Vad gör man när man inte har någon
Kärlek & relationer
  1. ida med 4 + 1 i magen
    #1

    Vad gör man när man inte har någon

    varken mor eller farföräldrar som vill passa barnen. Min sambos föräldrar är bara 48 år gamla och man tycker liksom att dom som orkar och kommer att vara med barnen under så många år framöver skulle vilja bygga upp en bra relation. Istället får man alltid kommentaren att har man skaffat barn får man ta hand om dom, men det är ju inte det de handlar om. tycker själv att det är en urbota löjlig kommentar. Enda gången vi haft barnvakt är när vi varit på förlossningen. och tillo med då så är det suck o stön.när min sambo har rigt hem o sagt att det har varit klart så har dom sagt då kommerdu nu då. Antar att det inte finns något att göra åt det
  2. 1
    Vad gör man när man inte har någon varken mor eller farföräldrar som vill passa barnen. Min sambos föräldrar är bara 48 år gamla och man tycker liksom att dom som orkar och kommer att vara med barnen under så många år framöver skulle vilja bygga upp en bra relation. Istället får man alltid kommentaren att har man skaffat barn får man ta hand om dom, men det är ju inte det de handlar om. tycker själv att det är en urbota löjlig kommentar. Enda gången vi haft barnvakt är när vi varit på förlossningen. och tillo med då så är det suck o stön.när min sambo har rigt hem o sagt att det har varit klart så har dom sagt då kommerdu nu då. Antar att det inte finns något att göra åt det
  3. M
    #2

    Då struntar man i dom

    och letar efter andra barnvakter. Är de heller inte intresserade av att bara träffa barnbarnen så låter man dem sitta ensamma. Synd för barnen, men.....
    Tids nog ångrar de sig nog och då har ni andra.
    Var finns dina föräldrar?
  4. 2
    Då struntar man i dom och letar efter andra barnvakter. Är de heller inte intresserade av att bara träffa barnbarnen så låter man dem sitta ensamma. Synd för barnen, men.....
    Tids nog ångrar de sig nog och då har ni andra.
    Var finns dina föräldrar?
  5. Sandra
    #3

    I samma sits!

    Skriver under på föregånde inlägg - det är deras förlust! Vi har inte heller någon som kan ställa upp, och det jag främst saknar är en varm och nära relation för barnbarnen till sina morföräldrar (farföräldrarna och övrig släkt finns ej längre), just att de skulle ha ett intresse av att umgås med barnbarnet. Barnvakt har vi aldrig haft (barnet är 5 år), och visst har vi fått välja bort mycket, fester, bröllop (bara en av oss har gått), att aldrig kunna göra något tillsammans som ett par. Men nu har vi fått kontakt med en väldigt barnkär äldre kvinna som älskar barn och som nästan skulle betala oss för att få umgås med vårt barn
    (OBS skämt!), och kanske t o m kan ställa upp som barnvakt någon gång (säger själv att det vore en höjdpunkt i hennes liv att få vara barnvakt!), det känns helt fantastiskt, framför allt att barnet kan få en nära relation till en annan människa än oss föräldrar.
    Hoppas ni också hittar någon som faktiskt helt frivilligt vill umgås med era barn och inte klandrar er om ni vill ha barnvakt någon gång!

    Många styrkekramar!
  6. 3
    I samma sits! Skriver under på föregånde inlägg - det är deras förlust! Vi har inte heller någon som kan ställa upp, och det jag främst saknar är en varm och nära relation för barnbarnen till sina morföräldrar (farföräldrarna och övrig släkt finns ej längre), just att de skulle ha ett intresse av att umgås med barnbarnet. Barnvakt har vi aldrig haft (barnet är 5 år), och visst har vi fått välja bort mycket, fester, bröllop (bara en av oss har gått), att aldrig kunna göra något tillsammans som ett par. Men nu har vi fått kontakt med en väldigt barnkär äldre kvinna som älskar barn och som nästan skulle betala oss för att få umgås med vårt barn
    (OBS skämt!), och kanske t o m kan ställa upp som barnvakt någon gång (säger själv att det vore en höjdpunkt i hennes liv att få vara barnvakt!), det känns helt fantastiskt, framför allt att barnet kan få en nära relation till en annan människa än oss föräldrar.
    Hoppas ni också hittar någon som faktiskt helt frivilligt vill umgås med era barn och inte klandrar er om ni vill ha barnvakt någon gång!

    Många styrkekramar!
  7. ida med 4 + 1 i magen
    #4

    Till saken hör att min mamma har

    svå reumatism och har haft i snart 35 år så hon kan inte passa dom små med tanke på alla lyft blöjbyten mm. Dom stora tjejerna brukar va där dom är ju 10, 8 så dom sköter ju sig själva lite mer.
  8. 4
    Till saken hör att min mamma har svå reumatism och har haft i snart 35 år så hon kan inte passa dom små med tanke på alla lyft blöjbyten mm. Dom stora tjejerna brukar va där dom är ju 10, 8 så dom sköter ju sig själva lite mer.
  9. M
    #5

    Nej, då är det klart att

    det inte går. Och ändå så går det ju. Uppenbarligen är hon så pass intresserad av att tillbringa tid med flickorna att hon gör det även om hon inte orkar vissa saker. Det är ungefär som med min mormor - hon är snart 87 och har ont överallt och orkar inte en massa saker. Ändå vill hon gärna att mina flickor kommer och hälsar på henne. Hon ber dem om hjälp när det är nåt hon inte klarar och de gör det så gärna (annat är det hemma...). Sonen, 5 år, är av det vildare slaget men han går dit ibland ändå och då kanske de läser lite eller lägger ett pussel. Det är ingen regelrätt barnpassning det handlar om.
    Vår farmor är motsatsen. Hon är \"bara\" 70+ och har visserligen haft problem med en fot nu några år, men även innan var hon ovillig att både passa barn och ha dem hos sig för att bara träffas.
    En del kan verkligen konsten att göra problem av allt, medans andra tar det som det kommer och ser mer möjligheter.
  10. 5
    Nej, då är det klart att det inte går. Och ändå så går det ju. Uppenbarligen är hon så pass intresserad av att tillbringa tid med flickorna att hon gör det även om hon inte orkar vissa saker. Det är ungefär som med min mormor - hon är snart 87 och har ont överallt och orkar inte en massa saker. Ändå vill hon gärna att mina flickor kommer och hälsar på henne. Hon ber dem om hjälp när det är nåt hon inte klarar och de gör det så gärna (annat är det hemma...). Sonen, 5 år, är av det vildare slaget men han går dit ibland ändå och då kanske de läser lite eller lägger ett pussel. Det är ingen regelrätt barnpassning det handlar om.
    Vår farmor är motsatsen. Hon är \"bara\" 70+ och har visserligen haft problem med en fot nu några år, men även innan var hon ovillig att både passa barn och ha dem hos sig för att bara träffas.
    En del kan verkligen konsten att göra problem av allt, medans andra tar det som det kommer och ser mer möjligheter.
  11. Anna
    #6

    48 år ...

    då är man ju mitt uppe i \"karriären\"; de egna barnen har flugit ut och man kan äntligen göra en del av det man lagt åt sidan under småbarnsåren. Jag skulle nog inte heller ställa upp som barnvakt mer än när det passade mig själv. Sen beror det väl kanske en hel den på hur deras arbetssituation, umgänge etc. ser ut.
    Att begära att en heltidsarbetande 48-åring skall sitta barnvakt relativt ofta tycker jag nog är att begära ganska mycket. Så länge mina och makens föräldrar arbetade frågade vi inte en enda gång om hjälp - nu när de är pensionärer är det en annan sak, då har de lite mera tid.
  12. 6
    48 år ... då är man ju mitt uppe i \"karriären\"; de egna barnen har flugit ut och man kan äntligen göra en del av det man lagt åt sidan under småbarnsåren. Jag skulle nog inte heller ställa upp som barnvakt mer än när det passade mig själv. Sen beror det väl kanske en hel den på hur deras arbetssituation, umgänge etc. ser ut.
    Att begära att en heltidsarbetande 48-åring skall sitta barnvakt relativt ofta tycker jag nog är att begära ganska mycket. Så länge mina och makens föräldrar arbetade frågade vi inte en enda gång om hjälp - nu när de är pensionärer är det en annan sak, då har de lite mera tid.
  13. mamma till tre
    #7

    jag tycker inte

    det är en löjlig kommentar. jag tycker nog det är löjligare att skaffa barn och sen bara förvänta att någon annan ska barnvakta dem. Barnvakt är kul om man får det, men inget man kan kräva, av far- och morföräldrar. Och det behöver inte alls betyda att dom får en dålig relation senare, dom kan bli världens bästa vänner, utan att det behövs barnvakteri när barnen är små.
  14. 7
    jag tycker inte det är en löjlig kommentar. jag tycker nog det är löjligare att skaffa barn och sen bara förvänta att någon annan ska barnvakta dem. Barnvakt är kul om man får det, men inget man kan kräva, av far- och morföräldrar. Och det behöver inte alls betyda att dom får en dålig relation senare, dom kan bli världens bästa vänner, utan att det behövs barnvakteri när barnen är små.
  15. Anna
    #8

    Here we go again

    Om dina svärföräldrar arbetar heltid får du givetvis ha förståelse för att de inte kan vara med barnen särskilt ofta. Men någon eftermiddag borde de kunna uppbringa, eller kanske en lördag eller söndag då och då? Finns viljan så finns även tiden.

    Kommentaren om att man minsann får ta hand om sina barn själv, den står mig upp i halsen. Då kan man ju förlänga ansvaret ett tag: Har man skaffat barn, får man minsann räkna med barnbarn också... Inte för att man ska ta över föräldrarnas roll, utan för att det är så självklart att vilja bygga upp en bra kontakt med sina barnbarn.

    Och skulle mina föräldrar eller svärföräldrar knorra över att behöva passa det äldre barnet när jag var på väg till BB, då vete fanken om jag skulle vilja ha någon kontakt med dem i fortsättningen. Vad skulle mina barn egentligen ha för glädje av att umgås med sådana egotrippade typer? De skulle ju ändå bara känna att de var till besvär.
  16. 8
    Here we go again Om dina svärföräldrar arbetar heltid får du givetvis ha förståelse för att de inte kan vara med barnen särskilt ofta. Men någon eftermiddag borde de kunna uppbringa, eller kanske en lördag eller söndag då och då? Finns viljan så finns även tiden.

    Kommentaren om att man minsann får ta hand om sina barn själv, den står mig upp i halsen. Då kan man ju förlänga ansvaret ett tag: Har man skaffat barn, får man minsann räkna med barnbarn också... Inte för att man ska ta över föräldrarnas roll, utan för att det är så självklart att vilja bygga upp en bra kontakt med sina barnbarn.

    Och skulle mina föräldrar eller svärföräldrar knorra över att behöva passa det äldre barnet när jag var på väg till BB, då vete fanken om jag skulle vilja ha någon kontakt med dem i fortsättningen. Vad skulle mina barn egentligen ha för glädje av att umgås med sådana egotrippade typer? De skulle ju ändå bara känna att de var till besvär.
  17. mamma till tre
    #9

    du väljer

    om du väljer att inte låta dina barn ha kontakt med far- eller morföräldrar, så behöver du ju inte hitta på ursäkter (typ att barnen inte har gläde av det osv)
    utan får väl själv stå för att du väljer bort den kontakten för dina barns del.
  18. 9
    du väljer om du väljer att inte låta dina barn ha kontakt med far- eller morföräldrar, så behöver du ju inte hitta på ursäkter (typ att barnen inte har gläde av det osv)
    utan får väl själv stå för att du väljer bort den kontakten för dina barns del.
  19. Anna
    #10

    Tvärtom

    Det skulle i så fall vara mor- och farföräldrarna som valde bort barnbarnen och skyller detta på att det är föräldrarna som har \"valt att skaffa barn\".
  20. 10
    Tvärtom Det skulle i så fall vara mor- och farföräldrarna som valde bort barnbarnen och skyller detta på att det är föräldrarna som har \"valt att skaffa barn\".
  21. mamma till tre
    #11

    inte alls

    Man kan ha utmärkt kontakt med sina barnbarn utan att sitta barnvakt för dem för att föräldrarna tycker att dom borde göra det. Jag förstår inte hur man kan bli förälder och sen klaga över att andra inte tar hand om ens barn.
  22. 11
    inte alls Man kan ha utmärkt kontakt med sina barnbarn utan att sitta barnvakt för dem för att föräldrarna tycker att dom borde göra det. Jag förstår inte hur man kan bli förälder och sen klaga över att andra inte tar hand om ens barn.
  23. Anna
    #12

    Tar hand om?

    Anser du att en morfar eller farmor som är barnvakt åt sitt barnbarn någon gång då och då - exempelvis när föräldrarna åker till BB, vilket trådstartaren berättade om - tar hand om barnet? Att de liksom har övertagit ansvaret från föräldrarna? I så fall har du en ganska ovanlig syn på barnvaktande.

    Personligen förstår jag inte hur man kan skaffa barn, bara för att sedan vägra umgås med barnbarnen. För det är umgänge det handlar om. Inte barnomsorg, vilket du tycks tro.

    Jag är otroligt glad att jag själv har föräldrar och svärföräldrar som VILL vara med sina barnbarn, och som vill hjälpa oss när vi behöver det.
  24. 12
    Tar hand om? Anser du att en morfar eller farmor som är barnvakt åt sitt barnbarn någon gång då och då - exempelvis när föräldrarna åker till BB, vilket trådstartaren berättade om - tar hand om barnet? Att de liksom har övertagit ansvaret från föräldrarna? I så fall har du en ganska ovanlig syn på barnvaktande.

    Personligen förstår jag inte hur man kan skaffa barn, bara för att sedan vägra umgås med barnbarnen. För det är umgänge det handlar om. Inte barnomsorg, vilket du tycks tro.

    Jag är otroligt glad att jag själv har föräldrar och svärföräldrar som VILL vara med sina barnbarn, och som vill hjälpa oss när vi behöver det.
  25. singola
    #13

    Intresse?

    Nu skrev hon ju att det var så att de ALDRIG haft barnvakt (om man bortser under förlossningen), så \"relativt ofta\" vet jag inte var du fick ifrån. Sen kan man ju tycka att de kanske skulle vara intresserade av att umgås med barnbarnen ibland, men det är deras förlust. De kanske borde tänka mer på vad som händer när de blir gamla och behöver hjälp också... Som man sår får man skörda...
  26. 13
    Intresse? Nu skrev hon ju att det var så att de ALDRIG haft barnvakt (om man bortser under förlossningen), så \"relativt ofta\" vet jag inte var du fick ifrån. Sen kan man ju tycka att de kanske skulle vara intresserade av att umgås med barnbarnen ibland, men det är deras förlust. De kanske borde tänka mer på vad som händer när de blir gamla och behöver hjälp också... Som man sår får man skörda...
  27. singola
    #14

    men det gör jag

    Jag tycker att det är en löjlig kommentar! De hade ju nästan aldrig haft barnvakt och att be om hjälp någon gång då och då kan väl inte vara fel? Det är väl inte så att hon då automatiskt förväntar sig att någon annan ska sköta barnen, så därför tycker jag att det är en löjlig kommentar. Jag tror nog också att det visst påverkar relationen - en bra relation med barnen (och deras föräldrar) när barnen är små kommer att underlätta relationen när de är äldre.
  28. 14
    men det gör jag Jag tycker att det är en löjlig kommentar! De hade ju nästan aldrig haft barnvakt och att be om hjälp någon gång då och då kan väl inte vara fel? Det är väl inte så att hon då automatiskt förväntar sig att någon annan ska sköta barnen, så därför tycker jag att det är en löjlig kommentar. Jag tror nog också att det visst påverkar relationen - en bra relation med barnen (och deras föräldrar) när barnen är små kommer att underlätta relationen när de är äldre.
  29. mamma till tre
    #15

    Hon skulle ju inte in

    och föda nu utan beklagade sig över att föräldrana inte vill sitta barnvakt.

    Att ha umgänge med sina barnbarn är i mina ögon en helt annan sak än att ställa upp som barnvakt. När man umgås träffas man för att båda vill träffas, inte för att föräldrarna ska vara barnfria. Ibland kanske man träffas alla generationerna, ibland bara farfar/mormor och barnbarn.

    Men om man bara blir tillfrågad att vara barnvakt för att barnets föräldrar tycker att nån annan kan ta hand om barnet för att dom vill göra nått själva, så är det just barnomsorg det handlar om, inte umgänge.
    Det är väl inget fel i det, men heller inget man kan kräva av andra.

    Om man inte tjatar på barnvakt hela tiden så är det säkert också roligare för far- och morföräldrar att träffa barnbarnen, när dom själva kan ta initiativ och när det passar för dem. Dom verkar ju inte gå hemma och vara sysslolösa utan är unga, mitt i livet, säkert med jobb och mycket att göra.

    Far- och morföräldrar som barnvakt är ju jättebra, men inte nått man kan kräva.
    Det är ju exakt samma sak sedan när far/morföräldranra blir jättegamla. Dom kan ju hoppas på kontakt och umgänge med sina barn och barnbarn, men det är ju inget dom kan kräva heller, och verklgien inget som alla får.
  30. 15
    Hon skulle ju inte in och föda nu utan beklagade sig över att föräldrana inte vill sitta barnvakt.

    Att ha umgänge med sina barnbarn är i mina ögon en helt annan sak än att ställa upp som barnvakt. När man umgås träffas man för att båda vill träffas, inte för att föräldrarna ska vara barnfria. Ibland kanske man träffas alla generationerna, ibland bara farfar/mormor och barnbarn.

    Men om man bara blir tillfrågad att vara barnvakt för att barnets föräldrar tycker att nån annan kan ta hand om barnet för att dom vill göra nått själva, så är det just barnomsorg det handlar om, inte umgänge.
    Det är väl inget fel i det, men heller inget man kan kräva av andra.

    Om man inte tjatar på barnvakt hela tiden så är det säkert också roligare för far- och morföräldrar att träffa barnbarnen, när dom själva kan ta initiativ och när det passar för dem. Dom verkar ju inte gå hemma och vara sysslolösa utan är unga, mitt i livet, säkert med jobb och mycket att göra.

    Far- och morföräldrar som barnvakt är ju jättebra, men inte nått man kan kräva.
    Det är ju exakt samma sak sedan när far/morföräldranra blir jättegamla. Dom kan ju hoppas på kontakt och umgänge med sina barn och barnbarn, men det är ju inget dom kan kräva heller, och verklgien inget som alla får.
  31. snart 50
    #16

    Ändrade könsroller.

    Tja vi får nog bara acceptera att ändrade könsroller ochkså innebär ändrade familjerelationer.

    För när kvinnans uppgift främst var att ta hand om hem och barn då var det liksom självklart att mormödrar/farmödrar ställde upp och för barn och barnbarn. Så är det fortfarande i många andra kulturer. Nu när alla ska förverkliga sig själva så bryts också barnens kontakter med sina gammel föräldrar. Det är nog bara att acceptera att samhället förändras.
  32. 16
    Ändrade könsroller. Tja vi får nog bara acceptera att ändrade könsroller ochkså innebär ändrade familjerelationer.

    För när kvinnans uppgift främst var att ta hand om hem och barn då var det liksom självklart att mormödrar/farmödrar ställde upp och för barn och barnbarn. Så är det fortfarande i många andra kulturer. Nu när alla ska förverkliga sig själva så bryts också barnens kontakter med sina gammel föräldrar. Det är nog bara att acceptera att samhället förändras.
  33. snart 50
    #17

    Någon eftermiddag????

    Jag jobbar heltid och går hemmifrån 7 och kommer hem 18. Hur 17 skulle någon som jobbar kunna ställa upp \"någon eftermiddag\"???????

    Ställa upp som barnvakt under förlossning? Ja om det var planerat kejsarsnitt kanske jag skulle kunna få ledigt från jobbet. Bli avskedad för arbetsvägran är inget jag skulle riskera. Det finns inget som heter \"Rätt till ledighet för vård av barnbarn\".

    Sen blir man mycket röttare med åren. Jag har inte samma ork nu när jag närmar mig 50 som jag hade när jag var 25. Vardagkvällar går åt till hushållsarbete och helger har jag mycket jag vill hinna med. Bor man sen inte i samma stad så är det inte bara att ställa upp.

    Personligen är jag mycket mera intresserad av mina barn än av mina barnbarn. Man ska inte bara klaga på att gammelföräldrar inte ställer upp som barnvakt. Man ska fråga sig hur ofta man umgås med sina föräldrar med eller utan barnbarn.
  34. 17
    Någon eftermiddag???? Jag jobbar heltid och går hemmifrån 7 och kommer hem 18. Hur 17 skulle någon som jobbar kunna ställa upp \"någon eftermiddag\"???????

    Ställa upp som barnvakt under förlossning? Ja om det var planerat kejsarsnitt kanske jag skulle kunna få ledigt från jobbet. Bli avskedad för arbetsvägran är inget jag skulle riskera. Det finns inget som heter \"Rätt till ledighet för vård av barnbarn\".

    Sen blir man mycket röttare med åren. Jag har inte samma ork nu när jag närmar mig 50 som jag hade när jag var 25. Vardagkvällar går åt till hushållsarbete och helger har jag mycket jag vill hinna med. Bor man sen inte i samma stad så är det inte bara att ställa upp.

    Personligen är jag mycket mera intresserad av mina barn än av mina barnbarn. Man ska inte bara klaga på att gammelföräldrar inte ställer upp som barnvakt. Man ska fråga sig hur ofta man umgås med sina föräldrar med eller utan barnbarn.
  35. demeter
    #18

    de får faktiskt skylla sig själva

    min mamma knorrar över att de nu ganska stora barnbarnen aldrig vill komma och hälsa på. Det jag inte säger, av ren vänlighet, är att hon försatte sin chans när de var små. Det var så mycket annat hon ville, prioriterade och måste då, att det alltför sällan blev av att hälsa på barnbarnen, delta i deras vardag och skapa sig en relation. Nej, alla skulle hälsa på hos mormor ibland, äta glass och uppfylla hennes lilla självbild av glada släkten...
    Idag är barnbarnen vänliga och trevliga mot henne, men har ingen djupare kontakt eller behov av umgänge..
    Själv tänker jag vara med så mycket mina barn och deras respektive önskar.. Tänk att få ta med ett barnbarn på utflykt eller semester.. vad kul!!
    (jag är över 40)
  36. 18
    de får faktiskt skylla sig själva min mamma knorrar över att de nu ganska stora barnbarnen aldrig vill komma och hälsa på. Det jag inte säger, av ren vänlighet, är att hon försatte sin chans när de var små. Det var så mycket annat hon ville, prioriterade och måste då, att det alltför sällan blev av att hälsa på barnbarnen, delta i deras vardag och skapa sig en relation. Nej, alla skulle hälsa på hos mormor ibland, äta glass och uppfylla hennes lilla självbild av glada släkten...
    Idag är barnbarnen vänliga och trevliga mot henne, men har ingen djupare kontakt eller behov av umgänge..
    Själv tänker jag vara med så mycket mina barn och deras respektive önskar.. Tänk att få ta med ett barnbarn på utflykt eller semester.. vad kul!!
    (jag är över 40)
  37. space
    #19

    Men visst är det konstigt

    med mor- och farföräldrar som inte vill umgås med sina barnbarn? Jag tycker faktiskt det! Det är ju så många som verkar tycka att barnbarnen är höjdpunkten i livet och att man kan njuta av barnbarnen på ett helt annat sätt än man kunde med de egna barnen när de var små.

    Det handlar ju inte om att vara barnvakt ofta utan det verkar ju på trådstarten som att de inte verkar ha något vidare intresse av att ens umgås. Hur jobbigt kan det vara? Det handlar ju bara om några timmar här och där och det är välinvesterade timmar. Ger man sina barnbarn tid kommer de att ge en tid tillbaka sedan.

    Det är klart att man inte kräver att föräldrarna ska ställa upp men nog är det tråkigt när de inte visar intresse för barnen överhuvudtaget? Jag tycker att det var en väldigt dryg kommentar och jag hade blivit ledsen om mina föräldrar sagt så till mig. Om de absolut inte vill/orkar så räcker det väl att säga nej. Man behöver ju inte slänga ur sig den typen av kommentarer.
  38. 19
    Men visst är det konstigt med mor- och farföräldrar som inte vill umgås med sina barnbarn? Jag tycker faktiskt det! Det är ju så många som verkar tycka att barnbarnen är höjdpunkten i livet och att man kan njuta av barnbarnen på ett helt annat sätt än man kunde med de egna barnen när de var små.

    Det handlar ju inte om att vara barnvakt ofta utan det verkar ju på trådstarten som att de inte verkar ha något vidare intresse av att ens umgås. Hur jobbigt kan det vara? Det handlar ju bara om några timmar här och där och det är välinvesterade timmar. Ger man sina barnbarn tid kommer de att ge en tid tillbaka sedan.

    Det är klart att man inte kräver att föräldrarna ska ställa upp men nog är det tråkigt när de inte visar intresse för barnen överhuvudtaget? Jag tycker att det var en väldigt dryg kommentar och jag hade blivit ledsen om mina föräldrar sagt så till mig. Om de absolut inte vill/orkar så räcker det väl att säga nej. Man behöver ju inte slänga ur sig den typen av kommentarer.
  39. snart 50
    #20

    Men vadå?

    Men vadå? Att barnbarnen var välkomna hem till mormor och bjöds på glass etc. räknas inte menar du? Är det bara när umgänget är helt på barnens villkor som det är värt något?

    Vadå delta i barnens vardag? Har barn ingen vardag utanför hemmet? Delta i barnens vardag gör ju knappt ens föräldrarna nuför tiden när barn går långa dagar på dagis och fritis. Barnens vardag är till största delen på dagis/fritis/skola, inte i hemmet.

    För övrigt drar du helt fel slutsatser. För äldre barn betyder kompisar mer och mer. Det är helt naturligt. Vilka relationer som är viktiga i livet förändras beroende på var i livet man befinner sig. dvs hur gammal man är).

    Det där med att förvänta sig att den tid man lägger ner på småbarn skall betala sig längre fram tycker jag är en helt förkastlig och en farlig inställning. Den leder bara till martyrskap och att barnen skall stå i någon sorts tacksamhets skuld. Ska inte tonåringar få prioritera kompisar, utbildning och resor bara för att mormor minsann var barnvakt när de var små? HU!!!!!

    ps.
    Tänk på att du förväntas behandla barnbarn rättvist. Om du tar med dig ett barnbarn på semester förväntas du göra lika dant med de andra.
    Tänk också på att man orkar inte lika mycket när man blir äldre. Är du 40 nu gissar jag att du kommer att vara ganska gammal om du får barnbarn.
  40. 20
    Men vadå? Men vadå? Att barnbarnen var välkomna hem till mormor och bjöds på glass etc. räknas inte menar du? Är det bara när umgänget är helt på barnens villkor som det är värt något?

    Vadå delta i barnens vardag? Har barn ingen vardag utanför hemmet? Delta i barnens vardag gör ju knappt ens föräldrarna nuför tiden när barn går långa dagar på dagis och fritis. Barnens vardag är till största delen på dagis/fritis/skola, inte i hemmet.

    För övrigt drar du helt fel slutsatser. För äldre barn betyder kompisar mer och mer. Det är helt naturligt. Vilka relationer som är viktiga i livet förändras beroende på var i livet man befinner sig. dvs hur gammal man är).

    Det där med att förvänta sig att den tid man lägger ner på småbarn skall betala sig längre fram tycker jag är en helt förkastlig och en farlig inställning. Den leder bara till martyrskap och att barnen skall stå i någon sorts tacksamhets skuld. Ska inte tonåringar få prioritera kompisar, utbildning och resor bara för att mormor minsann var barnvakt när de var små? HU!!!!!

    ps.
    Tänk på att du förväntas behandla barnbarn rättvist. Om du tar med dig ett barnbarn på semester förväntas du göra lika dant med de andra.
    Tänk också på att man orkar inte lika mycket när man blir äldre. Är du 40 nu gissar jag att du kommer att vara ganska gammal om du får barnbarn.
Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. har ni någon på msn som ni inte vet
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-07-05, 17:39
  2. Någon mer som inte vet?
    By rubyblue in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-09-01, 21:11
  3. kan inte någon
    By uguntina in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 18:51
  4. Känner någon någon som inte
    By Tora. in forum Ordet är fritt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-07-18, 22:22
  5. Om man inte har någon...
    By JW in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-30, 14:47
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar