Ska hyra filmerna!
Namn, dop & namngivning
  1. Medlem sedan
    Oct 2005
    #1

    Ska hyra filmerna!

    Det kanske inte är så dum idé i alla fall?
    Jag tycker fortfarande att Anakin är ett fint namn så det kanske kan vara värt några timmar med Skywalker och Co? Återkommer när jag vet bättre:)
    Kul att Noah Vilde får så fin respons:))))
  2. 1
    Ska hyra filmerna! Det kanske inte är så dum idé i alla fall?
    Jag tycker fortfarande att Anakin är ett fint namn så det kanske kan vara värt några timmar med Skywalker och Co? Återkommer när jag vet bättre:)
    Kul att Noah Vilde får så fin respons:))))
  3. Medlem sedan
    Sep 2005
    #2

    En bra idé

    Jag har bara sett en av filmerna, minns inte vad den hette, men där var Anakin en jättesöt och modig liten kille. Så det är honom jag tänker på när jag hör namnet.
  4. 2
    En bra idé Jag har bara sett en av filmerna, minns inte vad den hette, men där var Anakin en jättesöt och modig liten kille. Så det är honom jag tänker på när jag hör namnet.
  5. Medlem sedan
    Sep 2005
    #3

    Åh!

    Heter din son Aiken? jättefint namn!
  6. 3
    Åh! Heter din son Aiken? jättefint namn!
  7. Medlem sedan
    Sep 2005
    #4

    Ja,

    han heter Aiken, kul & höra att du gillar det!
  8. 4
    Ja, han heter Aiken, kul & höra att du gillar det!
  9. Medlem sedan
    Jun 2002
    #5

    Samma här!

    Tänker på denna lille tappre, begåvade, oerhört söte pojk som gick rakt in i hjärtat på mig! :)
  10. 5
    Samma här! Tänker på denna lille tappre, begåvade, oerhört söte pojk som gick rakt in i hjärtat på mig! :)
  11. Medlem sedan
    Sep 2005
    #6

    ja.. =)

    Klart jag gillar det! :) Fast jag tänker på Liam Aiken om du vet vem det är :)
  12. 6
    ja.. =) Klart jag gillar det! :) Fast jag tänker på Liam Aiken om du vet vem det är :)
  13. Medlem sedan
    Feb 2003
    #7

    Filmen med lillkillen heter...

    ...Star Wars episod 1: Det mörka hotet (The Phantom Menace på engelska)

    Sedan kan man se Anakin som vuxen (ja nästan i alla fall) i Episod 2 och 3, The Clones Attack och The Revenge of the Sith.

    Sedan är ju förstås de ursprungliga filmerna tusen gånger bättre, men där får man i princip bara se Anakin Skywalker som Darth Vader.

    Mvh,
    Susanne (SW-fantast)
  14. 7
    Filmen med lillkillen heter... ...Star Wars episod 1: Det mörka hotet (The Phantom Menace på engelska)

    Sedan kan man se Anakin som vuxen (ja nästan i alla fall) i Episod 2 och 3, The Clones Attack och The Revenge of the Sith.

    Sedan är ju förstås de ursprungliga filmerna tusen gånger bättre, men där får man i princip bara se Anakin Skywalker som Darth Vader.

    Mvh,
    Susanne (SW-fantast)
  15. Lycklig
    #8

    Ja! (+lite förslag)

    Ja hyr filmerna! Susanne&Viggo har förklarat de nya episoderna bra! Men jag kan inte låta bli att göra min egna sammanfattning:

    I den första filmen (episod 1) är Anakin en go och gullig superbegåvning.

    I episod 2 är han en upprorisk tonåring med kraft. I denna film blir han förälskad i prinsessan Amidala.

    I den tredje episoden börjar hans riktigt mörka sida visa sig. Men då har man ju redan \"lärt känna\" Anakin och vet vad dessa mörka krafter kommer ifrån och har en viss förståelse för det... (Själv tycker jag han är SÅÅÅ snygg i den sista filmen...)

    /Lycklig SW-fan

    Ps: När det gäller dina pojkalternativ. Tycker jag verkligen att alla är fina! Men jag tycker att Noah är lite \"för vanligt\" och kombination Isak och Noah kanske är lite väl biblisk (men det är det kanske ingen som tänker på...?)

    Så jag tycker fortfarande att Morris och Anakin är vackrast! Mina förslag är:
    Leo Anakin eller
    Lion [Li-on] Morris (Så coolt med Lion!)
    ds
    Lycka till!
  16. 8
    Ja! (+lite förslag) Ja hyr filmerna! Susanne&Viggo har förklarat de nya episoderna bra! Men jag kan inte låta bli att göra min egna sammanfattning:

    I den första filmen (episod 1) är Anakin en go och gullig superbegåvning.

    I episod 2 är han en upprorisk tonåring med kraft. I denna film blir han förälskad i prinsessan Amidala.

    I den tredje episoden börjar hans riktigt mörka sida visa sig. Men då har man ju redan \"lärt känna\" Anakin och vet vad dessa mörka krafter kommer ifrån och har en viss förståelse för det... (Själv tycker jag han är SÅÅÅ snygg i den sista filmen...)

    /Lycklig SW-fan

    Ps: När det gäller dina pojkalternativ. Tycker jag verkligen att alla är fina! Men jag tycker att Noah är lite \"för vanligt\" och kombination Isak och Noah kanske är lite väl biblisk (men det är det kanske ingen som tänker på...?)

    Så jag tycker fortfarande att Morris och Anakin är vackrast! Mina förslag är:
    Leo Anakin eller
    Lion [Li-on] Morris (Så coolt med Lion!)
    ds
    Lycka till!
  17. Hervor
    #9

    Ja, lagom söt när han blev vuxen

    och blev Darth Vader - en riktigt ondskefull typ...
  18. 9
    Ja, lagom söt när han blev vuxen och blev Darth Vader - en riktigt ondskefull typ...
  19. Lycklig
    #10

    Ja onskefull men....

    efter ha sett de första 3 episoderna får man en förklaring till hans onska och man kan bara tycka synd om honom efter det!

    Själv älskar jag denna twist i StarWars historien. Anakin var utvald att bli den nya \"Messiah\", men på grund av hemska händelser under hans uppväxt och en rad dåliga val blir han förd in i mörkret...
  20. 10
    Ja onskefull men.... efter ha sett de första 3 episoderna får man en förklaring till hans onska och man kan bara tycka synd om honom efter det!

    Själv älskar jag denna twist i StarWars historien. Anakin var utvald att bli den nya \"Messiah\", men på grund av hemska händelser under hans uppväxt och en rad dåliga val blir han förd in i mörkret...
  21. LK
    #11

    Han finns ju inte

    på riktigt. Visst att många associerar till honom när dom hör namnet, men han är en fiktiv figur och därför ser jag inte Anakin som ett ont namn. Snarare väldigt vackert.
  22. 11
    Han finns ju inte på riktigt. Visst att många associerar till honom när dom hör namnet, men han är en fiktiv figur och därför ser jag inte Anakin som ett ont namn. Snarare väldigt vackert.
  23. Hervor
    #12

    Jo, visserligen

    kan jag hålla med om att de tre episoderna gav en bra förklaring och visst är det en bättre twist än om han \"bara\" hade blivit den nya Messias (då hade vi ju dessutom gått miste om de tre första filmerna).

    Personligen gillar jag inte namnet Anakin och om man inte är en inbiten SW-fan tycker jag man kan undvika det. Egentligen tycker jag att om man är så förtjust i namnet så kan man välja det själv.
  24. 12
    Jo, visserligen kan jag hålla med om att de tre episoderna gav en bra förklaring och visst är det en bättre twist än om han \"bara\" hade blivit den nya Messias (då hade vi ju dessutom gått miste om de tre första filmerna).

    Personligen gillar jag inte namnet Anakin och om man inte är en inbiten SW-fan tycker jag man kan undvika det. Egentligen tycker jag att om man är så förtjust i namnet så kan man välja det själv.
  25. Karin m. Ante
    #13

    Håller med

    Din son är ju fullt verklig, SW-Anakin är påhittad. Bara att säga samma sak om folk skulle kommentera namnvalet.
  26. 13
    Håller med Din son är ju fullt verklig, SW-Anakin är påhittad. Bara att säga samma sak om folk skulle kommentera namnvalet.
  27. Lycklig
    #14

    Tänk om de sista filmerna (första)

    aldrig filmats...! Vilken tragedi ;-) Tänk om vi aldrig lärt känna Leia, Luke eller Han Solo. Min barndom hade i alla fall varit mycket tråkigare...!

    På många sätt är de onda karaktärerna i en bok eller film de mest intressanta och mångfaciterande, tycker jag! Så på det sättet är Anakin ett bättre och mer intressant namn än tex Luke som \"bara\" är genomgod *ler*

    Men som jag tidigare sagt, tycker jag verkligen att Anakin ÄR ett riktigt namn! Jag hade det tex på min pojklista många år INNAN de nya StarWars filmerna kom. Just för att det är ett fint och karaktärsfullt namn.
  28. 14
    Tänk om de sista filmerna (första) aldrig filmats...! Vilken tragedi ;-) Tänk om vi aldrig lärt känna Leia, Luke eller Han Solo. Min barndom hade i alla fall varit mycket tråkigare...!

    På många sätt är de onda karaktärerna i en bok eller film de mest intressanta och mångfaciterande, tycker jag! Så på det sättet är Anakin ett bättre och mer intressant namn än tex Luke som \"bara\" är genomgod *ler*

    Men som jag tidigare sagt, tycker jag verkligen att Anakin ÄR ett riktigt namn! Jag hade det tex på min pojklista många år INNAN de nya StarWars filmerna kom. Just för att det är ett fint och karaktärsfullt namn.
  29. Medlem sedan
    Jun 2002
    #15

    Håller så med!

    Och dessutom, som jag påpekat, så hette han Anakin bara så länge han var \"god\" och barn/ung man. När han gick över till den mörka sidan fick han inte längre behålla sitt namn, utan fick ett nytt. På så sätt kan man ju se det som att Anakin är ett namn det \"onda\" ratat, eller hur? ;)

    Anakin ÄR btw ett \"riktigt\" namn. George Lukas uppkallade Anakin efter sin mycket gode vän vars efternamn var just Annakin - med ett extra n bara.

    SW är så mkt mer än bara SF - det är verkligen en intressant studie i hur en människas rädslor kan förvrida även den vackraste kärlek till något ont - hur rädslan för att förlora de vi mest älskar kan få oss att göra saker vi inte egentligen skulle göra - hur kärleken till ett barn kan vända den mest inbitne onding till att göra gott och därigenom återvända till det som är rätt.

    Ja, George Lukas är klart underskattad! Han tar oss med, för de som vill se lite djupare än rymdskepp som skjuter på varandra och häftiga specialeffekter, på en facinernade resa in i människans inre och natur, hennes svagheter och styrkor - kärlekens alla sidor och gestalter! Mycket underskattade är dessa filmer....

    Anakin är för mig, förutom ett otroligt fint namn, en symbol för just denna resa och detta djup. Jag skulle personligen vara stolt över att kalla en son för Anakin!
  30. 15
    Håller så med! Och dessutom, som jag påpekat, så hette han Anakin bara så länge han var \"god\" och barn/ung man. När han gick över till den mörka sidan fick han inte längre behålla sitt namn, utan fick ett nytt. På så sätt kan man ju se det som att Anakin är ett namn det \"onda\" ratat, eller hur? ;)

    Anakin ÄR btw ett \"riktigt\" namn. George Lukas uppkallade Anakin efter sin mycket gode vän vars efternamn var just Annakin - med ett extra n bara.

    SW är så mkt mer än bara SF - det är verkligen en intressant studie i hur en människas rädslor kan förvrida även den vackraste kärlek till något ont - hur rädslan för att förlora de vi mest älskar kan få oss att göra saker vi inte egentligen skulle göra - hur kärleken till ett barn kan vända den mest inbitne onding till att göra gott och därigenom återvända till det som är rätt.

    Ja, George Lukas är klart underskattad! Han tar oss med, för de som vill se lite djupare än rymdskepp som skjuter på varandra och häftiga specialeffekter, på en facinernade resa in i människans inre och natur, hennes svagheter och styrkor - kärlekens alla sidor och gestalter! Mycket underskattade är dessa filmer....

    Anakin är för mig, förutom ett otroligt fint namn, en symbol för just denna resa och detta djup. Jag skulle personligen vara stolt över att kalla en son för Anakin!
  31. Medlem sedan
    Jun 2002
    #16

    Bra poäng!

    Säg; \"hallå, kom tillbaka till verkligheten\" om folk är negativa och säger att Anakin är ett \"onding\"-namn. Mycket bra, Karin m Ante & LK! ;)
  32. 16
    Bra poäng! Säg; \"hallå, kom tillbaka till verkligheten\" om folk är negativa och säger att Anakin är ett \"onding\"-namn. Mycket bra, Karin m Ante & LK! ;)
  33. Hervor
    #17

    *hostar*

    Jo just det, efternamn var det...
  34. 17
    *hostar* Jo just det, efternamn var det...
  35. Medlem sedan
    Jun 2002
    #18

    Ja...

    ..och många efternamn (speciellt engelska sådana) är gångbara som både för och efternamn - Milton är ju ett namn t.ex. som varit uppe här. Det är ju också ett efternamn. Namn som Lucas, George, Andrew m.fl. är ju också typiska exempel på detta fenomen. :) Alltså går det inte att säga att Annakin är ENBART ett efternamn, utan kan lika gärna vara ett sådant som funkar som båda...
  36. 18
    Ja... ..och många efternamn (speciellt engelska sådana) är gångbara som både för och efternamn - Milton är ju ett namn t.ex. som varit uppe här. Det är ju också ett efternamn. Namn som Lucas, George, Andrew m.fl. är ju också typiska exempel på detta fenomen. :) Alltså går det inte att säga att Annakin är ENBART ett efternamn, utan kan lika gärna vara ett sådant som funkar som båda...
  37. Lycklig
    #19

    Kul att vi är fler...

    som förstår djupet av George Lukas berättelse :-) Visst det är en si-fi saga, men också så mycket mer!

    Intressant att höra var George fått namnet Anakin ifrån. Tack!
  38. 19
    Kul att vi är fler... som förstår djupet av George Lukas berättelse :-) Visst det är en si-fi saga, men också så mycket mer!

    Intressant att höra var George fått namnet Anakin ifrån. Tack!
  39. Medlem sedan
    Jun 2002
    #20

    Vessego! *ler*

    Blir lika glad jag att det finns fler som kan se den djupare dimensionen i denna berättelse och inte bara specialeffekterna (som iofs är rätt häftiga av och till de också! *flin*).
  40. 20
    Vessego! *ler* Blir lika glad jag att det finns fler som kan se den djupare dimensionen i denna berättelse och inte bara specialeffekterna (som iofs är rätt häftiga av och till de också! *flin*).

Liknande trådar

  1. Twilight-filmerna
    By Salander in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-13, 16:48
  2. SAW-filmerna
    By mago in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-02-20, 21:38
  3. Dom där dvd-filmerna
    By Starfish in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-08, 19:51
  4. I väntan på att filmerna ska
    By Norrskenet in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-02-26, 12:46
  5. Hib Ang sanska filmerna
    By madridemma in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-24, 13:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar