C!
Namn, dop & namngivning
  1. Medlem sedan
    Apr 2004
    #1

    C!

    Enkäten fortsätter. Vilka namn på C skulle du ge dina barn, och vilka namn skulle de absolut inte få? (Som vanligt är det ett namn per kön som gäller, och man får inte ta befintliga barns namn.)
    bigmouth med edith & charlie
  2. 1
    C! Enkäten fortsätter. Vilka namn på C skulle du ge dina barn, och vilka namn skulle de absolut inte få? (Som vanligt är det ett namn per kön som gäller, och man får inte ta befintliga barns namn.)
  3. Medlem sedan
    Apr 2004
    #2
    JA!
    Celia & Charlie
    (Celia är långt ifrån klockrent, men jag kom inte på något bättre.)

    NEJ!
    Cassandra & Cewin
  4. 2
    JA!
    Celia & Charlie
    (Celia är långt ifrån klockrent, men jag kom inte på något bättre.)

    NEJ!
    Cassandra & Cewin
  5. Medlem sedan
    Dec 2003
    #3
    Då blir det Constantin eller Cornelia

    och det blir inte Cecilia eller Cevin (gillar Kevin)
  6. 3
    Då blir det Constantin eller Cornelia

    och det blir inte Cecilia eller Cevin (gillar Kevin)
  7. Medlem sedan
    Nov 2002
    #4

    Mina svar

    Ja: Christoffer och Cecilia
    Nej: Caleb och Cynthia
  8. 4
    Mina svar Ja: Christoffer och Cecilia
    Nej: Caleb och Cynthia
  9. Medlem sedan
    Apr 2002
    #5
    Johannas barn:
    JA till Carl och Cajsa
    NEJ Conny och Cassandra
  10. 5
    Johannas barn:
    JA till Carl och Cajsa
    NEJ Conny och Cassandra
  11. Medlem sedan
    Jun 2002
    #6

    Svår bokstav

    men det får bli ja till Caesar och Clara och nej till Christian och Charlotta.
    Att odla tomater. Du sår ett litet frö och vattnar. Fröet gror och upp ur jorden kommer det en liten, liten spirande tomatplanta. Vad gör du då? Säger du: "Åh, så fint! Det har börjat växa! Nu kommer det!" Eller trampar du ner den lilla plantan och säger: "Vad är det där för värdelöst skit! Det där duger inte! Jag vill ha tomater! Var är tomaterna?"
  12. 6
    Svår bokstav men det får bli ja till Caesar och Clara och nej till Christian och Charlotta.
  13. S-mamman
    #7
    Skulle välja: Cornelis och Celia - underbara namn!

    Skulle inte välja: Christer och Carita...burr...
  14. 7
    Skulle välja: Cornelis och Celia - underbara namn!

    Skulle inte välja: Christer och Carita...burr...
  15. Medlem sedan
    Oct 2002
    #8
    Casper och Celeste väljer jag och jag väljer inte Carl och Charlotte (inte för att det skulle vara fula namn men de har en alltför konservativ klang för mig)
  16. 8
    Casper och Celeste väljer jag och jag väljer inte Carl och Charlotte (inte för att det skulle vara fula namn men de har en alltför konservativ klang för mig)
  17. Medlem sedan
    Dec 1999
    #9
    Ja till Cornelia och Charlie

    Nej till Christer och Christina
  18. 9
    Ja till Cornelia och Charlie

    Nej till Christer och Christina
  19. Medlem sedan
    Dec 2003
    #10
    Ja till: Cornelia & Calle
    Nej till: Cassandra & Casper
  20. 10
    Ja till: Cornelia & Calle
    Nej till: Cassandra & Casper
  21. Medlem sedan
    Sep 2001
    #11
    Flicka: Charlotta
    Pojke: Carl-Johan

    Inte: Chrystal och Conny
  22. 11
    Flicka: Charlotta
    Pojke: Carl-Johan

    Inte: Chrystal och Conny
  23. Medlem sedan
    Feb 2006
    #12
    Jag hade valt Carl eller Christina, absolut inte Conny eller Clarissa.
  24. 12
    Jag hade valt Carl eller Christina, absolut inte Conny eller Clarissa.
  25. Medlem sedan
    Sep 2005
    #13
    Äntligen!

    Ja: Charlie och Cornelia,men jag fuskar och säger att även Caspian är ruskigt fint.


    Usch namn:
    CleMENS & Clarissa
  26. 13
    Äntligen!

    Ja: Charlie och Cornelia,men jag fuskar och säger att även Caspian är ruskigt fint.


    Usch namn:
    CleMENS & Clarissa
  27. "Lilla Jag"
    #14
    Clara skulle jag vilja välja men min avskydda syrran heter det, så jag vet inte. Om inte hon heete det så skulle det vara en klar favvis. Väljer Callie och Conrad, väljer inte Clara och Claes
  28. 14
    Clara skulle jag vilja välja men min avskydda syrran heter det, så jag vet inte. Om inte hon heete det så skulle det vara en klar favvis. Väljer Callie och Conrad, väljer inte Clara och Claes
  29. Klarsynt
    #15

    Christian och Cecilia

    ...fast det var svårt den här gången, för det finns så väldigt många fina namn just på C!

    Christian för att det är ett gammalt, ärevördigt namn av hög klass (många i adeln har hetat det, och i Danmnark och England är det kungligt), SAMTIDIGT som det är ett helt vanligt, neutralt namn i Sverige idag.

    Cecilia för att det är så vackert, melodiskt, mjukt och feminint. För att S:ta Cecilia var musikens skyddshelgon - och jag gärna skulle vilja att min dotter blev musikaliskt. Slutligen så har det funnit i Sverige mycket länge - redan på medeltiden - och en av Gustav Vasas döttrar hette det.

    Absolut inte:

    Charlie och Cheyenne

    Charlie får mig alltid att tänka på rollfiguren som Charlie Chaplin spelade - alltså en luffare och en fjant. Dessutom passar det inte alls i Sverige.

    Cheyenne är namnet på en INDIANSTAM... Möjligen kan det passa på en häst.
  30. 15
    Christian och Cecilia ...fast det var svårt den här gången, för det finns så väldigt många fina namn just på C!

    Christian för att det är ett gammalt, ärevördigt namn av hög klass (många i adeln har hetat det, och i Danmnark och England är det kungligt), SAMTIDIGT som det är ett helt vanligt, neutralt namn i Sverige idag.

    Cecilia för att det är så vackert, melodiskt, mjukt och feminint. För att S:ta Cecilia var musikens skyddshelgon - och jag gärna skulle vilja att min dotter blev musikaliskt. Slutligen så har det funnit i Sverige mycket länge - redan på medeltiden - och en av Gustav Vasas döttrar hette det.

    Absolut inte:

    Charlie och Cheyenne

    Charlie får mig alltid att tänka på rollfiguren som Charlie Chaplin spelade - alltså en luffare och en fjant. Dessutom passar det inte alls i Sverige.

    Cheyenne är namnet på en INDIANSTAM... Möjligen kan det passa på en häst.
  31. Medlem sedan
    Sep 1998
    #16
    Killnamn: Caspian Tjejnamn: Cordelia

    Nu blev det inte så alls för mig...annars var det de namnen jag hade på listan för min lillkille...som ju blev en Jacob....
  32. 16
    Killnamn: Caspian Tjejnamn: Cordelia

    Nu blev det inte så alls för mig...annars var det de namnen jag hade på listan för min lillkille...som ju blev en Jacob....
  33. Medlem sedan
    Sep 1998
    #17
    o hälften ramlade bort...

    för mig är absolut no-no
    Conny o Cleo
  34. 17
    o hälften ramlade bort...

    för mig är absolut no-no
    Conny o Cleo
  35. Medlem sedan
    Sep 2005
    #18
    Återigen visar du din okunnighet med att säga att du skulle ge din dotter namnet Cecilia,för att det har med musik att göra och du vill att din dotter ska bli musikalisk. Tror du verkligen att arbete,utseende,jobb,personlig het osv beror på _namnet_ en person bär? Isåfall ska väl jag vara någon "uppblåst" tjej med förstorade bröst,platina blont hår och vika ut mig i playboy eftersom att jag heter Samantha?
  36. 18
    Återigen visar du din okunnighet med att säga att du skulle ge din dotter namnet Cecilia,för att det har med musik att göra och du vill att din dotter ska bli musikalisk. Tror du verkligen att arbete,utseende,jobb,personlig het osv beror på _namnet_ en person bär? Isåfall ska väl jag vara någon "uppblåst" tjej med förstorade bröst,platina blont hår och vika ut mig i playboy eftersom att jag heter Samantha?
  37. Klarsynt
    #19
    Du är medveten om att jag skulle kunna anmäla dig för det här, va? Det är personangrepp att kalla någon för "okunnig".

    Nej, det är klart att jag inte TROR att ens dotter blir musikalisk för att man döper henne till Cecilia. Eller att ens som blir björnstark för att man döper honom till Björn. Eller att han blir snygg som Robert Redford för att man döper honom till Robert.

    Det är klart att man inte tror något sådan på ett medvetet plan... Men "there is more in a name than meets the eye", som redan barden insåg...

    Jag tror att de flesta föräldrar TILL VISS DEL har med sådana drömmar och fantasier i sina namnval också, faktiskt. Även i dag. Det finns en MAGI i namn!
  38. 19
    Du är medveten om att jag skulle kunna anmäla dig för det här, va? Det är personangrepp att kalla någon för "okunnig".

    Nej, det är klart att jag inte TROR att ens dotter blir musikalisk för att man döper henne till Cecilia. Eller att ens som blir björnstark för att man döper honom till Björn. Eller att han blir snygg som Robert Redford för att man döper honom till Robert.

    Det är klart att man inte tror något sådan på ett medvetet plan... Men "there is more in a name than meets the eye", som redan barden insåg...

    Jag tror att de flesta föräldrar TILL VISS DEL har med sådana drömmar och fantasier i sina namnval också, faktiskt. Även i dag. Det finns en MAGI i namn!
  39. Medlem sedan
    Dec 2002
    #20
    INTE Cocco eller Charlie
    Svårt med C, inte vnån favvo-bokstav...
    Carl eller Cornelia
  40. 20
    INTE Cocco eller Charlie
    Svårt med C, inte vnån favvo-bokstav...
    Carl eller Cornelia
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar