Skillnad på besök och besök
Kärlek & relationer
  1. mamma till tre
    #1

    Skillnad på besök och besök

    Jag försår av svaren att döma att besök är ungefär lika med främmande. Nån som kommer och vill umgås/ha uppmärksamhet/fika. Såna besök har vi inte många. Däremot kommer som sagt min mamma en eller flera ggr om dagen på \"besök\". Hennes besök kan vara att lämna ett barn som varit hos henne en stund, hämta/lämna lite tvätt, titta in för att hjälpa till med nåt eller fråga nåt eller bara sitta ner och prata en stund medans jag fortsätter göra det jag håller på med. Hon kräver inget av mig och det känns inte jobbigt när någon tittar in som inte kräver något.
  2. 1
    Skillnad på besök och besök Jag försår av svaren att döma att besök är ungefär lika med främmande. Nån som kommer och vill umgås/ha uppmärksamhet/fika. Såna besök har vi inte många. Däremot kommer som sagt min mamma en eller flera ggr om dagen på \"besök\". Hennes besök kan vara att lämna ett barn som varit hos henne en stund, hämta/lämna lite tvätt, titta in för att hjälpa till med nåt eller fråga nåt eller bara sitta ner och prata en stund medans jag fortsätter göra det jag håller på med. Hon kräver inget av mig och det känns inte jobbigt när någon tittar in som inte kräver något.
  3. Anathie
    #2

    Det är nog ovanligt

    att ha det som du har det. När jag får besök så handlar det om att umgås. Ingen har så mycket med min familj att göra att han/hon behöver komma förbi flera gånger om dagen. Tvätten sköter vi också själv, men om någon skulle ordna den skulle han/hon självklart få komma med den när det passade, och inte när jag bjöd in personen i fråga.
  4. 2
    Det är nog ovanligt att ha det som du har det. När jag får besök så handlar det om att umgås. Ingen har så mycket med min familj att göra att han/hon behöver komma förbi flera gånger om dagen. Tvätten sköter vi också själv, men om någon skulle ordna den skulle han/hon självklart få komma med den när det passade, och inte när jag bjöd in personen i fråga.
  5. mamma till tre
    #3

    Ja, jag har det bra jag!

    Mamma brukar ta en del av äldsta dotterns tvätt för att hon ska ha nåt att sätta på sig. Jag hinner inte alltid igenom all tvätten på helgerna.
    Visst förstår jag att det är ovanligt, men jag skulle nog inte vilja ha det annorlunda. Och för alla som undrar så kan jag säga att sambon klagar när det är nåt han inte gillar men han har aldrig sagt nåt om att min mamma \"går som barn i huset\". Han är nog rätt tacksam att vi har den hjälp vi har.
  6. 3
    Ja, jag har det bra jag! Mamma brukar ta en del av äldsta dotterns tvätt för att hon ska ha nåt att sätta på sig. Jag hinner inte alltid igenom all tvätten på helgerna.
    Visst förstår jag att det är ovanligt, men jag skulle nog inte vilja ha det annorlunda. Och för alla som undrar så kan jag säga att sambon klagar när det är nåt han inte gillar men han har aldrig sagt nåt om att min mamma \"går som barn i huset\". Han är nog rätt tacksam att vi har den hjälp vi har.
  7. Medlem sedan
    Sep 1999
    #4

    Ingen vi känner bor så nära

    att de bara poppar in så. Besök är för oss när en vän eller släkting kommer hit och vill träffa oss och umgås, inte titta på när vi städar. Det närmaste vi kommer den typ av besök som du beskriver är när svärmor är hos oss i flera dagar, då går livet sin gilla gång och hon är med i vardagen. Det är jättemysigt, men ett par dagar då och då räcker gott.

    Det jag reagerade mot i ditt inlägg nedan var att du inte tyckte att din man hade rätt att ha en åsikt om att din mamma springer hos er jämt. Jag skulle bli tokig om min svärmor (eller vem som helst för den delen) kom in till oss flera gånger om dagen. Jag kan också bli irriterad om min man pratar väldigt mycket i telefon en kväll, vilket händer då och då eftersom han har ett par föreningsengagemang som tar mycket tid och dessutom jobbar mycket. Vi har väldigt lite tid tillsammans redan som det är och jag är tvungen att ta hand om mycket av det praktiska i hemmet, kring barnen etc. Men SVARTSJUK är jag inte, om det var det du insinuerade.
  8. 4
    Ingen vi känner bor så nära att de bara poppar in så. Besök är för oss när en vän eller släkting kommer hit och vill träffa oss och umgås, inte titta på när vi städar. Det närmaste vi kommer den typ av besök som du beskriver är när svärmor är hos oss i flera dagar, då går livet sin gilla gång och hon är med i vardagen. Det är jättemysigt, men ett par dagar då och då räcker gott.

    Det jag reagerade mot i ditt inlägg nedan var att du inte tyckte att din man hade rätt att ha en åsikt om att din mamma springer hos er jämt. Jag skulle bli tokig om min svärmor (eller vem som helst för den delen) kom in till oss flera gånger om dagen. Jag kan också bli irriterad om min man pratar väldigt mycket i telefon en kväll, vilket händer då och då eftersom han har ett par föreningsengagemang som tar mycket tid och dessutom jobbar mycket. Vi har väldigt lite tid tillsammans redan som det är och jag är tvungen att ta hand om mycket av det praktiska i hemmet, kring barnen etc. Men SVARTSJUK är jag inte, om det var det du insinuerade.
  9. fundersam
    #5

    menar du

    att din sambo inte har någor emot att din mamma kommer eller brukar han vara irriterad men du \"bryr\" dig inte om det? Visste han från början att ni skulle bo så pass nära och att du hade en sådan nära relation till dina föräldrar att han accepterade det? Du har det bra det måste jag erkänna. Inte är det många som gillar att ens svärisar kommer så ofta. Jag måste bara fråga hur har du lyckats med detta? Har du några tips till en som gärna skulle vilja att föräldrarna kom lite oftare och när de väl gjorde det att man inte behövde vara nervös för hur mannen/sambon skulle reagera?
  10. 5
    menar du att din sambo inte har någor emot att din mamma kommer eller brukar han vara irriterad men du \"bryr\" dig inte om det? Visste han från början att ni skulle bo så pass nära och att du hade en sådan nära relation till dina föräldrar att han accepterade det? Du har det bra det måste jag erkänna. Inte är det många som gillar att ens svärisar kommer så ofta. Jag måste bara fråga hur har du lyckats med detta? Har du några tips till en som gärna skulle vilja att föräldrarna kom lite oftare och när de väl gjorde det att man inte behövde vara nervös för hur mannen/sambon skulle reagera?
  11. Anna
    #6

    Jag tycker det är kul

    Blir jätteglad när någon bara \"tittar förbi\" lite spontant. Jag önskar att fler kunde göra så, det skulle vara kul.

    Som tur är har vi ett gäng kompisar som gör precis så, de knackar på dörren rätt vad det är. Jag tycker bara det är trevligt. Om det absolut inte passar, som nu när jag är lite febrig och sjuk, då säger jag det helt enkelt.

    Att det är ostädat eller att jag har flottigt hår, det struntar jag däremot högaktningsfullt i. Det får de stå ut med. :-)
  12. 6
    Jag tycker det är kul Blir jätteglad när någon bara \"tittar förbi\" lite spontant. Jag önskar att fler kunde göra så, det skulle vara kul.

    Som tur är har vi ett gäng kompisar som gör precis så, de knackar på dörren rätt vad det är. Jag tycker bara det är trevligt. Om det absolut inte passar, som nu när jag är lite febrig och sjuk, då säger jag det helt enkelt.

    Att det är ostädat eller att jag har flottigt hår, det struntar jag däremot högaktningsfullt i. Det får de stå ut med. :-)
  13. mamma till tre
    #7

    Han har visst rätt

    till en åsikt. Jag har aldrig hört några klagomål dock, så jag antar att han tycker det är rätt ok.
    Det hade säkert varit annorlunda om HON haft åsikter. Ang. vårt hushålle s.a.s. Jag skulle nog inte bry mid speciellt mycket om svärmor rände hos oss heller bara hon inte la sig i.
    Jag insuerade inte alls att du var svartsjuk. Jag ville mer visa på att ett besök från min mamma är ungefär detsamma som ett kort telefonsamtal.
    Jag är inte så himla noga med tiden tillsammans med sambon på kvällarna. Ibland har vi ingen alls. Fast vi jobbar tillsammans så vi ses hela dagarna ändå.
  14. 7
    Han har visst rätt till en åsikt. Jag har aldrig hört några klagomål dock, så jag antar att han tycker det är rätt ok.
    Det hade säkert varit annorlunda om HON haft åsikter. Ang. vårt hushålle s.a.s. Jag skulle nog inte bry mid speciellt mycket om svärmor rände hos oss heller bara hon inte la sig i.
    Jag insuerade inte alls att du var svartsjuk. Jag ville mer visa på att ett besök från min mamma är ungefär detsamma som ett kort telefonsamtal.
    Jag är inte så himla noga med tiden tillsammans med sambon på kvällarna. Ibland har vi ingen alls. Fast vi jobbar tillsammans så vi ses hela dagarna ändå.
  15. mamma till tre
    #8

    Han har aldrig

    sagt nåt negativt om det. För det mesta har han nog inget emot det - han märker nog att hon avlastar oss en hel del. Och skulle han klaga så skulle jag nog påminna honom om all hjälp vi fått och så får han fundera över hur vi skulle göra utan. Han tycker nog att fördelarna överväger.
  16. 8
    Han har aldrig sagt nåt negativt om det. För det mesta har han nog inget emot det - han märker nog att hon avlastar oss en hel del. Och skulle han klaga så skulle jag nog påminna honom om all hjälp vi fått och så får han fundera över hur vi skulle göra utan. Han tycker nog att fördelarna överväger.
  17. Mustardseed
    #9

    Jag skulle kanske

    kanske tycka det ok om min egen mamma dök upp då och då utan förvarning, men absolut inte flera gånger om dagen och absolut inte med tvätt! Skulle min sambos föräldrar göra så skulle jag aldrig stå ut. Det skulle ärligt talat bli orsak till separation mellan oss.

    Det handlar inte om att de skulle kräva något utan att jag vill ha mitt eget liv. Jag vill inte leva så nära vare sig mina eller hans föräldrar. Jag vill absolut inte att de ska göra en massa sysslor hemma hos oss - det vill jag att vi sköter själva. Har haft jättesvårt att få min sambos mamma att förstå att vi inte vill att hon tvättar hos oss eller tar med tvätt hem, tex.

    För mig handlar det om integritet antar jag.

    TYcker det är jobbigt nog att mina svärföräldrar går in i vårt hus utan att meddela oss i förväg. Jag vet att de gör det för att vara snälla (ställa in en fin påskblomma eller något), men för mig är det obehagligt att de går in i vårt hus utan att tala om det för oss först. Gillar det inte.
  18. 9
    Jag skulle kanske kanske tycka det ok om min egen mamma dök upp då och då utan förvarning, men absolut inte flera gånger om dagen och absolut inte med tvätt! Skulle min sambos föräldrar göra så skulle jag aldrig stå ut. Det skulle ärligt talat bli orsak till separation mellan oss.

    Det handlar inte om att de skulle kräva något utan att jag vill ha mitt eget liv. Jag vill inte leva så nära vare sig mina eller hans föräldrar. Jag vill absolut inte att de ska göra en massa sysslor hemma hos oss - det vill jag att vi sköter själva. Har haft jättesvårt att få min sambos mamma att förstå att vi inte vill att hon tvättar hos oss eller tar med tvätt hem, tex.

    För mig handlar det om integritet antar jag.

    TYcker det är jobbigt nog att mina svärföräldrar går in i vårt hus utan att meddela oss i förväg. Jag vet att de gör det för att vara snälla (ställa in en fin påskblomma eller något), men för mig är det obehagligt att de går in i vårt hus utan att tala om det för oss först. Gillar det inte.
  19. Medlem sedan
    Apr 2004
    #10

    Men då

    är det ju bra,tyvärr har jag få sådana släktingar,sådana som inte vill ha uppmärksamhet.Pappa och min moster är väl de enda undantagen.
    Jag försöker ställa upp,men det får inte bli för mycket av sådant.
    Vi har helt olika situationer,men jag önskar att jag också hade en sådan bra relation med min mamma,men som sagt är det mycket sk*t som ligger under och gör vår relation jobbig.
    Hon bor inte så nära att hon bara kan komma närsom,men som sagt är min situation lite med henne jobbig.Så det kanske inte är någon bra referens.

    Jag kan leva med att folk ringer på utan förvarning,men då får det vara okej att man säger nej,idag orkar jag inte.
  20. 10
    Men då är det ju bra,tyvärr har jag få sådana släktingar,sådana som inte vill ha uppmärksamhet.Pappa och min moster är väl de enda undantagen.
    Jag försöker ställa upp,men det får inte bli för mycket av sådant.
    Vi har helt olika situationer,men jag önskar att jag också hade en sådan bra relation med min mamma,men som sagt är det mycket sk*t som ligger under och gör vår relation jobbig.
    Hon bor inte så nära att hon bara kan komma närsom,men som sagt är min situation lite med henne jobbig.Så det kanske inte är någon bra referens.

    Jag kan leva med att folk ringer på utan förvarning,men då får det vara okej att man säger nej,idag orkar jag inte.

Liknande trådar

  1. Bm besök om 45 min
    By Mia m Jesper o lille in forum _0808 Augustibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-07, 07:26
  2. MVC-besök
    By ::Birne:: in forum _0901 Januaribarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-07-13, 19:57
  3. BM-besök
    By heke4 in forum _0807 Julibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-09, 16:00
  4. v 29 Bm besök samt soc-besök
    By nornor in forum _0807 Julibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 17:27
  5. Visko besök och BVC besök
    By happy83 in forum _0707 Julibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-14, 17:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar