Sluta nattamma=sluta amma helt?
Bebissnack
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Sluta nattamma=sluta amma helt?

    Min lillpojk är 14 månader och ammar fortfarande jättemycket på natten. Eller rättare sagt han började nattamma ofta vid 8-9 månaders ålder och det blir bara mer och mer. Nu äter han ju inte utan det är bara mys för honom. Nappen har han ratat helt och blir jättearg om man skulle erbjuda den istället.

    Nåja, för att göra en lååång historia kort så känner jag att det här småsnuttandet nattetid är helt ohållbart nu. Vi har kommit till en gräns när det inte går mer. Jag måste få sova vilket jag inte kan. Av den orsaken känns det som att vi får avbryta nattamningen helt. Pappan får ta över några nätter och så får vi hoppas attd et går vägen...

    Problemet är ju att jag inte vill sluta amma honom. Han tycker att det är supermysigt och han behöver näringen, tycker ju jag ;) Han gillar gröt bara sådär och vällingen ratas helt. Är det hållbart att fortsätta amma dagtid eller måste man sluta helt för att få sova på natten? Vad har ni för erfarenheter?
  2. 1
    Sluta nattamma=sluta amma helt? Min lillpojk är 14 månader och ammar fortfarande jättemycket på natten. Eller rättare sagt han började nattamma ofta vid 8-9 månaders ålder och det blir bara mer och mer. Nu äter han ju inte utan det är bara mys för honom. Nappen har han ratat helt och blir jättearg om man skulle erbjuda den istället.

    Nåja, för att göra en lååång historia kort så känner jag att det här småsnuttandet nattetid är helt ohållbart nu. Vi har kommit till en gräns när det inte går mer. Jag måste få sova vilket jag inte kan. Av den orsaken känns det som att vi får avbryta nattamningen helt. Pappan får ta över några nätter och så får vi hoppas attd et går vägen...

    Problemet är ju att jag inte vill sluta amma honom. Han tycker att det är supermysigt och han behöver näringen, tycker ju jag ;) Han gillar gröt bara sådär och vällingen ratas helt. Är det hållbart att fortsätta amma dagtid eller måste man sluta helt för att få sova på natten? Vad har ni för erfarenheter?
  3. Kattis
    #2

    Nejdå!

    Om mamman och barnet vill, så brukar det oftast gå alldeles utmärkt att fortsätta amma på dag- och kvällstid även efter att man har slutat amma på natten.

    Det finns alla varianter - vissa mammor ammar endast på natten och inte alls på dagen, andra mammor ammar morgon och kväll, och andra ammar fritt på dagar och kvällar men inget alls på natten.

    Så du kan lugnt fortsätta amma på dagen så länge du själv vill!

  4. 2
    Nejdå! Om mamman och barnet vill, så brukar det oftast gå alldeles utmärkt att fortsätta amma på dag- och kvällstid även efter att man har slutat amma på natten.

    Det finns alla varianter - vissa mammor ammar endast på natten och inte alls på dagen, andra mammor ammar morgon och kväll, och andra ammar fritt på dagar och kvällar men inget alls på natten.

    Så du kan lugnt fortsätta amma på dagen så länge du själv vill!

  5. Medlem sedan
    Nov 2001
    #3

    Mina två erfarenheter

    Sonen börjare om att nattamma när han var en 8-9 mån. Han ammade med långa avstånd på dagen -ca 4 tim och inget på natten mellan ca 2-3 mån och fram till 8-9 mån. Sen ammade han OFTA, ofta. Hade flera magsjukor på kort tid och behövde förmodligen äta mer nattetid efter det.
    Vid året så var jag rätt slut av att inte få sova så ofta, sonen var inte intresserad av amning dagtid och för att göra det kort så slutade han amma vid 14 mån. Slutade då också med nattamningen. Vi försökte ge välling alt gröt kväll och började aldrig ge ngt annat än bröstet på natten.

    Tvåan ammade också glest på dagarna, minst 4 tim, men hon var mer snuttig av sig ändå. På kvällarna kunde hon i perioder vilka snutta lite oftare.
    Hon slutade nattamma vid en 3 mån och ville runt 8-9 mån amma igen på natten. Då var jag tvungen att börja jobba och var lite orolig att det skulle upprepa sig från sonen. Började därför ge henne gröt på kvällen . Välling var hon inte så intresserad av.

    Hon fick ändå amma när hon ville och fortsatte amma fram till ca 2.5 års ålder. Mest snuttning, i perioder ofta och ibland bara typ kväll och morgon.
    Det hände väl att hon ville äta på natten, mest runt året. Men det var def inte ofta. Hände ngn gång ibland.

    Så jag har bägge erfarenheterna. Att amningen slutade då nattamningen upphörde. Fast tror egentligen mest det handlade om att sonen helt enkelt inte ville längre. Jag försökte aldrig styra, ville han ha tissen så fick han. Men visst påverkar man en del genom att införa gröt/välling.

    Med dottern så påverkade inte att hon fick gröt på kvällen och bristen på nattamningen, hennes vilja och behov av att amma dagtid. Hon har ändå haft napp dessutom och var mkt precis om när hon ville ha napp för sug och mys och när hon ville ha bröst för sug och mys*S*.
  6. 3
    Mina två erfarenheter Sonen börjare om att nattamma när han var en 8-9 mån. Han ammade med långa avstånd på dagen -ca 4 tim och inget på natten mellan ca 2-3 mån och fram till 8-9 mån. Sen ammade han OFTA, ofta. Hade flera magsjukor på kort tid och behövde förmodligen äta mer nattetid efter det.
    Vid året så var jag rätt slut av att inte få sova så ofta, sonen var inte intresserad av amning dagtid och för att göra det kort så slutade han amma vid 14 mån. Slutade då också med nattamningen. Vi försökte ge välling alt gröt kväll och började aldrig ge ngt annat än bröstet på natten.

    Tvåan ammade också glest på dagarna, minst 4 tim, men hon var mer snuttig av sig ändå. På kvällarna kunde hon i perioder vilka snutta lite oftare.
    Hon slutade nattamma vid en 3 mån och ville runt 8-9 mån amma igen på natten. Då var jag tvungen att börja jobba och var lite orolig att det skulle upprepa sig från sonen. Började därför ge henne gröt på kvällen . Välling var hon inte så intresserad av.

    Hon fick ändå amma när hon ville och fortsatte amma fram till ca 2.5 års ålder. Mest snuttning, i perioder ofta och ibland bara typ kväll och morgon.
    Det hände väl att hon ville äta på natten, mest runt året. Men det var def inte ofta. Hände ngn gång ibland.

    Så jag har bägge erfarenheterna. Att amningen slutade då nattamningen upphörde. Fast tror egentligen mest det handlade om att sonen helt enkelt inte ville längre. Jag försökte aldrig styra, ville han ha tissen så fick han. Men visst påverkar man en del genom att införa gröt/välling.

    Med dottern så påverkade inte att hon fick gröt på kvällen och bristen på nattamningen, hennes vilja och behov av att amma dagtid. Hon har ändå haft napp dessutom och var mkt precis om när hon ville ha napp för sug och mys och när hon ville ha bröst för sug och mys*S*.
  7. Medlem sedan
    Apr 2003
    #4

    Slutade

    nattamma Olivia när hon var 18 månader och jag var gravid och inte orkade längre men hon vill fortfarande amma nån gång om dan nu ett halvår och en lillasyster senare ;)
  8. 4
    Slutade nattamma Olivia när hon var 18 månader och jag var gravid och inte orkade längre men hon vill fortfarande amma nån gång om dan nu ett halvår och en lillasyster senare ;)

Liknande trådar

  1. Att sluta amma helt..
    By -Jen- in forum _0705 Majbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-16, 23:14
  2. Sluta nattamma
    By anita5 in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-17, 11:25
  3. Sluta nattamma?!
    By trött 2barnsmamma in forum Bebissnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-16, 16:10
  4. Sluta nattamma - Hur gör man!?
    By B in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-11, 14:38
  5. Sluta nattamma=sluta helt o hållet?
    By Ida m. Lova in forum Föräldraskap
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-12-30, 11:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar