Från spjälis till vanlig säng?
Bebissnack
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    Från spjälis till vanlig säng?

    Hur GÖR man?

    June, 20 månader, har fått en juniorsäng i förra veckan. Den har stått på hennes rum, men hon har sovit i spjälsängen fram till igår. Då la jag henne i stora sängen efter att ha pratat om det på dagen, gav henne välling och satt kvar.
    Vi har försökt somna henne i stora sängen en gång innan, men gav upp efter att hon sprungit upp sjuhundra miljoner gånger.
    Till slut fick jag krypa ner i sängen hos henne igår, och då somnade hon efter nästan två timmar.
    Nattningen är inga problem, det kommer att lösa sig.
    Men nätterna! Inatt vaknade jag av att jag hörde hennes fötter smaska mot golvet, och så hörde jag henne viskropa: gocka! Gocka!
    Då smög hon omkring i lägenheten med en kåldocka som hon trodde vi skulle leka med.
    Det slutade med att jag fick veckla ihop mig och ligga hos henne i sängen. Efter kanske två, om inte tre timmar somnade hon.

    Hur gör man? Huur? Har alla det såhär innan barnen vant sig?
    Hon har sovit i eget rum sen hon var sex månader, så det är inte det som är problemet.

    Har någon något tips? Tack. :)
  2. 1
    Från spjälis till vanlig säng? Hur GÖR man?

    June, 20 månader, har fått en juniorsäng i förra veckan. Den har stått på hennes rum, men hon har sovit i spjälsängen fram till igår. Då la jag henne i stora sängen efter att ha pratat om det på dagen, gav henne välling och satt kvar.
    Vi har försökt somna henne i stora sängen en gång innan, men gav upp efter att hon sprungit upp sjuhundra miljoner gånger.
    Till slut fick jag krypa ner i sängen hos henne igår, och då somnade hon efter nästan två timmar.
    Nattningen är inga problem, det kommer att lösa sig.
    Men nätterna! Inatt vaknade jag av att jag hörde hennes fötter smaska mot golvet, och så hörde jag henne viskropa: gocka! Gocka!
    Då smög hon omkring i lägenheten med en kåldocka som hon trodde vi skulle leka med.
    Det slutade med att jag fick veckla ihop mig och ligga hos henne i sängen. Efter kanske två, om inte tre timmar somnade hon.

    Hur gör man? Huur? Har alla det såhär innan barnen vant sig?
    Hon har sovit i eget rum sen hon var sex månader, så det är inte det som är problemet.

    Har någon något tips? Tack. :)
  3. :: tösen ::
    #2

    Behåll spjälisen ett tag till!

    Gärna tills efter trotsåldern (=runt 4 ungefär)! Vår långe treåring har sin spjälis kvar och får behålla den ett litet tag till. Han är minst 100 cm lång men får plats än utan problem. Och sover gott! Han tar sig själv i och ur numera om han behöver, då vi har ena sidan nerfälld och ställt lilla Ikeastolen intill. Men han vill helst att vi kommer in och säger godmorgon innan han kommer upp eftersom det är den rutin vi haft sedan begynnelsen. Inga oönskade \"rymningar\" mitt i natten här alltså ;-)
  4. 2
    Behåll spjälisen ett tag till! Gärna tills efter trotsåldern (=runt 4 ungefär)! Vår långe treåring har sin spjälis kvar och får behålla den ett litet tag till. Han är minst 100 cm lång men får plats än utan problem. Och sover gott! Han tar sig själv i och ur numera om han behöver, då vi har ena sidan nerfälld och ställt lilla Ikeastolen intill. Men han vill helst att vi kommer in och säger godmorgon innan han kommer upp eftersom det är den rutin vi haft sedan begynnelsen. Inga oönskade \"rymningar\" mitt i natten här alltså ;-)
  5. Medlem sedan
    Sep 2000
    #3

    Har inga tips....

    men kan säga att du kanske ska fråga henne vad hon vill. Vill hon sova i den nya sängen? Trivs hon i den?

    Min äldsta började sova i juniorsäng när hon var 2 år, sammtidgt började hon sova i eget rum, det var aldrig någora problem.
    Mina tvillingar har aldrig tykt om spjälsängen och dem har nästan med en gång börjat sova i riktigt stora sängar även det har aldrig varit några problem.

    Prata med din flicka och försök tolka hur hon upplever bytet av sängen. Ofta så brukar dem gilla det men kan ibland känna sig otrygga och då får man ju gå tillbaka till spjälsängen. Gör man ett tillbaka byte så kan det hända att hon ångrar sig väldigt snabbt och vill ha den stora nya sängen.

    Jag tror även att man får prova på att testa i några nätter inan man ger upp. Hade jag som vuxen bytat till en annan säng så hade jag också sovit lite oroligt och vaknat flera gånger dem första nätterna tills man vänjer sig.

    Lycka till!
  6. 3
    Har inga tips.... men kan säga att du kanske ska fråga henne vad hon vill. Vill hon sova i den nya sängen? Trivs hon i den?

    Min äldsta började sova i juniorsäng när hon var 2 år, sammtidgt började hon sova i eget rum, det var aldrig någora problem.
    Mina tvillingar har aldrig tykt om spjälsängen och dem har nästan med en gång börjat sova i riktigt stora sängar även det har aldrig varit några problem.

    Prata med din flicka och försök tolka hur hon upplever bytet av sängen. Ofta så brukar dem gilla det men kan ibland känna sig otrygga och då får man ju gå tillbaka till spjälsängen. Gör man ett tillbaka byte så kan det hända att hon ångrar sig väldigt snabbt och vill ha den stora nya sängen.

    Jag tror även att man får prova på att testa i några nätter inan man ger upp. Hade jag som vuxen bytat till en annan säng så hade jag också sovit lite oroligt och vaknat flera gånger dem första nätterna tills man vänjer sig.

    Lycka till!
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4

    Vad är orsaken till bytet?

    Min dotter är över två år och sover fortfarande i sin spjälsäng. Den funkar utmärkt, Jonna älskar den och sover gott hela nätterna.

    Varför vill nu byta säng? Funkar det inte med spjälisen längre? Ofta tror jag som Tösen här ovan att många är för snabba med att byta bort spjälsängen.

    Byt inte om du verkligen inte känner att spjälsängen inte fungerar. Varför byta bort ett vinnande koncept? :)
  8. 4
    Vad är orsaken till bytet? Min dotter är över två år och sover fortfarande i sin spjälsäng. Den funkar utmärkt, Jonna älskar den och sover gott hela nätterna.

    Varför vill nu byta säng? Funkar det inte med spjälisen längre? Ofta tror jag som Tösen här ovan att många är för snabba med att byta bort spjälsängen.

    Byt inte om du verkligen inte känner att spjälsängen inte fungerar. Varför byta bort ett vinnande koncept? :)
  9. Medlem sedan
    May 2005
    #5

    Fast hon

    klättrar ju ur. Eller försöker, och lyckas hon så ramlar hon ner och slår sig. Så nä, det är inget alternativ. Men tack ändå.:)
  10. 5
    Fast hon klättrar ju ur. Eller försöker, och lyckas hon så ramlar hon ner och slår sig. Så nä, det är inget alternativ. Men tack ändå.:)
  11. Medlem sedan
    May 2005
    #6

    Ja, vi

    har pratat om den, eller ja. Jag har pratat och June har.. gjort det småbarn gör. :)

    Hon gillar sängen och ropar mysa mysa till den och sådr.
    Jag antar att det bara är en sån grej, att när hon vaknar på natten tror hon det är morgon liksom. :)
  12. 6
    Ja, vi har pratat om den, eller ja. Jag har pratat och June har.. gjort det småbarn gör. :)

    Hon gillar sängen och ropar mysa mysa till den och sådr.
    Jag antar att det bara är en sån grej, att när hon vaknar på natten tror hon det är morgon liksom. :)
  13. Medlem sedan
    May 2005
    #7

    Hon klättrar

    ur den.
    Det borde jag kanske skrivit. :)

  14. 7
    Hon klättrar ur den.
    Det borde jag kanske skrivit. :)

  15. Medlem sedan
    Sep 2000
    #8

    Men då tycker jag....

    att ni ska fortsätta att använda juniorsängen.

    Sover hon på dagarna? Det kan ju vara annars en liten tjej som inte behöver så mycket sömn. Min tvillingpojke är ett sådant barn. Om han sover 1 timme om dagen så kan han vara uppe 2-3 timmar per natt. Fast han inte sover ni på dagen så händer det jätteofta att han vaknar 11-2 gånger på natten och vill komma och läga sig hos oss.

    Vi har ju även 2 döttrar som delar rum och Filip sover ensam i sitt pojkrum. Barnen kanske kommer in i en period då dem inte vill vara ensama i en stor säng i eget rum. I början kämpade vi med att få honom stanna i sin egen säng men det slutade ofta att någon av tjejerna vaknade och vi kunde nästan hela familjen vara vakna i 1-2 timmar/natt.....otroligt jobbigt och påfrästande.

    Ni har vi slutat \"tjafsa\" med honom. När han väl vaknar och kommer in till oss så gör vi bara lite mer plats och vi alla somnar om inom någon minut. På detta sätt får hela familjen en god natts sömn.

    Dem är ju små, våra barn och dem kommer nog snart växa upp ur det där med att dem gärna vill sova med någon annan. Jag tycker inte att ni ska göra en stor grej av det utan ge henne lite tid. Snart kommer du se att hon kommer fortsätta sova hela nätterna igen.

    Sen kan det även vara så att vid 2-års åldern händer det ganska så mycket i våra barns hjärnor. Hon kanske drömmer och vaknar till, det är ju mycket som händer i deras vardag.
    Så bara slappna av och ta det så som det är så kommer ni förhoppningsvis snart få sova hela nätter.
  16. 8
    Men då tycker jag.... att ni ska fortsätta att använda juniorsängen.

    Sover hon på dagarna? Det kan ju vara annars en liten tjej som inte behöver så mycket sömn. Min tvillingpojke är ett sådant barn. Om han sover 1 timme om dagen så kan han vara uppe 2-3 timmar per natt. Fast han inte sover ni på dagen så händer det jätteofta att han vaknar 11-2 gånger på natten och vill komma och läga sig hos oss.

    Vi har ju även 2 döttrar som delar rum och Filip sover ensam i sitt pojkrum. Barnen kanske kommer in i en period då dem inte vill vara ensama i en stor säng i eget rum. I början kämpade vi med att få honom stanna i sin egen säng men det slutade ofta att någon av tjejerna vaknade och vi kunde nästan hela familjen vara vakna i 1-2 timmar/natt.....otroligt jobbigt och påfrästande.

    Ni har vi slutat \"tjafsa\" med honom. När han väl vaknar och kommer in till oss så gör vi bara lite mer plats och vi alla somnar om inom någon minut. På detta sätt får hela familjen en god natts sömn.

    Dem är ju små, våra barn och dem kommer nog snart växa upp ur det där med att dem gärna vill sova med någon annan. Jag tycker inte att ni ska göra en stor grej av det utan ge henne lite tid. Snart kommer du se att hon kommer fortsätta sova hela nätterna igen.

    Sen kan det även vara så att vid 2-års åldern händer det ganska så mycket i våra barns hjärnor. Hon kanske drömmer och vaknar till, det är ju mycket som händer i deras vardag.
    Så bara slappna av och ta det så som det är så kommer ni förhoppningsvis snart få sova hela nätter.
  17. Medlem sedan
    May 2005
    #9

    Ja, faktum är

    att igår gick det bra. Hon somnade själv (som hon brukar, hon har aldrig velat att vi ska vara inne hos henne innan, det stör henne) och vaknade vid fyrasnåret. Fast då kom hon in till oss och sov där en stund, och sen ville hon tillbaka till sin säng igen.

    Det gör absolut inget att hon sover hos oss eller att någon av oss sover hos henne, men eftersom det aldrig funkat innan att samsova blir jag förbryllad av förändringen.
    Det är så mysigt att sova med henne! :)

    Och ja, absolut. Hon drömmer nog en hel del!
    Problemet var egentligen mest bara att hon vaknar om natten och blir pigg liksom. Att hon vandrar gör i sig inget, men det är inte så kul att bli väckt vid två av en leksugen unge som kommer vara ledsen resten av dagen.
    Och just det ja, vi låter henne sova en, en och en halv timme om dagen. :)
  18. 9
    Ja, faktum är att igår gick det bra. Hon somnade själv (som hon brukar, hon har aldrig velat att vi ska vara inne hos henne innan, det stör henne) och vaknade vid fyrasnåret. Fast då kom hon in till oss och sov där en stund, och sen ville hon tillbaka till sin säng igen.

    Det gör absolut inget att hon sover hos oss eller att någon av oss sover hos henne, men eftersom det aldrig funkat innan att samsova blir jag förbryllad av förändringen.
    Det är så mysigt att sova med henne! :)

    Och ja, absolut. Hon drömmer nog en hel del!
    Problemet var egentligen mest bara att hon vaknar om natten och blir pigg liksom. Att hon vandrar gör i sig inget, men det är inte så kul att bli väckt vid två av en leksugen unge som kommer vara ledsen resten av dagen.
    Och just det ja, vi låter henne sova en, en och en halv timme om dagen. :)
  19. Medlem sedan
    Sep 2000
    #10

    Vad kul att det....

    gick bättre inatt :).
    Jag har fullt förståelse för er och er situation. Vi hade det jättejobbigt med vår pojke (han är 2 ½ år nu)som också vaknade på nätterna och var pigg i flera timmar. Nu sover han nästn igenom hela natten. Han vaknar en gång och lägger sig hos oss och somnar om på bara någon minut. Men han har slutat sova på dagen. Vissa dagar är han väldigt trött och vill sova en stund men då väcker jag honom efter ca 40 minuter för att han ska få en bra sömn på natten istället.

    Ni får testa er fram.....Det kommer att gå bra!

    Kram
  20. 10
    Vad kul att det.... gick bättre inatt :).
    Jag har fullt förståelse för er och er situation. Vi hade det jättejobbigt med vår pojke (han är 2 ½ år nu)som också vaknade på nätterna och var pigg i flera timmar. Nu sover han nästn igenom hela natten. Han vaknar en gång och lägger sig hos oss och somnar om på bara någon minut. Men han har slutat sova på dagen. Vissa dagar är han väldigt trött och vill sova en stund men då väcker jag honom efter ca 40 minuter för att han ska få en bra sömn på natten istället.

    Ni får testa er fram.....Det kommer att gå bra!

    Kram
  21. Medlem sedan
    Feb 2003
    #11

    Vänta ett par dagar till

    och se hur det hela utvecklar sig. Kanske är det bara nyhetens behag som gör att hon har svårt att komma till ro och sedan smyger upp. hos oss var det aldrig ett problem eftersom Viggo vägrade att sova i spjälsängen vi fått till skänks. Vi fick till slut låta honom sova på en madrass på golvet med kuddar runt om. Då kunde han komma och gå som han ville och helt plöstligt gick nattningarna lätt och bra och om han kom över till vår säng på natten så fick han sova där. Jag sover så pass lätt att jag alltid vaknade om han gjorde det. Kanske kan ett tips vara att flytta in den stora sängen i ert rum tills ni fått ordning på nattpromenaderna?

    Annars har jag inget annat råd är att prata med henne. Hon är ju såpass stor nu att hon förstår vad ni säger. Prata om att man måste ligga i sängen och ta det lugnt och somna etc. Det är ju svårare att tvinga ett barn till något i en öppen säng där det kan komma ohc gå som det vill, men i min syn på föräldraskap är det ju förkastligt att tvinga barn i onödan så det tycker jag inte gör något.

    Lycka till,
    Susanne
  22. 11
    Vänta ett par dagar till och se hur det hela utvecklar sig. Kanske är det bara nyhetens behag som gör att hon har svårt att komma till ro och sedan smyger upp. hos oss var det aldrig ett problem eftersom Viggo vägrade att sova i spjälsängen vi fått till skänks. Vi fick till slut låta honom sova på en madrass på golvet med kuddar runt om. Då kunde han komma och gå som han ville och helt plöstligt gick nattningarna lätt och bra och om han kom över till vår säng på natten så fick han sova där. Jag sover så pass lätt att jag alltid vaknade om han gjorde det. Kanske kan ett tips vara att flytta in den stora sängen i ert rum tills ni fått ordning på nattpromenaderna?

    Annars har jag inget annat råd är att prata med henne. Hon är ju såpass stor nu att hon förstår vad ni säger. Prata om att man måste ligga i sängen och ta det lugnt och somna etc. Det är ju svårare att tvinga ett barn till något i en öppen säng där det kan komma ohc gå som det vill, men i min syn på föräldraskap är det ju förkastligt att tvinga barn i onödan så det tycker jag inte gör något.

    Lycka till,
    Susanne
  23. Medlem sedan
    May 2005
    #12

    Tack

    för ditt svar.

    Det har gått rätt bra med nattningen nu i snart en vecka, och nattvandringen är ju egentligen inga problem så länge hon kommer in till oss och lägger sig. Det är mysigt med varm unge på sin kudde. :)

    Smolket i glädjebägaren är väl de nätter hon har vaknat och blivit pigg innan hon kommit in till oss. Åååh vad jobbigt det är med en klarvaken och babblig unge mitt i natten! Fast vårt knep är att ligga stilla och låtsas sova, för då tröttnar hon och somnar till slut.
    :)
  24. 12
    Tack för ditt svar.

    Det har gått rätt bra med nattningen nu i snart en vecka, och nattvandringen är ju egentligen inga problem så länge hon kommer in till oss och lägger sig. Det är mysigt med varm unge på sin kudde. :)

    Smolket i glädjebägaren är väl de nätter hon har vaknat och blivit pigg innan hon kommit in till oss. Åååh vad jobbigt det är med en klarvaken och babblig unge mitt i natten! Fast vårt knep är att ligga stilla och låtsas sova, för då tröttnar hon och somnar till slut.
    :)

Liknande trådar

  1. Växa säng el vanlig 90 till en 2.5 åring
    By Smirran in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-01-26, 20:14
  2. gå över till vanlig säng?
    By Virriga Vimsa in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-08-04, 05:44
  3. Från spjälis till vanlig säng..
    By Silverkarin in forum Flera barn - tvillingar & fler
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-31, 11:34
  4. Från vagga till spjälis
    By Bea m 2 grabbar in forum _05 Höstbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-20, 18:12
  5. Sänggavlar till vanlig 90 säng
    By Lena m. 2p in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-01, 00:08
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar