Vår dotter föddes i v36+1...
Bebissnack
  1. Happy bf 14/10
    #1

    Vår dotter föddes i v36+1...

    Vår dotter föddes i v36+1 efter en helt normal graviditet. Jag mådde hur bra som helst. Förlossningen var också helt komplikationsfri och vår dotter mådde bra efteråt (dock lite lite medtagen direkt efter hon kom ut). Bm tyckte hon var liten, även liten för sin ålder 2450g, 48cm lång.

    Barnmorskan som förlöste vår dotter sa att moderkakan var anmärkningsvärd liten och hon trodde att det kunde vara anledningen till varför hon kom så tidigt. Mitt magmått (SF-mått) sista månaden hade inte heller växt som det skulle, men MVC barnmorskan tyckte inte det var någon större fara och skickade mig aldrig på ett tillväxt ultraljud.

    Nu när jag är gravid igen vill jag veta vad det var som gjorde att hon kom 4veckor för tidigt? Vad innebär det att moderkakan är liten? Fick inte vår dotter tillräckligt med näring? Mådde hon dåligt?

    Så här med facit i handen känns det lite otäckt att veta att vår dotter kanske inte mådde bra i magen, trots att jag mådde hur bra som helst!

    Jag vill göra allt jag kan för att inte föda så tidigt nästa gång. (Kan tillägga att i och med att jag mådde så bra under min grav. jobbade jag heltid (ej stressigt) ända fram till förlossningen, bokstavligt talat. Kom hem från jobbet, vattenavgång och födde ~10timmar senare.)

    Snälla ge mig era erfarenheter och kunskaper!
  2. 1
    Vår dotter föddes i v36+1... Vår dotter föddes i v36+1 efter en helt normal graviditet. Jag mådde hur bra som helst. Förlossningen var också helt komplikationsfri och vår dotter mådde bra efteråt (dock lite lite medtagen direkt efter hon kom ut). Bm tyckte hon var liten, även liten för sin ålder 2450g, 48cm lång.

    Barnmorskan som förlöste vår dotter sa att moderkakan var anmärkningsvärd liten och hon trodde att det kunde vara anledningen till varför hon kom så tidigt. Mitt magmått (SF-mått) sista månaden hade inte heller växt som det skulle, men MVC barnmorskan tyckte inte det var någon större fara och skickade mig aldrig på ett tillväxt ultraljud.

    Nu när jag är gravid igen vill jag veta vad det var som gjorde att hon kom 4veckor för tidigt? Vad innebär det att moderkakan är liten? Fick inte vår dotter tillräckligt med näring? Mådde hon dåligt?

    Så här med facit i handen känns det lite otäckt att veta att vår dotter kanske inte mådde bra i magen, trots att jag mådde hur bra som helst!

    Jag vill göra allt jag kan för att inte föda så tidigt nästa gång. (Kan tillägga att i och med att jag mådde så bra under min grav. jobbade jag heltid (ej stressigt) ända fram till förlossningen, bokstavligt talat. Kom hem från jobbet, vattenavgång och födde ~10timmar senare.)

    Snälla ge mig era erfarenheter och kunskaper!
  3. Medlem sedan
    Jul 1999
    #2

    Om jag vore du

    så skulle jag ta det med barnmorskan om oron för för liten moderkaka. Då kan hon ordna så att du får ett tillväxtultraljud. Det brukar oftast göras runt v 32 om det inte är något annat som behöver kollas tidigare.
    Ibland vet man inte varför barnen föds för tidigt. vissa gånger finns det förklaringar ex infektioner, havandeskapsförgiftning osv.. andra gånger får man inte några svar.
    Det enda du kan göra är att försöka ta det lugnt och göra må bra saker under graviditeten. Försöka att inte vara orolig (lättare sagt än gjort).

    Hoppas att allt går bra för dig

    kram

    Amanda
  4. 2
    Om jag vore du så skulle jag ta det med barnmorskan om oron för för liten moderkaka. Då kan hon ordna så att du får ett tillväxtultraljud. Det brukar oftast göras runt v 32 om det inte är något annat som behöver kollas tidigare.
    Ibland vet man inte varför barnen föds för tidigt. vissa gånger finns det förklaringar ex infektioner, havandeskapsförgiftning osv.. andra gånger får man inte några svar.
    Det enda du kan göra är att försöka ta det lugnt och göra må bra saker under graviditeten. Försöka att inte vara orolig (lättare sagt än gjort).

    Hoppas att allt går bra för dig

    kram

    Amanda
  5. Medlem sedan
    Oct 2001
    #3

    Normalstor

    var hon för en v.36-bebis, så det behöver du inte ha ångest för. Sacharias fddes i v.36+2 och vägde 2495 g och var 48 cm. Han ligger preciiiis under *(i princip på) normalkurvan för tiden i de papper jag har från när han undersöktes efter förlossningen. Flickor är ju dessutom oftast något lättare än pojkar.
    I övrigt har jag inget vettigt att svara *ler*, eftersom mina prematurer varit rätt väntade, men jag tycker du ska ta upp oron med mvc och se till att du får svar på allt du undrar, så du slipper grubbla.
    kram,
  6. 3
    Normalstor var hon för en v.36-bebis, så det behöver du inte ha ångest för. Sacharias fddes i v.36+2 och vägde 2495 g och var 48 cm. Han ligger preciiiis under *(i princip på) normalkurvan för tiden i de papper jag har från när han undersöktes efter förlossningen. Flickor är ju dessutom oftast något lättare än pojkar.
    I övrigt har jag inget vettigt att svara *ler*, eftersom mina prematurer varit rätt väntade, men jag tycker du ska ta upp oron med mvc och se till att du får svar på allt du undrar, så du slipper grubbla.
    kram,
  7. Medlem sedan
    Apr 2005
    #4

    Jag känner lika dant...

    ..Min son föddes i v. 36+4 och var 2360g tung (lätt) och 47 cm lång. Fick heller inget direkt svar på varför han kom tidigt...
    Men, jag blev förvånad över hur liten moderkakan var.. De sa inget, men jag kommer ihåg att jag tyckte den var liten...
    Enligt mina papper vägde placentan 475 g. är det litet??

    Känner oxå oro inför nästa gång.. Kommer det hända igen??
    Min son har visserligen mått bra hela tiden, men helst hade jag ju velat att han hade fått växa till sig lite till...
  8. 4
    Jag känner lika dant... ..Min son föddes i v. 36+4 och var 2360g tung (lätt) och 47 cm lång. Fick heller inget direkt svar på varför han kom tidigt...
    Men, jag blev förvånad över hur liten moderkakan var.. De sa inget, men jag kommer ihåg att jag tyckte den var liten...
    Enligt mina papper vägde placentan 475 g. är det litet??

    Känner oxå oro inför nästa gång.. Kommer det hända igen??
    Min son har visserligen mått bra hela tiden, men helst hade jag ju velat att han hade fått växa till sig lite till...
  9. Annica
    #5

    Min son...

    ..vägde 2355g då han föddes i v 37+4 och min placenta vägde 390 gram. Enl journal hade jag små infarkter i placentan och det kan ju ge sämre funktion och mindre barn. Flödet var dock bra hela tiden (jag gjorde måånga UL, skattningarna var -15% ---18%).
    När 1:a sonen föddes i v 31+5 så vägde placenta 260 gram och han vägde 1360 gram (skattad till -40%), det står inget om infarkter i placentan men jag vet att dom skickade den till patologen. Jag hade dåligt flöde och bebisen plockades ut pga detta.
    Har haft problem med både blodtryck och äggvita i mina graviditeter. Sen är det ju så att vissa får mindre barn helt enkelt! Vad vägde du själv? Din make? Syskon? Prata också igenom din fg graviditet med din BM/läkare så kanske du kan få några svar i alla fall!
  10. 5
    Min son... ..vägde 2355g då han föddes i v 37+4 och min placenta vägde 390 gram. Enl journal hade jag små infarkter i placentan och det kan ju ge sämre funktion och mindre barn. Flödet var dock bra hela tiden (jag gjorde måånga UL, skattningarna var -15% ---18%).
    När 1:a sonen föddes i v 31+5 så vägde placenta 260 gram och han vägde 1360 gram (skattad till -40%), det står inget om infarkter i placentan men jag vet att dom skickade den till patologen. Jag hade dåligt flöde och bebisen plockades ut pga detta.
    Har haft problem med både blodtryck och äggvita i mina graviditeter. Sen är det ju så att vissa får mindre barn helt enkelt! Vad vägde du själv? Din make? Syskon? Prata också igenom din fg graviditet med din BM/läkare så kanske du kan få några svar i alla fall!
  11. Annica
    #6

    Till Happy skulle detta. imt

    ...............
  12. 6
    Till Happy skulle detta. imt ...............
  13. Mizazza m Tuva +v.21
    #7

    Hej Happy!

    Jag känner igen mig i dina funderingar, min dotter föddes i v 34+6 efter några veckor av ganska starka sammandragningar och till sist vattenavgång. Har inte heller fått svar på varför hon kom så tidigt. Minns att på förlossningen så sa dom att min moderkaka var liten, tänkte inte mycket på det då, allt hade ju gått bra, men nu när jag är gravid igen så kommer ju funderingarna. Fick hon inte tillräckligt med näring? Har försökt ta upp mina funderingar med min bm men hon säger bara att det behöver ju inte bli samma sak denna gång. Ändå känner jag att jag vill bli kollad mera denna gång och det har hon lovat att jag ska bli. Ta upp detta med din bm du med!
  14. 7
    Hej Happy! Jag känner igen mig i dina funderingar, min dotter föddes i v 34+6 efter några veckor av ganska starka sammandragningar och till sist vattenavgång. Har inte heller fått svar på varför hon kom så tidigt. Minns att på förlossningen så sa dom att min moderkaka var liten, tänkte inte mycket på det då, allt hade ju gått bra, men nu när jag är gravid igen så kommer ju funderingarna. Fick hon inte tillräckligt med näring? Har försökt ta upp mina funderingar med min bm men hon säger bara att det behöver ju inte bli samma sak denna gång. Ändå känner jag att jag vill bli kollad mera denna gång och det har hon lovat att jag ska bli. Ta upp detta med din bm du med!
  15. Medlem sedan
    Mar 2004
    #8

    Har eg. inga bra svar

    enligt längd-viktkurvan i förlossningsjournal 2 så skall en 36+ veckors bebis vara ca 47-48 cm lång och väga kring 2800 gram för att vara precis på \"normalkurvan\" sedan är spannet ner till 2230 gram ca, där under räknas banret som för lätt för tiden. Så visst din tjej var lättare än genomsnittet, men inte \"lätt för tiden\".

    Jag hade däremot en kille som var bastant i vecka 36+3 då han vägde 3145 gram till sina 48 cm. Men han är inte \"tung för tiden\", gränsen för det går vid 3600 gram ca. så du ser, variationen är stor.

    Moderkakan för oss vägde 640 gram vilket var helt normalt. Jag vet inte vad som räknas som lätt moderkaka.

    Kram o lycka till. Hoppas du får lite bra svar.
  16. 8
    Har eg. inga bra svar enligt längd-viktkurvan i förlossningsjournal 2 så skall en 36+ veckors bebis vara ca 47-48 cm lång och väga kring 2800 gram för att vara precis på \"normalkurvan\" sedan är spannet ner till 2230 gram ca, där under räknas banret som för lätt för tiden. Så visst din tjej var lättare än genomsnittet, men inte \"lätt för tiden\".

    Jag hade däremot en kille som var bastant i vecka 36+3 då han vägde 3145 gram till sina 48 cm. Men han är inte \"tung för tiden\", gränsen för det går vid 3600 gram ca. så du ser, variationen är stor.

    Moderkakan för oss vägde 640 gram vilket var helt normalt. Jag vet inte vad som räknas som lätt moderkaka.

    Kram o lycka till. Hoppas du får lite bra svar.
  17. Medlem sedan
    Jan 2003
    #9

    Inte så liten

    Min son föddes i v 37+3 och vägde 2475 g och var 44 cm lång. Han ansågs liten för tiden, men han var ju faktiskt fullgången. Dock räknas barn som har lägre födelsevikt än 2500g som prematura i vissa avseenden.

    Jag hade också liten moderkaka och blödde väldigt lite blod. Min mage växte inte heller sista 1,5 månaden, så jag fick göra två tillväxt-UL. Troligen kom han aningen tidigt för att han helt enkelt inte växte tillräckligt bra inne i magen. Det är den enda förklaringen jag fått.

    Jag tycker att du kan ta upp din oro med din bm. Be om att få göra ett tillväxt-UL på slutet. Då kan de kolla så att allt är bra, kolla fostervattenmängden och flödet i navelsträngen mm. Då behöver du inte oroa dig för att bebisen inte mår bra eller får tillräckligt med näring.

    Jag undrar också vad som skulle hända om jag blev gravid igen. Men den dagen den sorgen, först ska vi lyckas få in en bebis i magen... ;o)
  18. 9
    Inte så liten Min son föddes i v 37+3 och vägde 2475 g och var 44 cm lång. Han ansågs liten för tiden, men han var ju faktiskt fullgången. Dock räknas barn som har lägre födelsevikt än 2500g som prematura i vissa avseenden.

    Jag hade också liten moderkaka och blödde väldigt lite blod. Min mage växte inte heller sista 1,5 månaden, så jag fick göra två tillväxt-UL. Troligen kom han aningen tidigt för att han helt enkelt inte växte tillräckligt bra inne i magen. Det är den enda förklaringen jag fått.

    Jag tycker att du kan ta upp din oro med din bm. Be om att få göra ett tillväxt-UL på slutet. Då kan de kolla så att allt är bra, kolla fostervattenmängden och flödet i navelsträngen mm. Då behöver du inte oroa dig för att bebisen inte mår bra eller får tillräckligt med näring.

    Jag undrar också vad som skulle hända om jag blev gravid igen. Men den dagen den sorgen, först ska vi lyckas få in en bebis i magen... ;o)
  19. Medlem sedan
    Jul 2004
    #10

    Hej!

    Hej!
    Jag har haft HF vid båda mina graviditeter och första barnet vägde bara 1700 g när hon kom i v.37+6. Moderkakan var då liten och full av infarkter.
    Andra gången var moderkakan *utbredd och tunn* men verkade ok för bebis vägde 2900 i v.39+0. Så en gång med dålig moderkaka behöver inte bli en andra gång.
    Andra gången gick jag på extra tillväxt-UL i v.28, 32, 36 så be om det du med!
  20. 10
    Hej! Hej!
    Jag har haft HF vid båda mina graviditeter och första barnet vägde bara 1700 g när hon kom i v.37+6. Moderkakan var då liten och full av infarkter.
    Andra gången var moderkakan *utbredd och tunn* men verkade ok för bebis vägde 2900 i v.39+0. Så en gång med dålig moderkaka behöver inte bli en andra gång.
    Andra gången gick jag på extra tillväxt-UL i v.28, 32, 36 så be om det du med!

Liknande trådar

  1. Vår dotter föddes i hallen
    By fricka82 in forum _1112 Decemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-28, 12:49
  2. Vår dotter föddes i morse
    By Sussalsa in forum _0705 Majbarn
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-04-27, 10:07
  3. Idag föddes min dotter
    By Pethra m Emma + v.39 in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-20, 00:02
  4. Min dotter föddes i v36+1
    By Happy bf 14/10 in forum Förlossning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-19, 10:37
  5. Min dotter föddes i v36+1...
    By Happy bf 14/10 in forum Komplikationer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-04-19, 09:17
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar