kajo30
Bebissnack
  1. anti
    #1

    kajo30

    Snälla du ta inte illa upp men det är lite tröttsamt att du skriver som svar till nästan varenda inlägg \"Gå till Anna Wahlgrens hemsida\". Det är faktiskt inte alla som gillar Anna Wahlgrens idéer och jag vet många som har testat och där det inte alls funkade. Jag skriver i all välmening nu det låter som att Anna Wahlgren är en reiligion för dig och det är ju bra att du har hittat ett sätt som funkar för dig och jag förstår att du menar väl. Men jag räknade till minst sex nästan likadana inlägg från dig bara på första sidan härinne...lite väl mycket upprepningar tycker jag iallafall men som sagt ta inte illa upp jag skriver i all välmening.
  2. 1
    kajo30 Snälla du ta inte illa upp men det är lite tröttsamt att du skriver som svar till nästan varenda inlägg \"Gå till Anna Wahlgrens hemsida\". Det är faktiskt inte alla som gillar Anna Wahlgrens idéer och jag vet många som har testat och där det inte alls funkade. Jag skriver i all välmening nu det låter som att Anna Wahlgren är en reiligion för dig och det är ju bra att du har hittat ett sätt som funkar för dig och jag förstår att du menar väl. Men jag räknade till minst sex nästan likadana inlägg från dig bara på första sidan härinne...lite väl mycket upprepningar tycker jag iallafall men som sagt ta inte illa upp jag skriver i all välmening.
  3. familjsen
    #2

    jag skulle vara tacksam..

    om jag hade problem med mitt barns sömn och skrev här.

    kajo30 har ju uppfunnit hjulet för egen del - klart man delar med sig då.

    Känns ju nästan taskigt att inte delge andra något som man själv sett fungerar.
  4. 2
    jag skulle vara tacksam.. om jag hade problem med mitt barns sömn och skrev här.

    kajo30 har ju uppfunnit hjulet för egen del - klart man delar med sig då.

    Känns ju nästan taskigt att inte delge andra något som man själv sett fungerar.
  5. anti
    #3

    ja men kanske inte

    på så gott som varenda inlägg. Finns väl inte bara ett sätt som är rätt?
  6. 3
    ja men kanske inte på så gott som varenda inlägg. Finns väl inte bara ett sätt som är rätt?
  7. anti
    #4

    Många läkare är kritiska till

    Anna Wahlgren. Hon ger råd att man ska lägga spädbarnen på mage tvärt emot alla rekommendationer och fast läkarna varnar för att magläge ökar risken för plötslig spädbarnsdöd. Ansvarslöst tycker jag.
  8. 4
    Många läkare är kritiska till Anna Wahlgren. Hon ger råd att man ska lägga spädbarnen på mage tvärt emot alla rekommendationer och fast läkarna varnar för att magläge ökar risken för plötslig spädbarnsdöd. Ansvarslöst tycker jag.
  9. Å och J
    #5

    dito

    Om man läser kajo30 så skriver hon en hel del förrutom gå till sidan......

    Tycker att det är du som börjar bli tröttsam med din censur och ditt ogillande av AW.

    Ta inte illa upp för jag skriver i all välmening. Men låt bli att ta till dig det som skrivs. Andra kan själva ta del av info, läsa om de vill, ta till sig eller avfärda.

    Och en sak till, AW är så mkt mer än magläge. Och förövrigt så rekommenderar AW alla att använda larm oavsett liggläge. Jag tycker hon är mer ansvarsfull i sina råd vad gäller magläge än vad läkarkåren är. Barn dör trots ryggläge. Att använda larm är ett ansvarsfullt råd. Att avfärda det med att säga \"Anna W hit och dit\" ja det leder ju inte till något gott. AW ger åtminstone inga garantier till skillnad mot vad läkarkåren gör. Ryggläget är ingen garanti lika lite som magläge. Men ett larm kan vara avgörande.
  10. 5
    dito Om man läser kajo30 så skriver hon en hel del förrutom gå till sidan......

    Tycker att det är du som börjar bli tröttsam med din censur och ditt ogillande av AW.

    Ta inte illa upp för jag skriver i all välmening. Men låt bli att ta till dig det som skrivs. Andra kan själva ta del av info, läsa om de vill, ta till sig eller avfärda.

    Och en sak till, AW är så mkt mer än magläge. Och förövrigt så rekommenderar AW alla att använda larm oavsett liggläge. Jag tycker hon är mer ansvarsfull i sina råd vad gäller magläge än vad läkarkåren är. Barn dör trots ryggläge. Att använda larm är ett ansvarsfullt råd. Att avfärda det med att säga \"Anna W hit och dit\" ja det leder ju inte till något gott. AW ger åtminstone inga garantier till skillnad mot vad läkarkåren gör. Ryggläget är ingen garanti lika lite som magläge. Men ett larm kan vara avgörande.
  11. neosyrra
    #6

    tyvärr

    Det larm som hon AW rekommenderar är tyvärr ingen garanti på ngt. Har barnet slutat andas så är det ju för sent, enligt Dr Hugo Lagerkranz på karolinska barnsjukhuset. Han och AW hade en het diskussion om magläge och larm på TV och jag håller med Hugo. Man ska/får inte ge falsk trygghet för föräldrarna.
  12. 6
    tyvärr Det larm som hon AW rekommenderar är tyvärr ingen garanti på ngt. Har barnet slutat andas så är det ju för sent, enligt Dr Hugo Lagerkranz på karolinska barnsjukhuset. Han och AW hade en het diskussion om magläge och larm på TV och jag håller med Hugo. Man ska/får inte ge falsk trygghet för föräldrarna.
  13. Å och J
    #7

    men

    att säga att \"lägg era barn på rygg\" det är inte att inge falsk trygghet?

    Återigen så vore det så himla intressant att veta hur många av de som gått bort låg på mage eller rygg?

    Det finns inga garantier, men för de barn som inte sover bra på rygg, vad tycker du man ska göra då? Beröva dem från den sköna sömnen bara för att RISKEN ÄR MINDRE? Det är en väldig skillnad på att säga att risken minskar mot att säga att risken ökar.

    Vill man lägga sitt barn på mage så är det väl ett beslut man tar. Oavsett mina som komma skall i juni kommer att sova gott på mage eller rygg så kommer jag att ha larm.

    För övrigt, varför tror du man skickar med föräldrar larm hem till barnet som är ny i världen om man redan förlorat ett barn. Det är läkarkåren som gör, tycker du att det är lika fel, att det är att inge falsk trygghet?
  14. 7
    men att säga att \"lägg era barn på rygg\" det är inte att inge falsk trygghet?

    Återigen så vore det så himla intressant att veta hur många av de som gått bort låg på mage eller rygg?

    Det finns inga garantier, men för de barn som inte sover bra på rygg, vad tycker du man ska göra då? Beröva dem från den sköna sömnen bara för att RISKEN ÄR MINDRE? Det är en väldig skillnad på att säga att risken minskar mot att säga att risken ökar.

    Vill man lägga sitt barn på mage så är det väl ett beslut man tar. Oavsett mina som komma skall i juni kommer att sova gott på mage eller rygg så kommer jag att ha larm.

    För övrigt, varför tror du man skickar med föräldrar larm hem till barnet som är ny i världen om man redan förlorat ett barn. Det är läkarkåren som gör, tycker du att det är lika fel, att det är att inge falsk trygghet?
  15. Kattis
    #8

    Fast...

    ...enligt Socialstyrelsen har antalet fall av plötslig spädbarnsdöd minskat med en fjärdedel sedan rekommendationerna om ryggläge infördes i Sverige. Det säger väl ändå en hel del? Jag är ingen expert på detta med andningslarm, men jag vet ju att Läkartidningen t o m tog upp AW:s råd om magläge i sin ledare och starkt kritiserade henne, och då måste jag säga att jag känner större förtroende för Socialstyrelsen och Läkartidningen än för Anna Wahlgren som ju trots allt \"bara\" är en helt vanlig mamma.

    År 1991 (innan man började rekommendera ryggläge) var incidensen av PSD i Sverige 1,1 barn per 1000. Våren -92 introducerades de nya råden och år 2003 hade incidensen ac PSD sjunkit markant, ner till 0,24 barn per 1000.
    Detta enligt www.internetmedicin.se
  16. 8
    Fast... ...enligt Socialstyrelsen har antalet fall av plötslig spädbarnsdöd minskat med en fjärdedel sedan rekommendationerna om ryggläge infördes i Sverige. Det säger väl ändå en hel del? Jag är ingen expert på detta med andningslarm, men jag vet ju att Läkartidningen t o m tog upp AW:s råd om magläge i sin ledare och starkt kritiserade henne, och då måste jag säga att jag känner större förtroende för Socialstyrelsen och Läkartidningen än för Anna Wahlgren som ju trots allt \"bara\" är en helt vanlig mamma.

    År 1991 (innan man började rekommendera ryggläge) var incidensen av PSD i Sverige 1,1 barn per 1000. Våren -92 introducerades de nya råden och år 2003 hade incidensen ac PSD sjunkit markant, ner till 0,24 barn per 1000.
    Detta enligt www.internetmedicin.se
  17. Medlem sedan
    Jun 2002
    #9

    jag tänker inte sluta....

    och att jag ger rådet att läsa på hennes hemsida gör jag för att jag inte kan förklara allt om metoden på bara några rader. Dessutom finns det mycket tänkvärt att läsa där man måste inte köpa hela konceptet utan kan få många tips ändå. De som sedan blir nyfikna och kanske vill pröva nånting annat än att låta sina barn skrika sig till sömns eller bära runt hela natten tar ju kanske till sig av det jag skriver och det är \"DE\" jag riktar mig till inte till dig.
    Jag försöker inte omvända någon som vill vara nära sitt barn utan jag svarar de som vill ha hjälp. Ni som tycker om att samsova, amma hela nätter mm får väl göra det jag har inga som hellst invändningar om man gör det frivilligt!! Hoppas alla förstått vad jag menar nu för jag tänker inte svara anti någon mer gång vad hon/han än skriver i fortsättningen!!!!
    kram
  18. 9
    jag tänker inte sluta.... och att jag ger rådet att läsa på hennes hemsida gör jag för att jag inte kan förklara allt om metoden på bara några rader. Dessutom finns det mycket tänkvärt att läsa där man måste inte köpa hela konceptet utan kan få många tips ändå. De som sedan blir nyfikna och kanske vill pröva nånting annat än att låta sina barn skrika sig till sömns eller bära runt hela natten tar ju kanske till sig av det jag skriver och det är \"DE\" jag riktar mig till inte till dig.
    Jag försöker inte omvända någon som vill vara nära sitt barn utan jag svarar de som vill ha hjälp. Ni som tycker om att samsova, amma hela nätter mm får väl göra det jag har inga som hellst invändningar om man gör det frivilligt!! Hoppas alla förstått vad jag menar nu för jag tänker inte svara anti någon mer gång vad hon/han än skriver i fortsättningen!!!!
    kram
  19. Anonym
    #10

    Håller med anti

    tycker oxå det är sååå tjatigt med allt om AW härinne står ju samma svar på nästan alla inläggen känns det som. Vågar ju inte fråga nåt här för då får man bara höra att man ska följa AW. Det här snacket heter faktiskt inte AW-snack inte än åtminstonde...
  20. 10
    Håller med anti tycker oxå det är sååå tjatigt med allt om AW härinne står ju samma svar på nästan alla inläggen känns det som. Vågar ju inte fråga nåt här för då får man bara höra att man ska följa AW. Det här snacket heter faktiskt inte AW-snack inte än åtminstonde...
  21. k_i_a
    #11

    Garanti?

    Hur menar du när du skriver att läkarkåren ger garanti?
    Det finns väl ingen läkare som påstår att ryggläge ger 100% skydd mot plötslig spädbarnsdöd?

    /K
  22. 11
    Garanti? Hur menar du när du skriver att läkarkåren ger garanti?
    Det finns väl ingen läkare som påstår att ryggläge ger 100% skydd mot plötslig spädbarnsdöd?

    /K
  23. Helena m Y
    #12

    Men absolut!

    \"Det finns inga garantier, men för de barn som inte sover bra på rygg, vad tycker du man ska göra då? Beröva dem från den sköna sömnen bara för att RISKEN ÄR MINDRE?\"

    Det är väl SJÄLVKLART att man hellre \"berövar\" barnet \"den sköna sömnen\" om risken för att det ska DÖ minskar då!! Menar du seriöst att man har något annat val?

    \"Det är en väldig skillnad på att säga att risken minskar mot att säga att risken ökar.\"

    Om risken för PSD minskar om barnet ligger på rygg mot att det ligger på mage, så gäller även givetvis att risken för PSD ökar om barnet ligger på mage mot att det ligger på rygg. Vad är det för väldig skillnad i det? *förvirrad*
  24. 12
    Men absolut! \"Det finns inga garantier, men för de barn som inte sover bra på rygg, vad tycker du man ska göra då? Beröva dem från den sköna sömnen bara för att RISKEN ÄR MINDRE?\"

    Det är väl SJÄLVKLART att man hellre \"berövar\" barnet \"den sköna sömnen\" om risken för att det ska DÖ minskar då!! Menar du seriöst att man har något annat val?

    \"Det är en väldig skillnad på att säga att risken minskar mot att säga att risken ökar.\"

    Om risken för PSD minskar om barnet ligger på rygg mot att det ligger på mage, så gäller även givetvis att risken för PSD ökar om barnet ligger på mage mot att det ligger på rygg. Vad är det för väldig skillnad i det? *förvirrad*
  25. Kattis
    #13

    Just det, en miljon gånger hellre..

    ...ett barn som vaknar ofta på nätterna men som LEVER än ett barn som sover så djupt att det har större risk att dö! Förstår ärligt inte riktigt hur man resonerar när man väljer att bortse från den ökade risken med magläge. Visst, barn kan dö på rygg också men risken är ju bara en fjärdedel så stor.

    Att strunta i riskerna med magläge känns för mig likadant som att strunta i bilbälte för att det finns folk som dör trots att de använder bälte...
  26. 13
    Just det, en miljon gånger hellre.. ...ett barn som vaknar ofta på nätterna men som LEVER än ett barn som sover så djupt att det har större risk att dö! Förstår ärligt inte riktigt hur man resonerar när man väljer att bortse från den ökade risken med magläge. Visst, barn kan dö på rygg också men risken är ju bara en fjärdedel så stor.

    Att strunta i riskerna med magläge känns för mig likadant som att strunta i bilbälte för att det finns folk som dör trots att de använder bälte...
  27. k_i_a
    #14

    Håller med...

    helt. Detta råd samt att att ej utsätta spädbarn för tobaksrök är ju faktiskt de enda faktorer som man faktiskt kunnat visa ökar risken för SIDS (flerfaldigt ökad risk vid bukläge dessutom). Då är det svårt att försvara något annat än ryggläge oavsett sömnkvalitet tycker jag.
  28. 14
    Håller med... helt. Detta råd samt att att ej utsätta spädbarn för tobaksrök är ju faktiskt de enda faktorer som man faktiskt kunnat visa ökar risken för SIDS (flerfaldigt ökad risk vid bukläge dessutom). Då är det svårt att försvara något annat än ryggläge oavsett sömnkvalitet tycker jag.
  29. familjsen
    #15

    för mig som inte har barn (AW)

    känner jag sympati för metoderna när jag från mitt perspektiv ser småbarnsföräldrar runt omkring som är supertrötta för att de är uppe med bebisen dygnet om förutom korta sovstunder då de ska försöka somna samtidigt som bebisen.

    Har också sett mycket av detta non-stop-ammande som jag tror varken är bra för barnet eller mamma med småätande hela tiden.

    Självklart går det nya lilla barnets behov först men man får ju inte glömma bort bebisens sömnbehov som man faktiskt tar ifrån den om man inte låter den sova tillräckligt mycket och sammanhängande.

    Tror AW kan rädda många par från separation då de får lite egentid både för sig själva om som par om de kan få barnet att sova bättre.
  30. 15
    för mig som inte har barn (AW) känner jag sympati för metoderna när jag från mitt perspektiv ser småbarnsföräldrar runt omkring som är supertrötta för att de är uppe med bebisen dygnet om förutom korta sovstunder då de ska försöka somna samtidigt som bebisen.

    Har också sett mycket av detta non-stop-ammande som jag tror varken är bra för barnet eller mamma med småätande hela tiden.

    Självklart går det nya lilla barnets behov först men man får ju inte glömma bort bebisens sömnbehov som man faktiskt tar ifrån den om man inte låter den sova tillräckligt mycket och sammanhängande.

    Tror AW kan rädda många par från separation då de får lite egentid både för sig själva om som par om de kan få barnet att sova bättre.
  31. Helena m Y
    #16

    Men det är ju barnets LIV

    det handlar om! Det spelar väl ingen roll hur pisslite man får sova eller hur mycket förhållandet knakar i fogarna eller vilken färg grannen har på postlådan eller vad för oväsentligt i sammanhanget som helst - barnets LIV går väl ändå före PRECIS allt annat?!

    Bebismagar är förresten gjorda för \"non-stop-ätande\" och är man inte beredd på täta matningar och dålig sömn när man får barn, så är man nog lite väl dåligt förberedd...
  32. 16
    Men det är ju barnets LIV det handlar om! Det spelar väl ingen roll hur pisslite man får sova eller hur mycket förhållandet knakar i fogarna eller vilken färg grannen har på postlådan eller vad för oväsentligt i sammanhanget som helst - barnets LIV går väl ändå före PRECIS allt annat?!

    Bebismagar är förresten gjorda för \"non-stop-ätande\" och är man inte beredd på täta matningar och dålig sömn när man får barn, så är man nog lite väl dåligt förberedd...
  33. familjsen
    #17

    men om både barnet..

    och föräldrarna behöver sova bra för att få en så bra vardag som möjligt och en möjlighet att ta hand om sig själva, sin relation OCH sin barn är det väl det bästa!
  34. 17
    men om både barnet.. och föräldrarna behöver sova bra för att få en så bra vardag som möjligt och en möjlighet att ta hand om sig själva, sin relation OCH sin barn är det väl det bästa!
  35. Helena m Y
    #18

    Bättre än att leva?

    Nädu, om barnet dör får man väl ändå ingen bra vardag!
  36. 18
    Bättre än att leva? Nädu, om barnet dör får man väl ändå ingen bra vardag!
  37. Medlem sedan
    Oct 2002
    #19

    Familjisen

    SNÄLLA du!
    Innan du börjar uttala dig om amning så läs på ORDENTLIGT med FAKTA, inte va DR PHil anser eller nån annan \"psykolog\"

    Utan REN o SKÄR fakta!


    Om du börjar styra amnignen så kan ajg nästan lova dig att det kommer bli probelm med tillgången, för den styrs av efterfrågan!

    O barnmagar är inte gjorda för att äta kraftigt var 4:e timme, utan små täta mål!


    Kram Emma
  38. 19
    Familjisen SNÄLLA du!
    Innan du börjar uttala dig om amning så läs på ORDENTLIGT med FAKTA, inte va DR PHil anser eller nån annan \"psykolog\"

    Utan REN o SKÄR fakta!


    Om du börjar styra amnignen så kan ajg nästan lova dig att det kommer bli probelm med tillgången, för den styrs av efterfrågan!

    O barnmagar är inte gjorda för att äta kraftigt var 4:e timme, utan små täta mål!


    Kram Emma
  39. familjsen
    #20

    känner både dem som ..

    ammat stup i ett så fort bebisen pipit till lite och de som begränsat tillgången för att de har märkt att bebisen verkligen blir hungrig då och äter sig mätt.

  40. 20
    känner både dem som .. ammat stup i ett så fort bebisen pipit till lite och de som begränsat tillgången för att de har märkt att bebisen verkligen blir hungrig då och äter sig mätt.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar