Kan ni inte nämna
Kärlek & relationer
  1. mamma till tre
    #1

    Kan ni inte nämna

    några situationer då det INTE passar att få spontanbesök? ...och sen var det ju då definitionen på besök också...
  2. 1
    Kan ni inte nämna några situationer då det INTE passar att få spontanbesök? ...och sen var det ju då definitionen på besök också...
  3. LisaMEA
    #2

    Aldrig!

    Inte om du menar att helt plötsligt bara stå utanför dörren, eller ännu värre, bara traska rakt in.
    De som vill besöka vet ju inte om vi är friska eller ska göra något speciellt om de inte hör av sig innan. Gillar inte alls spontanbesök då man inte kan mota vid dörren. Ser det helt naturligt att slå en pling innan och det gör även alla vi känner också.
    Sedan så ska ju självklart alla i hushållet vilja ta emot besöket. Skulle aldrig i livet ta emot besök om inte maken är upplagd för det. Det är ju även hans hem. Så svårt är det väl inte att slå en liten pling innan tycker jag...

    Ser man spontanbesök som att man ringer innan och besöker med kort varsel så är det rätt okej.
  4. 2
    Aldrig! Inte om du menar att helt plötsligt bara stå utanför dörren, eller ännu värre, bara traska rakt in.
    De som vill besöka vet ju inte om vi är friska eller ska göra något speciellt om de inte hör av sig innan. Gillar inte alls spontanbesök då man inte kan mota vid dörren. Ser det helt naturligt att slå en pling innan och det gör även alla vi känner också.
    Sedan så ska ju självklart alla i hushållet vilja ta emot besöket. Skulle aldrig i livet ta emot besök om inte maken är upplagd för det. Det är ju även hans hem. Så svårt är det väl inte att slå en liten pling innan tycker jag...

    Ser man spontanbesök som att man ringer innan och besöker med kort varsel så är det rätt okej.
  5. Medlem sedan
    Oct 1998
    #3

    tja

    just när vi är på väg bort är det ju inget kul att få spontanbesök, men då säger jag bara att vi ska iväg.
    Annars tycker jag nästan alltid det passar med besök.
  6. 3
    tja just när vi är på väg bort är det ju inget kul att få spontanbesök, men då säger jag bara att vi ska iväg.
    Annars tycker jag nästan alltid det passar med besök.
  7. Eva
    #4

    Ogillar spontanbesök överlag

    Tycker att folk kan ha vett att kolla innan de dyker upp
  8. 4
    Ogillar spontanbesök överlag Tycker att folk kan ha vett att kolla innan de dyker upp
  9. svärdottern
    #5

    aldrig

    gillar inte heller spontanbesök. Inte om de inte bara ska fråga någonting, men avser de att stanna mer än 3 minuter så gillar jag det INTE
  10. 5
    aldrig gillar inte heller spontanbesök. Inte om de inte bara ska fråga någonting, men avser de att stanna mer än 3 minuter så gillar jag det INTE
  11. Medlem sedan
    Dec 2001
    #6

    jag gillar inte sponanbesök alls

    Och ser alla sådana som mer eller mindre jobbiga. Nu bor vi så lantligt att det inte är något problem, de få gånger någon kommer oplanerat är det oftast en granne som har något på hjärtat och det är helt okej.

    Jag blir helt enkelt stressad av att det kommer folk när man inte har hyfsat välstädat eller när jag harvar runt i mjukisbyxor och fula glasögon, vill gärna ha koll på saker omkring mig när vi får besök.

    Sedan barnen kom och framför allt under det senaste året när vi tokrenoverat hemma och inte haft ordning alls på hela den tiden, har jag dock lugnat ner mig en smula vad gäller ordningskraven, har lärt mig att tycka det är trevligt när vänner kommer på besök trots röran, annar skulle vi knappt ha folk här alls...

    Min man tycker nog att det vore trevligt med mer spontanitet kring besök av kompisar och så, men i mig bor en liten planeringsfascist säger han, och det har han nog delvis rätt i :-).

  12. 6
    jag gillar inte sponanbesök alls Och ser alla sådana som mer eller mindre jobbiga. Nu bor vi så lantligt att det inte är något problem, de få gånger någon kommer oplanerat är det oftast en granne som har något på hjärtat och det är helt okej.

    Jag blir helt enkelt stressad av att det kommer folk när man inte har hyfsat välstädat eller när jag harvar runt i mjukisbyxor och fula glasögon, vill gärna ha koll på saker omkring mig när vi får besök.

    Sedan barnen kom och framför allt under det senaste året när vi tokrenoverat hemma och inte haft ordning alls på hela den tiden, har jag dock lugnat ner mig en smula vad gäller ordningskraven, har lärt mig att tycka det är trevligt när vänner kommer på besök trots röran, annar skulle vi knappt ha folk här alls...

    Min man tycker nog att det vore trevligt med mer spontanitet kring besök av kompisar och så, men i mig bor en liten planeringsfascist säger han, och det har han nog delvis rätt i :-).

  13. Medlem sedan
    Dec 2001
    #7

    glömde!

    Detta är dock mitt sätt att se på saken, det finns ju inget rätt elller fel. Det viktiga är väl att man kommer överens i familjen om hur man vill ha det, är man inte överens får man ju hitta en vettig kompromiss.

    Sen tycker jag att man kan begära att folk i ens omgivning respekterar det, men då får man ju vara tydlig med hur man vill ha det och inte bara gå och gnälla för sig själv.
  14. 7
    glömde! Detta är dock mitt sätt att se på saken, det finns ju inget rätt elller fel. Det viktiga är väl att man kommer överens i familjen om hur man vill ha det, är man inte överens får man ju hitta en vettig kompromiss.

    Sen tycker jag att man kan begära att folk i ens omgivning respekterar det, men då får man ju vara tydlig med hur man vill ha det och inte bara gå och gnälla för sig själv.
  15. fundersam
    #8

    det beror på

    vem som kommer. Det är inte alltid kul med spontanbesök. Men att det händer ibland gör mig inget. I mitt fall var det mamma som kom \"oplanerat\" hon ringde på dörren (jag visste om att hon skulle komma, hade frågat via SMS)och min man sa bara \"Hej\" och ständge om sig i sovrummet för att efter 10 min gå ut utan ett ord. Han var arg. Är det fortfarande. Det har gått 2 dagar och vi pratar inte. Han vill egentligen aldrig ha besök om det är någon släkt eller vän till mig. Att min mamma (barnets mormor) hälsar på borde väl vara ok, egentligen. Men hade det varit någon av \"hans\" så är det alltid ok för honom. Han kommer med bra ursäkter som tillslut får mig att känna mig som värsta boven. Har någon förslag på hur man ska handskas med sådana situationer.
  16. 8
    det beror på vem som kommer. Det är inte alltid kul med spontanbesök. Men att det händer ibland gör mig inget. I mitt fall var det mamma som kom \"oplanerat\" hon ringde på dörren (jag visste om att hon skulle komma, hade frågat via SMS)och min man sa bara \"Hej\" och ständge om sig i sovrummet för att efter 10 min gå ut utan ett ord. Han var arg. Är det fortfarande. Det har gått 2 dagar och vi pratar inte. Han vill egentligen aldrig ha besök om det är någon släkt eller vän till mig. Att min mamma (barnets mormor) hälsar på borde väl vara ok, egentligen. Men hade det varit någon av \"hans\" så är det alltid ok för honom. Han kommer med bra ursäkter som tillslut får mig att känna mig som värsta boven. Har någon förslag på hur man ska handskas med sådana situationer.
  17. Medlem sedan
    Nov 1999
    #9

    Jadå

    1. Man är just på väg ut
    2. Man har storstädning på gång
    3. Man ligger och knullar (men då öppnar man väl inte dörren, heller...?)
  18. 9
    Jadå 1. Man är just på väg ut
    2. Man har storstädning på gång
    3. Man ligger och knullar (men då öppnar man väl inte dörren, heller...?)
  19. mamma till tre
    #10

    Ok, jag går med på

    den sista då. Fast det gör vi oftast inte när det finns risk för besök. (bara på kvällen när alla ungar sover eller missinassen)
    Eftersom mina svar handlade om att det var helt ok att mamma kom ungefär när som helst så kan jag ju svara:
    1. Då säger jag det. Fast ofta vet hon ju vad jag har planerat.
    2. Då kan hon komma in och sitta bredvid när jag städar eller hoppa in och hjälpa till.
  20. 10
    Ok, jag går med på den sista då. Fast det gör vi oftast inte när det finns risk för besök. (bara på kvällen när alla ungar sover eller missinassen)
    Eftersom mina svar handlade om att det var helt ok att mamma kom ungefär när som helst så kan jag ju svara:
    1. Då säger jag det. Fast ofta vet hon ju vad jag har planerat.
    2. Då kan hon komma in och sitta bredvid när jag städar eller hoppa in och hjälpa till.
  21. Medlem sedan
    Nov 1999
    #11

    När man får

    tonårsbarn finns ingen möjlighet till sexuella aktiviteter på kvällstid. Då får man passa på när ingen är hemma, typ en lördageftermiddag. Och då kan det hända att det plingar på dörren..........
  22. 11
    När man får tonårsbarn finns ingen möjlighet till sexuella aktiviteter på kvällstid. Då får man passa på när ingen är hemma, typ en lördageftermiddag. Och då kan det hända att det plingar på dörren..........
  23. mamma till tre
    #12

    Ställa klockan

    på halv 6 en lördagmorgon kanske?
    Fast finns inga barn hemma har ju mormor ingen anledning att hälsa på barnbarnen heller (det var ju det det handlade om i ursprungsinlägget)
  24. 12
    Ställa klockan på halv 6 en lördagmorgon kanske?
    Fast finns inga barn hemma har ju mormor ingen anledning att hälsa på barnbarnen heller (det var ju det det handlade om i ursprungsinlägget)
  25. Medlem sedan
    Apr 2004
    #13

    För vår del kan jag säga

    aldrig,vi har snart sex barn och har nästan alltid mycket omkring oss,då kan det vara oerhört jobbigt när någon bara har vägarna förbi och vill ha fika(och det vill de flesta).Man vill ju ha en rimlig möjlighet att städa om det är stökigt(vilket det också lätt blir med barn)för att ta ett exempel.
    Det gäller även släktingar,jag har en egen familj och ett eget liv.De bor inte här,alltså ska de ringa innan.
    Sätter man inte gränser blir vissa människor lätt odrägliga och kommer förbi närhelst det passar.
    Ett tag hade jag en bekant som fick för sig att det alltid var okej att poppa in med sin son och fika,jag var ju ändå hemma med barn och sa jag nej eller hade något ärende att uträtta så ville hon följa med(!)eller veta exakt vad jag skulle göra.
    Alla har olika gränser,jag behöver en bufferzone runt mig och min familj.Jag har en dålig relation till min mamma(hon är en människa som är mycket svår att hantera för många,om än till det yttre trevlig och lättsam) och vad gäller bekanta så vill jag isåfall att vederbörande kan ta ett besked om att \"jag är upptagen\" och inte propsa på att få komma in om jag är stressad eller har fullt upp med något.
    Att ringa kostar inte mycket.
  26. 13
    För vår del kan jag säga aldrig,vi har snart sex barn och har nästan alltid mycket omkring oss,då kan det vara oerhört jobbigt när någon bara har vägarna förbi och vill ha fika(och det vill de flesta).Man vill ju ha en rimlig möjlighet att städa om det är stökigt(vilket det också lätt blir med barn)för att ta ett exempel.
    Det gäller även släktingar,jag har en egen familj och ett eget liv.De bor inte här,alltså ska de ringa innan.
    Sätter man inte gränser blir vissa människor lätt odrägliga och kommer förbi närhelst det passar.
    Ett tag hade jag en bekant som fick för sig att det alltid var okej att poppa in med sin son och fika,jag var ju ändå hemma med barn och sa jag nej eller hade något ärende att uträtta så ville hon följa med(!)eller veta exakt vad jag skulle göra.
    Alla har olika gränser,jag behöver en bufferzone runt mig och min familj.Jag har en dålig relation till min mamma(hon är en människa som är mycket svår att hantera för många,om än till det yttre trevlig och lättsam) och vad gäller bekanta så vill jag isåfall att vederbörande kan ta ett besked om att \"jag är upptagen\" och inte propsa på att få komma in om jag är stressad eller har fullt upp med något.
    Att ringa kostar inte mycket.
  27. Medlem sedan
    Apr 2004
    #14

    men givetvis

    kan det se annorlunda ut för någon annan,alla är olika och en del har en bra/avspänd relation till sina släktingar,andra inte.
    Om någon behöver en frist/veta iförväg så är det
    inte för mycket begärt att ringa och fråga om det passar.Speciellt inte till en barnfamilj.
  28. 14
    men givetvis kan det se annorlunda ut för någon annan,alla är olika och en del har en bra/avspänd relation till sina släktingar,andra inte.
    Om någon behöver en frist/veta iförväg så är det
    inte för mycket begärt att ringa och fråga om det passar.Speciellt inte till en barnfamilj.
  29. Lotta
    #15

    När

    man en lördagförmiddag skrotar hemma i nattlinnet och inte vill ta på sig - då är det inte roligt med besök tycker jag.

    När huset ser ut som ett bombnedslag. Även om dom som hälsar på säger att dom inte bryr sig att det är stökigt så stör det mig och jag känner mig dum.

    När man precis ska äta god middag med familjen.

    Om man känner sig sjuk/ledsen/grälar.
  30. 15
    När man en lördagförmiddag skrotar hemma i nattlinnet och inte vill ta på sig - då är det inte roligt med besök tycker jag.

    När huset ser ut som ett bombnedslag. Även om dom som hälsar på säger att dom inte bryr sig att det är stökigt så stör det mig och jag känner mig dum.

    När man precis ska äta god middag med familjen.

    Om man känner sig sjuk/ledsen/grälar.
  31. JessicaF
    #16

    Gillar det inte...

    ... punkt slut. Så, det finns inga tillfällen när det riktigt passar. Vill att folk ringer först.
  32. 16
    Gillar det inte... ... punkt slut. Så, det finns inga tillfällen när det riktigt passar. Vill att folk ringer först.
  33. _felix_
    #17

    spontanbesök....

    känns som hela mitt hem är något sorts kombinerat vandrarhem, fritids, data cafe, efterjobbet-pub och psyk-mottagning. Ingen ringer innan, det är ok.
    Men kommer folk när jag städar, så får dom fanimej hjälpa till, samma med matlagning. Tror helt ärligt att det går på ett-ut. I bland kan det vara jättejobbigt och i bland helt underbart. Oftast mittemellan.
  34. 17
    spontanbesök.... känns som hela mitt hem är något sorts kombinerat vandrarhem, fritids, data cafe, efterjobbet-pub och psyk-mottagning. Ingen ringer innan, det är ok.
    Men kommer folk när jag städar, så får dom fanimej hjälpa till, samma med matlagning. Tror helt ärligt att det går på ett-ut. I bland kan det vara jättejobbigt och i bland helt underbart. Oftast mittemellan.
  35. Medlem sedan
    Sep 1999
    #18

    När någon i familjen är sjuk

    när man redan har besök, när man har sex... Men annars hade jag gärna velat ha mer spontanbesök, även av vuxna och inte bara ungarnas kompisar.
  36. 18
    När någon i familjen är sjuk när man redan har besök, när man har sex... Men annars hade jag gärna velat ha mer spontanbesök, även av vuxna och inte bara ungarnas kompisar.
  37. Ida
    #19

    Det finns dagar...

    ...då man har fullt upp och man kanske ser fram emot en lugn kväll, iklädd myskläder i soffan med en bok eller nyinköpt tidning.

    Då blir inte jag så glad om det ringer på dörren och vi får oväntat besök.
  38. 19
    Det finns dagar... ...då man har fullt upp och man kanske ser fram emot en lugn kväll, iklädd myskläder i soffan med en bok eller nyinköpt tidning.

    Då blir inte jag så glad om det ringer på dörren och vi får oväntat besök.
  39. Medlem sedan
    Jul 2004
    #20

    Alltså ärligt talat....

    så verkar det inte riktigt friskt, hans beteende menar jag.
    Jag tycker det är ett kontrollbeteende som du verkligen ska se upp för.
    Vill han få dig att känna dig så illa till mods när du får besök, att du avstår från att släppa in din familj och dina vänner?
    Vem ska du umgås med då? De som han anser är ok eller ingen alls?

    Och se igenom hans ursäkter, för det är bara ett verktyg för ökad kontroll, dåligt samvete och skam är jättebra sätt att få människor att göra som man vill :(

    Sen kanske det inte är en medveten strategi från hans sida, men du har lika stor rätt till ett eget liv som han!
    Det ska du inte släppa bara för att din karl blir sur.
    Det kommer bara sluta med att du blir en ensam olycklig människa.

    Lycka till!
  40. 20
    Alltså ärligt talat.... så verkar det inte riktigt friskt, hans beteende menar jag.
    Jag tycker det är ett kontrollbeteende som du verkligen ska se upp för.
    Vill han få dig att känna dig så illa till mods när du får besök, att du avstår från att släppa in din familj och dina vänner?
    Vem ska du umgås med då? De som han anser är ok eller ingen alls?

    Och se igenom hans ursäkter, för det är bara ett verktyg för ökad kontroll, dåligt samvete och skam är jättebra sätt att få människor att göra som man vill :(

    Sen kanske det inte är en medveten strategi från hans sida, men du har lika stor rätt till ett eget liv som han!
    Det ska du inte släppa bara för att din karl blir sur.
    Det kommer bara sluta med att du blir en ensam olycklig människa.

    Lycka till!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Vill inte nämna om detta
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-08-23, 10:56
  2. Kan ni nämna två ingedienser,
    By malojeli in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-01-25, 23:03
  3. Vad bör man nämna..
    By issy in forum Ordet är fritt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2007-04-22, 11:21
  4. En cig (vågar man nämna det
    By Tjatmoster in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-10, 01:24
  5. Glömde o nämna..
    By Hjälp, anonym in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-02, 00:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar