Mormorsfråga
Kärlek & relationer
  1. Anna
    #1

    Mormorsfråga

    När jag växte upp hade inte mina föräldrar så gott om pengar. Jag led inte av det men visste att de själva gjorde det.

    Jag har själv barn nu (min familj är välplanerad, och ekonomin är god, en säker följd av att jag växte upp lite fattigt) och mamma är väldigt \"på\" med att köpa barngrejer och kläder. Hon är liksom steget före jämt. Har bl a varit den som köpt vår dotters första tandborste, första Bamsetidning, bilstol, potta. Det är saker och kläder vare vecka.

    Hon säger att det är så kul att handla, hon hade ju aldrig råd när hennes barn var små. Jag förstår det, men hon kan ju inte kan ta igen det nu, det är ju försent. Jag uppskattar att hon har tid att vara med sina barnbarn, det är det enda viktiga. (Hon har mycket tid med dem så det är bra)

    Jag kan också tycka att jag förlorar dubbelt på detta, först får jag inga saker som barn och nu får jag inte köpa saker till mina egna barn.

    Äh, är det nån som fattar? verkar jag bara otacksam? Hur ska jag säga till henne?
  2. 1
    Mormorsfråga När jag växte upp hade inte mina föräldrar så gott om pengar. Jag led inte av det men visste att de själva gjorde det.

    Jag har själv barn nu (min familj är välplanerad, och ekonomin är god, en säker följd av att jag växte upp lite fattigt) och mamma är väldigt \"på\" med att köpa barngrejer och kläder. Hon är liksom steget före jämt. Har bl a varit den som köpt vår dotters första tandborste, första Bamsetidning, bilstol, potta. Det är saker och kläder vare vecka.

    Hon säger att det är så kul att handla, hon hade ju aldrig råd när hennes barn var små. Jag förstår det, men hon kan ju inte kan ta igen det nu, det är ju försent. Jag uppskattar att hon har tid att vara med sina barnbarn, det är det enda viktiga. (Hon har mycket tid med dem så det är bra)

    Jag kan också tycka att jag förlorar dubbelt på detta, först får jag inga saker som barn och nu får jag inte köpa saker till mina egna barn.

    Äh, är det nån som fattar? verkar jag bara otacksam? Hur ska jag säga till henne?
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    #2

    Jag tror att jag førstår hur du menar.

    Det viktigaste är ju att hon är tillsammans med barnen, inte att hon køper massa grejjer.

    Det är knepigt det där med att ta imot saker, jag tänker på andra inlägg på sidan. Jag tycker inte alls att du är otacksam, ibland måste man ju få bestämma i vilken takt och VAD som ska køpas.

    Några konkreta råd är svårt att ge, før sannolikheten att din mamma blir lessen verkar vara rätt stor.

    Men om du kan formulera dig så att hon förstår så är det naturligtvis det bästa.

    Jag önskar dig lycka till!
  4. 2
    Jag tror att jag førstår hur du menar. Det viktigaste är ju att hon är tillsammans med barnen, inte att hon køper massa grejjer.

    Det är knepigt det där med att ta imot saker, jag tänker på andra inlägg på sidan. Jag tycker inte alls att du är otacksam, ibland måste man ju få bestämma i vilken takt och VAD som ska køpas.

    Några konkreta råd är svårt att ge, før sannolikheten att din mamma blir lessen verkar vara rätt stor.

    Men om du kan formulera dig så att hon förstår så är det naturligtvis det bästa.

    Jag önskar dig lycka till!
  5. Lilla Lisa
    #3

    Jag fattar! (tror jag=) )

    Och det borde väl din mamma göra. =) Hon berövar ju dig det som hon själv känner sig berövad på (hänger du med? *L*).
    Tycker dufår försöka prata med henne och säga hur du känner. Hon borde som sagt förstå alltförväl vad du menar. Självklart vill ju även du ha möjlighet att köpa saker till dina barn.
  6. 3
    Jag fattar! (tror jag=) ) Och det borde väl din mamma göra. =) Hon berövar ju dig det som hon själv känner sig berövad på (hänger du med? *L*).
    Tycker dufår försöka prata med henne och säga hur du känner. Hon borde som sagt förstå alltförväl vad du menar. Självklart vill ju även du ha möjlighet att köpa saker till dina barn.
  7. me
    #4

    Ibland är det svårt

    när Mormor har ett annorlunda smak eller när hon lägger sig i, men i detta fall känns det nästan som att du vill \"straffa\" din mamma av någon anledning genom att inte låta henne köpa små presenter till barnbarnet. Trots att du skriver att du inte led som barn får jag en känsla av att du egentligen har ganska svårt att komma över tanken av att du fick \"inga saker som barn\". Det är nästan som att du inte vill tillåta din mamma att köpa smågrejer till ditt barn och unna sig den glädjen för att DU inte fick när du var barn. Trots att du egentligen förstår att dina föräldrar hade ont om pengar när du var liten och det var just därför du inte fick saker är du fortfarande lite sårad av tanken på att du inte fick. Jag vet inte om det är sant, men det var bara en liten tanke och jag hoppas att du inte tar illa upp.
  8. 4
    Ibland är det svårt när Mormor har ett annorlunda smak eller när hon lägger sig i, men i detta fall känns det nästan som att du vill \"straffa\" din mamma av någon anledning genom att inte låta henne köpa små presenter till barnbarnet. Trots att du skriver att du inte led som barn får jag en känsla av att du egentligen har ganska svårt att komma över tanken av att du fick \"inga saker som barn\". Det är nästan som att du inte vill tillåta din mamma att köpa smågrejer till ditt barn och unna sig den glädjen för att DU inte fick när du var barn. Trots att du egentligen förstår att dina föräldrar hade ont om pengar när du var liten och det var just därför du inte fick saker är du fortfarande lite sårad av tanken på att du inte fick. Jag vet inte om det är sant, men det var bara en liten tanke och jag hoppas att du inte tar illa upp.
  9. Linda
    #5

    Har svarat inne på familjeekonomi :-) IMT

    ...
  10. 5
    Har svarat inne på familjeekonomi :-) IMT ...

Liknande trådar

  1. Mormorsfråga
    By Anna in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-11-08, 08:45
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar