycket mer än vad vi syskon och kusiner ger varandra, ingen tycker det är konstigt.

  18. 9
    men vad är problemet? min mans föräldrar köpte ochså dyra klappar till oss, det innebär dock inte att vi ska köpa för lika mycket till dem eller till någon annan i släkten. Det är deras sätt att fördela pengarna nu istället för när de är döda.

    Mina föräldrar ger mycket mindre till oss alla men ändå mycket mer än vad vi syskon och kusiner ger varandra, ingen tycker det är konstigt.

Liknande trådar

  1. vad köper ni för julklappar då?
    By mandelblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-12-06, 19:55
  2. Sitter och köper julklappar
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-11-01, 21:03
  3. Köper ni julklappar och födelsedags-
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2008-11-28, 14:27
  4. Vart köper ni julklappar på
    By Anniz82 in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-13, 13:30
  5. Vem köper ni julklappar till?
    By Sparsam? in forum Hem & fritid
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-18, 15:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar