Astrid Lindgrens alla namn?
Namn, dop & namngivning
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    Astrid Lindgrens alla namn?

    Vad heter alla karaktärerna i hennes böcker? Vi är lite sugna på ett "astrid namn" till framtida barn...jag kommer ihåg Lovis, Mattis, Pippi, Emil, Ronja, Alma, Anton, Ida, Lina, Alfred, Maja, Madicken, Lisabeth, Tommy, Annika, Bosse, Olle, Britta, Anna, Malin, Lasse, Melker osv...Jag gillar de här lite ovanliga som Lovis och Mattis..men visst finns det fler? Snälla hjälp mig minnas!
  2. 1
    Astrid Lindgrens alla namn? Vad heter alla karaktärerna i hennes böcker? Vi är lite sugna på ett "astrid namn" till framtida barn...jag kommer ihåg Lovis, Mattis, Pippi, Emil, Ronja, Alma, Anton, Ida, Lina, Alfred, Maja, Madicken, Lisabeth, Tommy, Annika, Bosse, Olle, Britta, Anna, Malin, Lasse, Melker osv...Jag gillar de här lite ovanliga som Lovis och Mattis..men visst finns det fler? Snälla hjälp mig minnas!
  3. Medlem sedan
    Mar 2005
    #2
    Några till... Lisa, Kerstin, Lotta, Jonas, Mia-Maria(Maria), Mio, Stina, Pelle, Kajsa, Peter och Petra, Jonatan, Rasmus.
  4. 2
    Några till... Lisa, Kerstin, Lotta, Jonas, Mia-Maria(Maria), Mio, Stina, Pelle, Kajsa, Peter och Petra, Jonatan, Rasmus.
  5. Medlem sedan
    Sep 2005
    #3
    Vet en,men det var ju dock ingen människa utan en häst. Men namnet är jättefint,Millimani! Tror att det stavas så..?
  6. 3
    Vet en,men det var ju dock ingen människa utan en häst. Men namnet är jättefint,Millimani! Tror att det stavas så..?
  7. Medlem sedan
    May 2001
    #4

    Teddy, Freddy, Stina,...

    ... Johan, Niklas, Pelle, Kajsa, Rasmus, Ylva-Li, Barbro, Peter, Petra, Kalle, Jonatan, Karl, Alva finns säkert många, många fler!
  8. 4
    Teddy, Freddy, Stina,... ... Johan, Niklas, Pelle, Kajsa, Rasmus, Ylva-Li, Barbro, Peter, Petra, Kalle, Jonatan, Karl, Alva finns säkert många, många fler!
  9. HiB_
    #5

    Visst ja!

    Jum-Jum och så Mios häst Miramis!
  10. 5
    Visst ja! Jum-Jum och så Mios häst Miramis!
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6
    Ruskprick, Knorrhane och Skalle-Pär :-) fast de är kanske inte aktuella :-)
    Lite ovanliga Astridnamn är ju Ylva-li, Lovis, Teddy, Freddy, Birk, Mio och Konrad
  12. 6
    Ruskprick, Knorrhane och Skalle-Pär :-) fast de är kanske inte aktuella :-)
    Lite ovanliga Astridnamn är ju Ylva-li, Lovis, Teddy, Freddy, Birk, Mio och Konrad
  13. Medlem sedan
    Jan 2003
    #7
    Ylva-Li är ju jättefint, men vem är det nu igen? Jag skulle nog gärna ha en Ylva-Li eller Lovis på en framtida dotter...
  14. 7
    Ylva-Li är ju jättefint, men vem är det nu igen? Jag skulle nog gärna ha en Ylva-Li eller Lovis på en framtida dotter...
  15. HiB_
    #8

    Det är tvillingsystern i underjorden!

    I "Allra käraste syster" läser du om Ylva-Li. Jag tror hon är tvillingsyster, till den ensamma flickan Barbro. Tycker också Ylva-Li låter fint (och bättre än Lovis, som har lite av hund över sig )!
  16. 8
    Det är tvillingsystern i underjorden! I "Allra käraste syster" läser du om Ylva-Li. Jag tror hon är tvillingsyster, till den ensamma flickan Barbro. Tycker också Ylva-Li låter fint (och bättre än Lovis, som har lite av hund över sig )!
  17. HiB_
    #9

    Fortsätter med detta...

    ... som jag just hittade på nätet:


    "Boken handlar om Barbro som har en hemlig tvillingsyster som heter Ylva-li och Barbro kan komma till henne om hon kryper ner i hålet under rosenbusken (som systrarna kallade Salikon på deras hemliga språk) på tomten. Där nere heter inte Barbro längre Barbro utan Allrakäraste syster. Där nere finns det en dvärg som gör pannkakor och de har var sin pudel och egna hästar. Ja det är lite som i "Bröderna lejonhjärta".Men i denna saga kommer Barbro hem igen och får en pudel av sina föräldrar som bär samma namn som en av hundarna nere hos Ylva-li.
    " "Allra käraste syster", sa Ylva-li. "När Salikons rosor vissnar, då är jag död." Jag kastade mig upp på min häst och red därifrån, och tårarna rann nerför mina kinder."
    "I morse, när jag kom ut i trädgården, såg jag att alla Salikons rosor hade vissnat. Och något hål i marken fanns där inte mer." Det sista är slutet på sagan... "
  18. 9
    Fortsätter med detta... ... som jag just hittade på nätet:


    "Boken handlar om Barbro som har en hemlig tvillingsyster som heter Ylva-li och Barbro kan komma till henne om hon kryper ner i hålet under rosenbusken (som systrarna kallade Salikon på deras hemliga språk) på tomten. Där nere heter inte Barbro längre Barbro utan Allrakäraste syster. Där nere finns det en dvärg som gör pannkakor och de har var sin pudel och egna hästar. Ja det är lite som i "Bröderna lejonhjärta".Men i denna saga kommer Barbro hem igen och får en pudel av sina föräldrar som bär samma namn som en av hundarna nere hos Ylva-li.
    " "Allra käraste syster", sa Ylva-li. "När Salikons rosor vissnar, då är jag död." Jag kastade mig upp på min häst och red därifrån, och tårarna rann nerför mina kinder."
    "I morse, när jag kom ut i trädgården, såg jag att alla Salikons rosor hade vissnat. Och något hål i marken fanns där inte mer." Det sista är slutet på sagan... "
  19. Medlem sedan
    Jan 2003
    #10
    Ååhh så vackert...Ja nu känns ju Ylva-Li faktiskt ännu bättre..och Lovis är kanske ett hundnamn, fast jag har aldrig stött på det själv! Däremot har vi en tik som heter Mio, så det namnet går ju bort på ett barn...:-)
  20. 10
    Ååhh så vackert...Ja nu känns ju Ylva-Li faktiskt ännu bättre..och Lovis är kanske ett hundnamn, fast jag har aldrig stött på det själv! Däremot har vi en tik som heter Mio, så det namnet går ju bort på ett barn...:-)
  21. Medlem sedan
    Sep 2005
    #11
    Hörru,nu försökte jag lura dig ju
    Blev helt förvirrad där,det är ju inte alls Millimani utan Miramis!
  22. 11
    Hörru,nu försökte jag lura dig ju
    Blev helt förvirrad där,det är ju inte alls Millimani utan Miramis!
  23. snart mamma igen
    #12
    Husan i Madicken hette Alva, inte Alma
  24. 12
    Husan i Madicken hette Alva, inte Alma
  25. Theodoras mamma
    #13
    Ja, helt rätt men Alma är emils mamma..
  26. 13
    Ja, helt rätt men Alma är emils mamma..
  27. Medlem sedan
    Feb 2002
    #14
    Ja, men Emils mamma heter Alma!
  28. 14
    Ja, men Emils mamma heter Alma!
  29. Medlem sedan
    Feb 2002
    #15
    Oj, det blev lite dubbelt, hann ej se föregående..
  30. 15
    Oj, det blev lite dubbelt, hann ej se föregående..
  31. snart mamma igen
    #16
    Ahhh just ja! Då ramlade poletten ner
  32. 16
    Ahhh just ja! Då ramlade poletten ner
  33. Medlem sedan
    Feb 2002
    #17
    Kommer inte på några fler efter att ha läst igenom alla svar - annat än Tjorven, Skrållan och Skorpan! Men fina smeknamn är det iaf!
    Abbe var inte nämnt heller va?
  34. 17
    Kommer inte på några fler efter att ha läst igenom alla svar - annat än Tjorven, Skrållan och Skorpan! Men fina smeknamn är det iaf!
    Abbe var inte nämnt heller va?
  35. Medlem sedan
    May 2005
    #18
    Åsså Mirabell...hade ingen nämnt va...
  36. 18
    Åsså Mirabell...hade ingen nämnt va...
  37. Medlem sedan
    Nov 1999
    #19
    Det har jag missat, i vilken bok förekommer hon? Rätt så gulligt :-)
  38. 19
    Det har jag missat, i vilken bok förekommer hon? Rätt så gulligt :-)
  39. Medlem sedan
    Nov 1999
    #20
    Har någon skrivit Gottfrid? Jag såg att det skrevs i en annan tråd och det är ju också ett Emil namn.
  40. 20
    Har någon skrivit Gottfrid? Jag såg att det skrevs i en annan tråd och det är ju också ett Emil namn.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Astrid Lindgrens namn?
    By KattskitIVällingen in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 19:17
  2. jul på Astrid Lindgrens Sj..
    By willow in forum _0506 Junibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-12-26, 15:09
  3. Astrid Lindgrens värld - bo?
    By fabfix in forum Resesnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-23, 18:55
  4. Astrid Lindgrens värld?
    By Anonym in forum Resesnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-01, 19:18
  5. Astrid Lindgrens värld
    By Nerthus in forum _01 Höstbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 23:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar