Julklappar och presenter
Jämlikt?
  1. cya
    #1

    Julklappar och presenter

    Läser ofta här, men vet inte om jag skrivit förut men har en fråga.
    Vem av er (du eller mannen) handlar presenter till hans sida av släkten och varför har ni valt att göra det så?
    Själv handlar jag till min släkt och han till sin. Det funkar, men kan inte riktigt låta bli att reta mig på att han A: är småsnål mot sin släkt B: är sen (skickar aldrig presenter i tid) och C: alltid handlar i sista minuten och utan större tanke bakom.
    Borde inte bry mig men skäms lite när jag själv möts av deras generositet. Kan inte säga att jag själv är road av shoppandet men jag handlar rejält, i tid och med tanke.
  2. 1
    Julklappar och presenter Läser ofta här, men vet inte om jag skrivit förut men har en fråga.
    Vem av er (du eller mannen) handlar presenter till hans sida av släkten och varför har ni valt att göra det så?
    Själv handlar jag till min släkt och han till sin. Det funkar, men kan inte riktigt låta bli att reta mig på att han A: är småsnål mot sin släkt B: är sen (skickar aldrig presenter i tid) och C: alltid handlar i sista minuten och utan större tanke bakom.
    Borde inte bry mig men skäms lite när jag själv möts av deras generositet. Kan inte säga att jag själv är road av shoppandet men jag handlar rejält, i tid och med tanke.
  3. MsK
    #2

    Har inte såna problem

    Han har ingen kontakt alls med sin släkt och min mor och han pratar knappt med varandra.
  4. 2
    Har inte såna problem Han har ingen kontakt alls med sin släkt och min mor och han pratar knappt med varandra.
  5. Medlem sedan
    Jun 2002
    #3

    Jag handlar

    nog det mesta, men han kollar ju t.ex vad hans småsystrar önskar sig och så.
  6. 3
    Jag handlar nog det mesta, men han kollar ju t.ex vad hans småsystrar önskar sig och så.
  7. Majsan
    #4

    Den som har tid och lust

    Vi brukar bestämma gemensamt vad vi ska ge och sedan handlar den som har mest tid eller vägarna förbi den affär det gäller. Däremot att skicka födelsedagskort är något som jag gör till både hans och min sida av släkten - helt enkelt för att han inte tycker det är viktigt, medan det känns självklart för mig att man gör det.
  8. 4
    Den som har tid och lust Vi brukar bestämma gemensamt vad vi ska ge och sedan handlar den som har mest tid eller vägarna förbi den affär det gäller. Däremot att skicka födelsedagskort är något som jag gör till både hans och min sida av släkten - helt enkelt för att han inte tycker det är viktigt, medan det känns självklart för mig att man gör det.
  9. Helena
    #5

    Vi ger...

    ... bara till barnen på varandras sida, dvs kusinerna. Överhuvudtaget mycket få julklappar till vuxna, några har avsagt sig helt och ger bara ungarna (min bror t.ex.). Maken planerar och köper det mesta till våra barn, jag funderar lite på övriga.
  10. 5
    Vi ger... ... bara till barnen på varandras sida, dvs kusinerna. Överhuvudtaget mycket få julklappar till vuxna, några har avsagt sig helt och ger bara ungarna (min bror t.ex.). Maken planerar och köper det mesta till våra barn, jag funderar lite på övriga.
  11. Medlem sedan
    Feb 1999
    #6

    Sköter våra egna släkter

    Han får köpa till sin släkt, jag till min. De ger inte så mycket presenter i hans släkt, och det är inget jag lägger mig i. Det enda jag är med och har åsikter om är present till hans syster, men det är för att hon är mycket engagerad i våra barn. Jag vill ge henne något för att hon är en extra viktig person i våra barns liv, inte för att hon råkar vara just min mans syster.
  12. 6
    Sköter våra egna släkter Han får köpa till sin släkt, jag till min. De ger inte så mycket presenter i hans släkt, och det är inget jag lägger mig i. Det enda jag är med och har åsikter om är present till hans syster, men det är för att hon är mycket engagerad i våra barn. Jag vill ge henne något för att hon är en extra viktig person i våra barns liv, inte för att hon råkar vara just min mans syster.
  13. milla
    #7

    lite blandat

    Min man tar reda på vad sina släktingar önskar sig (ingenting oftast) och jag vad mina vill ha. Vi spånar tillsammans om vad vi ska ge alla och vart det kan finnas att köpa/beställa. Ofta blir det samma sak till farmor och mormor från barnen. Om jag är ute och julhandlar så handlar jag till hans släkt också om jag springer på någonting som passar och virse versa. I år handlade han till min mamma och mormor och jag till hans syster. (kommer ingen på någonting bra så har man ansvaret för att ändå köpa någonting till sin egen släkt).
  14. 7
    lite blandat Min man tar reda på vad sina släktingar önskar sig (ingenting oftast) och jag vad mina vill ha. Vi spånar tillsammans om vad vi ska ge alla och vart det kan finnas att köpa/beställa. Ofta blir det samma sak till farmor och mormor från barnen. Om jag är ute och julhandlar så handlar jag till hans släkt också om jag springer på någonting som passar och virse versa. I år handlade han till min mamma och mormor och jag till hans syster. (kommer ingen på någonting bra så har man ansvaret för att ändå köpa någonting till sin egen släkt).
  15. Medlem sedan
    Oct 1998
    #8

    Lite hur som helst

    man har ansvar för sin egen släkt men kommer man på ngt bra så köper man det även till den andres släkt. I år har t ex maken köpt en grej till min pappa.

    Här är det jag som är småsnål. Maken köper ibland väl dyra presenter till sin mamma, sammanlagt över 1000 kronor, men sedan tar jag några djupa andetag och tänker att hon är värd det.
  16. 8
    Lite hur som helst man har ansvar för sin egen släkt men kommer man på ngt bra så köper man det även till den andres släkt. I år har t ex maken köpt en grej till min pappa.

    Här är det jag som är småsnål. Maken köper ibland väl dyra presenter till sin mamma, sammanlagt över 1000 kronor, men sedan tar jag några djupa andetag och tänker att hon är värd det.
  17. jag
    #9

    Suck!

    Vi köper inga julklappar till någon på sambons sida. Bara födelsedagspresent till en kusin som är i samma ålder som ett av våra barn.
    Jag planerar och handlar alla julklappar till våra barn och deras kusiner på min sida.
    Det är så trist att behöva tänka på allt själv. Blööörk!
    Alternativet är väl att strunta i det och då skulle vi antingen stå där på julaftons morgon med besvikna barn och inga klappar under granen = förstörd julafton eftersom de öppnar klapparna redan på julaftons morgon eller så skulle han åka iväg och panikhandla dagen innan. Han har liten koll på vad de önskar sig eller vad de är intresserade av. Jag kan tänka mig att det skulle bli nåt schackspel med glaspjäser, en pokerlåda och en sjungande plastfisk på en bräda... Alltså ingen tanke - bara skräp.
  18. 9
    Suck! Vi köper inga julklappar till någon på sambons sida. Bara födelsedagspresent till en kusin som är i samma ålder som ett av våra barn.
    Jag planerar och handlar alla julklappar till våra barn och deras kusiner på min sida.
    Det är så trist att behöva tänka på allt själv. Blööörk!
    Alternativet är väl att strunta i det och då skulle vi antingen stå där på julaftons morgon med besvikna barn och inga klappar under granen = förstörd julafton eftersom de öppnar klapparna redan på julaftons morgon eller så skulle han åka iväg och panikhandla dagen innan. Han har liten koll på vad de önskar sig eller vad de är intresserade av. Jag kan tänka mig att det skulle bli nåt schackspel med glaspjäser, en pokerlåda och en sjungande plastfisk på en bräda... Alltså ingen tanke - bara skräp.
  19. Mrs Jane Doe
    #10

    Själva handlingen...

    ... sköter den av oss som det passar bäst schemamässigt för men vi diskuterar alltid vad det är vi ska ge - både till hans och min släkt. Vi tänker rätt lika när det gäller presenter och är relativt generösa båda två...
    Jag har lite bättre koll på _när_ folk ska ha sina presenter (födelsedagarna alltså, julklapparna är ju ganska självklara... ;o) men det är för att jag har bättre datumkoll än han...
  20. 10
    Själva handlingen... ... sköter den av oss som det passar bäst schemamässigt för men vi diskuterar alltid vad det är vi ska ge - både till hans och min släkt. Vi tänker rätt lika när det gäller presenter och är relativt generösa båda två...
    Jag har lite bättre koll på _när_ folk ska ha sina presenter (födelsedagarna alltså, julklapparna är ju ganska självklara... ;o) men det är för att jag har bättre datumkoll än han...
  21. Medlem sedan
    Jun 2000
    #11

    där har vi det bra

    köper bara till min sida, eftersom hans sida av släkten inte firar jul + att den största delen av hans släkt/familj inte bor i sverige.
    fast om de firade så skulle det nog vara jag som köpte, eftersom jag tycker det är roligt. men han tycker inte det
  22. 11
    där har vi det bra köper bara till min sida, eftersom hans sida av släkten inte firar jul + att den största delen av hans släkt/familj inte bor i sverige.
    fast om de firade så skulle det nog vara jag som köpte, eftersom jag tycker det är roligt. men han tycker inte det

Liknande trådar

  1. Julklappar / presenter
    By Heffaklumpen- in forum _0801 Januaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-25, 10:05
  2. Presenter å julklappar...
    By Sommarlat in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 14:36
  3. Julklappar/Presenter?
    By Innerjoin in forum _00/01 Vinterbarn
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2007-11-19, 12:41
  4. Presenter o julklappar?
    By Anna m Ebba o Frida in forum _0412 Decemberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-11-19, 14:12
  5. Julklappar / presenter
    By JEMA in forum _0312 Decemberbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-01-13, 22:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar