Amning och magknip?
Bebissnack
  1. Medlem sedan
    Dec 2002
    #1

    Amning och magknip?

    Varför får man så olika råd? En kompis med en skrikig (helammad) bebis, har blivit beordrad av BVC att inte amma så ofta bebisen vill ha, eftersom bebisen har så ont i magen. När mitt första barn var bebis och mycket skrikig fick jag samma råd, dvs att dra ut på tiden mellan amningarna för att skona magen (i ärlighetens namn minns jag inte om rådet kom från BVC eller någon annanstans).

    Detta råd går stick i stäv mot vad man ofta läser härinne, dvs att bröstmjölk är lättsmält och kanske t.o.m. har en viss smärtstillande effekt, och att många små mål är skonsamma mot bebismagen.

    Dra ut på tiden mellan amningarna eller ej - finns det några vetenskapliga belägg, dvs hårda fakta, bakom något av råden? Eller handlar det mer om åsikter?
  2. 1
    Amning och magknip? Varför får man så olika råd? En kompis med en skrikig (helammad) bebis, har blivit beordrad av BVC att inte amma så ofta bebisen vill ha, eftersom bebisen har så ont i magen. När mitt första barn var bebis och mycket skrikig fick jag samma råd, dvs att dra ut på tiden mellan amningarna för att skona magen (i ärlighetens namn minns jag inte om rådet kom från BVC eller någon annanstans).

    Detta råd går stick i stäv mot vad man ofta läser härinne, dvs att bröstmjölk är lättsmält och kanske t.o.m. har en viss smärtstillande effekt, och att många små mål är skonsamma mot bebismagen.

    Dra ut på tiden mellan amningarna eller ej - finns det några vetenskapliga belägg, dvs hårda fakta, bakom något av råden? Eller handlar det mer om åsikter?
  3. Kattis
    #2

    Det finns...

    ...inga belägg för att schemastyrd amning/längre tid mellan amningarna skulle lindra eller minska magknip hos barnet. Men tyvärr är det här en av dessa seglivade gamla amningsmyter som tycks vara oerhört svåra att bli av med :-)

    Det stämmer att bröstmjölken innehåller lugnande och smärtstillande ämnen, se t ex här:

    www.sfog.se/perinatalarg/compare.htm
    http://www.nursingmoms.net/Default.aspx?tabid=421
    http://www.aimsbc.org/newsletterfiles/december2002_AIMSBC_newsletter .pdf

    I \"Amningsboken\" skriver Kristin Svensson : \"Också barnets maghormoner påverkas när det suger på bröstet, och även barnet blir lugnt av sugandet. Maghormonerna hjälper dessutom barnet att tillgodogöra sig näringen i bröstmjölken bättre. Att barnet blir lugnt och avslappnat när det ammas kan lindra smärta.\"

    Kristin S skriver också detta: \"Förr trodde man också att barnen skulle matas efter ett särskilt schema, vanligen med fyra timmars intervall och med ett längre uppehåll på natten. Det var både för att man ville uppfostra barnen, de skulle lära sig regelbundenhet och tålamod, och för att man felaktigt trodde att deras matsmältningssystem mådde bäst av schemamatning\".

    Genom att dra ut på tiden mellan amningarna ökar risken både för att barnet är så vrålhungrigt när det väl får bröstet att det sväljer mera luft och därmed får mera gaser och magknip. Så här skriver Ruth A Lawrence, amerikansk professor i pediatrik samt obstetrik och gynekologi, i sin stora lärobok i amning med titeln \"Breastfeeding: A Guide for the Medical Profession\":

    \"During the period of colic the infant may need frequent small feedings and much cuddling\". Detta stämmer med observationer som gjort i mer ursprungliga kulturer där spädbarn ammas mycket ofta, enligt vissa studier så ofta som 3-4 gånger i timmen i snitt (!) och bärs en stor del av tiden och där kolik är mindre vanligt än i västvärlden.

    Kerstin Uvnäs-Moberg som är professor i fysiologi har forskat kring bl a den lugnande och rogivande effekten av hormoner i bröstmjölk som oxytocin och cholecystokinin, det senare utlöses i barnets mag-tarmkanal när det suger på bröstet och verkar lugnande på matsmältningen. Hon har bl a gjort studier som tyder på att spädbarn med kolik har lägre halter av cholecystokinin, och eftersom halten höjs när barnet ammas så är det ju klart intressant.

    Det verkar finnas en stor enighet bland amningsforskare idag om att magbesvär hos spädbarn inte orsakas av fri amning. Däremot kan de orsakas av en icke-optimal amningsteknik, som kan göra att barnet sväljer mycket luft när det ammar. Brister i amningstekniken kan också leda till obalans i mjölkproduktionen och i utdrivningsreflexen, vilket ger ett mycket ojämnt mjölkflöde både under ett och samma amningstillfälle och mellan olika amningstillfällen, och som också ökar risken att barnet sväljer luft.

    En annan vanlig orsak till magbesvär hos ammade spädbarn är ju obalans mellan den laktosrika förmjölken och den fetare eftermjölken, vilket brukar kunna avhjälpas genom att man ammar från ett och samma bröst vid flera amningstillfällen i följd under en period innan man byter bröst.

    Överkänslighet mot komjölksprotein i bröstmjölken är ju som du vet en annan tänkbar orsak!

    Jag tror att dessa förkättrade råd om att dra ut på tiden mellan amningarna bottnar dels i okunskap, dels i något slags missriktad välvilja som tar sig uttryck i att man tror sig hjälpa mamman genom att uppmana henne att inte amma så ofta. Och kanske beror det också på att det fortfarande inte är helt accepterat i vår kultur att amma till tröst. Om detta skriver också Kristin Svensson mycket bra i \"Amningsboken\".
  4. 2
    Det finns... ...inga belägg för att schemastyrd amning/längre tid mellan amningarna skulle lindra eller minska magknip hos barnet. Men tyvärr är det här en av dessa seglivade gamla amningsmyter som tycks vara oerhört svåra att bli av med :-)

    Det stämmer att bröstmjölken innehåller lugnande och smärtstillande ämnen, se t ex här:

    www.sfog.se/perinatalarg/compare.htm
    http://www.nursingmoms.net/Default.aspx?tabid=421
    http://www.aimsbc.org/newsletterfiles/december2002_AIMSBC_newsletter .pdf

    I \"Amningsboken\" skriver Kristin Svensson : \"Också barnets maghormoner påverkas när det suger på bröstet, och även barnet blir lugnt av sugandet. Maghormonerna hjälper dessutom barnet att tillgodogöra sig näringen i bröstmjölken bättre. Att barnet blir lugnt och avslappnat när det ammas kan lindra smärta.\"

    Kristin S skriver också detta: \"Förr trodde man också att barnen skulle matas efter ett särskilt schema, vanligen med fyra timmars intervall och med ett längre uppehåll på natten. Det var både för att man ville uppfostra barnen, de skulle lära sig regelbundenhet och tålamod, och för att man felaktigt trodde att deras matsmältningssystem mådde bäst av schemamatning\".

    Genom att dra ut på tiden mellan amningarna ökar risken både för att barnet är så vrålhungrigt när det väl får bröstet att det sväljer mera luft och därmed får mera gaser och magknip. Så här skriver Ruth A Lawrence, amerikansk professor i pediatrik samt obstetrik och gynekologi, i sin stora lärobok i amning med titeln \"Breastfeeding: A Guide for the Medical Profession\":

    \"During the period of colic the infant may need frequent small feedings and much cuddling\". Detta stämmer med observationer som gjort i mer ursprungliga kulturer där spädbarn ammas mycket ofta, enligt vissa studier så ofta som 3-4 gånger i timmen i snitt (!) och bärs en stor del av tiden och där kolik är mindre vanligt än i västvärlden.

    Kerstin Uvnäs-Moberg som är professor i fysiologi har forskat kring bl a den lugnande och rogivande effekten av hormoner i bröstmjölk som oxytocin och cholecystokinin, det senare utlöses i barnets mag-tarmkanal när det suger på bröstet och verkar lugnande på matsmältningen. Hon har bl a gjort studier som tyder på att spädbarn med kolik har lägre halter av cholecystokinin, och eftersom halten höjs när barnet ammas så är det ju klart intressant.

    Det verkar finnas en stor enighet bland amningsforskare idag om att magbesvär hos spädbarn inte orsakas av fri amning. Däremot kan de orsakas av en icke-optimal amningsteknik, som kan göra att barnet sväljer mycket luft när det ammar. Brister i amningstekniken kan också leda till obalans i mjölkproduktionen och i utdrivningsreflexen, vilket ger ett mycket ojämnt mjölkflöde både under ett och samma amningstillfälle och mellan olika amningstillfällen, och som också ökar risken att barnet sväljer luft.

    En annan vanlig orsak till magbesvär hos ammade spädbarn är ju obalans mellan den laktosrika förmjölken och den fetare eftermjölken, vilket brukar kunna avhjälpas genom att man ammar från ett och samma bröst vid flera amningstillfällen i följd under en period innan man byter bröst.

    Överkänslighet mot komjölksprotein i bröstmjölken är ju som du vet en annan tänkbar orsak!

    Jag tror att dessa förkättrade råd om att dra ut på tiden mellan amningarna bottnar dels i okunskap, dels i något slags missriktad välvilja som tar sig uttryck i att man tror sig hjälpa mamman genom att uppmana henne att inte amma så ofta. Och kanske beror det också på att det fortfarande inte är helt accepterat i vår kultur att amma till tröst. Om detta skriver också Kristin Svensson mycket bra i \"Amningsboken\".
  5. Kattis
    #3

    Ett par länkar...

    ...som jag hittade i all hast i min samling :-) En handlar om kolik hos ammade spädbarn och den andra handlar om varför fri amning minskar risken för amningsproblem:

    http://www.kellymom.com/newman/02colic_in_bf_baby.html

    http://www.lalecheleague.org/ba/May99.html
  6. 3
    Ett par länkar... ...som jag hittade i all hast i min samling :-) En handlar om kolik hos ammade spädbarn och den andra handlar om varför fri amning minskar risken för amningsproblem:

    http://www.kellymom.com/newman/02colic_in_bf_baby.html

    http://www.lalecheleague.org/ba/May99.html
  7. Medlem sedan
    Jul 2002
    #4

    Tror som Kattis

    att det snarare rår sig om nån känslighet mot nåt mamman äter. Själv kunde jag inte äta några som helst mjölkprodukter, lök, äpplen, svamp, broccoli, färskpotatis, kål och bönor. Tror inte jag glömt nåt.

    Ett råd jag gärna skulle ge din kopmis är att äta helt mjölkfritt i minst 2 veckor för att se om det gör det hela bättre. I mitt fall så spelade det ingen roll hur ofta eller sällan jag ammade, skrikperioderna var desamma ändå tills jag började leva helt mjökfritt.
  8. 4
    Tror som Kattis att det snarare rår sig om nån känslighet mot nåt mamman äter. Själv kunde jag inte äta några som helst mjölkprodukter, lök, äpplen, svamp, broccoli, färskpotatis, kål och bönor. Tror inte jag glömt nåt.

    Ett råd jag gärna skulle ge din kopmis är att äta helt mjölkfritt i minst 2 veckor för att se om det gör det hela bättre. I mitt fall så spelade det ingen roll hur ofta eller sällan jag ammade, skrikperioderna var desamma ändå tills jag började leva helt mjökfritt.
  9. Medlem sedan
    Dec 2002
    #5

    Det verkar vara välbelagt

    att bröstmjölken har en lugnande/smärstillande effekt, tack för länkarna och ditt uttömmande svar! Det skulle alltså innebära att om man drar ut på tiden mellan amningarna så riskerar man att öka på magknipet, dels eftersom barnet går miste om mjölkens lugnande effekt, dels för att man riskerar att barnet sväljer mycket luft när det väl ammar och därmed spär på en orolig mage?

    I så fall tycker jag att det är beklämmande att en BVC-sköterska ger ett tydligt direktiv om att inte amma för ofta (i det här fallet var varannan timme för ofta). Dessutom är det jobbigt att hålla reda på hur ofta man ammar, jobbigt att försöka avleda sitt barn för att undvika att amma, och man känner sig skyldig när man trots allt ger bröstet för att man inte orkar dra ut på tiden mer. Som mamma till ett kolikbarn har man det tufft nog ändå. Handlar magknipet om en överkänslighet mot något födoämne så hjälper det ju inte heller att dra ut på tiden mellan amningarna. Det verkar inte vara något vidare bra råd.

    Du skriver att det finns en enighet bland amningsforskare att fri amning inte orsakar magbesvär. Menar du att man kan vända på det resonemanget och säga att en begränsning av den fria amningen alltid är overksamt mot magbesvär?
  10. 5
    Det verkar vara välbelagt att bröstmjölken har en lugnande/smärstillande effekt, tack för länkarna och ditt uttömmande svar! Det skulle alltså innebära att om man drar ut på tiden mellan amningarna så riskerar man att öka på magknipet, dels eftersom barnet går miste om mjölkens lugnande effekt, dels för att man riskerar att barnet sväljer mycket luft när det väl ammar och därmed spär på en orolig mage?

    I så fall tycker jag att det är beklämmande att en BVC-sköterska ger ett tydligt direktiv om att inte amma för ofta (i det här fallet var varannan timme för ofta). Dessutom är det jobbigt att hålla reda på hur ofta man ammar, jobbigt att försöka avleda sitt barn för att undvika att amma, och man känner sig skyldig när man trots allt ger bröstet för att man inte orkar dra ut på tiden mer. Som mamma till ett kolikbarn har man det tufft nog ändå. Handlar magknipet om en överkänslighet mot något födoämne så hjälper det ju inte heller att dra ut på tiden mellan amningarna. Det verkar inte vara något vidare bra råd.

    Du skriver att det finns en enighet bland amningsforskare att fri amning inte orsakar magbesvär. Menar du att man kan vända på det resonemanget och säga att en begränsning av den fria amningen alltid är overksamt mot magbesvär?
  11. Medlem sedan
    Dec 2002
    #6

    Jodå,

    ibland beror ju skrikigheten på något födoämne (så var det för min son). Det kan vara rena detektivarbetet att komma på om det hjälper att utesluta något. Men ibland blir det inte bättre trots olika dieter. Då kommer det här rådet in med att dra ut på tiden mellan amningarna. Man hör ju ofta att kolik beror på att tarmarna är omogna, och då finns det någon slags logik i att se till att barnet inte äter för ofta. Men mycket som verkar logiskt stämmer inte i verkligheten. Det är därför jag undrar vad det finns för bas till påståendet att barnet inte får amma för ofta.
  12. 6
    Jodå, ibland beror ju skrikigheten på något födoämne (så var det för min son). Det kan vara rena detektivarbetet att komma på om det hjälper att utesluta något. Men ibland blir det inte bättre trots olika dieter. Då kommer det här rådet in med att dra ut på tiden mellan amningarna. Man hör ju ofta att kolik beror på att tarmarna är omogna, och då finns det någon slags logik i att se till att barnet inte äter för ofta. Men mycket som verkar logiskt stämmer inte i verkligheten. Det är därför jag undrar vad det finns för bas till påståendet att barnet inte får amma för ofta.
  13. Medlem sedan
    Dec 2003
    #7

    En intressant tanke

    tycker jag är att i kulturer där barn har absolut fri tillgång till bröstet, dvs de bärs och tar en liten slurk flera gånger i timmen, så existerar inte kolik tydligen. om man uteslutit alla fysiologiska orsaker, mamman går på diet och man ändå inte hittar någon orsak till koliken så kan ju det vara ett sätt att prova. Lite opraktiskt i vårt klimat kanske, men hemma går det ju hyggligt i allafall. Kan ju vara värt ett försök om det leder till en lugn tillvaro, även om den skulle kännas lite begränande pga de täta amningarna.
  14. 7
    En intressant tanke tycker jag är att i kulturer där barn har absolut fri tillgång till bröstet, dvs de bärs och tar en liten slurk flera gånger i timmen, så existerar inte kolik tydligen. om man uteslutit alla fysiologiska orsaker, mamman går på diet och man ändå inte hittar någon orsak till koliken så kan ju det vara ett sätt att prova. Lite opraktiskt i vårt klimat kanske, men hemma går det ju hyggligt i allafall. Kan ju vara värt ett försök om det leder till en lugn tillvaro, även om den skulle kännas lite begränande pga de täta amningarna.
  15. Medlem sedan
    Dec 2003
    #8

    Inte bantningsdiet alltså

    utan att man uteslutit mjölkprotein och de andra livsmedlen som man vet brukar kunna orsaka problem.
  16. 8
    Inte bantningsdiet alltså utan att man uteslutit mjölkprotein och de andra livsmedlen som man vet brukar kunna orsaka problem.
  17. Kattis
    #9

    Ja...

    ...jag skulle vilja säga så här: En begränsning av den fria amningen är overksamt mot magbesvär om barnets amningsteknik är optimal och om barnet inte visar tecken på laktos-obalans i magen dvs oproportionerligt mycket \"förmjölk\".

    Är inte amningstekniken optimal så kan man ju tänka sig att det i vissa fall kan \"göra ont värre\" om barnet ammar ofta i och med att det kanske då sväljer en massa luft. \"Lösningen\" är alltså att söka hjälp för att få till amningstekniken i de fall där det behövs, samt att låta barnet suga tillräckligt länge på ett bröst innan man går över till det andra. Vill barnet amma ofta så kan man ge från ett och samma bröst flera gånger i rad under en period på kanske 3-4 timmar innan man byter och gör likadant med andra bröstet. Det här gäller förstås enbart om man har skäl att misstänka att barnet får i sig oproportionerligt mycket laktos och därför får problem med magen.
  18. 9
    Ja... ...jag skulle vilja säga så här: En begränsning av den fria amningen är overksamt mot magbesvär om barnets amningsteknik är optimal och om barnet inte visar tecken på laktos-obalans i magen dvs oproportionerligt mycket \"förmjölk\".

    Är inte amningstekniken optimal så kan man ju tänka sig att det i vissa fall kan \"göra ont värre\" om barnet ammar ofta i och med att det kanske då sväljer en massa luft. \"Lösningen\" är alltså att söka hjälp för att få till amningstekniken i de fall där det behövs, samt att låta barnet suga tillräckligt länge på ett bröst innan man går över till det andra. Vill barnet amma ofta så kan man ge från ett och samma bröst flera gånger i rad under en period på kanske 3-4 timmar innan man byter och gör likadant med andra bröstet. Det här gäller förstås enbart om man har skäl att misstänka att barnet får i sig oproportionerligt mycket laktos och därför får problem med magen.
  19. Kattis
    #10

    Litet tillägg...

    ...jag tror jag uttryckte mig lite luddigt :-) Jag menar alltså att man kan fortsätta med helt fri amning även om barnet visar tecken på laktosobalans, men att man då kan prova att amma flera gånger i följd på ett bröst. Inte dra ut på tiden mellan amningarna alltså, det kanske blev lite oklart...
  20. 10
    Litet tillägg... ...jag tror jag uttryckte mig lite luddigt :-) Jag menar alltså att man kan fortsätta med helt fri amning även om barnet visar tecken på laktosobalans, men att man då kan prova att amma flera gånger i följd på ett bröst. Inte dra ut på tiden mellan amningarna alltså, det kanske blev lite oklart...
  21. M-amma
    #11

    Låter helskumt!

    Amning frestar inte på magen, och dessutom är det ofta en tröst som kan hjälpa mot skrik. Nä, jag tror absolut inte på att ransonera aminingen! Däremot kan man kanske försöka hjälpa barnet att rapa lite då och då (hålla upprätt och klappa lätt på ryggen).

    Jag är bara lekman, inte proffs, men det där med ransonering stämmer inte med något jag läst eller hört - tvärtom.
  22. 11
    Låter helskumt! Amning frestar inte på magen, och dessutom är det ofta en tröst som kan hjälpa mot skrik. Nä, jag tror absolut inte på att ransonera aminingen! Däremot kan man kanske försöka hjälpa barnet att rapa lite då och då (hålla upprätt och klappa lätt på ryggen).

    Jag är bara lekman, inte proffs, men det där med ransonering stämmer inte med något jag läst eller hört - tvärtom.
  23. Medlem sedan
    Dec 2002
    #12

    Ja, man är ju villig att pröva allt

    när man har ett kolikbarn (tack och lov är mitt andra barn av det definitivt o-skrikiga slaget). Men jag skulle vilja se det BVC som rekommenderar det du beskriver. Fast visst låter det mysigt :-)
  24. 12
    Ja, man är ju villig att pröva allt när man har ett kolikbarn (tack och lov är mitt andra barn av det definitivt o-skrikiga slaget). Men jag skulle vilja se det BVC som rekommenderar det du beskriver. Fast visst låter det mysigt :-)
  25. Medlem sedan
    Dec 2002
    #13

    Eller hur?

    Jag blev också förvånad, men jag har som sagt fått samma råd själv. Framför allt blev jag förvånad för att jag trodde att den fria amningen var helig nuförtiden.
  26. 13
    Eller hur? Jag blev också förvånad, men jag har som sagt fått samma råd själv. Framför allt blev jag förvånad för att jag trodde att den fria amningen var helig nuförtiden.
  27. Medlem sedan
    Dec 2002
    #14

    Man fokuserar väldigt mycket på

    födoämnen när ett barn har magknip, men man kanske skulle fundera över amningstekniken också. Värt att hålla i minnet.
  28. 14
    Man fokuserar väldigt mycket på födoämnen när ett barn har magknip, men man kanske skulle fundera över amningstekniken också. Värt att hålla i minnet.

Liknande trådar

  1. magknip
    By *Es mamma* in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-07-04, 11:39
  2. magknip
    By lillbönan in forum _1011 Novemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-04-29, 06:20
  3. Magknip
    By EvelinaP in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-25, 09:03
  4. Amning + skrik/magknip
    By Madde m. tjejerna in forum _0605 Majbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-01, 11:02
  5. Magknip
    By Anna in forum Kropp & hälsa
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-28, 18:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar