Maken är helt söndercurlad
Kärlek & relationer
  1. #1

    Maken är helt söndercurlad

    av sin mor, och nu börjar jag ge upp... Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara men mina svärföräldrars, främst svärmors, livsinställning är att \"Är det svårt eller jobbigt behöver du inte göra det\". Appliceras på allt från att öppna juicepaket till att förbättra sitt äktenskap. Maken vet om detta och är väldigt besviken på sin fostran. Men det går loksom inte från ord till handling, han orkar fortfarande inte göra något åt jobbiga sker. Allting är antingen bra eller bara skit, finns inget däremellan. Och att förbättra och förändra, nä det gör han inte. Så jag får fixa och dona och peppa och ge förslag och älska och allt allt. Lägger jag ner brukar det sluta med skilsmässohot, för då är det här ju inte kul. Hans bror är likadan. Är det förgäves att hoppas på en utveckling hos någon över 30 som trots allt säger att han VILL förändras och få tålamof och uthållighet?
  2. 1
    Maken är helt söndercurlad av sin mor, och nu börjar jag ge upp... Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara men mina svärföräldrars, främst svärmors, livsinställning är att \"Är det svårt eller jobbigt behöver du inte göra det\". Appliceras på allt från att öppna juicepaket till att förbättra sitt äktenskap. Maken vet om detta och är väldigt besviken på sin fostran. Men det går loksom inte från ord till handling, han orkar fortfarande inte göra något åt jobbiga sker. Allting är antingen bra eller bara skit, finns inget däremellan. Och att förbättra och förändra, nä det gör han inte. Så jag får fixa och dona och peppa och ge förslag och älska och allt allt. Lägger jag ner brukar det sluta med skilsmässohot, för då är det här ju inte kul. Hans bror är likadan. Är det förgäves att hoppas på en utveckling hos någon över 30 som trots allt säger att han VILL förändras och få tålamof och uthållighet?
  3. Medlem sedan
    Jan 1998
    #2

    Inget bra svar men...

    ...en reflexion:

    Min bror är ungefär likadan som din man (så som du beskriver honom) - och söndercurlad av vår mamma. Hon brer t.ex. fortfarande hans frukostmackor åt honom (när han är på besök); han är snart 42 år och beter sig fortfarande som om mamma ska ta hand om allt \"jobbigt\".

    Men det intressanta är att jag och mina systrar har ju inte blivit såna, fastän mamma culade oss också - men i vuxen ålder VILL vi inte bli curlade. DÄREMOT känner jag flera andra män, med systrar, som beter sig som min bror men inte deras systrar.

    VAD är det som gör att män tycks bli helt \"förstörda\" av en curlingamamma men däremot inte kvinnor?

    Vad gäller din man så låter de som om han skulle behöva gå i kognitiv beteendeterapi - men det kan du knappast tvinga honom att göra, om han inte själv vill det. Å andra sidan är han nog tillräckligt ung för att kunna förändras (för min bror är det nog kört...). Jag kan väl också berätta att min exmake var också en sådan som rent teoretiskt kände till sina problem med att få saker gjorda, gick i terapi för det också, men allt blev bara prat, INGET hände.

    Regel nr 1 är väl dock att DU inte ska curla honom - förhoppningsvis gör du det inte heller.
  4. 2
    Inget bra svar men... ...en reflexion:

    Min bror är ungefär likadan som din man (så som du beskriver honom) - och söndercurlad av vår mamma. Hon brer t.ex. fortfarande hans frukostmackor åt honom (när han är på besök); han är snart 42 år och beter sig fortfarande som om mamma ska ta hand om allt \"jobbigt\".

    Men det intressanta är att jag och mina systrar har ju inte blivit såna, fastän mamma culade oss också - men i vuxen ålder VILL vi inte bli curlade. DÄREMOT känner jag flera andra män, med systrar, som beter sig som min bror men inte deras systrar.

    VAD är det som gör att män tycks bli helt \"förstörda\" av en curlingamamma men däremot inte kvinnor?

    Vad gäller din man så låter de som om han skulle behöva gå i kognitiv beteendeterapi - men det kan du knappast tvinga honom att göra, om han inte själv vill det. Å andra sidan är han nog tillräckligt ung för att kunna förändras (för min bror är det nog kört...). Jag kan väl också berätta att min exmake var också en sådan som rent teoretiskt kände till sina problem med att få saker gjorda, gick i terapi för det också, men allt blev bara prat, INGET hände.

    Regel nr 1 är väl dock att DU inte ska curla honom - förhoppningsvis gör du det inte heller.
  5. Medlem sedan
    Sep 2001
    #3

    Ganska konkret.

    Jag tror att man kan behöva vara konkret mot sådana här bortskämda män (har själv en man som varit mammas lilla prins). Förklara att det inte är katastrof, att man inte slutat älska dem, MEN att det här och det där behöver göras, lösas, diskuteras, ordnas osv. och HUR ska vi lösa det? Det är inte världens undergång, det kanske blir besvärligt, men vi kommer att klara det. Han kanske \"tror\" att enda tecknet på kärlek är total service och kravlös kärlek, men så fungerar det ju inte när man är vuxen. De flesta kvinnor vill ju ha en självständig, kapabel man som kan både byta däck på bilen och byta blöjor, som orkar fixa räkningar, gå på utvecklingssamtal, ta hand om barn med magsjuka och storhandla med ungarna i släptåg.

    Ja, det här blev ju inte särskilt konkret alls...ber om ursäkt! Men jag förstår vad du menar och önskar dig lycka till!
  6. 3
    Ganska konkret. Jag tror att man kan behöva vara konkret mot sådana här bortskämda män (har själv en man som varit mammas lilla prins). Förklara att det inte är katastrof, att man inte slutat älska dem, MEN att det här och det där behöver göras, lösas, diskuteras, ordnas osv. och HUR ska vi lösa det? Det är inte världens undergång, det kanske blir besvärligt, men vi kommer att klara det. Han kanske \"tror\" att enda tecknet på kärlek är total service och kravlös kärlek, men så fungerar det ju inte när man är vuxen. De flesta kvinnor vill ju ha en självständig, kapabel man som kan både byta däck på bilen och byta blöjor, som orkar fixa räkningar, gå på utvecklingssamtal, ta hand om barn med magsjuka och storhandla med ungarna i släptåg.

    Ja, det här blev ju inte särskilt konkret alls...ber om ursäkt! Men jag förstår vad du menar och önskar dig lycka till!
  7. Mustardseed
    #4

    Jag tror det handlar

    om könsroller. Att tjejer som blivit curlade ändå någonstans har en inbyggd förväntan på sig själva att ta hand om hemmet och sin egen mat osv själva. Män blir självständiga på andra områden än kvinnor tror jag. Finns garanterat många kvinnor som förväntar sig hjälp med att byta däck med bilen eller ta den till verkstan. Männens förväntningar på service blir dock mer tydliga eftersom det handlar om så basala vardagsgrejer som att sköta sin egen tvätt eller hålla rent hemma.
  8. 4
    Jag tror det handlar om könsroller. Att tjejer som blivit curlade ändå någonstans har en inbyggd förväntan på sig själva att ta hand om hemmet och sin egen mat osv själva. Män blir självständiga på andra områden än kvinnor tror jag. Finns garanterat många kvinnor som förväntar sig hjälp med att byta däck med bilen eller ta den till verkstan. Männens förväntningar på service blir dock mer tydliga eftersom det handlar om så basala vardagsgrejer som att sköta sin egen tvätt eller hålla rent hemma.
  9. #5

    Tack för att ni förstod

    mitt svamliga inlägg. jag har visat svaren nu och jag tror att det var en bra öppning! Tack1
  10. 5
    Tack för att ni förstod mitt svamliga inlägg. jag har visat svaren nu och jag tror att det var en bra öppning! Tack1

Liknande trådar

  1. helt ledig, helt skumt!
    By UngMamma89 in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-10-13, 10:54
  2. Helt öde, helt tomt
    By -TH- in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-07-07, 15:49
  3. Maken skulle helt klart vara död nu...
    By housewife in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-11-04, 21:09
  4. Helt, helt slut...
    By .:Sabina:. in forum Vikt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-12-09, 11:56
  5. Grr..vad gör maken..?
    By Mamma till fem! in forum Många barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-17, 10:47
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar