En utomståendes fråga
Bebissnack
  1. vill vara ett stöd
    #1

    En utomståendes fråga

    Min kompis har fått en son i v 24+3. Förstår att allt är väldigt kritiskt och vill gärna ge mitt stöd, men jag vet inte hur hon vill. Hon är mkt upptagen nu, och jag har bara skickat grattis-sms, men är det fel att skicka kort och presenter? Om det värsta händer, kan det då vara jobbigt? Vill ju gratta och välkomna honom , men vet inte om man inte orkar med sånt när man är uppe i allt eller om det slutar illa? Hur skulle ni reagerat? Vad vill man ha för stöd och ska jag hålla mig i bakgrunden och låta henne ta kontakt när hon har tid och lust eller ska jag vara ihärdig och visa att jag finns där för dem, fast jag kanske inte kan göra någonting? Känner mig så kluven, hjälp mig snälla!
  2. 1
    En utomståendes fråga Min kompis har fått en son i v 24+3. Förstår att allt är väldigt kritiskt och vill gärna ge mitt stöd, men jag vet inte hur hon vill. Hon är mkt upptagen nu, och jag har bara skickat grattis-sms, men är det fel att skicka kort och presenter? Om det värsta händer, kan det då vara jobbigt? Vill ju gratta och välkomna honom , men vet inte om man inte orkar med sånt när man är uppe i allt eller om det slutar illa? Hur skulle ni reagerat? Vad vill man ha för stöd och ska jag hålla mig i bakgrunden och låta henne ta kontakt när hon har tid och lust eller ska jag vara ihärdig och visa att jag finns där för dem, fast jag kanske inte kan göra någonting? Känner mig så kluven, hjälp mig snälla!
  3. challan m 3
    #2

    jag tycker..

    nu kom mina barn inte så tidig, men det var ändå kritiskt och jag tycker att man ska visa att man finns men inte kräva någon kontakt, där gillade jag dom som SMSade och sa att dom fanns men inte krävde att man ringde upp på en gång, skicka gärna en present, det kan passa med ett mjukisdjur eller en filt till barnet och kanske ngt till föräldrarna, matlåda eller barnpassning eller så. presenter i form av kläder kommer liksom senare..

    Men alla är vi ju olika, du känner dina vänner bäst, men jag reagerar på orden ihärdig, jag har tagit avstånd från dom som har varit ihärdiga,, inte orkat med helt enkelt!!

    Lycka till för dig och dina vänner!!
  4. 2
    jag tycker.. nu kom mina barn inte så tidig, men det var ändå kritiskt och jag tycker att man ska visa att man finns men inte kräva någon kontakt, där gillade jag dom som SMSade och sa att dom fanns men inte krävde att man ringde upp på en gång, skicka gärna en present, det kan passa med ett mjukisdjur eller en filt till barnet och kanske ngt till föräldrarna, matlåda eller barnpassning eller så. presenter i form av kläder kommer liksom senare..

    Men alla är vi ju olika, du känner dina vänner bäst, men jag reagerar på orden ihärdig, jag har tagit avstånd från dom som har varit ihärdiga,, inte orkat med helt enkelt!!

    Lycka till för dig och dina vänner!!
  5. Medlem sedan
    Mar 2004
    #3

    Fortsätt

    Fortsätt att hör av dig fast du inte får svar. Man orkar inte svara. Nu kom inte mina tjejer så tidigt men de var kris många gånger.
    Hör med släkt och andra vänner och dom förstås om det är något ni kan göra. Laga mat, städa, passa barn om det finns. Sända kort till dom på avdelningen så klart och när det blir stabilare försök få ut någon av föräldrarna på en lunch eller bara en promenad.

    /Lena
  6. 3
    Fortsätt Fortsätt att hör av dig fast du inte får svar. Man orkar inte svara. Nu kom inte mina tjejer så tidigt men de var kris många gånger.
    Hör med släkt och andra vänner och dom förstås om det är något ni kan göra. Laga mat, städa, passa barn om det finns. Sända kort till dom på avdelningen så klart och när det blir stabilare försök få ut någon av föräldrarna på en lunch eller bara en promenad.

    /Lena
  7. Medlem sedan
    Mar 2004
    #4

    Sms eller mail

    är kanon. Du skickar ett sms eller kanske ett mail, (man kan ju sitta i sjukhusets bibliotek, så dem kanske läser mail) De svarar om de orkar och kan.

    Det kändes skönt att veta att alla i ens omgivning brydde sig, men amn orkade inte ringa upp och vara trevlig alla gånger.

    Bra presenter såhär i början är tidningar (att bara bläddra i, man orkar inte läsa och ta till sig allt), godis, lyckomjukisdjur, kort som skickas till den avd de ligger inlagda på.(eller ett handskrivet brev?) Det behöver inte vara nåt dyrt, utan det är tanken som räknas.

    Det är ändå viktigt att skriva Grattis till den nyfödda, man vill höra sånt, fast det är kritiskt.

    Men var inte för på, utan låt dem ringa upp, höra av sig när dem orkar.

    Kram!
  8. 4
    Sms eller mail är kanon. Du skickar ett sms eller kanske ett mail, (man kan ju sitta i sjukhusets bibliotek, så dem kanske läser mail) De svarar om de orkar och kan.

    Det kändes skönt att veta att alla i ens omgivning brydde sig, men amn orkade inte ringa upp och vara trevlig alla gånger.

    Bra presenter såhär i början är tidningar (att bara bläddra i, man orkar inte läsa och ta till sig allt), godis, lyckomjukisdjur, kort som skickas till den avd de ligger inlagda på.(eller ett handskrivet brev?) Det behöver inte vara nåt dyrt, utan det är tanken som räknas.

    Det är ändå viktigt att skriva Grattis till den nyfödda, man vill höra sånt, fast det är kritiskt.

    Men var inte för på, utan låt dem ringa upp, höra av sig när dem orkar.

    Kram!
  9. Medlem sedan
    Sep 2000
    #5

    Visst vill man bli grattad

    Trots allt man har fullt upp är det kul att bli grattad. Sms är bra för då kan man svara när man har tid. Man befinner sig som i en egen liten bubbla där omvärlden liksom försvinner. Kort eller ett gosedjur är också kul att få. Om det nu är väldigt kritiskt kan dessa minnessaker bli extra viktiga, men det får vi verkligen inte tro. Det går säkert bra, ge dina vänner lite tid bara.
  10. 5
    Visst vill man bli grattad Trots allt man har fullt upp är det kul att bli grattad. Sms är bra för då kan man svara när man har tid. Man befinner sig som i en egen liten bubbla där omvärlden liksom försvinner. Kort eller ett gosedjur är också kul att få. Om det nu är väldigt kritiskt kan dessa minnessaker bli extra viktiga, men det får vi verkligen inte tro. Det går säkert bra, ge dina vänner lite tid bara.
  11. Medlem sedan
    May 2004
    #6

    Jag tycker..

    ..absolut att du ka skicka kort och presenter, visa att du finns där, men ändå lite i bakgrunden nu i början.

    Jag fick min dotter i v 33 och det var lite dramatik, jag blev jätteglad för de presenter och gratulationer vi fick, det betydde massor!

    Hoppas lillkillen klarar sig bra, håller tummarna!!
  12. 6
    Jag tycker.. ..absolut att du ka skicka kort och presenter, visa att du finns där, men ändå lite i bakgrunden nu i början.

    Jag fick min dotter i v 33 och det var lite dramatik, jag blev jätteglad för de presenter och gratulationer vi fick, det betydde massor!

    Hoppas lillkillen klarar sig bra, håller tummarna!!
  13. M.
    #7

    Svar

    Det låter som om din kompis och den lille gossen har en tuff tid framför sig. Att födas så pass tidigt är mycket riktigt riskfyllt men det kan mycket väl få en lycklig utgång även om neovistelsen kommer att bli långvarig.
    Hur det än går så har din kompis faktiskt blivit mamma! Och du har gjort helt rätt som grattat henne. Om jag var du skulle jag köpa en nalle eller dyl. åt bebisen men inga kläder ännu. Sen gör du en otrolig insats genom att finnas till för din kompis - lyssna och försöka stötta henne. Hon kommer säkert att ha ett behov av att prata om sina tankar och känslor då hon landat i detta att barnet fötts så pass tidigt. Och då finns du där!
    Hoppas allt blir bra för din kompis och lille pojken.
  14. 7
    Svar Det låter som om din kompis och den lille gossen har en tuff tid framför sig. Att födas så pass tidigt är mycket riktigt riskfyllt men det kan mycket väl få en lycklig utgång även om neovistelsen kommer att bli långvarig.
    Hur det än går så har din kompis faktiskt blivit mamma! Och du har gjort helt rätt som grattat henne. Om jag var du skulle jag köpa en nalle eller dyl. åt bebisen men inga kläder ännu. Sen gör du en otrolig insats genom att finnas till för din kompis - lyssna och försöka stötta henne. Hon kommer säkert att ha ett behov av att prata om sina tankar och känslor då hon landat i detta att barnet fötts så pass tidigt. Och då finns du där!
    Hoppas allt blir bra för din kompis och lille pojken.
  15. Medlem sedan
    Feb 2005
    #8

    Ja man vill bli grattad!

    Jag minns att jag blev djupt sårad av svärmors sätt att tänka på det här med att sätta in en födelseannons i tidningen. Det tyckte hon absolut inte vi skulle göra förrens vi visste om Anton skulle överleva. Och inget grattis fick vi heller och fy som det kändes!

    Kan säga att jag minns de som inte gratulerade oss mer än de som faktiskt grattade, för det gjorde jätteont!

    Så skriv ett mail eller ett sms. Tycker du det känns för påträngande att skicka en liten sak så vänta, men känns det okej för dig är jag säker på att föräldrarna uppskattar det och er \"tro\" på att deras lille son ska fixa det här!

  16. 8
    Ja man vill bli grattad! Jag minns att jag blev djupt sårad av svärmors sätt att tänka på det här med att sätta in en födelseannons i tidningen. Det tyckte hon absolut inte vi skulle göra förrens vi visste om Anton skulle överleva. Och inget grattis fick vi heller och fy som det kändes!

    Kan säga att jag minns de som inte gratulerade oss mer än de som faktiskt grattade, för det gjorde jätteont!

    Så skriv ett mail eller ett sms. Tycker du det känns för påträngande att skicka en liten sak så vänta, men känns det okej för dig är jag säker på att föräldrarna uppskattar det och er \"tro\" på att deras lille son ska fixa det här!

Liknande trådar

  1. Utomståendes syn på relationer
    By boudille in forum Kärlek & relationer
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2011-11-02, 14:27
  2. Apropå nedan fråga, omvänd fråga
    By Anonym in forum Kärlek & relationer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-20, 06:47
  3. Måste bara fråga en liten fråga :)
    By Sanna, William&Linus in forum Autismspektrum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 06:33
  4. UL idag, fråga eller inte fråga.....hmm
    By Hannastina in forum _0810 Oktoberbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 18:54
  5. fråga till män (även på fråga pappo
    By undrar in forum Sex & erotik
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 19:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar