Sexuell mognad?
Sex & erotik
  1. Medlem sedan
    Nov 2002
    #1

    Sexuell mognad?

    Inspirerad av diskussion nedan ...

    Vad är _din_ sexuella mognad, hur definierar du den? Är du där? Är det saker du vill pröva, eller är det känslor du vill uppnå? Hänger sex ihop med kärlek? Varför/varför inte?
  2. 1
    Sexuell mognad? Inspirerad av diskussion nedan ...

    Vad är _din_ sexuella mognad, hur definierar du den? Är du där? Är det saker du vill pröva, eller är det känslor du vill uppnå? Hänger sex ihop med kärlek? Varför/varför inte?
  3. Medlem sedan
    Nov 2003
    #2

    Näe... sex hänger inte

    nödvändigtvis ihop med kärlek.. det finns olika sorters sex.. en som bara är en sorts handelsvara, en som handlar om kärlek o ytterligare en som är en krydda till kärlekssexet..

    Min sexuella mognad? Jag vågar exprimentera o pröva på det jag vill o jag kan tala om för min partner vad jag gillar o inte gillar. Det senare, att kunna säga vad man känner är sexuellt mognad för mej..
  4. 2
    Näe... sex hänger inte nödvändigtvis ihop med kärlek.. det finns olika sorters sex.. en som bara är en sorts handelsvara, en som handlar om kärlek o ytterligare en som är en krydda till kärlekssexet..

    Min sexuella mognad? Jag vågar exprimentera o pröva på det jag vill o jag kan tala om för min partner vad jag gillar o inte gillar. Det senare, att kunna säga vad man känner är sexuellt mognad för mej..
  5. Medlem sedan
    Mar 2006
    #3

    Har inte

    tagit del av diskussionen du hänvisar till, men skall göra ett försök att bemöta din fråga.

    Först: sex hänger absolut ihop med kärlek!

    Människan mognar i interaktion med andra människor. Sexuell mognad sker likaså i interaktion med andra. Konstigt vore väl annat...(man kan utforska mkt på egen hand också, förvisso.) Men för mig har inte den sexuella mognaden kunnat blomstra om det inte var för att jag funnit kärleken. Att uppleva kärlek har gett möjlighet för låsningar att öppna sig, för fantasier att våga ta form, för mig att bli en sexuell varelse. DÄRFÖR att jag känner fullt förtroende för den person som delar detta med mig.

    Då det gäller det sexuella kan jag inte låtsas, utan måtse få vara mig själv, bli älskad och uppskattad för den jag är, för att till ha en chans att komma underfundmed hur jag är funtad (sexuellt).

    Dessutom bör en sexuell samspelthet förekomma (vi är alla olika) parterna emellan, vilket naturligtvis kan vara fallet även om man inte älskar varandra, men för mig är det tomt och ensamt att inte kunna nå varandra även på andra plan än det fysiska.

    Finns massor jag vill pröva! Massor med känslor jag vill uppnå! Befinner mig i en situation där jag kan skönja allt det underbara, men ännu inte har haft möjlighet att smaka på alla frukter.

    Men: den andliga gemenskapen och den fysiska gemenskapen går hand i hand. Utan den första finns inte den andra. Enligt mig.
  6. 3
    Har inte tagit del av diskussionen du hänvisar till, men skall göra ett försök att bemöta din fråga.

    Först: sex hänger absolut ihop med kärlek!

    Människan mognar i interaktion med andra människor. Sexuell mognad sker likaså i interaktion med andra. Konstigt vore väl annat...(man kan utforska mkt på egen hand också, förvisso.) Men för mig har inte den sexuella mognaden kunnat blomstra om det inte var för att jag funnit kärleken. Att uppleva kärlek har gett möjlighet för låsningar att öppna sig, för fantasier att våga ta form, för mig att bli en sexuell varelse. DÄRFÖR att jag känner fullt förtroende för den person som delar detta med mig.

    Då det gäller det sexuella kan jag inte låtsas, utan måtse få vara mig själv, bli älskad och uppskattad för den jag är, för att till ha en chans att komma underfundmed hur jag är funtad (sexuellt).

    Dessutom bör en sexuell samspelthet förekomma (vi är alla olika) parterna emellan, vilket naturligtvis kan vara fallet även om man inte älskar varandra, men för mig är det tomt och ensamt att inte kunna nå varandra även på andra plan än det fysiska.

    Finns massor jag vill pröva! Massor med känslor jag vill uppnå! Befinner mig i en situation där jag kan skönja allt det underbara, men ännu inte har haft möjlighet att smaka på alla frukter.

    Men: den andliga gemenskapen och den fysiska gemenskapen går hand i hand. Utan den första finns inte den andra. Enligt mig.
  7. o- ler ibland
    #4

    tänkte på detta häromdan

    är så glad att jag kan separera känslor och sex..jag behöver inte bli kär för att ha sex, tycka om räcker mkt väl.Annat var för några år sedan, var lättkär och detta påverkade mitt liv på _alla_ plan och det gillade jag inte.
    Sexuell mognad för mig innebär ( i mitt fall) att kunna säga vad jag tycker om,hur jag vill ha det,välja och inte bli vald,att kunna tacka nej till sex utan att ha ångest över vad killen tycker om det.
  8. 4
    tänkte på detta häromdan är så glad att jag kan separera känslor och sex..jag behöver inte bli kär för att ha sex, tycka om räcker mkt väl.Annat var för några år sedan, var lättkär och detta påverkade mitt liv på _alla_ plan och det gillade jag inte.
    Sexuell mognad för mig innebär ( i mitt fall) att kunna säga vad jag tycker om,hur jag vill ha det,välja och inte bli vald,att kunna tacka nej till sex utan att ha ångest över vad killen tycker om det.
  9. LadyM
    #5

    För mig hänger kärlek och sex

    ihop. Det gjorde inte det tidigre. DÅ resonerade jag som så att det bara var en naturlig drift. Känslor vad då????
    Men med nuvarande partner har jag INGA önskemål om någon annan, fantiserar inte ens om andra.
    Sexuell mognad är för mig när man vågar styra sitt sexliv. TALA med sin partner om önskemål. Rak kommunikation och ja jag tycker jag nått dit.
  10. 5
    För mig hänger kärlek och sex ihop. Det gjorde inte det tidigre. DÅ resonerade jag som så att det bara var en naturlig drift. Känslor vad då????
    Men med nuvarande partner har jag INGA önskemål om någon annan, fantiserar inte ens om andra.
    Sexuell mognad är för mig när man vågar styra sitt sexliv. TALA med sin partner om önskemål. Rak kommunikation och ja jag tycker jag nått dit.
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6

    Vad f-n

    menas med sexuell mognad? Kroppsligt kommer den väl i puberteten. Vad talar vi annars om?
    Ingen frågar om man har födointagsmognad. Vad är väl sexualitet annat än ett grundläggande fysiskt behov liket födointag och sömn??
  12. 6
    Vad f-n menas med sexuell mognad? Kroppsligt kommer den väl i puberteten. Vad talar vi annars om?
    Ingen frågar om man har födointagsmognad. Vad är väl sexualitet annat än ett grundläggande fysiskt behov liket födointag och sömn??
  13. Medlem sedan
    Nov 2002
    #7

    det var det du ombads

    definiera.

    ;)
  14. 7
    det var det du ombads definiera.

    ;)
  15. Medlem sedan
    Mar 2006
    #8

    Såhär:

    Precis som min smak vad gäller mat har ändrats med åren så har även smaken vad gäller aktivitet i sängen ändrats. Min sexuella mognad består i att jag vågar ta för mig mer, än mer orädd och vågar testa nytt. Det blir bara bättre och bättre med åren och jag hoppas att jag har mycket kvar att utveckla!
  16. 8
    Såhär: Precis som min smak vad gäller mat har ändrats med åren så har även smaken vad gäller aktivitet i sängen ändrats. Min sexuella mognad består i att jag vågar ta för mig mer, än mer orädd och vågar testa nytt. Det blir bara bättre och bättre med åren och jag hoppas att jag har mycket kvar att utveckla!
  17. Medlem sedan
    Sep 2002
    #9

    Svar

    Min inställning till sex är exakt densamma som den alltid varit. Jag gör det jag vill och njuter av och är nyfiken. Sån har jag alltid varit, ända från början. Vet inte vad sexuell mognad är eftersom jag alltid varit likadan.
    Jag tycker att sex hänger ihop med kärlek. Det går att praktisera utan kärlek, men mig gör det bara tom efteråt.
  18. 9
    Svar Min inställning till sex är exakt densamma som den alltid varit. Jag gör det jag vill och njuter av och är nyfiken. Sån har jag alltid varit, ända från början. Vet inte vad sexuell mognad är eftersom jag alltid varit likadan.
    Jag tycker att sex hänger ihop med kärlek. Det går att praktisera utan kärlek, men mig gör det bara tom efteråt.
  19. Medlem sedan
    Nov 2002
    #10

    Intressanta svar!

    Tack för olika vinklingar. Eller rätt mycket lika vinkling får man väl säga?! Att göra det man vill, säga vad man vill och tycker om och inte tycker om ...

    Om sex hör ihop med kärlek. Lite olika syn på det. Jag kan förstå båda.

    Sexuell mognad ... ja, det hänger väl ihop med övrig utvecklign hos en själv som person tänker jag. Jag ser det nog mer som utveckling, vägar man går. Självförtroende och självkänsla. Kanske våga ta ansvar för det man vill och känner. Våga leva ut, ge sig hän, släppa kontrollen?

    För mig måste en mental attraktion finnas innan det öht kan bli fråga om sex, vet inte om det nödvändigtvis måste vara kärlek, det kan ju vara förälskelse-attraktion också. Men mentalt attraherad, oj, det händer inte alltför ofta, det är liksom inte många som är på det sättet :-).
  20. 10
    Intressanta svar! Tack för olika vinklingar. Eller rätt mycket lika vinkling får man väl säga?! Att göra det man vill, säga vad man vill och tycker om och inte tycker om ...

    Om sex hör ihop med kärlek. Lite olika syn på det. Jag kan förstå båda.

    Sexuell mognad ... ja, det hänger väl ihop med övrig utvecklign hos en själv som person tänker jag. Jag ser det nog mer som utveckling, vägar man går. Självförtroende och självkänsla. Kanske våga ta ansvar för det man vill och känner. Våga leva ut, ge sig hän, släppa kontrollen?

    För mig måste en mental attraktion finnas innan det öht kan bli fråga om sex, vet inte om det nödvändigtvis måste vara kärlek, det kan ju vara förälskelse-attraktion också. Men mentalt attraherad, oj, det händer inte alltför ofta, det är liksom inte många som är på det sättet :-).
  21. skutteplint
    #11

    ====

    1. Att ta för mig av smörgåsbordet och våga leva ut de fantasier som jag vill leva ut.
    2. Att kunna säga nej till delar av smörgåsbordet som känns bra för honom men inte känns bra för mig.
    3. Att vara lyhörd inför hans önskningar och kunna göra saker för honom som nödvändigtvis inte gör mig upphetsad till 100% men som tar honom till himlen.
    4. Att förstå att alla inte tycker och tänker som jag, att det finns människor som inte sätter likhetstecken mellan kärlek och sex.
    5. Att inte sätta likhetstecken mellan häftig och vågad i sängen. Häftig är den som vågar göra som den vill oavsett om det är vanilj eller BDSM!

    Jag har kommit till trappsteg 8 av 10 möjliga i min sexuella mognad. Före helgen som var stod jag på nr.5. Jag tror att jag sommaren -07 kommer att stå på det sista trappsteget, nr.10.
  22. 11
    ==== 1. Att ta för mig av smörgåsbordet och våga leva ut de fantasier som jag vill leva ut.
    2. Att kunna säga nej till delar av smörgåsbordet som känns bra för honom men inte känns bra för mig.
    3. Att vara lyhörd inför hans önskningar och kunna göra saker för honom som nödvändigtvis inte gör mig upphetsad till 100% men som tar honom till himlen.
    4. Att förstå att alla inte tycker och tänker som jag, att det finns människor som inte sätter likhetstecken mellan kärlek och sex.
    5. Att inte sätta likhetstecken mellan häftig och vågad i sängen. Häftig är den som vågar göra som den vill oavsett om det är vanilj eller BDSM!

    Jag har kommit till trappsteg 8 av 10 möjliga i min sexuella mognad. Före helgen som var stod jag på nr.5. Jag tror att jag sommaren -07 kommer att stå på det sista trappsteget, nr.10.
  23. Medlem sedan
    Nov 2002
    #12

    Tänker så här.

    Jag känner mig ganska sexuellt mogen, kan se tillbaka på mig själv som 16-åring och inse att jag inte var känslomässigt mogen att ha sex då. Min sexuella mognad gör att jag bara har sex med personer jag verkligen älskar, och bara gör sådant när det gäller sex som jag verkligen känner för/vill/tänder på. Jag vågar berätta för den jag har valt som partner vad jag fantiserar om och vill prova. Jag har ett avslappnat förhållande till sex både med min partner och med mig själv och till hur min egen kropp fungerar. Jag kan se att jag är på en plats idag som jag inte nödvändigtvis kommer att vara på om några år, jag håller dörren öppen för nya preferenser och nya önskningar och försöker ha ett öppet sinne. Jag är ok med mitt sätt att ta fram min lust och försöker ta hänsyn till min partners lust.

    Sex hänger ihop med kärlek för mig, för min kropp är jag, och jag vill inte ge av mig själv till någon jag inte känner kärlek för. Mitt jag är det viktigaste, dyrbaraste jag har, och det vill jag bara dela med någon jag litar på och känner förtjänar det. Åh, så kristet det lät.. ;)
  24. 12
    Tänker så här. Jag känner mig ganska sexuellt mogen, kan se tillbaka på mig själv som 16-åring och inse att jag inte var känslomässigt mogen att ha sex då. Min sexuella mognad gör att jag bara har sex med personer jag verkligen älskar, och bara gör sådant när det gäller sex som jag verkligen känner för/vill/tänder på. Jag vågar berätta för den jag har valt som partner vad jag fantiserar om och vill prova. Jag har ett avslappnat förhållande till sex både med min partner och med mig själv och till hur min egen kropp fungerar. Jag kan se att jag är på en plats idag som jag inte nödvändigtvis kommer att vara på om några år, jag håller dörren öppen för nya preferenser och nya önskningar och försöker ha ett öppet sinne. Jag är ok med mitt sätt att ta fram min lust och försöker ta hänsyn till min partners lust.

    Sex hänger ihop med kärlek för mig, för min kropp är jag, och jag vill inte ge av mig själv till någon jag inte känner kärlek för. Mitt jag är det viktigaste, dyrbaraste jag har, och det vill jag bara dela med någon jag litar på och känner förtjänar det. Åh, så kristet det lät.. ;)

Liknande trådar

  1. Ekonomisk mognad?
    By Lilla Lo in forum _01 Höstbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-16, 09:41
  2. Barnets ålder och mognad....
    By Norrlys in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-27, 10:30
  3. Mognad...
    By Eliza62 in forum Kärlek & relationer
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2008-07-02, 07:46
  4. har storlek med mognad att
    By pola in forum Ordet är fritt
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 17:22
  5. Fråga kring mognad
    By snuttfia in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 09:05
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar