Ulrika
Namn, dop & namngivning
  1. Abigail
    #1

    Ulrika

    som tilltalsnamn på ett litet barn idag, vad tycker ni om det?
  2. 1
    Ulrika som tilltalsnamn på ett litet barn idag, vad tycker ni om det?
  3. irisen&Co
    #2

    varför inte

    jag tycker Ulrik
    är ett urgulligt pojknamn
    så varför inte Ulrika på en en liten tjej
    idag det är rätt fint.

  4. 2
    varför inte jag tycker Ulrik
    är ett urgulligt pojknamn
    så varför inte Ulrika på en en liten tjej
    idag det är rätt fint.

  5. ulle med femman i magen,
    #3

    jag heter ju det :)

    och har en liten tjej i England döpt efter mig,( men alla tror hon är döpt efter Ulrika Johnson!) tycker nu om mitt namn, och tycker det är tufft på småtjejer numera!
  6. 3
    jag heter ju det :) och har en liten tjej i England döpt efter mig,( men alla tror hon är döpt efter Ulrika Johnson!) tycker nu om mitt namn, och tycker det är tufft på småtjejer numera!
  7. Medlem sedan
    Feb 2002
    #4

    Om man gillar det så...

    Jag heter Ulrika i andranamn och har aldrig tyckt om det. Är evigt tacksam mot min mamma som framhärdade i att jag inte var någon Ulrika utan en Karin...

    Men bortsett från att jag inte gillar namnet som sådant, så tycker jag absolut att det går bra. Jag tycker det är lite roligt att de där sjuttiotalsnamnen används igen. Först hajar man ju till, men sedan vänjer man ju sig snabbt. Namnen är ju vanliga och trevliga, fast väldigt udda i den här generationen. Men \"vågar\" man så tror jag att det blir jättebra. Själv var jag lite inne på Åsa eller Ylva om tvåan hade blivit en tjej. Nu blev det en Olof. Pojknamnen från sjuttiotalet känns inte lika roliga: Stefan, Henrik och Magnus... Näe...
  8. 4
    Om man gillar det så... Jag heter Ulrika i andranamn och har aldrig tyckt om det. Är evigt tacksam mot min mamma som framhärdade i att jag inte var någon Ulrika utan en Karin...

    Men bortsett från att jag inte gillar namnet som sådant, så tycker jag absolut att det går bra. Jag tycker det är lite roligt att de där sjuttiotalsnamnen används igen. Först hajar man ju till, men sedan vänjer man ju sig snabbt. Namnen är ju vanliga och trevliga, fast väldigt udda i den här generationen. Men \"vågar\" man så tror jag att det blir jättebra. Själv var jag lite inne på Åsa eller Ylva om tvåan hade blivit en tjej. Nu blev det en Olof. Pojknamnen från sjuttiotalet känns inte lika roliga: Stefan, Henrik och Magnus... Näe...
  9. Medlem sedan
    Jan 2003
    #5

    ris

    alldeles för 70 tals aktigt för mig, ett hårt namn dessutom.
  10. 5
    ris alldeles för 70 tals aktigt för mig, ett hårt namn dessutom.
  11. Tutti m töser
    #6

    Hihi

    Det heter ju JAG! Men det är sannerligen inte vanligt idag även om det var det för sådär en 35-40 år sen. Men tänk på att det inte funkar jättebra utomlands...det är jag ett levande exempel på.
  12. 6
    Hihi Det heter ju JAG! Men det är sannerligen inte vanligt idag även om det var det för sådär en 35-40 år sen. Men tänk på att det inte funkar jättebra utomlands...det är jag ett levande exempel på.
  13. ulle med femman i magen,
    #7

    :)

    Ja jag har haft många varianter på hur det ska uttalas, och då bodde jag \"bara\" i England- nu är det mer allmänt känt genom vår namne Johnson. Min svärmor tyckte det var jättekul att se \"mitt\" nam på löpsedlarna när det stormade som värst runt henne och Svennis... som barn gillade jag det INTE, men nu är det ok!
  14. 7
    :) Ja jag har haft många varianter på hur det ska uttalas, och då bodde jag \"bara\" i England- nu är det mer allmänt känt genom vår namne Johnson. Min svärmor tyckte det var jättekul att se \"mitt\" nam på löpsedlarna när det stormade som värst runt henne och Svennis... som barn gillade jag det INTE, men nu är det ok!
  15. ulle med femman i magen,
    #8

    jo man får betona på i...

    spec. om man skulle ropa på ett barn ( eller på mig !)
    betonas k så blir det hårt. Som barn gillade jag aldrig mitt namn, kallades dessutom för ullis kn**** ett tag. INTE kul, så kanske jag inte vill att någon ska kallas det!
  16. 8
    jo man får betona på i... spec. om man skulle ropa på ett barn ( eller på mig !)
    betonas k så blir det hårt. Som barn gillade jag aldrig mitt namn, kallades dessutom för ullis kn**** ett tag. INTE kul, så kanske jag inte vill att någon ska kallas det!
  17. Medlem sedan
    Jul 2003
    #9

    Nä..

    Jag har svårt för det, tyvärr..
  18. 9
    Nä.. Jag har svårt för det, tyvärr..
  19. Carita
    #10

    Tufft

    Tycker både att namnet i sig är tufft och att det är tufft med ett namn från \"fel generation\". Hon slipper iaf att vara en av fyra i klassen.

    Kan inte se nån stor nackdel med namnet. Tycker det är lite hysteriskt med att namn ska vara \"internationella\" (dvs vanligen kända i England/USA). Hon kanske stannar hemma i Sverige. Eller åker till Tyskland, tror inte det skulle bli några problem där med namnet Ulrika. Finns väl inget namn som är välkänt i HELA världen.

    Fast jag gillar varken Ulla el Ullis som smeknamn, hellre Rika el Rikki. Eller Ika!
  20. 10
    Tufft Tycker både att namnet i sig är tufft och att det är tufft med ett namn från \"fel generation\". Hon slipper iaf att vara en av fyra i klassen.

    Kan inte se nån stor nackdel med namnet. Tycker det är lite hysteriskt med att namn ska vara \"internationella\" (dvs vanligen kända i England/USA). Hon kanske stannar hemma i Sverige. Eller åker till Tyskland, tror inte det skulle bli några problem där med namnet Ulrika. Finns väl inget namn som är välkänt i HELA världen.

    Fast jag gillar varken Ulla el Ullis som smeknamn, hellre Rika el Rikki. Eller Ika!
  21. gryning
    #11

    Jadå

    Varför inte? Jag tycker det är ett bra alternativ om man vill ha ett mer ovanligt namn, hellre än att ta något nykonstruerat.
  22. 11
    Jadå Varför inte? Jag tycker det är ett bra alternativ om man vill ha ett mer ovanligt namn, hellre än att ta något nykonstruerat.

Liknande trådar

  1. Ulrika *OT*
    By ~Ida~ in forum _0403 Marsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-26, 18:28
  2. Ulrika?
    By Miot in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-12-08, 19:28
  3. Ulrika!
    By awesome in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-13, 13:43
  4. Ulrika!?
    By ~Ida~ in forum _0403 Marsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-27, 07:50
  5. Ulrika!
    By LiZ. in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 10:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar