donera/sälja bröstmjölk
Bebissnack
  1. Norrortstjej m son 03 v23
    #1

    donera/sälja bröstmjölk

    Hur gör man för att göra detta och hur går det till rent praktiskt. Måste man åka till sjukhuset med mjölken varje dag, eller kommer de och hämtar??

    Jag kommer föda på BB Stockholm så det är väl Danderyds neonantalavd som behöver mjölken å, eller???

    Är det nån som gjort detta får ni jättegärna dela med er av erfarenheten!!!
  2. 1
    donera/sälja bröstmjölk Hur gör man för att göra detta och hur går det till rent praktiskt. Måste man åka till sjukhuset med mjölken varje dag, eller kommer de och hämtar??

    Jag kommer föda på BB Stockholm så det är väl Danderyds neonantalavd som behöver mjölken å, eller???

    Är det nån som gjort detta får ni jättegärna dela med er av erfarenheten!!!
  3. Medlem sedan
    Dec 2002
    #2

    Donerar just nu

    Hej!
    I Stockholm så sköts det centralt för alla sjukhusen av Modersmjölkcentralen på SöS. Det är alltså dit du vänder dig.

    Du kan donera fram tills det att barnet är tre månader och rent praktiskt går det till så att du sparar den urpumpade mjölken i frysen och sedan åker du dit med alltihop i en frysväska. Du kan spara mjölken i din frys max tre månader, så du behöver inte åka dit varje dag :-)

    Innan de kan använda mjölken måste du HIV-testa dig (trots att man ju gör det på MVC) och dessutom tar de en odling på mjölken för att kontrollera att den inte innehåller för mycket bakterier. När allt det är klart får man en liten ersättning.

    Det finns en hemsida med all information, adressen dit är
    http://www.sll.se/L_bhv/31666.cs?dirid=30058&diridtop= 38019

    Jag har själv nyligen kommit igång med pumpandet, för jag hade en ganska trasslig amningsstart denna gången, och ville inte riskera att strula till det ytterligare innan jag hade fått kläm på amningen. Hittills har jag gjort så att jag pumpar en gång om dagen.

    Kul att du vill donera mjölk!
  4. 2
    Donerar just nu Hej!
    I Stockholm så sköts det centralt för alla sjukhusen av Modersmjölkcentralen på SöS. Det är alltså dit du vänder dig.

    Du kan donera fram tills det att barnet är tre månader och rent praktiskt går det till så att du sparar den urpumpade mjölken i frysen och sedan åker du dit med alltihop i en frysväska. Du kan spara mjölken i din frys max tre månader, så du behöver inte åka dit varje dag :-)

    Innan de kan använda mjölken måste du HIV-testa dig (trots att man ju gör det på MVC) och dessutom tar de en odling på mjölken för att kontrollera att den inte innehåller för mycket bakterier. När allt det är klart får man en liten ersättning.

    Det finns en hemsida med all information, adressen dit är
    http://www.sll.se/L_bhv/31666.cs?dirid=30058&diridtop= 38019

    Jag har själv nyligen kommit igång med pumpandet, för jag hade en ganska trasslig amningsstart denna gången, och ville inte riskera att strula till det ytterligare innan jag hade fått kläm på amningen. Hittills har jag gjort så att jag pumpar en gång om dagen.

    Kul att du vill donera mjölk!
  5. Medlem sedan
    Dec 2002
    #3

    Tillägg

    Om du bestämmer dig för att donera, så vill de att du ringer telefonnumret på hemsidan och \"anmäler\" dig. Du får då hem plastpåsar att frysa in mjölken i.
  6. 3
    Tillägg Om du bestämmer dig för att donera, så vill de att du ringer telefonnumret på hemsidan och \"anmäler\" dig. Du får då hem plastpåsar att frysa in mjölken i.
  7. Medlem sedan
    Nov 2001
    #4

    Har också donerat..

    men i annan ände av sverige.

    Jag pumpade det bröst lillan inte ammade på. Till nästa amning bytte jag. Så ofta jag orkade under dagen.
    Jag fick tvillingar första gången och min kropp trodde tydligen att det alltid blir tvillingar så jag hade lite mjölk över.

    De blev jätteglada över att få mjölk så jag rekommenderar det verkligen!!!
    Det är väl inte någon jätteersättning men deras glada och tacksamma miner när man kom räckte gott!

    Det som var lite pyssligt var att man skulle tvätta bröstet innan amning. Det accepterade väl inte lillan riktigt men.. det gick bra ändå tycker jag.
    Man måste ju vara noga med hygien och så.

    Lycka till!! Alla droppar behövs!!
  8. 4
    Har också donerat.. men i annan ände av sverige.

    Jag pumpade det bröst lillan inte ammade på. Till nästa amning bytte jag. Så ofta jag orkade under dagen.
    Jag fick tvillingar första gången och min kropp trodde tydligen att det alltid blir tvillingar så jag hade lite mjölk över.

    De blev jätteglada över att få mjölk så jag rekommenderar det verkligen!!!
    Det är väl inte någon jätteersättning men deras glada och tacksamma miner när man kom räckte gott!

    Det som var lite pyssligt var att man skulle tvätta bröstet innan amning. Det accepterade väl inte lillan riktigt men.. det gick bra ändå tycker jag.
    Man måste ju vara noga med hygien och så.

    Lycka till!! Alla droppar behövs!!

Liknande trådar

  1. Sälja bröstmjölk?
    By GladaKon in forum Bebissnack
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-12-18, 12:09
  2. Donera bröstmjölk?
    By phanta in forum _1003 Marsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-30, 21:59
  3. Donera bröstmjölk?
    By Heffaklumpen- in forum _1001 Januaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-16, 12:50
  4. donera ägg..
    By anonymt namn in forum Ägg & spermadonation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-29, 07:08
  5. Donera ägg!
    By Mycket möjlig donator. in forum Ägg & spermadonation
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-26, 10:16
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar