Skall jag acceptera detta? (långt)
Sex & erotik
  1. Är jag löjlig?
    #1

    Skall jag acceptera detta? (långt)

    För några månader sedan upptäckte jag att min sambo tittat på porr på internet. Detta upprörde mig mycket då jag för flera år sedan mycket tydligt talat om för honom att jag absolut inte vill att han gör det. När jag tog upp saken med honom denna gång fick jag honom att återigen lova att inte göra om det men han erkände något annat som känns som ett ännu mycket större svek. Han berättade att han brukar ha sexfantasier om riktiga kvinnor som han känner, tex arbetskompisar. För mig känns detta fullkomligt orimligt i en kärleksrelation. Jag skulle aldrig ens komma på tanken att fantisera om någon annan när jag har ett seriöst förhållande. Jag tycker helt enkelt att detta är otrohet. Men det tycker inte han och han verkar inte ens kunna förstå att jag tycker att det är respektlöst och kränkande. Han tänker alltså inte sluta upp med dessa fantasier för min skull. (Något som gör det hela ännu lite obehagligare är att han är gymnasielärare så han lär ju sitta och fantisera om små sjuttonåringar och inte bara kollegor!) Jag vet inte hur ofta han ägnar sig åt dessa fantasier men sedan jag fick veta detta har jag mått dåligt av det varje dag. Plötsligt känns alla kvinnor som stora hot. Så fort han så mycket som tittar mot en annan kvinna mår jag dåligt och tror att han kommer fantisera om henne. Tilläggas kan ju också att det alltid varit jag som älskat honom mer än vad han älskat mig och att vi fortfarande inte är gifta trots att vi varit tillsammans i sju år och har två barn ihop och att jag alltid har velat gifta mig. Känns som att han faktiskt inte älskar mig trots att han säger att han gör det. Ska jag acceptera detta beteende? Eller borde jag kräva mer respekt ifrån den som säger sig älska mig? Jag har funderat över detta i flera månader nu och känner att detta är verkligen helt fel för mig men skulle nog ändå inte orka med att lämna honom. Jag älskar honom ju!
  2. 1
    Skall jag acceptera detta? (långt) För några månader sedan upptäckte jag att min sambo tittat på porr på internet. Detta upprörde mig mycket då jag för flera år sedan mycket tydligt talat om för honom att jag absolut inte vill att han gör det. När jag tog upp saken med honom denna gång fick jag honom att återigen lova att inte göra om det men han erkände något annat som känns som ett ännu mycket större svek. Han berättade att han brukar ha sexfantasier om riktiga kvinnor som han känner, tex arbetskompisar. För mig känns detta fullkomligt orimligt i en kärleksrelation. Jag skulle aldrig ens komma på tanken att fantisera om någon annan när jag har ett seriöst förhållande. Jag tycker helt enkelt att detta är otrohet. Men det tycker inte han och han verkar inte ens kunna förstå att jag tycker att det är respektlöst och kränkande. Han tänker alltså inte sluta upp med dessa fantasier för min skull. (Något som gör det hela ännu lite obehagligare är att han är gymnasielärare så han lär ju sitta och fantisera om små sjuttonåringar och inte bara kollegor!) Jag vet inte hur ofta han ägnar sig åt dessa fantasier men sedan jag fick veta detta har jag mått dåligt av det varje dag. Plötsligt känns alla kvinnor som stora hot. Så fort han så mycket som tittar mot en annan kvinna mår jag dåligt och tror att han kommer fantisera om henne. Tilläggas kan ju också att det alltid varit jag som älskat honom mer än vad han älskat mig och att vi fortfarande inte är gifta trots att vi varit tillsammans i sju år och har två barn ihop och att jag alltid har velat gifta mig. Känns som att han faktiskt inte älskar mig trots att han säger att han gör det. Ska jag acceptera detta beteende? Eller borde jag kräva mer respekt ifrån den som säger sig älska mig? Jag har funderat över detta i flera månader nu och känner att detta är verkligen helt fel för mig men skulle nog ändå inte orka med att lämna honom. Jag älskar honom ju!
  3. Medlem sedan
    Dec 2005
    #2

    Ja, och Nej.

    Läs trådarna \"porr (2006-05-08 12:43:11) rund och ledsen\", och \"Ang porr (2006-05-08 17:09:45) rund och ledsen\", vetja! Vi behandlade denna fråga tämligen nyss.

    I kort sammanfattning: \"respekt\" är inte samma sak som \"lydnad\" eller \"acceptans\", åt något håll.
  4. 2
    Ja, och Nej. Läs trådarna \"porr (2006-05-08 12:43:11) rund och ledsen\", och \"Ang porr (2006-05-08 17:09:45) rund och ledsen\", vetja! Vi behandlade denna fråga tämligen nyss.

    I kort sammanfattning: \"respekt\" är inte samma sak som \"lydnad\" eller \"acceptans\", åt något håll.
  5. Medlem sedan
    Aug 2002
    #3

    Du blir nog illa tvungen

    Det var inte speciellt smart av honom att berätta om sina fantasier så där, men det är inte fel att han har sådanna - tycker jag.

    I det här läget behöver du nog snarare gå till dig själv och ta en funderare. Om du inte kan acceptera att din sambo har fantasier så är det kanske bäst att du separerar för din egen skull eftersom du inte kan kontrollera hans tankar och därför kanske osäkerheten kring detta med hans fantasier påverkar dig mycket negativt.

    Vad gäller porren så är det svårt att råda. Jag gillar det inte heller och har bett min sambo vara diskret och tänka på att det är \"kravmärkt\" porr han klickar runt på. Här kan jag bara råda att prata och försök förstå varandra!

    Beträffande huruvida ni har en ojämn känsla för varandra så undrar jag hur du definierar och VET att du älskar honom mer? Om det nu är ett faktum att du hyser MER känslor och att detta påverkar dig och er relation negativt så kanske det är dags att bryta upp. Han har isådannafall gjort sitt val att leva med dig fast han inte älskar dig lika mycket som du älskar honom - då måste även du göra ett motsvarande val.

    Ett uppbrott är såklart jättejobbigt - en tid, men livet går vidare och därefter kommer möjligheterna att finna en partner där känslor, värderingar etc. är mer jämna. Kanske blir du på sikt lyckligare?
  6. 3
    Du blir nog illa tvungen Det var inte speciellt smart av honom att berätta om sina fantasier så där, men det är inte fel att han har sådanna - tycker jag.

    I det här läget behöver du nog snarare gå till dig själv och ta en funderare. Om du inte kan acceptera att din sambo har fantasier så är det kanske bäst att du separerar för din egen skull eftersom du inte kan kontrollera hans tankar och därför kanske osäkerheten kring detta med hans fantasier påverkar dig mycket negativt.

    Vad gäller porren så är det svårt att råda. Jag gillar det inte heller och har bett min sambo vara diskret och tänka på att det är \"kravmärkt\" porr han klickar runt på. Här kan jag bara råda att prata och försök förstå varandra!

    Beträffande huruvida ni har en ojämn känsla för varandra så undrar jag hur du definierar och VET att du älskar honom mer? Om det nu är ett faktum att du hyser MER känslor och att detta påverkar dig och er relation negativt så kanske det är dags att bryta upp. Han har isådannafall gjort sitt val att leva med dig fast han inte älskar dig lika mycket som du älskar honom - då måste även du göra ett motsvarande val.

    Ett uppbrott är såklart jättejobbigt - en tid, men livet går vidare och därefter kommer möjligheterna att finna en partner där känslor, värderingar etc. är mer jämna. Kanske blir du på sikt lyckligare?
  7. Medlem sedan
    Aug 2002
    #4

    Tillägg

    Fråga dig själv: Är det så att du egentligen älskar den person du vill att han ska vara och inte den han faktiskt är (med fantasier och porrkonsumtion etc.)?
  8. 4
    Tillägg Fråga dig själv: Är det så att du egentligen älskar den person du vill att han ska vara och inte den han faktiskt är (med fantasier och porrkonsumtion etc.)?
  9. Är jag löjlig?
    #5

    ang respekt

    med respekt så menar jag att det inte är respektfullt att göra något som man vet verkligen sårar någon som man älskar. Jag vill att han ska förstå hur dåligt jag mår av detta och att han ska tycka att det inte är värt det lidande som han åsamkar.

    och jag upplever hans sexfantasier som otrohet. Men vet inte om jag verkligen orkar med att lämna honom för det. Däremot är jag väldigt tveksam till om jag verkligen vill leva hela mitt liv med någon som behandlar mig på ett sätt som jag finner respektlöst.
  10. 5
    ang respekt med respekt så menar jag att det inte är respektfullt att göra något som man vet verkligen sårar någon som man älskar. Jag vill att han ska förstå hur dåligt jag mår av detta och att han ska tycka att det inte är värt det lidande som han åsamkar.

    och jag upplever hans sexfantasier som otrohet. Men vet inte om jag verkligen orkar med att lämna honom för det. Däremot är jag väldigt tveksam till om jag verkligen vill leva hela mitt liv med någon som behandlar mig på ett sätt som jag finner respektlöst.
  11. Medlem sedan
    Jan 1998
    #6

    Men snälla rara:

    VAD är egentligen alternativet? Att du låter plugga in honom i en dator ā la Matrix och ser till att hjärnan rensas från alla fantasier om andra kvinnor? Det går liksom inte att styra nåns fantasier...kanske var det dock dumt och okänsligt av honom att berätta om fantasierna för dig. MEN: Skulle ni inte kunna vända detta till något positivt och utnyttja fantasierna till litet rollspel? Inget avancerat (det är inte maskerad det är frågan om) men att ni bryter vardagen och den gamla vanliga lunken med att träffas på något litet annorlunda ställe, i kläder ni inte sett varandra i. Då kan du ju BLI hans fantasi!

    Och så till andra hälften av ditt inlägg: Hur vet du att du älskar honom mer än han älskar dig? Har han sagt det? Är det i själva verket HÄR skon klämmer: Du kan inte riktigt lita på att han verkligen vill ha ett liv ihop med dig. Om du vore säker på det så skulle du nog inte heller känna dig så hotad av hans fantasier.
  12. 6
    Men snälla rara: VAD är egentligen alternativet? Att du låter plugga in honom i en dator ā la Matrix och ser till att hjärnan rensas från alla fantasier om andra kvinnor? Det går liksom inte att styra nåns fantasier...kanske var det dock dumt och okänsligt av honom att berätta om fantasierna för dig. MEN: Skulle ni inte kunna vända detta till något positivt och utnyttja fantasierna till litet rollspel? Inget avancerat (det är inte maskerad det är frågan om) men att ni bryter vardagen och den gamla vanliga lunken med att träffas på något litet annorlunda ställe, i kläder ni inte sett varandra i. Då kan du ju BLI hans fantasi!

    Och så till andra hälften av ditt inlägg: Hur vet du att du älskar honom mer än han älskar dig? Har han sagt det? Är det i själva verket HÄR skon klämmer: Du kan inte riktigt lita på att han verkligen vill ha ett liv ihop med dig. Om du vore säker på det så skulle du nog inte heller känna dig så hotad av hans fantasier.
  13. Medlem sedan
    Feb 2006
    #7

    Vad är det du älskar

    hos honom?
    Du säger att du älskar honom, MEN det är många saker hos honom som du inte tycker om eller rent av inte kan acceptera! Älskar du honom mer än du mår dåligt av den han är? Älskar du honom för den han är eller den du önskar att han kunde vara? Älskar du honom så mycket att du kan aceptera honom som han är?
  14. 7
    Vad är det du älskar hos honom?
    Du säger att du älskar honom, MEN det är många saker hos honom som du inte tycker om eller rent av inte kan acceptera! Älskar du honom mer än du mår dåligt av den han är? Älskar du honom för den han är eller den du önskar att han kunde vara? Älskar du honom så mycket att du kan aceptera honom som han är?
  15. Är jag löjlig?
    #8

    tack för ditt svar

    att vi har en lite ojämn relation där jag älskar honom mer än vad han älskar mig det stör mig inte nu för tiden särskilt mycket, det har jag accepterat och kan stå ut med, bara det känns som att han faktiskt älskar mig alls. Men det är när det läggs på ytterligare \"bevis\" för att han inte bryr sig så mycket som detta känns tungt. Jag tror ändå att han älskar mig tillräckligt för att det ska räknas som vettigt att vi lever ihop. Vi har roligt tillsammans och vi bråkar ytterst sällan. i de flesta sammanhang har vi likartade uppfattingar. Det är bara i just denna fråga. Han tycker att hans fantasier inte påverkar vårat förhållande och att det helt enkelt är behov som han har. Men för mig känns det som otrohet. Varför ska han behöva sitta och fantisera om en annan kvinna (som han dessutom träffar dagligen!) när han hävdar att han älskar mig? Varför räcker inte jag? Och hur långt är steget från fantasi till verklighet? Han säger att han aldrig skulle kunna vara otrogen (på riktigt)för han kan inte ljuga. Men även om han inte vill vara det så borde ju fantasierna kunna påverka risken för en förälskelse, eller hur?
  16. 8
    tack för ditt svar att vi har en lite ojämn relation där jag älskar honom mer än vad han älskar mig det stör mig inte nu för tiden särskilt mycket, det har jag accepterat och kan stå ut med, bara det känns som att han faktiskt älskar mig alls. Men det är när det läggs på ytterligare \"bevis\" för att han inte bryr sig så mycket som detta känns tungt. Jag tror ändå att han älskar mig tillräckligt för att det ska räknas som vettigt att vi lever ihop. Vi har roligt tillsammans och vi bråkar ytterst sällan. i de flesta sammanhang har vi likartade uppfattingar. Det är bara i just denna fråga. Han tycker att hans fantasier inte påverkar vårat förhållande och att det helt enkelt är behov som han har. Men för mig känns det som otrohet. Varför ska han behöva sitta och fantisera om en annan kvinna (som han dessutom träffar dagligen!) när han hävdar att han älskar mig? Varför räcker inte jag? Och hur långt är steget från fantasi till verklighet? Han säger att han aldrig skulle kunna vara otrogen (på riktigt)för han kan inte ljuga. Men även om han inte vill vara det så borde ju fantasierna kunna påverka risken för en förälskelse, eller hur?
  17. Är jag löjlig?
    #9

    svar

    ja, han har sagt att han inte älskar mig lika mycket som jag älskar honom, så har det varit ändå från början. Men det stör mig ändå inte så mycket så länge jag tror på att han faktiskt älskar mig. Men jag tror nog att hans fantasier skulle störa mig lika mycket även om jag trodde att han älskade mig ännu mer än vad jag älskar honom. Det skulle dock inte vara lika hotfullt! Men jag skulle fortfarande känna mig kränkt. Och rollspel vill han inte ha. Han tycker att det aldrig blir lika bra som i fantasierna och att det är bättre att låta det bara vara fantasier så de inte blir förstörda.
  18. 9
    svar ja, han har sagt att han inte älskar mig lika mycket som jag älskar honom, så har det varit ändå från början. Men det stör mig ändå inte så mycket så länge jag tror på att han faktiskt älskar mig. Men jag tror nog att hans fantasier skulle störa mig lika mycket även om jag trodde att han älskade mig ännu mer än vad jag älskar honom. Det skulle dock inte vara lika hotfullt! Men jag skulle fortfarande känna mig kränkt. Och rollspel vill han inte ha. Han tycker att det aldrig blir lika bra som i fantasierna och att det är bättre att låta det bara vara fantasier så de inte blir förstörda.
  19. Är jag löjlig?
    #10

    svårt

    Jag älskar honom väldigt mycket. Det finns naturligtvis en del saker hos honom som jag inte alls gillar men de flesta kan jag ändå acceptera och ha överseende med, jag älskar honom ändå. Men just det här med hans sexfantasier om andra (porren skulle jag nog kunna acceptera) känns för mig som otrohet. Det känns som han inte respekterar mig som sin partner och som en kränkning. Det är bara detta som känns så svårt så att jag funderar på att lämna honom.
  20. 10
    svårt Jag älskar honom väldigt mycket. Det finns naturligtvis en del saker hos honom som jag inte alls gillar men de flesta kan jag ändå acceptera och ha överseende med, jag älskar honom ändå. Men just det här med hans sexfantasier om andra (porren skulle jag nog kunna acceptera) känns för mig som otrohet. Det känns som han inte respekterar mig som sin partner och som en kränkning. Det är bara detta som känns så svårt så att jag funderar på att lämna honom.
  21. Medlem sedan
    Mar 2006
    #11

    Fantasier

    Själv är jag ganska fantasilös, men OJ vad många gånger jag läst på ställen liknande detta, att folk fantiserar om sex! Och inte minst tjejer! Och inte bara i allmänhet, utan även under tiden de har sex med sina killar/män, så \"fantiseras det vilt\" om andra killar. Och de tjejerna hävdar ändå att de verkligen älskar sina män, och verkligen inte vill ha sex med någon annan!

    Jag själv är helt fokuserad på min kvinna i de situationerna, men har insett att \"Jaha - så är det tydligen!\". Och jag tror dem, när de skriver att de älskar sina män, även om jag har svårt att förstå att de kan fantisera om andra samtidigt som de har sex med sina män.

    För jag vet ju hur det är med mig och porr. Jag kollar gärna på porr ibland, läser nån novell, eller kollar runt lite på Internet. Och jag vet ju hur oerhört mycket jag älskar min kvinna, och att jag inte har den minsta lust att ha sex på något vis med någon annan än henne. Och jag vet ju också att många har så svårt att förstå detta. Så då tänker jag, att när jag VET hur jag tänker, så får jag väl lita på de som skriver om sina fantasier, att även de liksom separerar fantasierna från verkliga livet, eller hur jag ska uttrycka mig.

    Detta innebär ju inte att alla kan acceptera precis allt som deras partners gör. Det kan ju bara varje person avgöra, var ens gränser går för olika saker. Ville i alla fall bara skriva och berätta.
  22. 11
    Fantasier Själv är jag ganska fantasilös, men OJ vad många gånger jag läst på ställen liknande detta, att folk fantiserar om sex! Och inte minst tjejer! Och inte bara i allmänhet, utan även under tiden de har sex med sina killar/män, så \"fantiseras det vilt\" om andra killar. Och de tjejerna hävdar ändå att de verkligen älskar sina män, och verkligen inte vill ha sex med någon annan!

    Jag själv är helt fokuserad på min kvinna i de situationerna, men har insett att \"Jaha - så är det tydligen!\". Och jag tror dem, när de skriver att de älskar sina män, även om jag har svårt att förstå att de kan fantisera om andra samtidigt som de har sex med sina män.

    För jag vet ju hur det är med mig och porr. Jag kollar gärna på porr ibland, läser nån novell, eller kollar runt lite på Internet. Och jag vet ju hur oerhört mycket jag älskar min kvinna, och att jag inte har den minsta lust att ha sex på något vis med någon annan än henne. Och jag vet ju också att många har så svårt att förstå detta. Så då tänker jag, att när jag VET hur jag tänker, så får jag väl lita på de som skriver om sina fantasier, att även de liksom separerar fantasierna från verkliga livet, eller hur jag ska uttrycka mig.

    Detta innebär ju inte att alla kan acceptera precis allt som deras partners gör. Det kan ju bara varje person avgöra, var ens gränser går för olika saker. Ville i alla fall bara skriva och berätta.
  23. Är jag löjlig?
    #12

    tack för ditt svar

    Det känndes verkligen skönt att läsa det du skrev, tack!
  24. 12
    tack för ditt svar Det känndes verkligen skönt att läsa det du skrev, tack!
  25. marib
    #13

    Att han fantiserar

    lär du inte kunna göra något åt.

    Däremot så begriper inte JAG vitsen med att berätta det för DIG. Kvinnan han säger sig älska. Den man älskar vill man väl ändå inte såra?

    VILL han eg gå vidare? men det är jobbigt att göra slut så han försöker få dig att göra det istället?
  26. 13
    Att han fantiserar lär du inte kunna göra något åt.

    Däremot så begriper inte JAG vitsen med att berätta det för DIG. Kvinnan han säger sig älska. Den man älskar vill man väl ändå inte såra?

    VILL han eg gå vidare? men det är jobbigt att göra slut så han försöker få dig att göra det istället?
  27. Medlem sedan
    Dec 2005
    #14

    Svårt begrepp

    Respekt är väl inte alltid eftersträvansvärt; för mig har ordet kvar sin kanske lite ålderdomliga innebörd av något som är baserat på skräck för repressalier.

    Men jag förstår vad du menar, här.

    Vinkeln vi belyste förut var att respekt ofta diskuteras tillsammans med normer. De flesta personer har en uppsättning normer de accepterar som gällande i samhället, och en (helt) annan som de använder för sitt eget handlande. TIll exempel tycker säkert din man att man inte skall skada sin kärlek, och att porrindustrin äv av ondo - trots detta tittar han på porr. Du, å andra sidan, skriver säkert under på att en människa inte skall bestraffas för sina tankar, och att en gudomlig kärlek kan förlåta allt - trots detta tar du hans tankar lika hårt som om han hade varit otrogen, och vill att han skall göra precis som du vill annars ser du det som ett bevis på att hans, inte din, kärlek är svag.

    Normerna i samhället säger (kanske) att det är respektfullt både att ta hänsyn till sin älskade, och att låta människor tänka fritt.
  28. 14
    Svårt begrepp Respekt är väl inte alltid eftersträvansvärt; för mig har ordet kvar sin kanske lite ålderdomliga innebörd av något som är baserat på skräck för repressalier.

    Men jag förstår vad du menar, här.

    Vinkeln vi belyste förut var att respekt ofta diskuteras tillsammans med normer. De flesta personer har en uppsättning normer de accepterar som gällande i samhället, och en (helt) annan som de använder för sitt eget handlande. TIll exempel tycker säkert din man att man inte skall skada sin kärlek, och att porrindustrin äv av ondo - trots detta tittar han på porr. Du, å andra sidan, skriver säkert under på att en människa inte skall bestraffas för sina tankar, och att en gudomlig kärlek kan förlåta allt - trots detta tar du hans tankar lika hårt som om han hade varit otrogen, och vill att han skall göra precis som du vill annars ser du det som ett bevis på att hans, inte din, kärlek är svag.

    Normerna i samhället säger (kanske) att det är respektfullt både att ta hänsyn till sin älskade, och att låta människor tänka fritt.
  29. Medlem sedan
    Sep 1999
    #15

    Varför i hela friden

    berättar han för dig att han 1) älskar dig mindre och 2) har fantasier om andra kvinnor? Grabben verkar pantad, om du frågar mig.

    Det faktum att han fantsierar kan du inte göra mycket åt, men jag tycker absolut att du kan be honom knipa igen om det. Vad är nästa steg? Att han berättar om sina fantasier om andra medan ni har sex eller vad? *ryser*

  30. 15
    Varför i hela friden berättar han för dig att han 1) älskar dig mindre och 2) har fantasier om andra kvinnor? Grabben verkar pantad, om du frågar mig.

    Det faktum att han fantsierar kan du inte göra mycket åt, men jag tycker absolut att du kan be honom knipa igen om det. Vad är nästa steg? Att han berättar om sina fantasier om andra medan ni har sex eller vad? *ryser*

  31. Vingla
    #16

    Oj!

    Det verkar verkligen vara ett jättestort problem för dig. Men min första fråga som dyker upp är varför du känner att du måste kontrollera vad som försiggår i din mans huvud. Jag tycker inte på något sätt att du är löjlig, men jag får en känsla av att du kanske är lite osäker som person, vågar du kanske inte riktigt tro på att du är värd att älska så att du därigenom inte riktigt vågar tro på din sambo när han säger att han älskar dig? Jag tycker att han verkar vara väldigt öppen och ärlig med sina fantasier. Det är baske mig inte jag - även jag fantiserar om mig själv i olika situationer där min man inte är med - men jag måste säga att jag tycker att det är min ensak vad som försiggår i mitt innersta rum och vad jag vill dela med mig av. Jag läser och tar in vad du skriver när du säger att du tycker att det är otrohet - men jag kan inte riktigt förstå varför du tycker det? Porren kan jag förstå, jag gillar inte heller porr, men jag måste samtidigt erkänna att jag inte har en susning om min man tittar eller inte och om han gör det så sköter han det väldigt snyggt. Det är hans egen domän liksom, tycker jag - inte nåt jag har att göra med (såvida jag inte hade tyckt att det kändes onormalt på något vis). Min man har en massa andra saker för sig, sina hobbies, vilka jag verkligen är fullständigt ointresserad av så det får han mer än gärna ha för sig själv. Men jag är fullständigt övertygad om att jag älskar min man och att han älskar mig. Vi har varit ihop i 15 år och gifte oss i november förra året. Vi går alla genom livet som individer och vi påverkas av vår omgivning, i allt oavsett vad det handlar om och man kan inte, hur man än anstränger sig, inte påverkas tycker jag. Nu menar jag verkligen inte att man alltid skall agera efter vad man känner, det allra mesta förblir ju bara en fantasi som är lika flyktig som en vind. Du kanske skulle slappna av lite i ditt behov att ha kontroll och tro på din sambo när han säger att han älskar dig för jag hoppas att du inte tror att det blir nån skillnad bara för att man gifter sig?
  32. 16
    Oj! Det verkar verkligen vara ett jättestort problem för dig. Men min första fråga som dyker upp är varför du känner att du måste kontrollera vad som försiggår i din mans huvud. Jag tycker inte på något sätt att du är löjlig, men jag får en känsla av att du kanske är lite osäker som person, vågar du kanske inte riktigt tro på att du är värd att älska så att du därigenom inte riktigt vågar tro på din sambo när han säger att han älskar dig? Jag tycker att han verkar vara väldigt öppen och ärlig med sina fantasier. Det är baske mig inte jag - även jag fantiserar om mig själv i olika situationer där min man inte är med - men jag måste säga att jag tycker att det är min ensak vad som försiggår i mitt innersta rum och vad jag vill dela med mig av. Jag läser och tar in vad du skriver när du säger att du tycker att det är otrohet - men jag kan inte riktigt förstå varför du tycker det? Porren kan jag förstå, jag gillar inte heller porr, men jag måste samtidigt erkänna att jag inte har en susning om min man tittar eller inte och om han gör det så sköter han det väldigt snyggt. Det är hans egen domän liksom, tycker jag - inte nåt jag har att göra med (såvida jag inte hade tyckt att det kändes onormalt på något vis). Min man har en massa andra saker för sig, sina hobbies, vilka jag verkligen är fullständigt ointresserad av så det får han mer än gärna ha för sig själv. Men jag är fullständigt övertygad om att jag älskar min man och att han älskar mig. Vi har varit ihop i 15 år och gifte oss i november förra året. Vi går alla genom livet som individer och vi påverkas av vår omgivning, i allt oavsett vad det handlar om och man kan inte, hur man än anstränger sig, inte påverkas tycker jag. Nu menar jag verkligen inte att man alltid skall agera efter vad man känner, det allra mesta förblir ju bara en fantasi som är lika flyktig som en vind. Du kanske skulle slappna av lite i ditt behov att ha kontroll och tro på din sambo när han säger att han älskar dig för jag hoppas att du inte tror att det blir nån skillnad bara för att man gifter sig?
  33. Vingla
    #17

    Är benägen...

    att hålla med! Berättar han av just den anledningen att han vet att det framkallar osäkerhet eller vad vinner han på det? Det är ju ett ganska hjärtlöst sätt att liksom lämna en bakdörr öppen ifall han skulle få lust? Näe - bygg på ditt eget självförtroende istället och gå till dig själv och vad du vill och ifrågasätt hans orsaker!
  34. 17
    Är benägen... att hålla med! Berättar han av just den anledningen att han vet att det framkallar osäkerhet eller vad vinner han på det? Det är ju ett ganska hjärtlöst sätt att liksom lämna en bakdörr öppen ifall han skulle få lust? Näe - bygg på ditt eget självförtroende istället och gå till dig själv och vad du vill och ifrågasätt hans orsaker!
  35. Sloan
    #18

    Funderar

    på det du skriver om att ha accepterat att din man älskar dig mindre. Jag brottas själv ibland med rädslan för att vara mindre älskad. Jag tänker i mina ljusa stunder att det nog mest beror på att jag under större delen av vårat förhållande varit gravid och mammaledig och därför inte känner mig så spännande. Ständigt på plats i hemmet och utan särskillt mycket eget liv. Jag kan däremot säga att om någon gav mig svart på vitt att nej du rör inte upp mina starkaste känslor, ja det tror jag aldrig att jag skulle kunna acceptera. Om han dessutom meddelade att jag ser mig om efter andra kvinnor att hetsa upp mig på, då anser jag att det inte är det minsta löjligt att vilja bryta upp. Hoppas verkligen att du orkar lämna honom.

    Jag håller helt med om att man inte kan styra någons tankar men man behöver inte vara ihop med någon som inte älskar en och jag tror inte att man kan acceptera och må bra av det.
  36. 18
    Funderar på det du skriver om att ha accepterat att din man älskar dig mindre. Jag brottas själv ibland med rädslan för att vara mindre älskad. Jag tänker i mina ljusa stunder att det nog mest beror på att jag under större delen av vårat förhållande varit gravid och mammaledig och därför inte känner mig så spännande. Ständigt på plats i hemmet och utan särskillt mycket eget liv. Jag kan däremot säga att om någon gav mig svart på vitt att nej du rör inte upp mina starkaste känslor, ja det tror jag aldrig att jag skulle kunna acceptera. Om han dessutom meddelade att jag ser mig om efter andra kvinnor att hetsa upp mig på, då anser jag att det inte är det minsta löjligt att vilja bryta upp. Hoppas verkligen att du orkar lämna honom.

    Jag håller helt med om att man inte kan styra någons tankar men man behöver inte vara ihop med någon som inte älskar en och jag tror inte att man kan acceptera och må bra av det.
  37. cec
    #19

    För det första och det andra

    Första: ni måste vara två som kommer överens om att det inte är ok med porr i ert hem. Det funkar inte med att säga \"du får inte\". Du måste komma med bra argument om varför DU inte vill ha in skiten och hur det påverkar inte bara Dig utan er relation.
    Andra: Det är väldigt vanligt att fantisera om andra personer. Jag gör det ofta. Fantasier är väldigt olika från person till person. En del fantiserar om den blonda bimbon med 90 DD, andra fantiserar om ett luder som gör precis vad som helst, en tredje fantiserar om en ful gubbe, och en fjärde om en muskelhunk på gymet. Fråga dig själv; är du sotis för att hans fantasier rör sig om konkurrenskraftiga kvinnor eller hade du varit lika sotis om han fantiserat om 63-åriga madamen på lokala bordellen?
    Vad jag menar är: fantasier är fantasier och är vitt skilda från verkligheten och sorry, du får leva med dem, dom kan inte förbjudas och dom flesta har dom!
  38. 19
    För det första och det andra Första: ni måste vara två som kommer överens om att det inte är ok med porr i ert hem. Det funkar inte med att säga \"du får inte\". Du måste komma med bra argument om varför DU inte vill ha in skiten och hur det påverkar inte bara Dig utan er relation.
    Andra: Det är väldigt vanligt att fantisera om andra personer. Jag gör det ofta. Fantasier är väldigt olika från person till person. En del fantiserar om den blonda bimbon med 90 DD, andra fantiserar om ett luder som gör precis vad som helst, en tredje fantiserar om en ful gubbe, och en fjärde om en muskelhunk på gymet. Fråga dig själv; är du sotis för att hans fantasier rör sig om konkurrenskraftiga kvinnor eller hade du varit lika sotis om han fantiserat om 63-åriga madamen på lokala bordellen?
    Vad jag menar är: fantasier är fantasier och är vitt skilda från verkligheten och sorry, du får leva med dem, dom kan inte förbjudas och dom flesta har dom!
  39. Daddy Cool
    #20

    Respekt är inget man kräver

    Det ger man av, som med kärlek..!
    Jag har ingen åsikt om era värderingar, men prova att vända på tanken; borde inte du respektera honom och låta honom fantisera?
  40. 20
    Respekt är inget man kräver Det ger man av, som med kärlek..!
    Jag har ingen åsikt om era värderingar, men prova att vända på tanken; borde inte du respektera honom och låta honom fantisera?
Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Skulle ni acceptera detta?
    By Anonym in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-10, 06:06
  2. hur länge skall man acceptera att vänta?
    By anonymen in forum Dyslexi & dyskalkyli
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 20:56
  3. skall vi acceptera detta.
    By sarah* in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 21:23
  4. detta med att acceptera diagnoser
    By Valerina in forum Bokstavsbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 15:59
  5. Ska man acceptera detta?
    By A med A-04 in forum Småbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-10-18, 10:47
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar