besök av svärföräldrar
Kärlek & relationer
  1. fundersam
    #1

    besök av svärföräldrar

    Vad anser ni är klokast att svärföräldrarna eller ens egna föräldrar som vill hälsa på och träffa sitt barnbarn ska ringa oss och bestämma när det passar hos att de kommer eller går det bra att de ibland ringer på dörrklockan istället för att \"boka\" tid? Min man skulle nog föredra att det bokas tid och hellst inte mer en ett par gånger i månaden.
  2. 1
    besök av svärföräldrar Vad anser ni är klokast att svärföräldrarna eller ens egna föräldrar som vill hälsa på och träffa sitt barnbarn ska ringa oss och bestämma när det passar hos att de kommer eller går det bra att de ibland ringer på dörrklockan istället för att \"boka\" tid? Min man skulle nog föredra att det bokas tid och hellst inte mer en ett par gånger i månaden.
  3. Maja
    #2

    Tycker man ska fråga före

    Mina egna föräldrar skulle aldrig bara dyka upp och ringa på dörrklockan för att få träffa barnbarnen. Svärföräldrarna däremot droppar gärna bara förbi och tror alltid att det passar, ringer inte ens på dörren utan går rätt in. Jag avskyr detta eftersom de ofta kommer så olämpligt. Vi har påpekat detta och det har blivit lite bättre. Det beror ju lite på hur nära man bor också. Nog tycker jag nog att man kan fråga före om det passar, men jag har märkt att det beror lite på vad man är van vid. Mina svärisar åker ofta hem till folk utan att ringa före, vilket jag inte gör.
  4. 2
    Tycker man ska fråga före Mina egna föräldrar skulle aldrig bara dyka upp och ringa på dörrklockan för att få träffa barnbarnen. Svärföräldrarna däremot droppar gärna bara förbi och tror alltid att det passar, ringer inte ens på dörren utan går rätt in. Jag avskyr detta eftersom de ofta kommer så olämpligt. Vi har påpekat detta och det har blivit lite bättre. Det beror ju lite på hur nära man bor också. Nog tycker jag nog att man kan fråga före om det passar, men jag har märkt att det beror lite på vad man är van vid. Mina svärisar åker ofta hem till folk utan att ringa före, vilket jag inte gör.
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3

    Beror nog på var man bor

    när jag flyttade till Stockholm var det en av sakerna jag saknade mest - att folk tog en sväng förbi bara för att hälsa på. Och så fungerar det fortfarande \"hemma\"... min mamma och pappa kan komma förbi syrran lite hur som - ibland ringer de 5 minuter innan bara för att kolla om de är hemma... ibland kommer de bara och ringer på.

    Nu har jag sällat mig till storstadsbeteendet och föredrar när människor hör av sig innan - men det har tagit 10 år.
  6. 3
    Beror nog på var man bor när jag flyttade till Stockholm var det en av sakerna jag saknade mest - att folk tog en sväng förbi bara för att hälsa på. Och så fungerar det fortfarande \"hemma\"... min mamma och pappa kan komma förbi syrran lite hur som - ibland ringer de 5 minuter innan bara för att kolla om de är hemma... ibland kommer de bara och ringer på.

    Nu har jag sällat mig till storstadsbeteendet och föredrar när människor hör av sig innan - men det har tagit 10 år.
  7. cya
    #4

    Det beror väl på

    vilken typ av besök det är, hur lyhörd man är för om det inte passar och man kommer oväntat samt hur nära man faktiskt står varandra (och då menar jag inte släktband).

    Personligen är jag extra förtjust i de personer som fortfarande \"vågar\" titta förbi utan att boka tid. Alla är så rädda för att störa nu, tiden räcker inte längre till och man frågar tillochmed om man stör när man ringer till någon. Bokar man inte tid kan man dessutom göra besöket så opretentiöst som det borde vara.

    Nog sjutton hoppas jag att jag ska kunna hälsa på mina egna barn utan att boka tid, och att jag kan se när det inte passar och då göra besöket mycket kort.

    Men...man vet aldrig.
  8. 4
    Det beror väl på vilken typ av besök det är, hur lyhörd man är för om det inte passar och man kommer oväntat samt hur nära man faktiskt står varandra (och då menar jag inte släktband).

    Personligen är jag extra förtjust i de personer som fortfarande \"vågar\" titta förbi utan att boka tid. Alla är så rädda för att störa nu, tiden räcker inte längre till och man frågar tillochmed om man stör när man ringer till någon. Bokar man inte tid kan man dessutom göra besöket så opretentiöst som det borde vara.

    Nog sjutton hoppas jag att jag ska kunna hälsa på mina egna barn utan att boka tid, och att jag kan se när det inte passar och då göra besöket mycket kort.

    Men...man vet aldrig.
  9. Mimmi
    #5

    lagom är väl alltid bäst...

    och att förvarna med en liten pling vore väl aldrig fel. Så har man ju chans att avstyra om det verkligen inte passar. Hellre säga nej i telefonen än i dörren ju... Någon gång i veckan kan ju verka ofta men kanske ändå är rimligt om barnbarnen uppskattar det. fast det är nog olika i olika familjer.
  10. 5
    lagom är väl alltid bäst... och att förvarna med en liten pling vore väl aldrig fel. Så har man ju chans att avstyra om det verkligen inte passar. Hellre säga nej i telefonen än i dörren ju... Någon gång i veckan kan ju verka ofta men kanske ändå är rimligt om barnbarnen uppskattar det. fast det är nog olika i olika familjer.
  11. Lite anonym...
    #6

    Fullkomligen HATAR...

    ... när det bara ringer på dörren stup i ett. Inte om det är någon som tittar förbi någon gång ibland, men jag har flera fridstörare som tittar in flera gånger i veckan. Med heltidsstudier och jobb och små barn är man helt enkelt inte upplagd för att UMGÅS varje vardagkväll. Man kan väl bara lyfta luren innan och höra att det passar? Det är ju inte som att ända alternativet är att boka i kalendern. Värst var det när jag gick på hormonbehandling för att bli gravid, och man kanske tänkt mysa lite, Det blir inte riktigt samma sak när man varit tvungen att skicka iväg någon. Det mår i alla fall inte jag bra av att göra. Och vad skulle man säga? Tyvärr passar det inte ikväll och tre dagar framåt, för vi ska ****? :)
  12. 6
    Fullkomligen HATAR... ... när det bara ringer på dörren stup i ett. Inte om det är någon som tittar förbi någon gång ibland, men jag har flera fridstörare som tittar in flera gånger i veckan. Med heltidsstudier och jobb och små barn är man helt enkelt inte upplagd för att UMGÅS varje vardagkväll. Man kan väl bara lyfta luren innan och höra att det passar? Det är ju inte som att ända alternativet är att boka i kalendern. Värst var det när jag gick på hormonbehandling för att bli gravid, och man kanske tänkt mysa lite, Det blir inte riktigt samma sak när man varit tvungen att skicka iväg någon. Det mår i alla fall inte jag bra av att göra. Och vad skulle man säga? Tyvärr passar det inte ikväll och tre dagar framåt, för vi ska ****? :)
  13. Lite anonym...
    #7

    Måste bara... :)

    ... fråga om du tänker hälsa på dottern flera ggr i veckan? Tänkte på det som stod nedan. *skoj*
  14. 7
    Måste bara... :) ... fråga om du tänker hälsa på dottern flera ggr i veckan? Tänkte på det som stod nedan. *skoj*
  15. Medlem sedan
    Sep 1999
    #8

    Lyhördhet är viktigt

    Jag tycker det är rätt mysigt om folk kommer förbi på spontana besök, men det händer extremt sällan. Kanske är det därför jag gillar det... Men jag förstår absolut att man blir trött på folk som kommer förbi jämt och ständigt och stör vardagen. Man hinner inte riktigt, och så blir de saker man verkligen VILL göra lidande. Som gäst måste man ju vara lyhörd för om det inte passar.

    Men som någon ovan skrev så tycker jag att det är rätt trist att vi människor inte hinner besöka varann på ett opretentiöst sätt mitt i veckan. Det är en sak jag saknar från tiden innan barnen.
  16. 8
    Lyhördhet är viktigt Jag tycker det är rätt mysigt om folk kommer förbi på spontana besök, men det händer extremt sällan. Kanske är det därför jag gillar det... Men jag förstår absolut att man blir trött på folk som kommer förbi jämt och ständigt och stör vardagen. Man hinner inte riktigt, och så blir de saker man verkligen VILL göra lidande. Som gäst måste man ju vara lyhörd för om det inte passar.

    Men som någon ovan skrev så tycker jag att det är rätt trist att vi människor inte hinner besöka varann på ett opretentiöst sätt mitt i veckan. Det är en sak jag saknar från tiden innan barnen.
  17. cya
    #9

    Nja,

    lagom verkar ju bäst. Det gäller bara att komma på vilket lagom som gäller... :)
  18. 9
    Nja, lagom verkar ju bäst. Det gäller bara att komma på vilket lagom som gäller... :)
  19. Medlem sedan
    Apr 2004
    #10

    Tycker

    att de bör fråga först,man kan ju faktiskt ha annat för sig.Gillar inte när någon har för vana att bara dyka upp vid dörren öht.
  20. 10
    Tycker att de bör fråga först,man kan ju faktiskt ha annat för sig.Gillar inte när någon har för vana att bara dyka upp vid dörren öht.
  21. Medlem sedan
    Apr 2004
    #11

    Just det

    har en bekant(vi är inte ens nära vänner)som gillar att dyka upp oanmäld,helst på helgerna och alltid med sitt barn i släptåg så att det blir svårt att säga nej:-(
    Hon har en mobiltelefon(men ingen fast),men jag tror att hon inte riktigt fattar varför man bör ringa innan man kommer på besök.Hon är helt enkelt inte van vid att behöva göra det,utan tror på något sätt att alla tycker att det är kul med besök närsomhelst.
    Men det är det inte inte när man har annat att göra och vederbörande inte kan ta ett nej utan att bli sårad:-(
  22. 11
    Just det har en bekant(vi är inte ens nära vänner)som gillar att dyka upp oanmäld,helst på helgerna och alltid med sitt barn i släptåg så att det blir svårt att säga nej:-(
    Hon har en mobiltelefon(men ingen fast),men jag tror att hon inte riktigt fattar varför man bör ringa innan man kommer på besök.Hon är helt enkelt inte van vid att behöva göra det,utan tror på något sätt att alla tycker att det är kul med besök närsomhelst.
    Men det är det inte inte när man har annat att göra och vederbörande inte kan ta ett nej utan att bli sårad:-(
  23. mamma till tre
    #12

    Mormor klampar in

    när hon vill. De bor så nära att ingen bryr sig, kan man säga. Vad sambon tycker om det kvittar. Det är inte honom hon hälsar på... Farmor och farfar bor längre bort så när de ska komma behövs det \"bokas tid\". De kommer nästan mer för att hälsa på sambon...
  24. 12
    Mormor klampar in när hon vill. De bor så nära att ingen bryr sig, kan man säga. Vad sambon tycker om det kvittar. Det är inte honom hon hälsar på... Farmor och farfar bor längre bort så när de ska komma behövs det \"bokas tid\". De kommer nästan mer för att hälsa på sambon...
  25. Medlem sedan
    Sep 1999
    #13

    Har du den inställningen

    till annat i livet också - vad sambon tycker kvittar. Varför skulle han inte ha rätt till en åsikt? Jag menar, om man tycker det är OK är det en sak, men om han inte?

    JAG hade inte accepterat att det drällde folk här jämt som bara skulle hälsa på min man.
  26. 13
    Har du den inställningen till annat i livet också - vad sambon tycker kvittar. Varför skulle han inte ha rätt till en åsikt? Jag menar, om man tycker det är OK är det en sak, men om han inte?

    JAG hade inte accepterat att det drällde folk här jämt som bara skulle hälsa på min man.
  27. Medlem sedan
    Aug 2002
    #14

    Tycker att man

    Ska ringa och kolla innan.... Kanske inte \"boka tid\" men kolla om det är OK....
  28. 14
    Tycker att man Ska ringa och kolla innan.... Kanske inte \"boka tid\" men kolla om det är OK....
  29. Maylin
    #15

    När de har lust

    Jag har aldrig haft problem med att de kommer i tid och otid. Jag önskar att mina föräldrar kom oftare än de gör. Vi bor bara ca 15 minuters gångväg ifrån varandra.
    Nu umgås vi inte med svärmor pga hennes alkoholproblem, men hon var också en sällsynt gäst då vi umgicks.
    Vi tycker att folk skall kunna komma förbi utan att ringa innan. Bara de inte kommer för sent eftersom vi har barn som skall i säng. Men det har de som brukade komma sent accepterat, så det är inga problem längre.
  30. 15
    När de har lust Jag har aldrig haft problem med att de kommer i tid och otid. Jag önskar att mina föräldrar kom oftare än de gör. Vi bor bara ca 15 minuters gångväg ifrån varandra.
    Nu umgås vi inte med svärmor pga hennes alkoholproblem, men hon var också en sällsynt gäst då vi umgicks.
    Vi tycker att folk skall kunna komma förbi utan att ringa innan. Bara de inte kommer för sent eftersom vi har barn som skall i säng. Men det har de som brukade komma sent accepterat, så det är inga problem längre.
  31. Medlem sedan
    Nov 1999
    #16

    man måste väl inte

    boka tid för att träffa sina nära och kära? I mina ögon verkar det tråkigt och planerat.
    Mina svärisar dyker upp då och då, likaså åker vi dit helt oplanerat. Det tycker jag är helt okej. Passar det inte är det ju bara att säga det, när de står vid dörren. Jag tycker bara det är trevligt när de dyker upp.
  32. 16
    man måste väl inte boka tid för att träffa sina nära och kära? I mina ögon verkar det tråkigt och planerat.
    Mina svärisar dyker upp då och då, likaså åker vi dit helt oplanerat. Det tycker jag är helt okej. Passar det inte är det ju bara att säga det, när de står vid dörren. Jag tycker bara det är trevligt när de dyker upp.
  33. fundersam
    #17

    ok för mig

    att de ringer på dörrklockan. Mina föräldrar vet när det kan vara olämpligt och de kommer sällan oanmält vid dörren egentligen har de aldrig gjort det. Har förvarnat med tex SMS. Det har hänt att mamma har haft vägarna förbi och ville hälsa på barnbarnet. Det är helt ok för min del. Nu är det så här att min mamma ringde på dörrklockan (hon hade SMS:at att hon ville komma förbi och jag hade sagt ok) jag han inte \"förvarna\" honom att hon skulle komma. Så ringde hon på dörrklockan och jag öppnade. Min man sa bara hej och försvann in i vardagsrummet. Inte ett ord mer. Sedan gick han in i sovrummet och stängde om sig. Jag fattade vad han höll på med. Ska jag aldrig bjuda hit någon av min familj el. släkt??. Inte nog med det så tog han på sig kläder och utan ett ord gick han ut. Det var tecken på att jag gjort fel och att han var arg. Jag mår mycket dåligt av allt detta. Jag vet inte vad jag ska göra. Tänk om hans mamma hade kommit till oss då skulle jag självklart prata med henne och inte fly. Hur skulle ni gjort?
  34. 17
    ok för mig att de ringer på dörrklockan. Mina föräldrar vet när det kan vara olämpligt och de kommer sällan oanmält vid dörren egentligen har de aldrig gjort det. Har förvarnat med tex SMS. Det har hänt att mamma har haft vägarna förbi och ville hälsa på barnbarnet. Det är helt ok för min del. Nu är det så här att min mamma ringde på dörrklockan (hon hade SMS:at att hon ville komma förbi och jag hade sagt ok) jag han inte \"förvarna\" honom att hon skulle komma. Så ringde hon på dörrklockan och jag öppnade. Min man sa bara hej och försvann in i vardagsrummet. Inte ett ord mer. Sedan gick han in i sovrummet och stängde om sig. Jag fattade vad han höll på med. Ska jag aldrig bjuda hit någon av min familj el. släkt??. Inte nog med det så tog han på sig kläder och utan ett ord gick han ut. Det var tecken på att jag gjort fel och att han var arg. Jag mår mycket dåligt av allt detta. Jag vet inte vad jag ska göra. Tänk om hans mamma hade kommit till oss då skulle jag självklart prata med henne och inte fly. Hur skulle ni gjort?
  35. Medlem sedan
    Apr 2004
    #18

    det beror lite på

    hur bra relation man har med sina föräldrar/svärföräldrar.Har man inte en alltigenom god relation är det inte alltid så kul när man inte känner sig respekterad.Alla kan inte ta ett nej på ett bra sätt heller.
  36. 18
    det beror lite på hur bra relation man har med sina föräldrar/svärföräldrar.Har man inte en alltigenom god relation är det inte alltid så kul när man inte känner sig respekterad.Alla kan inte ta ett nej på ett bra sätt heller.
  37. cya
    #19

    Så länge som du

    ställler upp för honom när det gäller hans släkt kan du kräva hyfs av honom och att han ställer upp för din. Jag hade blivit ordentligt arg över en sådan demonstration av min man. Jag vet inte vad som ligger bakom, men i ett vuxet beteende ligger inte att sura som en fjortis och sticka iväg för att man inte blivit förvarnad när svärmor kommer.
  38. 19
    Så länge som du ställler upp för honom när det gäller hans släkt kan du kräva hyfs av honom och att han ställer upp för din. Jag hade blivit ordentligt arg över en sådan demonstration av min man. Jag vet inte vad som ligger bakom, men i ett vuxet beteende ligger inte att sura som en fjortis och sticka iväg för att man inte blivit förvarnad när svärmor kommer.
  39. mamma till tre
    #20

    Hm!

    Gick han med på att bosätta sig tvärs över gatan från svärmor sin, så får han nog stå ut med ett och annat. Och så länge han tycker det är bra att hon ställer upp så pass mycket för oss som hon gör så får han nog stå ut med det tredje också.
    Den som sig i leken ger, den får leken tåla.
    _Åsikter_ har alla rätt till.
  40. 20
    Hm! Gick han med på att bosätta sig tvärs över gatan från svärmor sin, så får han nog stå ut med ett och annat. Och så länge han tycker det är bra att hon ställer upp så pass mycket för oss som hon gör så får han nog stå ut med det tredje också.
    Den som sig i leken ger, den får leken tåla.
    _Åsikter_ har alla rätt till.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. svärföräldrar...
    By MalinKT in forum _1101 Januaribarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-11, 12:15
  2. Svärföräldrar!!
    By anonymt namn in forum Kärlek & relationer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-10-29, 21:43
  3. Svärföräldrar
    By StintanLinnea in forum Mat & dryck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-08, 16:28
  4. Svärföräldrar - OT
    By leetaah in forum Vikt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 19:43
  5. Om svärföräldrar..
    By Ledsen in forum Mammasnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-02-07, 19:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar