Jul, jul, strålande jul...
Kärlek & relationer
  1. Syster
    #1

    Jul, jul, strålande jul...

    Jaha.. så skriver jag då ett inlägg jag aldrig trodde jag skulle skriva.. JULEN.

    När vi fick barn åkte vi iväg de två första jularna och firade men tyckte det skulle vara roligare med våra egna traditioner och rutiner. Vi sa så här \"from nu är vi hemma och firar på vårt sätt. ALLA som vill komma är varmt välkomna\". Smart, tyckte vi (och jag trodde jag aldrig behövde skriva här om julen!*S*). Det har fungerat jättebra. Ibland har svärföräldrarna kommit, ibland mina föräldrar, ibland min syster, ibland min bror, ibland vänner, ibland alla etc. Jag har aldrig bekymrat mig över vilka som kommer, det ingår ju liksomi vårt val att inte kunna \"sura\" över att den och den inte kommer etc.

    MEN nu har min syster fått barn och de vill fira hos sig och \"alla som vill komma är välkomna\". FAIR säger jag! Vi kan fundera om vi vill ändra vårt koncept och tacka ja eller så tackar vi nej. MEN då får jag höra att jag är egoistisk som inte kan ställa upp för dem på samma sätt \"som de fått offra sig för oss\" ????

    Jag blir jättetrött... ska vi fortsätta som \"vi vill\" eller är det egoistiskt?
  2. 1
    Jul, jul, strålande jul... Jaha.. så skriver jag då ett inlägg jag aldrig trodde jag skulle skriva.. JULEN.

    När vi fick barn åkte vi iväg de två första jularna och firade men tyckte det skulle vara roligare med våra egna traditioner och rutiner. Vi sa så här \"from nu är vi hemma och firar på vårt sätt. ALLA som vill komma är varmt välkomna\". Smart, tyckte vi (och jag trodde jag aldrig behövde skriva här om julen!*S*). Det har fungerat jättebra. Ibland har svärföräldrarna kommit, ibland mina föräldrar, ibland min syster, ibland min bror, ibland vänner, ibland alla etc. Jag har aldrig bekymrat mig över vilka som kommer, det ingår ju liksomi vårt val att inte kunna \"sura\" över att den och den inte kommer etc.

    MEN nu har min syster fått barn och de vill fira hos sig och \"alla som vill komma är välkomna\". FAIR säger jag! Vi kan fundera om vi vill ändra vårt koncept och tacka ja eller så tackar vi nej. MEN då får jag höra att jag är egoistisk som inte kan ställa upp för dem på samma sätt \"som de fått offra sig för oss\" ????

    Jag blir jättetrött... ska vi fortsätta som \"vi vill\" eller är det egoistiskt?
  3. My
    #2

    kör varanat år

    tycker jag om det funkar.
  4. 2
    kör varanat år tycker jag om det funkar.
  5. me
    #3

    Det är visst inte kul

    att höra att syrran har tidigare fått \"offra sig\" :) Usch! Det finns ju klara fördelar med att fira julen hemma, men det också finns klara nackdelar - särskilt om man måste bjuda besökare på mat, dryck, fika osv. Jag tycker hela julen går åt till att städa, laga mat och passa upp alla släktingar som sitter i soffan och myser. Det är inte egoistiskt att fira hemma själva. Jag tycker snarast att det var lite ego av din syster att antyda att hon offrade sig när hon firade jul hos er när det har säkert inneburit extra jobb för dig.
  6. 3
    Det är visst inte kul att höra att syrran har tidigare fått \"offra sig\" :) Usch! Det finns ju klara fördelar med att fira julen hemma, men det också finns klara nackdelar - särskilt om man måste bjuda besökare på mat, dryck, fika osv. Jag tycker hela julen går åt till att städa, laga mat och passa upp alla släktingar som sitter i soffan och myser. Det är inte egoistiskt att fira hemma själva. Jag tycker snarast att det var lite ego av din syster att antyda att hon offrade sig när hon firade jul hos er när det har säkert inneburit extra jobb för dig.
  7. Medlem sedan
    Oct 2004
    #4

    Gör som NI vill

    Vi har ungefär samma dilemma tror jag. Vi har farit runt jämt, jämt och i princip firat jul i bilen. Nu när vi har fått barn (-04)sade vi att \"vi är hemma, punkt slut. Välkomna hit!\". Förra året funkade det jättebra, våra föräldrar kom till oss (vi syskon med egna familjer träffades en annan dag)och det var SÅ skönt att bara vara hemma. Nu är jag lite rädd för att folk (läs svärmor) ska köra med att \"vi kom till er förra året, nu får ni komma till oss\". Jag vill inte åka! Jag hoppas att vi från och med nu kan starta vår lilla hemmatradition och fira julen som VI vill.

    Inte så mycket hjälp till dig kanske, men du ska iaf veta att du är inte ensam om att ha det jobbigt med jul\"kraven\"... ;o)
  8. 4
    Gör som NI vill Vi har ungefär samma dilemma tror jag. Vi har farit runt jämt, jämt och i princip firat jul i bilen. Nu när vi har fått barn (-04)sade vi att \"vi är hemma, punkt slut. Välkomna hit!\". Förra året funkade det jättebra, våra föräldrar kom till oss (vi syskon med egna familjer träffades en annan dag)och det var SÅ skönt att bara vara hemma. Nu är jag lite rädd för att folk (läs svärmor) ska köra med att \"vi kom till er förra året, nu får ni komma till oss\". Jag vill inte åka! Jag hoppas att vi från och med nu kan starta vår lilla hemmatradition och fira julen som VI vill.

    Inte så mycket hjälp till dig kanske, men du ska iaf veta att du är inte ensam om att ha det jobbigt med jul\"kraven\"... ;o)
  9. Medlem sedan
    May 2005
    #5

    ...glans över vita skogar

    Det är precis det jag är rädd för. Att någon ska känna sig tvingad och sedan tycka att \"det är min tur nu\". Annars hade jag också sagt att vi stannar hemma och därmed basta.

    Men hur blir det egentligen om alla vill stanna hemma hos sig? Och hur blir det för den som är beredd att fira julen hos någon annan, men som får flera inbjudningar av typen \"vi flyttar inte på oss så ni är välkommna hem till oss\"?

    Jag tycker inte alls att du är egoistisk. Du verkar ju faktiskt vara medveten om att det kan bli ganska tomt hemma hos er i jul. Men din syster har varit med och förgyllt(?) julhelgen hos dig i flera år och nu skulle hon vilja ha samma mys hemma hos sig. Och samma mys blir det inte om inte du kommer. Eller hur? Så om hon tycker du är en gnutta ego i den här frågan kan jag faktiskt förstå det.

    Men ni gör som ni vill. Ni kan ju tom hävda att ni har första tjing på \"jul hemma\".
  10. 5
    ...glans över vita skogar Det är precis det jag är rädd för. Att någon ska känna sig tvingad och sedan tycka att \"det är min tur nu\". Annars hade jag också sagt att vi stannar hemma och därmed basta.

    Men hur blir det egentligen om alla vill stanna hemma hos sig? Och hur blir det för den som är beredd att fira julen hos någon annan, men som får flera inbjudningar av typen \"vi flyttar inte på oss så ni är välkommna hem till oss\"?

    Jag tycker inte alls att du är egoistisk. Du verkar ju faktiskt vara medveten om att det kan bli ganska tomt hemma hos er i jul. Men din syster har varit med och förgyllt(?) julhelgen hos dig i flera år och nu skulle hon vilja ha samma mys hemma hos sig. Och samma mys blir det inte om inte du kommer. Eller hur? Så om hon tycker du är en gnutta ego i den här frågan kan jag faktiskt förstå det.

    Men ni gör som ni vill. Ni kan ju tom hävda att ni har första tjing på \"jul hemma\".
  11. Syster
    #6

    Tack till alla! Svårt är det..

    och det som gör det svårare är just det faktum att det är så många andra att ta hänsyn till. Vore det bara jag, syrran och föräldrarna då vore det enkelt. Men nu är det fler familjer som är involverade och som inte går att \"tussa ihop\" hur som... mina svärföräldrar + hennes + brorsans svärisar? Nej, det funkar liksom inte. Världen snurrar ju inte enbart kring oss tycker jag..

    Just nu är jag trött och tänker \"åhhh tänk om det bara vore vi till jul, vilken lycka\" men så tycker jag eg inte! Så det får väl bli nån kompromiss gissar jag. Jag tycker julen har flera dagar och för mig är det inte så himla vikigt vilken dag man träffas. Huvudsaken att man får chans att träffa så många som möjligt och därtill hinner varva ner lite (omöjlig ekvation?!)!

    Tack ALLA för synpunkter och åsikter! Jag ska beakta dem alla!
  12. 6
    Tack till alla! Svårt är det.. och det som gör det svårare är just det faktum att det är så många andra att ta hänsyn till. Vore det bara jag, syrran och föräldrarna då vore det enkelt. Men nu är det fler familjer som är involverade och som inte går att \"tussa ihop\" hur som... mina svärföräldrar + hennes + brorsans svärisar? Nej, det funkar liksom inte. Världen snurrar ju inte enbart kring oss tycker jag..

    Just nu är jag trött och tänker \"åhhh tänk om det bara vore vi till jul, vilken lycka\" men så tycker jag eg inte! Så det får väl bli nån kompromiss gissar jag. Jag tycker julen har flera dagar och för mig är det inte så himla vikigt vilken dag man träffas. Huvudsaken att man får chans att träffa så många som möjligt och därtill hinner varva ner lite (omöjlig ekvation?!)!

    Tack ALLA för synpunkter och åsikter! Jag ska beakta dem alla!

Liknande trådar

  1. strålande dag strålande morgon!!!
    By mandelblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-06, 08:14
  2. Strålande sol
    By Mia m Iza& Klara in forum Vikt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-02-13, 11:36
  3. Jul Jul Strålande Jul
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 20:16
  4. Strålande sol!
    By CexVa in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-13, 12:59
  5. Jul, jul strålande jul!
    By morran in forum _0402 Februaribarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-12-04, 19:23
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar