Kvarsittningsrätt/besittningsrätt?
Separation
  1. Aprille
    #1

    Kvarsittningsrätt/besittningsrätt?

    Gäller detta endast gifta par, eller kan sambos också begära sådan?
  2. 1
    Kvarsittningsrätt/besittningsrätt? Gäller detta endast gifta par, eller kan sambos också begära sådan?
  3. Medlem sedan
    Jun 2005
    #2

    Beror på

    ev avtal, ägande eller hyres, hur länge man varit sambor, om bostaden införskaffades för gemensamt bruk. Och vem som bedöms bäst behöva bostaden.

    Man kan definittvt ha rätt att bo kvar i hyreslägenhet som man delat med en sambo, trots att man inte stått med på kontraktet.
  4. 2
    Beror på ev avtal, ägande eller hyres, hur länge man varit sambor, om bostaden införskaffades för gemensamt bruk. Och vem som bedöms bäst behöva bostaden.

    Man kan definittvt ha rätt att bo kvar i hyreslägenhet som man delat med en sambo, trots att man inte stått med på kontraktet.
  5. Anonym
    #3

    Går man inte efter

    \"den som har störst behov av bostaden\", bl a. Så om ena parten skall ha barnen större delen av tiden så är det den parten som får bo kvar.

    Hittade följande rader i Socialsstyrelsens skrift \"Att skiljas - då man har barn\": ogifta sambo: Vid bodelningen bestäms vem som ska behålla den gemensamma bostaden. Den som bäst behöver bostaden kan få överta hela hemmet om han eller hon ersätter den andre för värdet av det som övertas och övertagandet i övrigt kan anses skäligt. Dessa regler gäller oavsett om bostaden är en hyreslägenhet, bostadsrätt eller villa.
  6. 3
    Går man inte efter \"den som har störst behov av bostaden\", bl a. Så om ena parten skall ha barnen större delen av tiden så är det den parten som får bo kvar.

    Hittade följande rader i Socialsstyrelsens skrift \"Att skiljas - då man har barn\": ogifta sambo: Vid bodelningen bestäms vem som ska behålla den gemensamma bostaden. Den som bäst behöver bostaden kan få överta hela hemmet om han eller hon ersätter den andre för värdet av det som övertas och övertagandet i övrigt kan anses skäligt. Dessa regler gäller oavsett om bostaden är en hyreslägenhet, bostadsrätt eller villa.
  7. Aprille
    #4

    Så här

    fick jag reda på av tingsrätten:

    Om vi båda står på kontraktet ska den som flyttar få något likvärdig för att denne flyttar, kanske pengar eller möbler.

    Om t ex jag hade stått på kontraktet måste han ange goda skäl till varför han ska vara den som tar över lägenheten, t ex att barnen ska bo hos honom.

    Om jag fattade tings rätt, vill säga.
  8. 4
    Så här fick jag reda på av tingsrätten:

    Om vi båda står på kontraktet ska den som flyttar få något likvärdig för att denne flyttar, kanske pengar eller möbler.

    Om t ex jag hade stått på kontraktet måste han ange goda skäl till varför han ska vara den som tar över lägenheten, t ex att barnen ska bo hos honom.

    Om jag fattade tings rätt, vill säga.
  9. Medlem sedan
    May 2005
    #5

    Inte när det gäller hyresrätt

    Då ska ingen ekonomisk ersättning utgå eftersom en hyresrätt inte har ett värde annat än när man använder den som byte mot en ägd fastighet, exempelvis som rabatt när någon tar ens lägenhet då man köper ett hus. Däremot kan man dömas till att _försöka_ byta lägenheten till två, men ofta är det tidsbegränsat och det finns många skäl till att det inte går att genomföra. Bland annat i storstäderna där tillgången på möjligheter kan vara små eller obefintliga, för att hyresvärdar inte godkänner bytet etc.

    Men om det gäller en ägd bostad har du helt rätt. Då ska ju den ene lösa ut den andre.

  10. 5
    Inte när det gäller hyresrätt Då ska ingen ekonomisk ersättning utgå eftersom en hyresrätt inte har ett värde annat än när man använder den som byte mot en ägd fastighet, exempelvis som rabatt när någon tar ens lägenhet då man köper ett hus. Däremot kan man dömas till att _försöka_ byta lägenheten till två, men ofta är det tidsbegränsat och det finns många skäl till att det inte går att genomföra. Bland annat i storstäderna där tillgången på möjligheter kan vara små eller obefintliga, för att hyresvärdar inte godkänner bytet etc.

    Men om det gäller en ägd bostad har du helt rätt. Då ska ju den ene lösa ut den andre.

  11. Aprille
    #6

    Aha

    vi hyr ju så då gäller inte det med ersättning.
    Och här går inte att byta till två lägenheter, endast en :(

    Vet du något om att köpa ut den ena ang. billån?...
    Vi har ett lån ihop på bilen nämligen, sambon vill ha delad ekonomi NU, trots att vi fortfarande lever ihop och jag har då inte råd att ha bil, dvs han måste väl köpa ut mig? Eller hur gör man?
    Jag vill bara skriva över lånet på honom, han fortsätter betala av det, går det?

    Han tror inte att banken godtar honom ensam dock, men det är väl hans problem. Jag sa att han isf får köpa en billigare bil, JAG ska ju inte fortsätta stå på ett lån jag inte har råd med, och jag ska väl inte betala av MIN del utan att få nåt för det?

    Äh, han babblade så mycket.

    Vet du något?
    Tacksam för svar!
  12. 6
    Aha vi hyr ju så då gäller inte det med ersättning.
    Och här går inte att byta till två lägenheter, endast en :(

    Vet du något om att köpa ut den ena ang. billån?...
    Vi har ett lån ihop på bilen nämligen, sambon vill ha delad ekonomi NU, trots att vi fortfarande lever ihop och jag har då inte råd att ha bil, dvs han måste väl köpa ut mig? Eller hur gör man?
    Jag vill bara skriva över lånet på honom, han fortsätter betala av det, går det?

    Han tror inte att banken godtar honom ensam dock, men det är väl hans problem. Jag sa att han isf får köpa en billigare bil, JAG ska ju inte fortsätta stå på ett lån jag inte har råd med, och jag ska väl inte betala av MIN del utan att få nåt för det?

    Äh, han babblade så mycket.

    Vet du något?
    Tacksam för svar!
  13. Medlem sedan
    May 2005
    #7

    Något vet jag

    Om ni köpt bilen tillsammans ska den som tar den ersätta den andre med hälften av rådande marknadsvärde. Den nya ägaren tar över lånen.

    Om banken inte accepterar det är det som sagt inte ditt problem. Då får han sälja den (eller så säljer ni den och delar på pengarna ni får kvar efter att ha löst lånet) och köpa en billigare.
  14. 7
    Något vet jag Om ni köpt bilen tillsammans ska den som tar den ersätta den andre med hälften av rådande marknadsvärde. Den nya ägaren tar över lånen.

    Om banken inte accepterar det är det som sagt inte ditt problem. Då får han sälja den (eller så säljer ni den och delar på pengarna ni får kvar efter att ha löst lånet) och köpa en billigare.
  15. Aprille
    #8

    Exakt

    så tycker jag med.

    Tack för ditt svar!

    Tänkte på dig häromdagen när jag skrev här, och undrade var du höll hus, jag vet att du svarat på sådana här grejer innan, så vad bra att du tittade in :)

    Har nämligen för några månader sedan kopierat lite av dina svar till folk ang. liknande saker och lagt dem i en mapp i datorn(!), just för att jag visste att det skulle behövas lite kunskap framöver, eftersom jag funderade på separation redan då.

    Tack igen!
  16. 8
    Exakt så tycker jag med.

    Tack för ditt svar!

    Tänkte på dig häromdagen när jag skrev här, och undrade var du höll hus, jag vet att du svarat på sådana här grejer innan, så vad bra att du tittade in :)

    Har nämligen för några månader sedan kopierat lite av dina svar till folk ang. liknande saker och lagt dem i en mapp i datorn(!), just för att jag visste att det skulle behövas lite kunskap framöver, eftersom jag funderade på separation redan då.

    Tack igen!

Liknande trådar

  1. Besittningsrätt osv
    By Gästhuset in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-02-05, 23:13
  2. Besittningsrätt osv
    By Gästhuset in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-02-02, 20:07
  3. besittningsrätt?
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-05-23, 11:13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar