Trakasserier?
Kärlek & relationer
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    Trakasserier?

    Hur ska man tänka, känna och reagera inför det här?

    Vi köpte vårt hus för två år sedan.
    Det fanns ett utgångsbud.
    Mäklaren meddelade att någon bjuit 200 000 över detta. Vi bjöd ytterligare 25 000 och fick huset.

    Detta är inte i Stockholm, men eftersom vi tidigare bott i Stockholm och där hört diverse historier om oetiska mäklare, ringde vi efter avslutad budgivning upp mäklaren och sa så här:
    -Inget personligt, men vi skulle vilja ha namn och adress på dem som bjöd emot, så att vi vet att det gick rätt till.
    Vi fick detta, ringde upp personen i fråga och pratade lite. Jo, hon hade bjudit, men var nu inne på ett annat hus i stället.

    Men trots detta, hävdar min svärfar att vi har blivit lurade. Den som bjöd emot var någon kontakt mäklaren hade. Han ältar detta relativt ofta, kanske en gång i månaden.
    Det gnager och svider i oss på många sätt att han tjatar om detta...

    Så min fråga till er är om någon här tror att han kan ha rätt? För mig låter det helt skruvat. Finns det någon som hört talat om att något sådant skett?

    Och vad skulle ni göra med en svärfar som behandlade er på detta sätt? Jag tycker att det är respektlöst och snudd på sadistiskt.
  2. 1
    Trakasserier? Hur ska man tänka, känna och reagera inför det här?

    Vi köpte vårt hus för två år sedan.
    Det fanns ett utgångsbud.
    Mäklaren meddelade att någon bjuit 200 000 över detta. Vi bjöd ytterligare 25 000 och fick huset.

    Detta är inte i Stockholm, men eftersom vi tidigare bott i Stockholm och där hört diverse historier om oetiska mäklare, ringde vi efter avslutad budgivning upp mäklaren och sa så här:
    -Inget personligt, men vi skulle vilja ha namn och adress på dem som bjöd emot, så att vi vet att det gick rätt till.
    Vi fick detta, ringde upp personen i fråga och pratade lite. Jo, hon hade bjudit, men var nu inne på ett annat hus i stället.

    Men trots detta, hävdar min svärfar att vi har blivit lurade. Den som bjöd emot var någon kontakt mäklaren hade. Han ältar detta relativt ofta, kanske en gång i månaden.
    Det gnager och svider i oss på många sätt att han tjatar om detta...

    Så min fråga till er är om någon här tror att han kan ha rätt? För mig låter det helt skruvat. Finns det någon som hört talat om att något sådant skett?

    Och vad skulle ni göra med en svärfar som behandlade er på detta sätt? Jag tycker att det är respektlöst och snudd på sadistiskt.
  3. me
    #2

    Du måste

    säga till svärfar att ni upplever hans tjat om saken som väldigt irriterande.

    Det spelar ingen roll nu om mäklaren var ärlig eller oärlig. Ni fick inte huset och så är det! Ni behöver inte påminnas om saken i all evighet.

    Jag tror att din svärfar kan ha rätt eftersom det finns oärliga typer, men det spelar ingen roll nu! Om ni upplever hans tjat som respektlöst måste ni säga till honom att \"sluta tjata\"!
  4. 2
    Du måste säga till svärfar att ni upplever hans tjat om saken som väldigt irriterande.

    Det spelar ingen roll nu om mäklaren var ärlig eller oärlig. Ni fick inte huset och så är det! Ni behöver inte påminnas om saken i all evighet.

    Jag tror att din svärfar kan ha rätt eftersom det finns oärliga typer, men det spelar ingen roll nu! Om ni upplever hans tjat som respektlöst måste ni säga till honom att \"sluta tjata\"!
  5. Camelia
    #3

    Sånt händer väl...

    Men är väl inte så vanligt kan man tänka. Huvudsaken är väl att ni betalade det ni var beredda att ge och inte förköpte er!

    Förstår att du blir irriterad på svärfar - rätt taskigt av honom att hålla på och älta det.
    Sätt stopp för det:
    \"Men nu fick vi ändå ett bra pris på huset, om du ska fortsätta älta så får du lägga fram bevis! Jag vill inte höra ett ord till om det här!\"

    Elakt är ordet, ja.
  6. 3
    Sånt händer väl... Men är väl inte så vanligt kan man tänka. Huvudsaken är väl att ni betalade det ni var beredda att ge och inte förköpte er!

    Förstår att du blir irriterad på svärfar - rätt taskigt av honom att hålla på och älta det.
    Sätt stopp för det:
    \"Men nu fick vi ändå ett bra pris på huset, om du ska fortsätta älta så får du lägga fram bevis! Jag vill inte höra ett ord till om det här!\"

    Elakt är ordet, ja.
  7. Medlem sedan
    May 2003
    #4

    Men hur ska han ha bluffat då?

    Ni har ju det beloppet på kontraktet och säljaren har ju tagit emot beloppet och kvitterat. Det finns ju inga pengar \"över\" som mäklaren kan ha snott åt sig.

    Eller menar du att säljaren ville ha 200 tusen kronor mer än vad utgångsbudet var, i så fall är ni väl inte direkt lurade på några pengar om säljaren ändå velat ha dessa pengar?
  8. 4
    Men hur ska han ha bluffat då? Ni har ju det beloppet på kontraktet och säljaren har ju tagit emot beloppet och kvitterat. Det finns ju inga pengar \"över\" som mäklaren kan ha snott åt sig.

    Eller menar du att säljaren ville ha 200 tusen kronor mer än vad utgångsbudet var, i så fall är ni väl inte direkt lurade på några pengar om säljaren ändå velat ha dessa pengar?
  9. Mmaria
    #5

    Det sägs att det finns mäklare

    som tydligen åkt dit för att ha haft en \"vän\" som varit med i budgivningen och på så sätt fått upp priset på huset rejält.
  10. 5
    Det sägs att det finns mäklare som tydligen åkt dit för att ha haft en \"vän\" som varit med i budgivningen och på så sätt fått upp priset på huset rejält.
  11. Medlem sedan
    May 2003
    #6

    Men det är ju ändå rätt riskfyllt

    För om då den \"äkta\" budgivaren/köparen hoppar av, så har de ju ingen som lägger bud över dessa 200 tusen.

    Chansar verkligen en mäklare för att få upp sin provision på det sättet? Jag tror snarare att de ser till att ta högre procent och mer lurar den som säljer.

    Men jag har ingen inblick i fastighetsbranchen, tänker mer på att det inte går att \"gömma\" pengar någonstans.
  12. 6
    Men det är ju ändå rätt riskfyllt För om då den \"äkta\" budgivaren/köparen hoppar av, så har de ju ingen som lägger bud över dessa 200 tusen.

    Chansar verkligen en mäklare för att få upp sin provision på det sättet? Jag tror snarare att de ser till att ta högre procent och mer lurar den som säljer.

    Men jag har ingen inblick i fastighetsbranchen, tänker mer på att det inte går att \"gömma\" pengar någonstans.
  13. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7

    Tror inte det är många

    som gör så!

    Det är väl ingen risk egentligen! Hoppar den äkta budaren av så kan den oäkta göra likadant och då kan mäklaren höra om husägarna vill sälja för den summa den äkta budgivaren sist låg på. (ehm hoppas du förstod det där *S*)

    Ingen aning om varför men får inte mäklaren mer pengar desto högre huset går?
  14. 7
    Tror inte det är många som gör så!

    Det är väl ingen risk egentligen! Hoppar den äkta budaren av så kan den oäkta göra likadant och då kan mäklaren höra om husägarna vill sälja för den summa den äkta budgivaren sist låg på. (ehm hoppas du förstod det där *S*)

    Ingen aning om varför men får inte mäklaren mer pengar desto högre huset går?
  15. vingla
    #8

    Det är väl...

    klart att det händer, men jag kan inte inse vad det skulle spela för roll för er nu. Ni fick ju huset och ni redde ut frågan som inte heller hade varit ett bekymmer om inte svärfar tagit upp det. Ni får säga åt honom att om han nu vet så mycket mer än ni gör och absolut vill gå till botten med saken så får han göra det själv, utan er inblandning, eller så helt enkelt lägga av för ni är inte intresserade! Märkligt, låter som nån sort nästintill sjuklig fixering vid konspirationsteori!
  16. 8
    Det är väl... klart att det händer, men jag kan inte inse vad det skulle spela för roll för er nu. Ni fick ju huset och ni redde ut frågan som inte heller hade varit ett bekymmer om inte svärfar tagit upp det. Ni får säga åt honom att om han nu vet så mycket mer än ni gör och absolut vill gå till botten med saken så får han göra det själv, utan er inblandning, eller så helt enkelt lägga av för ni är inte intresserade! Märkligt, låter som nån sort nästintill sjuklig fixering vid konspirationsteori!
  17. wawwa
    #9

    trivs

    du i huset och ni tyckte det var värt pengarna.det är väl ni och inte svärfar som bor där.säg till svärf.att ni hade gjort samma affär idag för vi stortrivs med hus området folket.
    lycka till
  18. 9
    trivs du i huset och ni tyckte det var värt pengarna.det är väl ni och inte svärfar som bor där.säg till svärf.att ni hade gjort samma affär idag för vi stortrivs med hus området folket.
    lycka till
  19. Nape
    #10

    Nej, det låter helt galet!

    Jag tycker det låter som om allting har gått rätt till. Undrar varför han gör så? Kan han vara avundsjuk eller _tror_ han verkligen det?

    Kan ni ryta till åt svärfar? Säg att det faktiskt är irriterande att han ältar det- ni är nöjda med priset och trivs där ni bor.
  20. 10
    Nej, det låter helt galet! Jag tycker det låter som om allting har gått rätt till. Undrar varför han gör så? Kan han vara avundsjuk eller _tror_ han verkligen det?

    Kan ni ryta till åt svärfar? Säg att det faktiskt är irriterande att han ältar det- ni är nöjda med priset och trivs där ni bor.

Liknande trådar

  1. Trakasserier ?
    By Anonym in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-11-02, 16:54
  2. Sexuella trakasserier...
    By mimi64 in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-10-17, 20:45
  3. Ang mobbning/trakasserier
    By truls in forum Skolbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-06-02, 12:37
  4. Sexuella trakasserier..
    By Sussi in forum Mammasnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-03, 18:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar