En E-kupa å en C-kupa
Bebissnack
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    En E-kupa å en C-kupa

    Det är jag det. Jag ammar i stort sett bara på en sida eftersom den andra tutten inte kom igång trots att jag försökt hela tiden. Beror troligen på en förminskningsoperation jag gjorde för 15 år sen.

    Mitt första barn kunde jag inte amma alls så jag är jätteglad att i alla fall ena bröstet funkar problemfritt. Det \"dåliga\" bröstet kommer det mjölk ur men inte i så stor mängd. Jag blir aldrig stinn eller spänd på den sidan, och storleken är alltså en till två kupor mindre.

    Mitt barn är två månader och har gått upp stadigt i vikt fram tills nu, hon har alltså klarat sig på en tutte. Hon verkar mätt och glad, sover oftast hela natten med endast en amningsstund, och ett längre pass (3-5 timmar) på dagen. Kissar och bajsar normalt. Hon kan vara lite skrikig på kvällen däremot och då verkarhon inte riktigt nöjd efter amningen. (Jag ammar fritt när hon vill.)

    Nu hade hon gått ner några tiotals gram senast. Ska väga henne igen nästa vecka. Jag vill helst inte pumpa ur och på det sättet få igång produktionen. Jag tyckte att det var jobbigt senast.

    Några råd? Vad tror ni, läge för lite tillägg eller kan det gå ändå?
  2. 1
    En E-kupa å en C-kupa Det är jag det. Jag ammar i stort sett bara på en sida eftersom den andra tutten inte kom igång trots att jag försökt hela tiden. Beror troligen på en förminskningsoperation jag gjorde för 15 år sen.

    Mitt första barn kunde jag inte amma alls så jag är jätteglad att i alla fall ena bröstet funkar problemfritt. Det \"dåliga\" bröstet kommer det mjölk ur men inte i så stor mängd. Jag blir aldrig stinn eller spänd på den sidan, och storleken är alltså en till två kupor mindre.

    Mitt barn är två månader och har gått upp stadigt i vikt fram tills nu, hon har alltså klarat sig på en tutte. Hon verkar mätt och glad, sover oftast hela natten med endast en amningsstund, och ett längre pass (3-5 timmar) på dagen. Kissar och bajsar normalt. Hon kan vara lite skrikig på kvällen däremot och då verkarhon inte riktigt nöjd efter amningen. (Jag ammar fritt när hon vill.)

    Nu hade hon gått ner några tiotals gram senast. Ska väga henne igen nästa vecka. Jag vill helst inte pumpa ur och på det sättet få igång produktionen. Jag tyckte att det var jobbigt senast.

    Några råd? Vad tror ni, läge för lite tillägg eller kan det gå ändå?
  3. Medlem sedan
    Sep 1999
    #2

    Om jag var du

    så skulle jag fortsätta att amma på och avvakta med tillägg. Jag har också ammat enbart från höger bröst denna amningsperiod. Man märker tydligt när en ökningsperiod kommer, för man får liksom sitta och amma hela tiden särskilt på kvällen. Å andra sidan så tycker jag att produktionen har ställt in sig på högre produktion ganska snabbt, med tanke på att man stimulerar bröstet så intensivt.
    Ät och drick bra, stressa inte upp dig för några gram hit och dit, amma på helt fritt och vänta lite till, tycker jag.
    Lycka till!
  4. 2
    Om jag var du så skulle jag fortsätta att amma på och avvakta med tillägg. Jag har också ammat enbart från höger bröst denna amningsperiod. Man märker tydligt när en ökningsperiod kommer, för man får liksom sitta och amma hela tiden särskilt på kvällen. Å andra sidan så tycker jag att produktionen har ställt in sig på högre produktion ganska snabbt, med tanke på att man stimulerar bröstet så intensivt.
    Ät och drick bra, stressa inte upp dig för några gram hit och dit, amma på helt fritt och vänta lite till, tycker jag.
    Lycka till!
  5. Medlem sedan
    Dec 2003
    #3

    Medicinsk indikering

    Det lter lite krasst kanske, men om du vill amma och tycker det fungerar bra så tycker jag inte att du ska blanda in tillägg om det inte finns medicinsk indikation, dvs att bissen tappar mer i vikt och verkar må dåligt av det hela. Det är bra att hålla lite koll eftersom hon gått ned lite, men det är ingen stor viktnedgång och det är på längre sikt som vägningarna är relevanta. Ammade bebisar går ofta upp lite ryckvis och om hon stått still en vecka så kan ju en liten viktnedgång vara skillnaden mellan en obajsad eller nybajsad bebis :-)

    Så länge du orkar amma och bissen mår bra så kan du lugnt avvakta lite med ersättning och hålla koll på vikten för att se hur det utvecklar sig.
  6. 3
    Medicinsk indikering Det lter lite krasst kanske, men om du vill amma och tycker det fungerar bra så tycker jag inte att du ska blanda in tillägg om det inte finns medicinsk indikation, dvs att bissen tappar mer i vikt och verkar må dåligt av det hela. Det är bra att hålla lite koll eftersom hon gått ned lite, men det är ingen stor viktnedgång och det är på längre sikt som vägningarna är relevanta. Ammade bebisar går ofta upp lite ryckvis och om hon stått still en vecka så kan ju en liten viktnedgång vara skillnaden mellan en obajsad eller nybajsad bebis :-)

    Så länge du orkar amma och bissen mår bra så kan du lugnt avvakta lite med ersättning och hålla koll på vikten för att se hur det utvecklar sig.

Liknande trådar

  1. 13 år och F-kupa!!!
    By Anonym in forum Tonåringar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-02-04, 01:19
  2. Kupa av rosorna ??
    By Ann 74 in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-11, 16:48
  3. 85 k-kupa på 13 kg
    By Hildegard in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-18, 17:14
  4. När kupa potatisen?
    By ~Trixie~ in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 12:12
  5. Bikiniöverdel för D-kupa -var..??
    By tina m filip+ bf 22/8 in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-03, 06:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar