Hjärnskada...
Sex & erotik
  1. Anonym just nu...
    #1

    Hjärnskada...

    Hejsan, min kära svärmor har i november tillfogats en svår hjärnskada i en trafikolycka. Till en början fanns knappt en chans på miljonen att hon skulle överleva och varje dag innehöll nya motgångar och läkare som informerade om de mest hemska utgångar som kunde drabba henne.
    Vid jul sade hon de första orden efter olyckan, sitt barnbarns namn. Nu sitter hon i rullstol och pratar som bara den.
    Men jag undrar om någon har erfarenhet av hjärnskador?
    Hon är just nu i ett tillstånd som kan jämföras delvis med en sex-åring och i nästa stund är hon mycket grov i munnen och uttalar riktigt otrevliga ramsor om könsorgan och vad hon vill göra med dem...ehm, inte så lätt att förklara för vår dotter som är sex år vad alla dessa ord egentligen betyder...
    Finns någon mer som har en anhörig med hjärnskada för just nu känner jag mig relativt ensam med mina funderingar!
  2. 1
    Hjärnskada... Hejsan, min kära svärmor har i november tillfogats en svår hjärnskada i en trafikolycka. Till en början fanns knappt en chans på miljonen att hon skulle överleva och varje dag innehöll nya motgångar och läkare som informerade om de mest hemska utgångar som kunde drabba henne.
    Vid jul sade hon de första orden efter olyckan, sitt barnbarns namn. Nu sitter hon i rullstol och pratar som bara den.
    Men jag undrar om någon har erfarenhet av hjärnskador?
    Hon är just nu i ett tillstånd som kan jämföras delvis med en sex-åring och i nästa stund är hon mycket grov i munnen och uttalar riktigt otrevliga ramsor om könsorgan och vad hon vill göra med dem...ehm, inte så lätt att förklara för vår dotter som är sex år vad alla dessa ord egentligen betyder...
    Finns någon mer som har en anhörig med hjärnskada för just nu känner jag mig relativt ensam med mina funderingar!
  3. Medlem sedan
    Feb 2006
    #2

    Ingen erfarenhet men

    jag bara undrar om hon skadade framdelen av hjärnan?
    Har fått det förklarat för mig att det finns en liten del i hjärnan som \"håller reda på\" vad som är passande och inte om man säger så.
    Skadar man den delen så kan man göra vad som helst i sexväg utan att förstå att det är opassande.
    Typ klä av sig naken mitt på gågatan bland folk eller likannde.

    är det sådan skada hon fått?

    Om det är det så såg jag på en dokumentär för några år sedan att det finns hjälp att få i england och usa.

    Mer än så vet jag inte om just detta.

    Håller tummarna att allt ska bli bättre med henne!
  4. 2
    Ingen erfarenhet men jag bara undrar om hon skadade framdelen av hjärnan?
    Har fått det förklarat för mig att det finns en liten del i hjärnan som \"håller reda på\" vad som är passande och inte om man säger så.
    Skadar man den delen så kan man göra vad som helst i sexväg utan att förstå att det är opassande.
    Typ klä av sig naken mitt på gågatan bland folk eller likannde.

    är det sådan skada hon fått?

    Om det är det så såg jag på en dokumentär för några år sedan att det finns hjälp att få i england och usa.

    Mer än så vet jag inte om just detta.

    Håller tummarna att allt ska bli bättre med henne!
  5. Tommy
    #3

    min erfarenhet...

    ... när jag har jobbat på ett äldreboende så har vissa tanter, som varit väldigt fina och frikyrkliga av sig, blivit som amvända efter en hjärnskada där dom skrikit könsord, greppat mig i grenen och så vidare.

    Med andra ord, det är inte ovanligt...
  6. 3
    min erfarenhet... ... när jag har jobbat på ett äldreboende så har vissa tanter, som varit väldigt fina och frikyrkliga av sig, blivit som amvända efter en hjärnskada där dom skrikit könsord, greppat mig i grenen och så vidare.

    Med andra ord, det är inte ovanligt...
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4

    Det där

    är väldigt vanligt efter vissa typer av hjärnskador. Precis som Ioma skriver så kan man, särskilt vid skador i främre delen av hjärnan, få svårt med att hejda sina impulser. Könsord, svordomar, etc, ord som man aldrig tidigare skulle drömt om att uttala, kan då komma fram och ibland ganska ofta. Personlighetsförändringar är heller inte ovanligt. Som anhörig behöver du tänka på att det inte är så att svärmor VÄLJER att säga detta, det är hennes hjärnskada som yttrar sig så. Ni skulle behöva mer information av hennes läkare om hur hjärnskador kan te sig. Titta också in på den här hemsidan:
    www.hjarnkraft.nu
    där det finns både information och diskussionsforum för anhöriga.
  8. 4
    Det där är väldigt vanligt efter vissa typer av hjärnskador. Precis som Ioma skriver så kan man, särskilt vid skador i främre delen av hjärnan, få svårt med att hejda sina impulser. Könsord, svordomar, etc, ord som man aldrig tidigare skulle drömt om att uttala, kan då komma fram och ibland ganska ofta. Personlighetsförändringar är heller inte ovanligt. Som anhörig behöver du tänka på att det inte är så att svärmor VÄLJER att säga detta, det är hennes hjärnskada som yttrar sig så. Ni skulle behöva mer information av hennes läkare om hur hjärnskador kan te sig. Titta också in på den här hemsidan:
    www.hjarnkraft.nu
    där det finns både information och diskussionsforum för anhöriga.
  9. Karin
    #5

    INte personlig erfarenhet

    men det akn hjälpa att bli medveten om var olika funktioner sitter i hjärnan, låna nån bok på bibblan och se. Hon måste ha fått en skada bla frontalt (pannan, tinningarna?) eftersom hon har bristande impulskontroll. Ifrontalloben (främre delen av hjärnan) sitter de exekutiva k´funktionerna, dvs de som styr tex var våra spärrar finns. I vanliga fall hålle rman ju sexuella fantasier för sig själv, och har inget behov av att uttrycka fula ord på löpande band. Om din svärmor är medveten om vad hon gör och säger är det möjligt att hon mår dåligt av att inte kunna hejda sig, och då är det så klart förståelse och diskretion som är till god hjälp från er - om ni vet att hon absolut inte kan hjälpa att hon pratar som hon gör kanske ni kan känna me dkänsla med henne och ignorera de fula orden.

    Förstår att det är jättejättejobbigt!!!
  10. 5
    INte personlig erfarenhet men det akn hjälpa att bli medveten om var olika funktioner sitter i hjärnan, låna nån bok på bibblan och se. Hon måste ha fått en skada bla frontalt (pannan, tinningarna?) eftersom hon har bristande impulskontroll. Ifrontalloben (främre delen av hjärnan) sitter de exekutiva k´funktionerna, dvs de som styr tex var våra spärrar finns. I vanliga fall hålle rman ju sexuella fantasier för sig själv, och har inget behov av att uttrycka fula ord på löpande band. Om din svärmor är medveten om vad hon gör och säger är det möjligt att hon mår dåligt av att inte kunna hejda sig, och då är det så klart förståelse och diskretion som är till god hjälp från er - om ni vet att hon absolut inte kan hjälpa att hon pratar som hon gör kanske ni kan känna me dkänsla med henne och ignorera de fula orden.

    Förstår att det är jättejättejobbigt!!!
  11. Daddy Cool
    #6

    Vill inte avvisa dig

    Men det finns fler forum på AFF än KoM. Tex. själsliga problem. Och då har jag inte utforskat alla...
  12. 6
    Vill inte avvisa dig Men det finns fler forum på AFF än KoM. Tex. själsliga problem. Och då har jag inte utforskat alla...

Liknande trådar

  1. Ev, hjärnskada?
    By fija1980 in forum Hjärnskador
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-29, 00:31
  2. Hjärnskada
    By mia6 in forum Hjärnskador
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-27, 22:41
  3. Hjärnskada
    By Tristan&Tuva in forum Hjärnskador
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-10, 13:16
  4. Hjärnskada av tv???
    By tingla_bu in forum Efter Svårt att bli gravid/IVF
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-02-04, 23:18
  5. Hjärnskada av tv????
    By tingla_bu in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 10:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar