Fråga kring mognad
Bebissnack
  1. Medlem sedan
    Dec 2002
    #1

    Fråga kring mognad

    Hej. Förlorade min förstfödda dotter efter 5 dagar - hon föddes i v. 25+ år 2002. Har därefter fött två barn; 2003 0ch 2005 och haft cerklage under båda graviditeterna. Pojken kom i v. 36+ och flickan höll på att komma i v 34 men dem lyckades häva värkarna och hon föddes i v. 37+. Är nu gravid igen i v 26+ och har cerklage även denna gång och är sjukskriven. Var på spec.mv igår och läkaren sa att yttre livmodermunnen var öppen "ett finger" men att det var normalt för omföderskor (inre helt stängd). Det som även framkom var att min livmodertapp hade börjat mogna/mjukna - dock ej mycket. På en skala 0-10 så var jag en 1-2:a (kommer ej ihåg namnet på skalan). Jag tolkade läkaren som om detta var normalt. Han påpekade att om han tror att förlossningen ska starta tidigare så brukar han ge kortison för lungmognaden, men det trodde han inte i nuläget. Vad är det som påverkar livmodertappens mognad? Vet att ansträngning och tyngden mm kan påverka öppnandet, men mognaden vet jag ej. Var går gränsen för hur mogen livmodertappen kan vara innan någon åtgärd sätts in? Måste det vara en kombination av en viss mognadsgrad OCH öppningsgrad? Konstiga frågor men kanske kan någon av er hjälpa mig men svar. Hur har det varit för er?

    MVH
    Martina men 4:an bf 16/12-06
  2. 1
    Fråga kring mognad Hej. Förlorade min förstfödda dotter efter 5 dagar - hon föddes i v. 25+ år 2002. Har därefter fött två barn; 2003 0ch 2005 och haft cerklage under båda graviditeterna. Pojken kom i v. 36+ och flickan höll på att komma i v 34 men dem lyckades häva värkarna och hon föddes i v. 37+. Är nu gravid igen i v 26+ och har cerklage även denna gång och är sjukskriven. Var på spec.mv igår och läkaren sa att yttre livmodermunnen var öppen "ett finger" men att det var normalt för omföderskor (inre helt stängd). Det som även framkom var att min livmodertapp hade börjat mogna/mjukna - dock ej mycket. På en skala 0-10 så var jag en 1-2:a (kommer ej ihåg namnet på skalan). Jag tolkade läkaren som om detta var normalt. Han påpekade att om han tror att förlossningen ska starta tidigare så brukar han ge kortison för lungmognaden, men det trodde han inte i nuläget. Vad är det som påverkar livmodertappens mognad? Vet att ansträngning och tyngden mm kan påverka öppnandet, men mognaden vet jag ej. Var går gränsen för hur mogen livmodertappen kan vara innan någon åtgärd sätts in? Måste det vara en kombination av en viss mognadsgrad OCH öppningsgrad? Konstiga frågor men kanske kan någon av er hjälpa mig men svar. Hur har det varit för er?

    MVH
    Martina men 4:an bf 16/12-06
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2
    Jag har haft cerklage på 4 av 5 barn,eftersom jag lider av cervissuffiens dvs livmodertappen är förkortat och mjuk.Så min livmodertapp är "mogen" från det att jag blir gravid.Och därför har cerklaget satts så tidigt det går.
    Detta upptäcktes då jag väntade mitt andra barn och enlig läkarna så kan man inte upptäcka detta om man inte är gravid.


    Var går gränsen för hur mogen livmodertappen kan vara innan någon åtgärd sätts in? Har nog inget svar på det.Men som du säger tyngd påverkar,men tror att det handlar om hormorner oxå som gör att livmodertappen mognar för tidigt.

    Vi får hoppas att det går bra för dej och den lill* stannar i magen ett tag till.
  4. 2
    Jag har haft cerklage på 4 av 5 barn,eftersom jag lider av cervissuffiens dvs livmodertappen är förkortat och mjuk.Så min livmodertapp är "mogen" från det att jag blir gravid.Och därför har cerklaget satts så tidigt det går.
    Detta upptäcktes då jag väntade mitt andra barn och enlig läkarna så kan man inte upptäcka detta om man inte är gravid.


    Var går gränsen för hur mogen livmodertappen kan vara innan någon åtgärd sätts in? Har nog inget svar på det.Men som du säger tyngd påverkar,men tror att det handlar om hormorner oxå som gör att livmodertappen mognar för tidigt.

    Vi får hoppas att det går bra för dej och den lill* stannar i magen ett tag till.
  5. Medlem sedan
    Dec 2002
    #3
    Tack för svaret. Läste det direkt, men tackade aldrig. Ringde till förlossningen och spec.mv samma dag och frågade. Ddem sa att man inte behöver tänka så mycket på mognaden utan det viktiga är hur pass öppen man är. Ang. det här med mognaden och när åtgärd sätts in så kunde dem inte ge något svar - även här handlade det om hur pass öppen man var, värkar etc.

    MVH
    Martina m. 4:an bf. 16/12
  6. 3
    Tack för svaret. Läste det direkt, men tackade aldrig. Ringde till förlossningen och spec.mv samma dag och frågade. Ddem sa att man inte behöver tänka så mycket på mognaden utan det viktiga är hur pass öppen man är. Ang. det här med mognaden och när åtgärd sätts in så kunde dem inte ge något svar - även här handlade det om hur pass öppen man var, värkar etc.

    MVH
    Martina m. 4:an bf. 16/12

Liknande trådar

  1. Fråga kring dop...
    By eiraeira in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-09-16, 21:51
  2. Ekonomisk mognad?
    By Lilla Lo in forum _01 Höstbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-16, 09:41
  3. Aubergine/mognad-fråga, bråttom
    By Saras3 in forum Mat & dryck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-30, 22:55
  4. Mognad...
    By Eliza62 in forum Kärlek & relationer
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2008-07-02, 07:46
  5. har storlek med mognad att
    By pola in forum Ordet är fritt
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 17:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar