7-åring vägrar sova själv!
Bebissnack
  1. Pia
    #1

    7-åring vägrar sova själv!

    Vi har en tuff och i allas ögon urtrygg tjej på 7 som vägrar sova själv. Tidigare vaknade hon vid 2-3-tiden på natten - nu har det bara blivit tidigare och tidigare! Vi har försökt några hemska nattliga race att tvinga henne sova i eget rum men det är lögn! Nu sover hon med en av oss föräldrar varje natt från början. Nu har problemet blivit att hon vaknar redan innan vi går och lägger oss, igår 21:20 och därefter vägrar hon somna om. Ligger och gråter för att hon är själv i sängen fast vi sitter bara några meter ifrån henne och tittar på TV. Nu har vi varken nätter eller kvällar att umgås på så det börjar kännas rätt så stressande för alla parter! Vad kan man göra för att få henne att lugnt lägga sig och somna om?! Hjälp oss någon!
  2. 1
    7-åring vägrar sova själv! Vi har en tuff och i allas ögon urtrygg tjej på 7 som vägrar sova själv. Tidigare vaknade hon vid 2-3-tiden på natten - nu har det bara blivit tidigare och tidigare! Vi har försökt några hemska nattliga race att tvinga henne sova i eget rum men det är lögn! Nu sover hon med en av oss föräldrar varje natt från början. Nu har problemet blivit att hon vaknar redan innan vi går och lägger oss, igår 21:20 och därefter vägrar hon somna om. Ligger och gråter för att hon är själv i sängen fast vi sitter bara några meter ifrån henne och tittar på TV. Nu har vi varken nätter eller kvällar att umgås på så det börjar kännas rätt så stressande för alla parter! Vad kan man göra för att få henne att lugnt lägga sig och somna om?! Hjälp oss någon!
  3. Helena
    #2

    När våra barn...

    ... av lite olika anledningar och i olika åldrar har haft såna här otrygghetstendenser, då har vi gått dem till mötes. Släppt på alla eventuella principer och låtit barnen sova hos oss tills de slappnat av och kommit över vad det nu har varit. Både vår 12-åring och 7-åring har haft perioder då de fått somna i vår stora säng på kvällen och sova där några nätter. Det har haft en avslappnande effekt på dem, låsningen försvann och de kunde somna i sina egna sängar som vanligt igen efter lite \"inskolning\".

  4. 2
    När våra barn... ... av lite olika anledningar och i olika åldrar har haft såna här otrygghetstendenser, då har vi gått dem till mötes. Släppt på alla eventuella principer och låtit barnen sova hos oss tills de slappnat av och kommit över vad det nu har varit. Både vår 12-åring och 7-åring har haft perioder då de fått somna i vår stora säng på kvällen och sova där några nätter. Det har haft en avslappnande effekt på dem, låsningen försvann och de kunde somna i sina egna sängar som vanligt igen efter lite \"inskolning\".

  5. Anonym
    #3

    Liknande här...

    och någon \"klok\" förälder sa till mig att det visst var vanligt i den här åldern. Vår är 6 o somnar i sin säng, sen kan hon vakna massor av ggr under natten o komma in och fråga om det är morgon snart, varför hon måste sova i sin säng osv. vilket gör mig galen eftersom vi även har en nattammande bebis som håller mig vaken ett par ggr varje natt.
    Men ibland går det ju fortare över om man inte gör så stor sak av det, som Helena ovan skriver...kanske ska testa det...
  6. 3
    Liknande här... och någon \"klok\" förälder sa till mig att det visst var vanligt i den här åldern. Vår är 6 o somnar i sin säng, sen kan hon vakna massor av ggr under natten o komma in och fråga om det är morgon snart, varför hon måste sova i sin säng osv. vilket gör mig galen eftersom vi även har en nattammande bebis som håller mig vaken ett par ggr varje natt.
    Men ibland går det ju fortare över om man inte gör så stor sak av det, som Helena ovan skriver...kanske ska testa det...

Liknande trådar

  1. Min 8-åring vägrar sova i sin säng
    By Blybergstrollet in forum Stora barn
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2016-08-19, 12:19
  2. 5-åring som vägrar sova
    By CarolinaK in forum Ordet är fritt
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2011-10-18, 20:55
  3. 1-åring sova själv? Hur?
    By MrsHyde in forum Bebissnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-04-18, 21:12
  4. 7-åring vägrar sova själv
    By Pia in forum Stora barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 17:46
  5. 3-åring som inte kan sova själv..
    By Anonym in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-19, 11:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar