Det här med "stora barn" i vagn
Bebissnack
  1. ytvsfdg
    #1

    Det här med \"stora barn\" i vagn

    Jag har nog väldigt duktiga barn som kan vill och orkar gå både snabbt och långt *S*
    Jag tycker att man ofta ser stora barn (aldeles för stora för vagnen) sitta i vagnar..Varför?
    Måste verkligen en 3 åring sitta i vagn? måste en 4 åring ha en ståbräda?
    Min dotter var 3 år när lillebror kom och hon ville absolut inte stå på brädan..hon var ju storasyster nu! \"bebisar åker vagn\".
    Hon knallade och gick och var jättelycklig och det var inget stress att hon ska skynda sig och hon gnällde aldrig om att det var jobbigt /Tråkigt.
    Vi gick i normal takt.
    Jag tycker ärligt talat är \"för mycket\" att köpa tex syskonvagn då det äldre syskonet är 3 år..För visst kan väl 3 åringar gå???? *S*
    Vad tycker ni?
    Om jag hade en 3 åring som inte ville gå då skulle jag absolut inte ha syskonvagn som alternativ..nej då var det träning som gällde *S*
    en 3 åring ska faktiskt kunna klara sig utan vagn *S*

    *hukar mig för slag* *S*
  2. 1
    Det här med \"stora barn\" i vagn Jag har nog väldigt duktiga barn som kan vill och orkar gå både snabbt och långt *S*
    Jag tycker att man ofta ser stora barn (aldeles för stora för vagnen) sitta i vagnar..Varför?
    Måste verkligen en 3 åring sitta i vagn? måste en 4 åring ha en ståbräda?
    Min dotter var 3 år när lillebror kom och hon ville absolut inte stå på brädan..hon var ju storasyster nu! \"bebisar åker vagn\".
    Hon knallade och gick och var jättelycklig och det var inget stress att hon ska skynda sig och hon gnällde aldrig om att det var jobbigt /Tråkigt.
    Vi gick i normal takt.
    Jag tycker ärligt talat är \"för mycket\" att köpa tex syskonvagn då det äldre syskonet är 3 år..För visst kan väl 3 åringar gå???? *S*
    Vad tycker ni?
    Om jag hade en 3 åring som inte ville gå då skulle jag absolut inte ha syskonvagn som alternativ..nej då var det träning som gällde *S*
    en 3 åring ska faktiskt kunna klara sig utan vagn *S*

    *hukar mig för slag* *S*
  3. Medlem sedan
    Nov 2000
    #2

    Tror inte man kan generalisera så där

    Som någon annan sade så hade deras 3-åring växtvärk och tyckte det var skönt att få vila lite. Vi har haft kvar dotterns sitty bara för de stunder då hon är sjuk och inte orkar gå till skolan för att hämta storebror etc.

    Men alla barn orkar inte gå så långt och visst är det bra med träning men kanske inte för mycket? Jag menar, betänk om man har hund och vill rasta hunden i någon timme och barnet inte orkar så länge - den orsaken finns också. Eller att man har långt till dagis på morgnarna och alternativet är att gå upp jättetidigt och låta barnet gå till dagis med följden av att barnet är trött innan dagis ens har börjat.

    Finns flera orsaker som du ser *s*.
  4. 2
    Tror inte man kan generalisera så där Som någon annan sade så hade deras 3-åring växtvärk och tyckte det var skönt att få vila lite. Vi har haft kvar dotterns sitty bara för de stunder då hon är sjuk och inte orkar gå till skolan för att hämta storebror etc.

    Men alla barn orkar inte gå så långt och visst är det bra med träning men kanske inte för mycket? Jag menar, betänk om man har hund och vill rasta hunden i någon timme och barnet inte orkar så länge - den orsaken finns också. Eller att man har långt till dagis på morgnarna och alternativet är att gå upp jättetidigt och låta barnet gå till dagis med följden av att barnet är trött innan dagis ens har börjat.

    Finns flera orsaker som du ser *s*.
  5. ytvsfdg
    #3

    Ja självklart

    *S* Jag menar inte att alla är likadana..Även vi har hundar så jag vet vad du menar med det, ..Ingen går dock ej på dagis och har aldrig behövt ta upp dom så att dom är trötta , kanske därför det funkar så bra med promenaderna för att vi har pigga barn *Skrattar*

  6. 3
    Ja självklart *S* Jag menar inte att alla är likadana..Även vi har hundar så jag vet vad du menar med det, ..Ingen går dock ej på dagis och har aldrig behövt ta upp dom så att dom är trötta , kanske därför det funkar så bra med promenaderna för att vi har pigga barn *Skrattar*

  7. ytvsfdg
    #4

    tillägg

    Hoppas verkligen att ingen tar illa upp nu..men den största orsaken till att 3 åringar eller äldre barn åker vagn tror jag beror på föräldrarna..*S* bråttom till dagis bråttom hem bråttom att handla bråttom bråttom..Plus av lathet av föräldrarna stoppa ner barnet i vagnen för att \"slippa strul\" *S*
  8. 4
    tillägg Hoppas verkligen att ingen tar illa upp nu..men den största orsaken till att 3 åringar eller äldre barn åker vagn tror jag beror på föräldrarna..*S* bråttom till dagis bråttom hem bråttom att handla bråttom bråttom..Plus av lathet av föräldrarna stoppa ner barnet i vagnen för att \"slippa strul\" *S*
  9. Medlem sedan
    Nov 2000
    #5

    Håller med om bråttom

    Men mina barn är riktiga sömntutor så för deras del så skulle de nog föredra en halvtimme till i sängen än att gå upp och gå till dagis 3 km bort *s*.

    Obs, har inte hund själv men har sett en hel del med hundar häromkring och oj vad fort hundarna drar! Inte undra på att ungarna inte hänger med - knappt att föräldrarna gör det heller!
  10. 5
    Håller med om bråttom Men mina barn är riktiga sömntutor så för deras del så skulle de nog föredra en halvtimme till i sängen än att gå upp och gå till dagis 3 km bort *s*.

    Obs, har inte hund själv men har sett en hel del med hundar häromkring och oj vad fort hundarna drar! Inte undra på att ungarna inte hänger med - knappt att föräldrarna gör det heller!
  11. Pochis
    #6

    Härligt!

    Låter härligt med så hurtiga barn. Fast att använda ordet \"duktig\" i detta sammanhang vet jag inte....

    Varför jag hade syskonvagn till min dotter som var två när hon fick syskon (sålde den efter ett år) var dels för att JAG gick prommenader som hon aldrig skulle ha pallat ge, inte dina barn ens. ;O)

    Och sen för att vi ofta var iväg på olika strapatser när jag var mammaledig, hon sov alltså middag i vagnen...

    Så din generalisering håller inte tycker jag. Man VET ju inte varför man har vagn till barnen, själv åkte jag tidvis vagn tills jag var fem år. Har reumatism som inte syns utanpå.

    Kanske man helt enkelt inte HINNER låta barnet gå tre kilometer...osv man vet ju inte bakomliggande orsaker.

    Sen resonerade jag som så, att min dotter INTE skulle behöva bli \"större\" bara för att hon fick ett syskon, hon skulle få det hon ändå skulle få... Nu var ju hon mindre än din dotter men...ja, så tänkte jag.

    PS min lärare i tvåan hade samma inställning som dig, jag skulle minsann tränas att gå bättre....Detta var när vi skulle gå på teater och jag låg på govlet och grät över mina värkande ben. DS
  12. 6
    Härligt! Låter härligt med så hurtiga barn. Fast att använda ordet \"duktig\" i detta sammanhang vet jag inte....

    Varför jag hade syskonvagn till min dotter som var två när hon fick syskon (sålde den efter ett år) var dels för att JAG gick prommenader som hon aldrig skulle ha pallat ge, inte dina barn ens. ;O)

    Och sen för att vi ofta var iväg på olika strapatser när jag var mammaledig, hon sov alltså middag i vagnen...

    Så din generalisering håller inte tycker jag. Man VET ju inte varför man har vagn till barnen, själv åkte jag tidvis vagn tills jag var fem år. Har reumatism som inte syns utanpå.

    Kanske man helt enkelt inte HINNER låta barnet gå tre kilometer...osv man vet ju inte bakomliggande orsaker.

    Sen resonerade jag som så, att min dotter INTE skulle behöva bli \"större\" bara för att hon fick ett syskon, hon skulle få det hon ändå skulle få... Nu var ju hon mindre än din dotter men...ja, så tänkte jag.

    PS min lärare i tvåan hade samma inställning som dig, jag skulle minsann tränas att gå bättre....Detta var när vi skulle gå på teater och jag låg på govlet och grät över mina värkande ben. DS
  13. ytvsfdg
    #7

    Vi har långt ifrån

    några draghundar *S* Dom väger typ 1.5 kilo vardera *S*
  14. 7
    Vi har långt ifrån några draghundar *S* Dom väger typ 1.5 kilo vardera *S*
  15. Pochis
    #8

    Sen...

    ...behöver nog dina barn hellre sömnen än vad de behöver en promenad. Om man skall väölja alltså.
  16. 8
    Sen... ...behöver nog dina barn hellre sömnen än vad de behöver en promenad. Om man skall väölja alltså.
  17. ytvsfdg
    #9

    mina barn?

    dom får sova så länge dom vill på morgonen *S* Är hemma inget dagis.
  18. 9
    mina barn? dom får sova så länge dom vill på morgonen *S* Är hemma inget dagis.
  19. ytvsfdg
    #10

    Dumt av mig

    att skriva det där inlägget tror jag *S* Alla är ju olika..Alla har olika livssituationer m.m
    Alla har olika inställning och åsikter om allt *S*
  20. 10
    Dumt av mig att skriva det där inlägget tror jag *S* Alla är ju olika..Alla har olika livssituationer m.m
    Alla har olika inställning och åsikter om allt *S*
  21. Mmm Bop
    #11

    Jag tycker

    inte att man kan generalisera så. Föräldrarna känner sina barn bäst och vet vad de orkar respektive inte orkar. När man är 3 år behöver man inte ligga i hårdträning och gå språngmarscher - bara för att man kan det när man är 3 år - utan ska vara barn och göra sånt barn tycker är roligt. Tror inte en 3-åring tycker det är så kul att gå långa promenader, utan att det mer är föräldrarna som tycker det. Barnen får ju hänga med vare sig de vill det eller ej - och då kan det ju vara bra att ha en vagn med sig...
  22. 11
    Jag tycker inte att man kan generalisera så. Föräldrarna känner sina barn bäst och vet vad de orkar respektive inte orkar. När man är 3 år behöver man inte ligga i hårdträning och gå språngmarscher - bara för att man kan det när man är 3 år - utan ska vara barn och göra sånt barn tycker är roligt. Tror inte en 3-åring tycker det är så kul att gå långa promenader, utan att det mer är föräldrarna som tycker det. Barnen får ju hänga med vare sig de vill det eller ej - och då kan det ju vara bra att ha en vagn med sig...
  23. Pochis
    #12

    Anna!

    Menade inte dina barn, utan svarade på Immimis...
  24. 12
    Anna! Menade inte dina barn, utan svarade på Immimis...
  25. Medlem sedan
    Nov 2000
    #13

    Jo, självklart föredrar de sömnen!

    Speciellt som jag delar deras entusiasm för att sova så här blir det inga lååånga promenader på morgnarna *s*. Mina barn behöver mycket sömn, skulle aldrig få upp dom tidigare än 7 på vardagarna - det funkar helt enkelt inte! Sonen går själv till skolan nu (är 9 år) men 4-årige dottern sitter på cykelsadeln, hon orkar inte gå till dagis själv.
  26. 13
    Jo, självklart föredrar de sömnen! Speciellt som jag delar deras entusiasm för att sova så här blir det inga lååånga promenader på morgnarna *s*. Mina barn behöver mycket sömn, skulle aldrig få upp dom tidigare än 7 på vardagarna - det funkar helt enkelt inte! Sonen går själv till skolan nu (är 9 år) men 4-årige dottern sitter på cykelsadeln, hon orkar inte gå till dagis själv.
  27. ytvsfdg
    #14

    nej våran dotter

    kan gå på låååånga skogspromenader med oss för att hon vill det! *S* Hon tycker att det är roligt..Jag går aldrig på språngmarcher med dom *S* Vi promenerar i skogen på vägen ja överallt..Inget för att JAG just vill utan för att hon vill..Jag är hemma med dom och gör saker som dom vill*S* (oftast) *S*
  28. 14
    nej våran dotter kan gå på låååånga skogspromenader med oss för att hon vill det! *S* Hon tycker att det är roligt..Jag går aldrig på språngmarcher med dom *S* Vi promenerar i skogen på vägen ja överallt..Inget för att JAG just vill utan för att hon vill..Jag är hemma med dom och gör saker som dom vill*S* (oftast) *S*
  29. Nita och killarna
    #15

    duktiga?

    hmmm ja kanske det.

    Jag har en treåring som fortfarande sover middag, så en dag på stan utan vagn funkar inte. Och i centrala sthlm är det ingen höjdare att ha en nybliven treåring att jaga samtitigt som man har en huligan till 1åring att hålla koll på.
    Ja då har man gärna en 19 kilos ombonad, och svår styrd enkelvagn att släpa på medans man jagar 3 åringen.*ironi* =)

    På dagis går 3 åringen bra. Och långt och snabbt.
    Men jag vill ha honom på ett ställe när vi är i city, och att han ska kunna vila. Självklart tar vi inte vagn om vi ska till affären.
  30. 15
    duktiga? hmmm ja kanske det.

    Jag har en treåring som fortfarande sover middag, så en dag på stan utan vagn funkar inte. Och i centrala sthlm är det ingen höjdare att ha en nybliven treåring att jaga samtitigt som man har en huligan till 1åring att hålla koll på.
    Ja då har man gärna en 19 kilos ombonad, och svår styrd enkelvagn att släpa på medans man jagar 3 åringen.*ironi* =)

    På dagis går 3 åringen bra. Och långt och snabbt.
    Men jag vill ha honom på ett ställe när vi är i city, och att han ska kunna vila. Självklart tar vi inte vagn om vi ska till affären.
  31. ..
    #16

    som sagt :lathet

    du vill inte ha 3 åringen \"lös\".
    varför inte vänja honom att sköta sig istället föra tt trycka ner i vagn?
  32. 16
    som sagt :lathet du vill inte ha 3 åringen \"lös\".
    varför inte vänja honom att sköta sig istället föra tt trycka ner i vagn?
  33. Nita och killarna
    #17

    HAHAHA!!!

    Javisst springa runt i centra stockholm och sköta sig själv..JAG DÖR AV SKRATT!!!!!! Kliva av och på tåget ska han oxå göra själv, lika bra han lär sig. Jag har ju lillebror som är liten att tänka på..
    OCH SOVA MIDDAG, NEJ DET ÄR HAN FÖR STOR FÖR.

    Han är 89 lång, så trycka behöver jag inte. Han får plats i allt nästan..
  34. 17
    HAHAHA!!! Javisst springa runt i centra stockholm och sköta sig själv..JAG DÖR AV SKRATT!!!!!! Kliva av och på tåget ska han oxå göra själv, lika bra han lär sig. Jag har ju lillebror som är liten att tänka på..
    OCH SOVA MIDDAG, NEJ DET ÄR HAN FÖR STOR FÖR.

    Han är 89 lång, så trycka behöver jag inte. Han får plats i allt nästan..
  35. ..
    #18

    hålla i vagnen?

    är det inget som funkar?
  36. 18
    hålla i vagnen? är det inget som funkar?
  37. Nita och killarna
    #19

    prova!

    Jag blir orolig att det någongång skulle hända att någon av oss blir kvar på andra sidan, hur kan det vara så fel? Att ha en plats i vagn ifall han vill och som jag kan sätta honom i när vi kliver på tåget eller när det är MYCKET folk?


    Alltså vill han gå så får han det! vill han sova så får han det , vill han vila såb får han det. Är det så fel? lathet... Jag är inte lat.
  38. 19
    prova! Jag blir orolig att det någongång skulle hända att någon av oss blir kvar på andra sidan, hur kan det vara så fel? Att ha en plats i vagn ifall han vill och som jag kan sätta honom i när vi kliver på tåget eller när det är MYCKET folk?


    Alltså vill han gå så får han det! vill han sova så får han det , vill han vila såb får han det. Är det så fel? lathet... Jag är inte lat.
  39. Cicci
    #20

    Min hund väger 30 kg...

    och behöver egentligen gå fortare än vad jag kan och definitivt längre än en treåring orkar, så en treåring på promenad utan vagn med hunden gör liksom att ingen får det de behöver.

    Visst är man säkert lat många gånger som förälder, men som du redan har konstaterat, så är det ju olika för olika föräldrar i olika situationer.

    Jag brukar gå hem med gående barn ibland från dagmamman, men då får man ju ha GOTT om tid på sig. Går jag själv med barnen i vagn tar det kanske 15 minuter. Går de också så tar det ca 1 timme om man inte ska tjata ihjäl dem. Min tid mellan hämtning och lämplig middagstid, är inte så himla lång att jag kan unna mig lyxen att ta en långpromenad på en timme med barnen varje dag. Ska man lägga till morgonen också, så skulle bara \"resan\" till och från dagmamman ta 2 timmar varje dag, och det inser nog vem som helst att det är ohållbart ;-), eller?
  40. 20
    Min hund väger 30 kg... och behöver egentligen gå fortare än vad jag kan och definitivt längre än en treåring orkar, så en treåring på promenad utan vagn med hunden gör liksom att ingen får det de behöver.

    Visst är man säkert lat många gånger som förälder, men som du redan har konstaterat, så är det ju olika för olika föräldrar i olika situationer.

    Jag brukar gå hem med gående barn ibland från dagmamman, men då får man ju ha GOTT om tid på sig. Går jag själv med barnen i vagn tar det kanske 15 minuter. Går de också så tar det ca 1 timme om man inte ska tjata ihjäl dem. Min tid mellan hämtning och lämplig middagstid, är inte så himla lång att jag kan unna mig lyxen att ta en långpromenad på en timme med barnen varje dag. Ska man lägga till morgonen också, så skulle bara \"resan\" till och från dagmamman ta 2 timmar varje dag, och det inser nog vem som helst att det är ohållbart ;-), eller?
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Vagn med stora svängbara framhjul??
    By Missmp in forum Gravidsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-26, 22:55
  2. Stora barn i vagn!
    By Rut_Blad in forum Ordet är fritt
    Svar: 87
    Senaste inlägg: 2008-04-22, 17:37
  3. Stora föräldrar=stora barn?
    By inami in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-05-31, 21:04
  4. Stora barn stora bekymmer!
    By annelie43 in forum _0702 Februaribarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-01-30, 13:22
  5. Vagn till stora barn?
    By Mina in forum Bebissnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-11, 12:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar