får man stava så
Namn, dop & namngivning
  1. Medlem sedan
    Aug 2006
    #1

    får man stava så

    vi har ett namnförslag om vi får en pojke.. Racmuz (Rasmus).. Men får man sätta ett c i mitt i som ska uttalas som ett s? det är min fråga.. Någon som vet kanske..
  2. 1
    får man stava så vi har ett namnförslag om vi får en pojke.. Racmuz (Rasmus).. Men får man sätta ett c i mitt i som ska uttalas som ett s? det är min fråga.. Någon som vet kanske..
  3. Medlem sedan
    Sep 2005
    #2
    Intressant..

    Först vill jag fråga,varför vill ni ha ett c? Jag tror att det blir väldigt knepigt att heta Racmuz Jag tror att man får säga
    -Hej jag heter Racmuz,med c först och z på slutet.

    Sen _tror_ jag att namn som inte stöter obehag eller namn på företag osv godkänns. Tillexempel skulle du inte få heta Krakel,för det heter Krakel Spektakel. Och du får inte döpa ett barn till Qriztofeh (kristoffer) heller pågrund av stavningen.
  4. 2
    Intressant..

    Först vill jag fråga,varför vill ni ha ett c? Jag tror att det blir väldigt knepigt att heta Racmuz Jag tror att man får säga
    -Hej jag heter Racmuz,med c först och z på slutet.

    Sen _tror_ jag att namn som inte stöter obehag eller namn på företag osv godkänns. Tillexempel skulle du inte få heta Krakel,för det heter Krakel Spektakel. Och du får inte döpa ett barn till Qriztofeh (kristoffer) heller pågrund av stavningen.
  5. Medlem sedan
    Sep 2005
    #3
    Tillägg:
    Finns f.ö inte en end akotte i sveirge som stavar sitt namn Racmuz. OCh ingen som heter Racmus heller.

    Sen är det väl så att c uttalas som s framför e(och i?),dvs inte framför ett m? Isåfall blir det väl Rackmus?
    Cecilia=Sesilia
    Camila=Kamilla
    Ceasar=Sesar
    Christian=Kristian osv..
  6. 3
    Tillägg:
    Finns f.ö inte en end akotte i sveirge som stavar sitt namn Racmuz. OCh ingen som heter Racmus heller.

    Sen är det väl så att c uttalas som s framför e(och i?),dvs inte framför ett m? Isåfall blir det väl Rackmus?
    Cecilia=Sesilia
    Camila=Kamilla
    Ceasar=Sesar
    Christian=Kristian osv..
  7. HiB_
    #4

    Spåkligt!

    På det snacket kan de nog ge dig en eller annan upplysning.

    Personligen tycker jag det ser urkonstigt ut, och förstår inte alls vitsen. Jag tror att alla skulle läsa Rackmus. Och varför z?
  8. 4
    Spåkligt! På det snacket kan de nog ge dig en eller annan upplysning.

    Personligen tycker jag det ser urkonstigt ut, och förstår inte alls vitsen. Jag tror att alla skulle läsa Rackmus. Och varför z?
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    Tror som Sammy att C före M enligt svenska stavningsregler skulle uttalas K. Vilket ju får till följd även om det skulle godkännas att han hela tiden skulle bli kallad Rackmus av folk som bara sett namnet på papper. Kanske inte så kul. Och vill ni nödvändigtvis ha z så känns det kanske lite mer naturligt i mitten: Razmus - eftersom s i mitten på Rasmus ändå låter lite lätt tonande. Sen vill jag bara säga att det är inte så roligt att ha namn som man hela tiden måste bokstavera. Mitt ena efternamn kan ingen människa stava utan att jag talar om hur det ska stavas. Till och med mitt andra efternamn - Brandel - har jag hela mitt liv fått uttalat som Brandell i massor med sammanhang. Men men... lite ovanligt kan det kanske vara kul att stava. Krångla inte till det för mycket bara tycker jag.
  10. 5
    Tror som Sammy att C före M enligt svenska stavningsregler skulle uttalas K. Vilket ju får till följd även om det skulle godkännas att han hela tiden skulle bli kallad Rackmus av folk som bara sett namnet på papper. Kanske inte så kul. Och vill ni nödvändigtvis ha z så känns det kanske lite mer naturligt i mitten: Razmus - eftersom s i mitten på Rasmus ändå låter lite lätt tonande. Sen vill jag bara säga att det är inte så roligt att ha namn som man hela tiden måste bokstavera. Mitt ena efternamn kan ingen människa stava utan att jag talar om hur det ska stavas. Till och med mitt andra efternamn - Brandel - har jag hela mitt liv fått uttalat som Brandell i massor med sammanhang. Men men... lite ovanligt kan det kanske vara kul att stava. Krångla inte till det för mycket bara tycker jag.
  11. Medlem sedan
    Apr 2004
    #6
    Jag tror att man FÅR, men jag skulle verkligen avråda er från det för det är fel. Ser fult och "outbildat" ut.
  12. 6
    Jag tror att man FÅR, men jag skulle verkligen avråda er från det för det är fel. Ser fult och "outbildat" ut.
  13. Medlem sedan
    Aug 2003
    #7

    Jo får får man nog...

    Och utalet blir det du vill, detta om c och även g utalas beror på om det följs av en mjukgörande (slarvigt kallat mjuk) vokal eller en hårdgörande (lika slarvigt kallad hård vokal) vokal. Hade a:et stått efter c:et hade det direkt blivit ett k;ljud, men jag utalar automatistk Racmuz Rackmuzz, och det blir kanske inte så kul i längden?
  14. 7
    Jo får får man nog... Och utalet blir det du vill, detta om c och även g utalas beror på om det följs av en mjukgörande (slarvigt kallat mjuk) vokal eller en hårdgörande (lika slarvigt kallad hård vokal) vokal. Hade a:et stått efter c:et hade det direkt blivit ett k;ljud, men jag utalar automatistk Racmuz Rackmuzz, och det blir kanske inte så kul i längden?
  15. Medlem sedan
    Aug 2006
    #8
    nej det var bara en tanke som vi hade. vi har en son som heter marcus med c. tänkte att det kunde vara en kul grej med den stavningen. hmm ja det blir ju krångligare för "honom" ( om det nu blir en kille..
    det får nog bli den gamla gamla hederoliga stavningen eller med z.. tack så mycket för att du tog dig tid att stava.
  16. 8
    nej det var bara en tanke som vi hade. vi har en son som heter marcus med c. tänkte att det kunde vara en kul grej med den stavningen. hmm ja det blir ju krångligare för "honom" ( om det nu blir en kille..
    det får nog bli den gamla gamla hederoliga stavningen eller med z.. tack så mycket för att du tog dig tid att stava.
  17. Medlem sedan
    Aug 2006
    #9
    tack för alla åsikter o svar. tänk att ni blir så engagerade..
    jo nu har vi tänkt om lite här hemma må jag säga. känns alltid bättre att få höra åsikterna istället för att folk ska hålla med o le till en o skratta bakom ryggen. det får bli stavningen med s.. tack så mycket.
  18. 9
    tack för alla åsikter o svar. tänk att ni blir så engagerade..
    jo nu har vi tänkt om lite här hemma må jag säga. känns alltid bättre att få höra åsikterna istället för att folk ska hålla med o le till en o skratta bakom ryggen. det får bli stavningen med s.. tack så mycket.
  19. Medlem sedan
    Sep 2005
    #10
    Rasmus är jättefint! Eller blir det Rasmuz?
    Kör på det,hundra gånger finare än Rackmus.
  20. 10
    Rasmus är jättefint! Eller blir det Rasmuz?
    Kör på det,hundra gånger finare än Rackmus.
  21. Medlem sedan
    Aug 2006
    #11
    hehe jo det blir nog Rasmuz..
    en liten Rasmuz Juhanni...
    det passar med Marcus tycker vi här..
  22. 11
    hehe jo det blir nog Rasmuz..
    en liten Rasmuz Juhanni...
    det passar med Marcus tycker vi här..

Liknande trådar

  1. Hur ska vi stava?
    By Gorocvet in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-01-13, 22:09
  2. Stava rätt ;-)
    By morx2 in forum Ur barnamun
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-04, 17:30
  3. Hur stava?
    By Anonym in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-10-21, 21:53
  4. Hur stava Jenna?
    By Sandra88 in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-24, 20:46
  5. Hur stava det?
    By Namnbytaren in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-19, 13:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar