Hur rapa nyfödd?
Bebissnack
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    Hur rapa nyfödd?

    Vilket är egentligen det bästa sättet att rapa en nyfödd liten en? Efter varje amning (och det är många varje dygn det!) så har lilla Tilde flera envisa rapar på tvären som ofta är knepiga att få upp. Finns det några super-tips? Hör liksom hur det \"kluckar\" i henne och då vet man att det finns mer luft som behöver dän. Frågan är bara hur. Tycker bara det funkar halv-hyffsat att hålla upp henne mot axeln.
  2. 1
    Hur rapa nyfödd? Vilket är egentligen det bästa sättet att rapa en nyfödd liten en? Efter varje amning (och det är många varje dygn det!) så har lilla Tilde flera envisa rapar på tvären som ofta är knepiga att få upp. Finns det några super-tips? Hör liksom hur det \"kluckar\" i henne och då vet man att det finns mer luft som behöver dän. Frågan är bara hur. Tycker bara det funkar halv-hyffsat att hålla upp henne mot axeln.
  3. Medlem sedan
    Feb 2001
    #2

    nu låter jag säkert dum men

    mjölken som hamnat i magen kan \"klucka\" lite med jag har aldrig hört rap innan det har kommit upp så att säga. :)
    Ibland kan rapet ta tid på sig med.
    har barnet ont av att \"inte\" få ur sig allt rapet? för har barnet inga problem om det är lite luft kvar som du inte får upprapat skulle jag nog inte kämpa så jättemycket med rapningen.
    lite novis är jag eftersom jag faktiskt inte har \"rapat\" mina barn i den bemärkelsen alls.
  4. 2
    nu låter jag säkert dum men mjölken som hamnat i magen kan \"klucka\" lite med jag har aldrig hört rap innan det har kommit upp så att säga. :)
    Ibland kan rapet ta tid på sig med.
    har barnet ont av att \"inte\" få ur sig allt rapet? för har barnet inga problem om det är lite luft kvar som du inte får upprapat skulle jag nog inte kämpa så jättemycket med rapningen.
    lite novis är jag eftersom jag faktiskt inte har \"rapat\" mina barn i den bemärkelsen alls.
  5. Medlem sedan
    Feb 2005
    #3

    Jag läste någonstans här på aff

    att man kunde massera lätt i cirkelrörelser mellan skulderbladen, många tyckte det fungerade bra. Jag brukar göra det och har Saga någon rap på tvären brukar den komma upp. Hur som helst är det ju värt ett försök!
  6. 3
    Jag läste någonstans här på aff att man kunde massera lätt i cirkelrörelser mellan skulderbladen, många tyckte det fungerade bra. Jag brukar göra det och har Saga någon rap på tvären brukar den komma upp. Hur som helst är det ju värt ett försök!
  7. Medlem sedan
    Dec 2004
    #4

    lite tips...

    ...som jag fått härinne:
    - Håll henne högt upp på axeln så att hon nästan vilar på magen, skönt för henne med tryck på magen om hon har ont
    - Lägg oxå upp armarna över din axel så att hennes kropp sträcks ut, lättare för rapen att komma upp då
    - I den ställningen kan det behövas lite lätta klappar i baken eller en lätt \"ryggmassage\" där du för handen i en cirkel över ryggen från rumpan med lite mer tryck på vägen upp som om du förde upp rapen (hmmm, förstod du det där! :)
    - Om detta inte funkar sittande får man köra det gåendes med lite gung i benen
    - Ett annat tips som funkade ibland var att han barnet sittandes på knäet och gunga lite, \"rida-rida ranka\"
    Detta underlättade enormt för oss vid ca 4-6 veckor då han hade problem med raparna och hade ont i magen av det. Hoppas ngt kna funka för dig!
  8. 4
    lite tips... ...som jag fått härinne:
    - Håll henne högt upp på axeln så att hon nästan vilar på magen, skönt för henne med tryck på magen om hon har ont
    - Lägg oxå upp armarna över din axel så att hennes kropp sträcks ut, lättare för rapen att komma upp då
    - I den ställningen kan det behövas lite lätta klappar i baken eller en lätt \"ryggmassage\" där du för handen i en cirkel över ryggen från rumpan med lite mer tryck på vägen upp som om du förde upp rapen (hmmm, förstod du det där! :)
    - Om detta inte funkar sittande får man köra det gåendes med lite gung i benen
    - Ett annat tips som funkade ibland var att han barnet sittandes på knäet och gunga lite, \"rida-rida ranka\"
    Detta underlättade enormt för oss vid ca 4-6 veckor då han hade problem med raparna och hade ont i magen av det. Hoppas ngt kna funka för dig!
  9. MarreB
    #5

    ställ dig upp och gå lite

    när jag sitter och väntar på en rap som inte vill riktigt så ställer jag mig upp och kanske går omkring lite, då kommer den alltid!
  10. 5
    ställ dig upp och gå lite när jag sitter och väntar på en rap som inte vill riktigt så ställer jag mig upp och kanske går omkring lite, då kommer den alltid!
  11. Medlem sedan
    Oct 2005
    #6

    cykla

    jag tyckte att det hjälpte att cykla med min lille killes ben, eller \"pumpa\" med benen, som man ibland ser på tecknad film när ngn har svalt vatten. sen upp mot axeln, eller gunga på benet.
  12. 6
    cykla jag tyckte att det hjälpte att cykla med min lille killes ben, eller \"pumpa\" med benen, som man ibland ser på tecknad film när ngn har svalt vatten. sen upp mot axeln, eller gunga på benet.

Liknande trådar

  1. Rapa?
    By Lela77 in forum Bebissnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 12:32
  2. Rapa?
    By Frida från norr in forum _0808 Augustibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-02, 08:42
  3. rapa
    By soflin in forum _0711 Novemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 17:04
  4. Får man rapa?
    By Il_Capitana in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-14, 17:59
  5. ... att rapa ...?
    By spiff_05 in forum Försöker bli med barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-13, 17:34
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar