Född vecka 33-35
Bebissnack
  1. Molle m. V-04 & bf 5/1
    #1

    Född vecka 33-35

    Jag har en son född i vecka 36 och väntar nu på att när som helst föda nästa gosse, är nu i vecka 32+2. Läkare har konstaterat att jag troligtvis kommer föda inom de närmsta veckorna. Så nu undrar jag vilken hjälp barn födda i veckorna 33 till 35 behöver egentligen. Min son kom ju vecka 36 och han var stor och mådde bra, där var aldrig några problem. Vi fick åka hem från BB efter fem dagar. Även detta är ett stort barn och välmående vad de kan se. Vilken vård har era barn som är födda i dessa veckor behövt? Kuvös, värmebädd, cpap? Hur länge fick ni ligga på neo? När kunde era barn amma? Var de extra trötta? Min son kunde amma efter 3 dagar och sov extremt mycket de första månaderna.
  2. 1
    Född vecka 33-35 Jag har en son född i vecka 36 och väntar nu på att när som helst föda nästa gosse, är nu i vecka 32+2. Läkare har konstaterat att jag troligtvis kommer föda inom de närmsta veckorna. Så nu undrar jag vilken hjälp barn födda i veckorna 33 till 35 behöver egentligen. Min son kom ju vecka 36 och han var stor och mådde bra, där var aldrig några problem. Vi fick åka hem från BB efter fem dagar. Även detta är ett stort barn och välmående vad de kan se. Vilken vård har era barn som är födda i dessa veckor behövt? Kuvös, värmebädd, cpap? Hur länge fick ni ligga på neo? När kunde era barn amma? Var de extra trötta? Min son kunde amma efter 3 dagar och sov extremt mycket de första månaderna.
  3. Hugos_mor
    #2

    v.33+6

    Min första son föddes i v.33+6 med akut snitt pga att jag fick havandeskapsförgiftning. Han var liten för tiden (1600 g) men klarade sig ändå väldigt bra. Han fick lite syrgas i nästan första natten men klarade annars andningen själv. Han låg på värmebädd ett tag (minns inte hur länge) och vi fick sondmata honom i några veckor innan amningen kom igång. Han behövde också sola lite i ett par omgångar. Vi var kvar på sjukhuset i ca 3,5 veckor och fick sedan hembesök i ett par veckor innan vi blev helt utskrivna (ungefär vid den tiden han skulle ha fötts). Förutom att han var så pass liten och tog lite tid på sig att lära sig/orka amma så mötte vi aldrig några bakslag alls utan allting gick väldigt bra och hela tiden framåt.

    Lycka till!
  4. 2
    v.33+6 Min första son föddes i v.33+6 med akut snitt pga att jag fick havandeskapsförgiftning. Han var liten för tiden (1600 g) men klarade sig ändå väldigt bra. Han fick lite syrgas i nästan första natten men klarade annars andningen själv. Han låg på värmebädd ett tag (minns inte hur länge) och vi fick sondmata honom i några veckor innan amningen kom igång. Han behövde också sola lite i ett par omgångar. Vi var kvar på sjukhuset i ca 3,5 veckor och fick sedan hembesök i ett par veckor innan vi blev helt utskrivna (ungefär vid den tiden han skulle ha fötts). Förutom att han var så pass liten och tog lite tid på sig att lära sig/orka amma så mötte vi aldrig några bakslag alls utan allting gick väldigt bra och hela tiden framåt.

    Lycka till!
  5. Medlem sedan
    Dec 2004
    #3

    33+4

    Folke föddes \"normalt\" med för tidig vattenavgång. Jag hann få kortisonsprutor, så lungorna fungerade. Han hade svårt med amningen, fick sondmatning och mat från mig i ca 3veckor, sedan fungerade amningen som den skulle. Han låg i kuvös i några dagar och solade. hade då även övervakning (syresättning i blodet). Därefter hade han vanlig säng. Han fick komma hem till oss efter 17 dagar och blev utskriven efter 24. han var mycket trött de första två-tre månaderna. I början väckte jag honom var 4:e timme för att mata honom.
  6. 3
    33+4 Folke föddes \"normalt\" med för tidig vattenavgång. Jag hann få kortisonsprutor, så lungorna fungerade. Han hade svårt med amningen, fick sondmatning och mat från mig i ca 3veckor, sedan fungerade amningen som den skulle. Han låg i kuvös i några dagar och solade. hade då även övervakning (syresättning i blodet). Därefter hade han vanlig säng. Han fick komma hem till oss efter 17 dagar och blev utskriven efter 24. han var mycket trött de första två-tre månaderna. I början väckte jag honom var 4:e timme för att mata honom.
  7. Medlem sedan
    Dec 2004
    #4

    tillägg

    folke var ganska stor, vägde 2100g. Vi stötte aldrig på några komplikationer. Allt flöt på bra!
  8. 4
    tillägg folke var ganska stor, vägde 2100g. Vi stötte aldrig på några komplikationer. Allt flöt på bra!
  9. Medlem sedan
    Nov 2000
    #5

    v.34+3

    amanda föddes pga.tidigt vattenavg+värkarbete. Hon var stor for tiden 2970gr 46cm.Vi låg inne i 17 dagar. kuvös 1.a dygnet, sedan vanlig säng. Fick gulsot som var ganska lång dragen,fick ligga under lampan i omgångar sammalagt 8 dagar(192tim.)lärde sig ammas på dag 10. Innan dess var det sond eller kopp matning.När vi kom hem fick vi väcka henne var 3-4-e timme dygnet runt i 2 mån ca. Hon var så trött att hon inte kände av att hon var hungrig.Det var lite om oss, kram o lycka till.
  10. 5
    v.34+3 amanda föddes pga.tidigt vattenavg+värkarbete. Hon var stor for tiden 2970gr 46cm.Vi låg inne i 17 dagar. kuvös 1.a dygnet, sedan vanlig säng. Fick gulsot som var ganska lång dragen,fick ligga under lampan i omgångar sammalagt 8 dagar(192tim.)lärde sig ammas på dag 10. Innan dess var det sond eller kopp matning.När vi kom hem fick vi väcka henne var 3-4-e timme dygnet runt i 2 mån ca. Hon var så trött att hon inte kände av att hon var hungrig.Det var lite om oss, kram o lycka till.
  11. Medlem sedan
    Oct 2001
    #6

    35+2

    Benjamin föddes i 35+2, vägde 2796 g och mådde bra- han föddes efter vattenavgång och spontana värkar.Han var dock lite stånkig och togs upp på neo därför, samt att hans blodsocker sjönk. Det gick dock över, och han har klarat andning och värme själv hela tiden, utom vid ett tillfälle då han behövde lite extra värme(när han var 5 dagar).

    Han fick en del gulsot, som blev lite långdragen, men behövde inte sola. Benjamin var ganska omogen när det gällde ätandet, och hade väldigt outvecklad sugreflex, så han hade sond i 3 veckor. Vi låg två veckor på neo och hade hemsjukvård i två veckor efter det. Han har sagts ha betett sig mer som en \"34-veckors\" än en \"35-veckors\" tiden efter då han föddes då han var så trött och hade så svårt m maten. Från att han var drygt en månad har han ammat helt.
    Vi skrevs ut helt i motsvarande v.39+1.

    Första 2 1/2 månaderna var han vansinnigt trött och sov så gott som hela tiden, och det är först nu han kan vara vaken flera timmar i streck (han blir 4 mån kronologisk ålder nästa helg- dvs knappt 3 mån korrigerat).

    Sacharias kom i 36+2, men var mindre, 2495 g. Han mådde toppen redan från start och ammade samt fick lite tillägg för gulsotens och blodsockrets skull. Med honom låg vi på BB i 6 dagar.

  12. 6
    35+2 Benjamin föddes i 35+2, vägde 2796 g och mådde bra- han föddes efter vattenavgång och spontana värkar.Han var dock lite stånkig och togs upp på neo därför, samt att hans blodsocker sjönk. Det gick dock över, och han har klarat andning och värme själv hela tiden, utom vid ett tillfälle då han behövde lite extra värme(när han var 5 dagar).

    Han fick en del gulsot, som blev lite långdragen, men behövde inte sola. Benjamin var ganska omogen när det gällde ätandet, och hade väldigt outvecklad sugreflex, så han hade sond i 3 veckor. Vi låg två veckor på neo och hade hemsjukvård i två veckor efter det. Han har sagts ha betett sig mer som en \"34-veckors\" än en \"35-veckors\" tiden efter då han föddes då han var så trött och hade så svårt m maten. Från att han var drygt en månad har han ammat helt.
    Vi skrevs ut helt i motsvarande v.39+1.

    Första 2 1/2 månaderna var han vansinnigt trött och sov så gott som hela tiden, och det är först nu han kan vara vaken flera timmar i streck (han blir 4 mån kronologisk ålder nästa helg- dvs knappt 3 mån korrigerat).

    Sacharias kom i 36+2, men var mindre, 2495 g. Han mådde toppen redan från start och ammade samt fick lite tillägg för gulsotens och blodsockrets skull. Med honom låg vi på BB i 6 dagar.

  13. Medlem sedan
    Jan 2002
    #7

    Min son föddes i v 35 (34+3)

    Och vi låg 9 dar på Neo.
    Han behövde sondhjälp de första 5-6 dagarna och när han sen ammade tillräckligt fick vi åka hem.
    Alla andra ev. komplikationer och behandling slapp han.

    Dottern är född i v 37 (36+6) och med henne låg vi bara på BB i 3 dar, så jag trodde inte det skulle vara så stor skillnad på några veckor, men det var det.
    Väntar nu 3:an och hoppas att pyret åtminstonde stannar till v35, helst 1-2 veckor längre, jag vill gärna slippa neo denna gången.
  14. 7
    Min son föddes i v 35 (34+3) Och vi låg 9 dar på Neo.
    Han behövde sondhjälp de första 5-6 dagarna och när han sen ammade tillräckligt fick vi åka hem.
    Alla andra ev. komplikationer och behandling slapp han.

    Dottern är född i v 37 (36+6) och med henne låg vi bara på BB i 3 dar, så jag trodde inte det skulle vara så stor skillnad på några veckor, men det var det.
    Väntar nu 3:an och hoppas att pyret åtminstonde stannar till v35, helst 1-2 veckor längre, jag vill gärna slippa neo denna gången.
  15. Majsan m H&S
    #8

    Tjej i v 35

    Vår dotter föddes i vecka 35 och var en stor och frisk tjej - om än trött.

    Hon låg på IVA ett dygn för övervakning, sedan en vecka på värmebädd och ytterligare en vecka i \"vanlig säng\". Så 15 dgr var hon kvar på neonatalen. Hon sondmatades i 13 eller 14 dagar, amningen fick vi tyvärr aldrig att fungera utan övergick till flaska dag 14.

    Andningen var aldrig några problem för vår tjej, utan hon behövde som sagt hjälp med värmen i en vecka och sedan hjälp med sondmatning i ytterligare en vecka. Sedan var hon förstås trött, så de följande månaderna fick vi väcka henne för att ge henne mat osv.

    Lycka till!
  16. 8
    Tjej i v 35 Vår dotter föddes i vecka 35 och var en stor och frisk tjej - om än trött.

    Hon låg på IVA ett dygn för övervakning, sedan en vecka på värmebädd och ytterligare en vecka i \"vanlig säng\". Så 15 dgr var hon kvar på neonatalen. Hon sondmatades i 13 eller 14 dagar, amningen fick vi tyvärr aldrig att fungera utan övergick till flaska dag 14.

    Andningen var aldrig några problem för vår tjej, utan hon behövde som sagt hjälp med värmen i en vecka och sedan hjälp med sondmatning i ytterligare en vecka. Sedan var hon förstås trött, så de följande månaderna fick vi väcka henne för att ge henne mat osv.

    Lycka till!
  17. Medlem sedan
    May 2004
    #9

    Min dotter föddes i v 33+0..

    ..pga att hon inte mådde bra i magen, hon var undernärd och slö så jag akutsnittades.

    Hon vägde 1560g och var 44 cm lång, jag fick nosa lite på henne efter att läkarna kikat snabbt på henne, sen bar det av till neo.

    Hon fick c-pap några timmar efter förlossningen, sedan klarade hon sig helt själv med andningen.
    Hon fick sola 2 omgångar, och fick sondmatas i 2,5 vecka.

    Hon låg i kuvös en vecka, sen värmesäng 1,5 vecka efter det.

    Vi fick hem henne efter bara 2,5 vecka på neo, hon vägde knappt 2 kg då:)

    Hon slet ut sonden efter 2 dgr hemma och efter det fick hon flaska och klarade sig bra med det.

    I övrigt var det inga komplikationer, hon behövde bara värme och mat:)

    Lycka till!!
  18. 9
    Min dotter föddes i v 33+0.. ..pga att hon inte mådde bra i magen, hon var undernärd och slö så jag akutsnittades.

    Hon vägde 1560g och var 44 cm lång, jag fick nosa lite på henne efter att läkarna kikat snabbt på henne, sen bar det av till neo.

    Hon fick c-pap några timmar efter förlossningen, sedan klarade hon sig helt själv med andningen.
    Hon fick sola 2 omgångar, och fick sondmatas i 2,5 vecka.

    Hon låg i kuvös en vecka, sen värmesäng 1,5 vecka efter det.

    Vi fick hem henne efter bara 2,5 vecka på neo, hon vägde knappt 2 kg då:)

    Hon slet ut sonden efter 2 dgr hemma och efter det fick hon flaska och klarade sig bra med det.

    I övrigt var det inga komplikationer, hon behövde bara värme och mat:)

    Lycka till!!
  19. Lena med Hugo & bf 19/1
    #10

    35+5

    föddes Hugo i. Vi var kvar i nio dagar på neonatal, tills han började amma själv och gick upp i vikt. Han vägde 2075 gram och var 44 cm lång, alltså liten för tiden. Första natten låg han i värmebädd, och sedan säng.

    Hoppas att både du och jag får föda våra knoddar i januari!!

  20. 10
    35+5 föddes Hugo i. Vi var kvar i nio dagar på neonatal, tills han började amma själv och gick upp i vikt. Han vägde 2075 gram och var 44 cm lång, alltså liten för tiden. Första natten låg han i värmebädd, och sedan säng.

    Hoppas att både du och jag får föda våra knoddar i januari!!

  21. Molle m. V-04 & bf 5/1
    #11

    Tack för alla era svar!

    Nu känner jag mig lite lugnare då ni inte har haft några större komplikationer med era små! Nu är jag i vecka 32+6 och än är den lille kvar i magen.
  22. 11
    Tack för alla era svar! Nu känner jag mig lite lugnare då ni inte har haft några större komplikationer med era små! Nu är jag i vecka 32+6 och än är den lille kvar i magen.

Liknande trådar

  1. Född i vecka 25
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-01-20, 22:14
  2. född i vecka 24
    By skanetjej in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-02, 07:19
  3. född i vecka 24
    By skanetjej in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-04-30, 11:18
  4. Mio är född!
    By mimax in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-01-17, 20:43
  5. Född i vecka 35
    By Eli in forum Bebissnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 21:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar