Enskild firma och skilsmässa?
Separation
  1. Medlem sedan
    Apr 2000
    #1

    Enskild firma och skilsmässa?

    Någon som vet hur reglerna ser ut kring det där? Ses firman som bådas egendom, eller är det bara den som faktiskt har företaget som äger det? Ska det tas med i bodelningen?
  2. 1
    Enskild firma och skilsmässa? Någon som vet hur reglerna ser ut kring det där? Ses firman som bådas egendom, eller är det bara den som faktiskt har företaget som äger det? Ska det tas med i bodelningen?
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2

    Personlig

    En enskild firma kan likställas med din personliga ekonomi. Har ni inget äktenskapsförord om att firman inte ska ingå i bodelningen så ska den det. Men sedan går det förhoppningsvis att lirka lite. Du behöver en jurist till din hjälp om det blir tråkigheter.
  4. 2
    Personlig En enskild firma kan likställas med din personliga ekonomi. Har ni inget äktenskapsförord om att firman inte ska ingå i bodelningen så ska den det. Men sedan går det förhoppningsvis att lirka lite. Du behöver en jurist till din hjälp om det blir tråkigheter.
  5. Sunrise
    #3

    BRA advokat!

    Instämmer med malinau och tillägger att även _skulder_ skall ingå i bodelningen. Har firman skulder att ta hänsyn till kan plötsligt alla tillgånger bli 0 eller minus.
  6. 3
    BRA advokat! Instämmer med malinau och tillägger att även _skulder_ skall ingå i bodelningen. Har firman skulder att ta hänsyn till kan plötsligt alla tillgånger bli 0 eller minus.
  7. Medlem sedan
    Apr 2000
    #4

    Har inte råd med jurist

    Och det är inte min firma, det är makens.

    Vet du ungefär hur det funkar? Värderar man företaget efter årsintäkt och sedan splittar på två, eller hur gör man?
  8. 4
    Har inte råd med jurist Och det är inte min firma, det är makens.

    Vet du ungefär hur det funkar? Värderar man företaget efter årsintäkt och sedan splittar på två, eller hur gör man?
  9. Medlem sedan
    Apr 2000
    #5

    Och om inte?

    Om man inte har råd med någon advokat, ännu mindre en bra sådan, vad gör man då?

    Jag är rätt säker på att firman inte har några skulder.
  10. 5
    Och om inte? Om man inte har råd med någon advokat, ännu mindre en bra sådan, vad gör man då?

    Jag är rätt säker på att firman inte har några skulder.
  11. Medlem sedan
    Oct 2003
    #6

    Njae..

    Nu är jag förvisso inte revisor men det är inte årsintäkten som är intressant.
    Förenklat så kan man säga så här:
    - Titta på det senaste årsbokslutet.
    - Leta upp rubriken \"Summa tillgångar\", eller motsvarande, och kolla vad som står där.
    - Leta upp rubriken \"Summa skulder\", eller motsvarande, och kolla vad det står där.

    Tillgångarna minus skulderna talar om vad företaget är värt idag omsatt i \"kronor\".

    Enkelt sett så skall ni om det inte finns något äktenskapsförord dela lika på detta värde. Detta gäller oavsett om det slutar på plus eller minus. Dvs. om firman har större skulder än tillgångar så är hälften av skulden din på samma sätt som hälften av värdet är ditt om tillgångarna är större än skulderna.

    Om han har firma så lär han ha en revisor. Kanske ni kan utnyttja revisorn till att rälna ut detta om ni inte kan/vill/har råd att blanda in jurister?
  12. 6
    Njae.. Nu är jag förvisso inte revisor men det är inte årsintäkten som är intressant.
    Förenklat så kan man säga så här:
    - Titta på det senaste årsbokslutet.
    - Leta upp rubriken \"Summa tillgångar\", eller motsvarande, och kolla vad som står där.
    - Leta upp rubriken \"Summa skulder\", eller motsvarande, och kolla vad det står där.

    Tillgångarna minus skulderna talar om vad företaget är värt idag omsatt i \"kronor\".

    Enkelt sett så skall ni om det inte finns något äktenskapsförord dela lika på detta värde. Detta gäller oavsett om det slutar på plus eller minus. Dvs. om firman har större skulder än tillgångar så är hälften av skulden din på samma sätt som hälften av värdet är ditt om tillgångarna är större än skulderna.

    Om han har firma så lär han ha en revisor. Kanske ni kan utnyttja revisorn till att rälna ut detta om ni inte kan/vill/har råd att blanda in jurister?
  13. Sunrise
    #7

    Kommunen

    Kolla på familjeenheten i din kommun. De borde kunna hjälpa dig hur du kan söka bidrag till en jurist om det inte ingår i din hemförsäkring (vilket det sällan gör numera).
  14. 7
    Kommunen Kolla på familjeenheten i din kommun. De borde kunna hjälpa dig hur du kan söka bidrag till en jurist om det inte ingår i din hemförsäkring (vilket det sällan gör numera).
  15. Medlem sedan
    Apr 2000
    #8

    Tack!

    Han har inte fått årets papper från revisorn ännu, men när de kommer så vet jag vad vi ska titta på nu. Tack för hjälpen!
  16. 8
    Tack! Han har inte fått årets papper från revisorn ännu, men när de kommer så vet jag vad vi ska titta på nu. Tack för hjälpen!
  17. Medlem sedan
    Apr 2000
    #9

    Okej, tack

    Fast varför behöver jag en jurist? Mitt ex är en ganska schysst snubbe och vi är inte osams, så jag har ingen anledning att tro att han tänker försöka blåsa mig. Och gör han det så får han väl göra det, jag dör inte av att inte få del av de pengarna. Hellre det än att vi ska bli jätteosams och inte kunna umgås i framtiden.
  18. 9
    Okej, tack Fast varför behöver jag en jurist? Mitt ex är en ganska schysst snubbe och vi är inte osams, så jag har ingen anledning att tro att han tänker försöka blåsa mig. Och gör han det så får han väl göra det, jag dör inte av att inte få del av de pengarna. Hellre det än att vi ska bli jätteosams och inte kunna umgås i framtiden.
  19. Carl-Gustaf
    #10

    10 poäng

    Jag trodde inte att Ziggy kunde något av värde.

    Uppenbarligen hade jag fel. Ett så riktigt och välstrukturerat råd är det få jurister och revisorer som kan leverera – särskilt inte i skrift. Dessutom har han skalat av och förenklat svaret på bästa tänkbara sätt.

    Följ Ziggys råd. Har du tur kan han hjälpa dig att tolka årsbokslutet.
  20. 10
    10 poäng Jag trodde inte att Ziggy kunde något av värde.

    Uppenbarligen hade jag fel. Ett så riktigt och välstrukturerat råd är det få jurister och revisorer som kan leverera – särskilt inte i skrift. Dessutom har han skalat av och förenklat svaret på bästa tänkbara sätt.

    Följ Ziggys råd. Har du tur kan han hjälpa dig att tolka årsbokslutet.
  21. Medlem sedan
    Oct 2003
    #11

    Kan en väldans...

    ....massa av värde. Och en hel del oviktigt vetande också! ;-)
  22. 11
    Kan en väldans... ....massa av värde. Och en hel del oviktigt vetande också! ;-)
  23. Medlem sedan
    May 2005
    #12

    Upprepar mig

    En enskilda firma är i praktiken samma sak som personen som driver den. Alla tillgångar och skulder är personliga. Till skillnad mot Ziggy tror jag inte alls att senaste bokslutet har med detta att göra utan det faktiska värdet (tillgångar minus skulder) vid brytdatum för bodelning.

    Själv hade jag en enskild firma när jag skilde mig och det räknades så. Jag hade en skattereserv som skulle lösas upp och det sågs som en skuld, vilket det också är, därtill personlig. För min firma var då vilande sedan ett par år tillbaka, men de skulder jag hade i form av denna skattereserv fick jag stå för privat.

    Dock kan du ju behöva gå igenom vilka tillgångar och skulder som finns. Allt är inte pengar. Kanske finns inredning, maskiner, bil etc? De ska räknas med, både tillgångarna och skulderna. De värderas som allt annat efter dagens värde.

    Om ni är schyssta mot varandra och du känner att du har koll så behöver du kanske inte någon jurist.
  24. 12
    Upprepar mig En enskilda firma är i praktiken samma sak som personen som driver den. Alla tillgångar och skulder är personliga. Till skillnad mot Ziggy tror jag inte alls att senaste bokslutet har med detta att göra utan det faktiska värdet (tillgångar minus skulder) vid brytdatum för bodelning.

    Själv hade jag en enskild firma när jag skilde mig och det räknades så. Jag hade en skattereserv som skulle lösas upp och det sågs som en skuld, vilket det också är, därtill personlig. För min firma var då vilande sedan ett par år tillbaka, men de skulder jag hade i form av denna skattereserv fick jag stå för privat.

    Dock kan du ju behöva gå igenom vilka tillgångar och skulder som finns. Allt är inte pengar. Kanske finns inredning, maskiner, bil etc? De ska räknas med, både tillgångarna och skulderna. De värderas som allt annat efter dagens värde.

    Om ni är schyssta mot varandra och du känner att du har koll så behöver du kanske inte någon jurist.
  25. Eva E
    #13

    Håller med Malinau nedan

    Det är värdet på tillgångarna och skulderna vid brytdatum som räknas. Om firman har många tillgångar i form av maskiner o dyl kan ni behöva ta in en fristående värderingsman.
  26. 13
    Håller med Malinau nedan Det är värdet på tillgångarna och skulderna vid brytdatum som räknas. Om firman har många tillgångar i form av maskiner o dyl kan ni behöva ta in en fristående värderingsman.
  27. Medlem sedan
    Oct 2003
    #14

    Självklart...


    ....är det summan av tillgångar och skulder vid datum för bodelning som gäller. Det var bla. därför jag tyckte det var en bra idé att blanda in revisorn i karusellen.....han torde vara mest lämpad att fastställa detta. Att kolla senaste bokslutet ger ju dock en hint om vad det rör sig om IDAG.

    Däremot....fasta tillgångar som ev inredning, lager, anläggninstillgångar, bil mm. finns medräknade till ett monetärt värde under \"Summa tillgångar\" etc. så det behöver inte göras något extra för detta.
  28. 14
    Självklart...
    ....är det summan av tillgångar och skulder vid datum för bodelning som gäller. Det var bla. därför jag tyckte det var en bra idé att blanda in revisorn i karusellen.....han torde vara mest lämpad att fastställa detta. Att kolla senaste bokslutet ger ju dock en hint om vad det rör sig om IDAG.

    Däremot....fasta tillgångar som ev inredning, lager, anläggninstillgångar, bil mm. finns medräknade till ett monetärt värde under \"Summa tillgångar\" etc. så det behöver inte göras något extra för detta.
  29. Medlem sedan
    Apr 2000
    #15

    Inga maskiner eller annat

    Eftersom han är föreläsare är det mest smågrejer som böcker, dator och sådant som finns i företaget. Någon bil har han inte, och eftersom han inte har något kontor finns heller ingen inredning. Så det ska nog inte bli några större problem att räkna ut värdet på företaget.

    Tack för svar!
  30. 15
    Inga maskiner eller annat Eftersom han är föreläsare är det mest smågrejer som böcker, dator och sådant som finns i företaget. Någon bil har han inte, och eftersom han inte har något kontor finns heller ingen inredning. Så det ska nog inte bli några större problem att räkna ut värdet på företaget.

    Tack för svar!
  31. Medlem sedan
    May 2005
    #16

    Självklart

    Om det är en verksamhet som inte är särskilt intensiv vad gäller lager, maskiner och liknande, så händer väl inte så mycket och att utgå från senaste deklarationen är en bra början. Enskild firma deklarerars nämligen tillsammans med den personliga deklarationen. Revisor är inte säkert man har. Jag hade det inte. Höll ordning på mina små nettopengar själv. :-)I den här mannens fall verkar han mest själv vara kapitalet.
  32. 16
    Självklart Om det är en verksamhet som inte är särskilt intensiv vad gäller lager, maskiner och liknande, så händer väl inte så mycket och att utgå från senaste deklarationen är en bra början. Enskild firma deklarerars nämligen tillsammans med den personliga deklarationen. Revisor är inte säkert man har. Jag hade det inte. Höll ordning på mina små nettopengar själv. :-)I den här mannens fall verkar han mest själv vara kapitalet.
  33. Medlem sedan
    Apr 2000
    #17

    Jag får väl ta halva honom då

    Eftersom det är han själv som är så värdefull så får jag väl ta halva honom i skilsmässan då. Undrar vilken halva jag satsa på bara? *funderar* Jag tror jag tar underdelen. ;-)
  34. 17
    Jag får väl ta halva honom då Eftersom det är han själv som är så värdefull så får jag väl ta halva honom i skilsmässan då. Undrar vilken halva jag satsa på bara? *funderar* Jag tror jag tar underdelen. ;-)
  35. Medlem sedan
    Oct 2003
    #18

    Du har ju...


    ....halva honom INNAN skilsmässan så om det är målet så torde ju inte separation vara en sådan lysande idé! ;)
  36. 18
    Du har ju...
    ....halva honom INNAN skilsmässan så om det är målet så torde ju inte separation vara en sådan lysande idé! ;)
  37. Medlem sedan
    Apr 2000
    #19

    Fast inte längre

    Vi har ju redan separerat, så nu har jag ingen del av honom, varken under- eller överdel. Det känns iofs helt okej, så jag kanske ska satsa på pengarna istället. *garvar*
  38. 19
    Fast inte längre Vi har ju redan separerat, så nu har jag ingen del av honom, varken under- eller överdel. Det känns iofs helt okej, så jag kanske ska satsa på pengarna istället. *garvar*
  39. Medlem sedan
    Oct 2003
    #20

    Vad säger man?

    \"Bytt är byrr och kommer aldrig igen!\" *s*
  40. 20
    Vad säger man? \"Bytt är byrr och kommer aldrig igen!\" *s*
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. SGI och enskild firma...
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-14, 07:37
  2. Enskild firma och bil!
    By Ny bil! in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-06, 07:13
  3. HB vs Enskild firma
    By Carina in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 20:56
  4. Lön vid enskild firma?
    By Fattar 0 in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-30, 11:03
  5. Enskild firma...
    By Lizzy in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 15:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar