Passar det
Namn, dop & namngivning
  1. missis
    #1

    Passar det

    att heta James om man har svenska föräldrar och inget engelskt påbrå? Vi har ett tvåstavigt jugoslaviskt efternamn.( alltså slutar på -ic´). Vad tycker ni om namnet James överhuvudtaget?
  2. 1
    Passar det att heta James om man har svenska föräldrar och inget engelskt påbrå? Vi har ett tvåstavigt jugoslaviskt efternamn.( alltså slutar på -ic´). Vad tycker ni om namnet James överhuvudtaget?
  3. #2

    Passar inte i Sverige.

    ...i alla fall inte om man inte har engelskt påbrå. Det blir bara konstigt.

    I England tycker jag däremot att namnet är fint. Ett mycket gammalt, hederligt namn, som även varit ett kunganamn men sedan spritt sig till alla samhällsklasser.
  4. 2
    Passar inte i Sverige. ...i alla fall inte om man inte har engelskt påbrå. Det blir bara konstigt.

    I England tycker jag däremot att namnet är fint. Ett mycket gammalt, hederligt namn, som även varit ett kunganamn men sedan spritt sig till alla samhällsklasser.
  5. Medlem sedan
    May 2003
    #3

    Det är klart att det passar!

    Jag tycker att James är ett klassiskt namn som trots det inte blir tråkigt utan faktiskt låter snyggt. Dessutom tycker jag att det låter passande på såväl ett barn eller tonåring som på en vuxen man.

    Till ett -ic namn är det klockrent! Vårt barn kommer också få ett -ic namn och vi har varken klassiska \"svenska\" (jag skriver svenska inom citationstecken eftersom de flesta namn vi har i Sverige är importerade från andra länder) eller jugoslaviska namn med på listan.
  6. 3
    Det är klart att det passar! Jag tycker att James är ett klassiskt namn som trots det inte blir tråkigt utan faktiskt låter snyggt. Dessutom tycker jag att det låter passande på såväl ett barn eller tonåring som på en vuxen man.

    Till ett -ic namn är det klockrent! Vårt barn kommer också få ett -ic namn och vi har varken klassiska \"svenska\" (jag skriver svenska inom citationstecken eftersom de flesta namn vi har i Sverige är importerade från andra länder) eller jugoslaviska namn med på listan.
  7. missis
    #4

    Tack för ditt snabba svar.

    Själv tycker jag att det passar och är jättefint! Ska bli intressant att se vad andra har för åsikter. Är det just för att det inte uttalas på svenska som det stavas? Det finns ju enormt många engelska namn som är vanliga.. William, Lucas, John, Robin, martin.... Tycker du inte sådana namn heller passar i Sverige?
  8. 4
    Tack för ditt snabba svar. Själv tycker jag att det passar och är jättefint! Ska bli intressant att se vad andra har för åsikter. Är det just för att det inte uttalas på svenska som det stavas? Det finns ju enormt många engelska namn som är vanliga.. William, Lucas, John, Robin, martin.... Tycker du inte sådana namn heller passar i Sverige?
  9. missis
    #5

    Kul..

    ..att du tycker som jag! :) Våra tidigare barn har inte heller klassiska svenska eller jugoslaviska namn. Slå man upp namnet sägs det ena vara hebreiskt och det andra grekiskt. Hade varit roligt att veta vad ni har för namnförslag till ert barn!
  10. 5
    Kul.. ..att du tycker som jag! :) Våra tidigare barn har inte heller klassiska svenska eller jugoslaviska namn. Slå man upp namnet sägs det ena vara hebreiskt och det andra grekiskt. Hade varit roligt att veta vad ni har för namnförslag till ert barn!
  11. #6

    Om stavningen inte stämmer med...

    svenska uttalsregler, så anser jag inte att de passar.

    Alltså: Martin pch Lukas är OK, men inte Robin (för Robin borde egentligen stavas Robbin för att få rätt uttal på svenska. Men då skulle det å andra sidan se idiotiskt ut. Så det går inte att passa in i svenska språket.

    Likadant med Kevin - det borde stavas med två v för att få rätt uttal o.s.v..

    James skulle behöva stavas \"Djeijmz\" för att få rätt uttal - och det går ju bara inte att göra...

    På tal om detta, så känner jag en tjej som heter Jones i efternamn. Folk vet aldrig hur de ska uttala det - som det stavas, eller som \"djöunz\". Faktum är att det ska uttalas som det stavas! För hon har inte engelska rötter - namnet kommer från en gammal svensk släktgård!

    Alltså - namn med oklart uttal skapar bara problem.
  12. 6
    Om stavningen inte stämmer med... svenska uttalsregler, så anser jag inte att de passar.

    Alltså: Martin pch Lukas är OK, men inte Robin (för Robin borde egentligen stavas Robbin för att få rätt uttal på svenska. Men då skulle det å andra sidan se idiotiskt ut. Så det går inte att passa in i svenska språket.

    Likadant med Kevin - det borde stavas med två v för att få rätt uttal o.s.v..

    James skulle behöva stavas \"Djeijmz\" för att få rätt uttal - och det går ju bara inte att göra...

    På tal om detta, så känner jag en tjej som heter Jones i efternamn. Folk vet aldrig hur de ska uttala det - som det stavas, eller som \"djöunz\". Faktum är att det ska uttalas som det stavas! För hon har inte engelska rötter - namnet kommer från en gammal svensk släktgård!

    Alltså - namn med oklart uttal skapar bara problem.
  13. #7

    Men om man vill ha...

    \"internationella\" namn, så tycker då jag i alla fall att det är mycket bättre att ta ett sådant som BÅDE är internationellt OCH etablerat i Sverige sedan lång tid. Det finns ju massor:

    Martin, Mark, Roger, Robert, Eric, Anna, Hanna, Sarah, Elisabeth...
  14. 7
    Men om man vill ha... \"internationella\" namn, så tycker då jag i alla fall att det är mycket bättre att ta ett sådant som BÅDE är internationellt OCH etablerat i Sverige sedan lång tid. Det finns ju massor:

    Martin, Mark, Roger, Robert, Eric, Anna, Hanna, Sarah, Elisabeth...
  15. missis
    #8

    Oj,

    vad många gamla \"hederliga svenska\" namn som också går bort då. Sven t ex. .. Och inte menar du väl att det finns människor som inte vet hur man stavar och uttalar Robin, Kevin etc.?
  16. 8
    Oj, vad många gamla \"hederliga svenska\" namn som också går bort då. Sven t ex. .. Och inte menar du väl att det finns människor som inte vet hur man stavar och uttalar Robin, Kevin etc.?
  17. missis
    #9

    Samtidigt kan man ju se det så

    att någon måste börja... James kanske blir etablerat i Sverige med tiden. Kanske också andra \"utländska\" namn som Leon, Angelo, Julian, Matheo och Raphael. Tycker det är bara roligt med lite \"nya\" svenska namn. Personligen gillar jag oftast dem mer än de traditionella. Fast visst jag gillar t ex. Hanna och Eric också fast det är inget jag skulle välja till mina barn.
  18. 9
    Samtidigt kan man ju se det så att någon måste börja... James kanske blir etablerat i Sverige med tiden. Kanske också andra \"utländska\" namn som Leon, Angelo, Julian, Matheo och Raphael. Tycker det är bara roligt med lite \"nya\" svenska namn. Personligen gillar jag oftast dem mer än de traditionella. Fast visst jag gillar t ex. Hanna och Eric också fast det är inget jag skulle välja till mina barn.
  19. #10

    Jo, fast förutsättningen...

    för att ett namn ska bli etablerat i Sverige är att det går att uttala efter uttalsreglerna. Att det har en svensk form. Namnet brukar förändras, så att det passar, innan det etableras.

    James _har_ ju redan en svensk form: Jakob. Så det är inget \"nytt\" namn!
  20. 10
    Jo, fast förutsättningen... för att ett namn ska bli etablerat i Sverige är att det går att uttala efter uttalsreglerna. Att det har en svensk form. Namnet brukar förändras, så att det passar, innan det etableras.

    James _har_ ju redan en svensk form: Jakob. Så det är inget \"nytt\" namn!
  21. missis
    #11

    Fast nu har du väl ändå fel..

    Det finns ju massor av etablerade svenska namn som inte uttalas efter det svenska reglerna. T ex Roger, som jag tror att du själv nämnde.

    James och Jacob må härstamma från samma namn, fast för mig är det ändå två olika namn. Precis som t ex. Jenny/Johanna.
  22. 11
    Fast nu har du väl ändå fel.. Det finns ju massor av etablerade svenska namn som inte uttalas efter det svenska reglerna. T ex Roger, som jag tror att du själv nämnde.

    James och Jacob må härstamma från samma namn, fast för mig är det ändå två olika namn. Precis som t ex. Jenny/Johanna.
  23. Charlotte
    #12

    Gillar inte

    men jag har svårt generellt för alltför engelsk-klingande namn på svenska. Särskilt kanske när de börjar på J men uttalas med svenskt J.
  24. 12
    Gillar inte men jag har svårt generellt för alltför engelsk-klingande namn på svenska. Särskilt kanske när de börjar på J men uttalas med svenskt J.
  25. #13

    Roger uttalas väl...

    efter de svenska reglerna. Bokstaven o kan ju uttalas som å, även i vanliga svenska ord. (Sommar, som...) Och så är det enkel konsonant efter lång vokal, som det ska vara.

    James och Jacob härstammar inte bara från samma namn, de är den engelska och svenska namnformen för samma person. A

    lltså: de gamla engelska kungarna som hette James heter Jakob i våra historieböcker. Precis som Henry the eight alltid heter Henrik den åttonde när vi pratar om honom.
  26. 13
    Roger uttalas väl... efter de svenska reglerna. Bokstaven o kan ju uttalas som å, även i vanliga svenska ord. (Sommar, som...) Och så är det enkel konsonant efter lång vokal, som det ska vara.

    James och Jacob härstammar inte bara från samma namn, de är den engelska och svenska namnformen för samma person. A

    lltså: de gamla engelska kungarna som hette James heter Jakob i våra historieböcker. Precis som Henry the eight alltid heter Henrik den åttonde när vi pratar om honom.
  27. #14

    Sven följer samma regel som...

    orden \"kan\", \"kam\", \"döma\" och \"dom\". Där blir det kort vokal trots enkel konsonant efter, när konsonanten är n eller m. Sedan finns det några undantag till det, men Sven följer allts GRUNDREGELN - så det är inga problem alls.

    Ja, det finns folk som inte kan uttala Robin och Kevin - och det ska de inte _behöva_ kunna heller.
  28. 14
    Sven följer samma regel som... orden \"kan\", \"kam\", \"döma\" och \"dom\". Där blir det kort vokal trots enkel konsonant efter, när konsonanten är n eller m. Sedan finns det några undantag till det, men Sven följer allts GRUNDREGELN - så det är inga problem alls.

    Ja, det finns folk som inte kan uttala Robin och Kevin - och det ska de inte _behöva_ kunna heller.
  29. Medlem sedan
    Jan 2003
    #15

    Jag gillar James

    men det går bort för mig eftersom jag inte gillar det svenska uttalet med mjukt J som i jacka.
  30. 15
    Jag gillar James men det går bort för mig eftersom jag inte gillar det svenska uttalet med mjukt J som i jacka.
  31. Medlem sedan
    Sep 2005
    #16

    Gillar James

    Skulle lätt kunna ge en son det namnet. För mig gör det ingenting om man inte har engelsk påbrå för många av alla namn kommer just från england osv..
  32. 16
    Gillar James Skulle lätt kunna ge en son det namnet. För mig gör det ingenting om man inte har engelsk påbrå för många av alla namn kommer just från england osv..
  33. missis
    #17

    Men långt

    O uttalas inte som å på svenska. Sommar och som har kort o. Så Roger uttalas inte som det stavas. Liksom en massa andra \"svenska\" namn. Vill du ha fler exempel?

    Även om man har försvenskat namn för att göra det enklare för svenskar ( är vi svenskar verkligen så trögtänkta att det behövs?)tycker jag inte att James och Jacob är samma namn. För mig låter de helt olika.
  34. 17
    Men långt O uttalas inte som å på svenska. Sommar och som har kort o. Så Roger uttalas inte som det stavas. Liksom en massa andra \"svenska\" namn. Vill du ha fler exempel?

    Även om man har försvenskat namn för att göra det enklare för svenskar ( är vi svenskar verkligen så trögtänkta att det behövs?)tycker jag inte att James och Jacob är samma namn. För mig låter de helt olika.
  35. missis
    #18

    Jag antar att

    de människorna som inte behöver kunna uttala sk. utländska namn inte heller vill träffa och beblanda sig med alla dessa utlänningar och stackars svenskar som fått utländska namn av sina obetänksamma föräldrar.

    Du har rätt där angående Sven förresten! Men jag kan fortfarande ge dig andra exempel som inte stödjer din tes.
  36. 18
    Jag antar att de människorna som inte behöver kunna uttala sk. utländska namn inte heller vill träffa och beblanda sig med alla dessa utlänningar och stackars svenskar som fått utländska namn av sina obetänksamma föräldrar.

    Du har rätt där angående Sven förresten! Men jag kan fortfarande ge dig andra exempel som inte stödjer din tes.
  37. Medlem sedan
    Nov 2005
    #19

    Tycker

    James är ett ok namn, om än lite trist. Tycker inte heller att det försvenskade uttalet är särskilt fint. Men det passar säkert bra med ert efternamn, bättre än vad exempelvis Svensson skulle gjort.
  38. 19
    Tycker James är ett ok namn, om än lite trist. Tycker inte heller att det försvenskade uttalet är särskilt fint. Men det passar säkert bra med ert efternamn, bättre än vad exempelvis Svensson skulle gjort.
  39. Medlem sedan
    Jun 2002
    #20

    Självklart!

    ALLA namn \"passar\" i Sverige - eftersom vårt land tackochlov är ett måmgkulturellt land där alla former av folk och nationaliteter får plats!

    Personligen skulle jag dock uttala namnet med engelskt j - alltså Djäems - det är finare så.
  40. 20
    Självklart! ALLA namn \"passar\" i Sverige - eftersom vårt land tackochlov är ett måmgkulturellt land där alla former av folk och nationaliteter får plats!

    Personligen skulle jag dock uttala namnet med engelskt j - alltså Djäems - det är finare så.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Passar på att...
    By Shaylagirl in forum _0702 Februaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-29, 21:37
  2. Passar
    By Evelinas mamma in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-11, 17:15
  3. Jag passar på att
    By HiB. in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-12-31, 20:33
  4. Passar det med
    By A-M in forum Småbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-12-29, 22:31
  5. Passar
    By Helena in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-14, 14:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar