En fråga...
Namn, dop & namngivning
  1. Medlem sedan
    Mar 2006
    #1

    En fråga...

    Hur kommer dej sej att nästan alla äldre mammor vill ge sina barn "fula" namn , enligt min åsikt ??
    Pratade me några yngre mammor om seea förslag ja läser här och dom säger som jag, att man kan jjuh inte heta så för då blir man retad...

    namn som tex:
    Ingrid
    Signe
    melker
    ruben
    olof
    otto
    einar
    rolf

    ja de finns massor av namn som ja inte fått me...
    men ja orkar inte sitta å skriva uppp alla namnen.. listan skulle bli väldigt lång..
  2. 1
    En fråga... Hur kommer dej sej att nästan alla äldre mammor vill ge sina barn "fula" namn , enligt min åsikt ??
    Pratade me några yngre mammor om seea förslag ja läser här och dom säger som jag, att man kan jjuh inte heta så för då blir man retad...

    namn som tex:
    Ingrid
    Signe
    melker
    ruben
    olof
    otto
    einar
    rolf

    ja de finns massor av namn som ja inte fått me...
    men ja orkar inte sitta å skriva uppp alla namnen.. listan skulle bli väldigt lång..
  3. Medlem sedan
    Jun 2000
    #2

    Ett svar:

    Smaken är som baken - nämligen delad!

    Barn är ofta vidsynta och har oftast ingen aning om huruvida ett namn är "konstigt" eller ej - utan när de hör ett namn så tar de det bara till sig... Inte förrän någon fördomsfull vuxen säger att "det var ett konstigt namn" eller så, så reagerar de - och inte förrän då finns det någon "ret-risk"...

    Så, med er inställning så kommer ni säkert föra över era åsikter om de namn som ni tycker är fula till era barn, och det är ju synd...

    För mig personligen (som då förmodligen är äldre än du) så är namn som Cassandra, Michelle, Kevin och Liam helt otänkbara för att JAG tycker att de är fula... Och visst - man kan säkerligen bli retad om man heter så också... Men, det är inget som jag tänker bidra till...

    Skriv gärna en lista på namn som du tycker är fina istället, det är betydligt mer intressant att höra om, än vilka du tycker är fula... Min lista skulle kunna bli väldigt lång den också, men jag ser inte riktigt vitsen med den...
  4. 2
    Ett svar: Smaken är som baken - nämligen delad!

    Barn är ofta vidsynta och har oftast ingen aning om huruvida ett namn är "konstigt" eller ej - utan när de hör ett namn så tar de det bara till sig... Inte förrän någon fördomsfull vuxen säger att "det var ett konstigt namn" eller så, så reagerar de - och inte förrän då finns det någon "ret-risk"...

    Så, med er inställning så kommer ni säkert föra över era åsikter om de namn som ni tycker är fula till era barn, och det är ju synd...

    För mig personligen (som då förmodligen är äldre än du) så är namn som Cassandra, Michelle, Kevin och Liam helt otänkbara för att JAG tycker att de är fula... Och visst - man kan säkerligen bli retad om man heter så också... Men, det är inget som jag tänker bidra till...

    Skriv gärna en lista på namn som du tycker är fina istället, det är betydligt mer intressant att höra om, än vilka du tycker är fula... Min lista skulle kunna bli väldigt lång den också, men jag ser inte riktigt vitsen med den...
  5. snart mamma igen
    #3
    Svårt att svara på! Jag är nog en gammal mamma på 40+ med en baby på G. Jag tycker ofta det är 20-30 åringar som väljer de mest "udda" namnen, gamla namn som dammas av. Själv tycker jag fortfarande om 80 tals namnen och blir det en tjej så är det ett sådant namn hon kommer att få, tror vi. Namn är så personligt. Jag vill undvika dom värsta modefällorna och tar hellre ett namn som Therese än ett som Sol, Tuva och Juni.
  6. 3
    Svårt att svara på! Jag är nog en gammal mamma på 40+ med en baby på G. Jag tycker ofta det är 20-30 åringar som väljer de mest "udda" namnen, gamla namn som dammas av. Själv tycker jag fortfarande om 80 tals namnen och blir det en tjej så är det ett sådant namn hon kommer att få, tror vi. Namn är så personligt. Jag vill undvika dom värsta modefällorna och tar hellre ett namn som Therese än ett som Sol, Tuva och Juni.
  7. snart mamma igen
    #4
    Och med det ville jag säga att jag tror inte namnval har med föräldrarnas ålder att göra, mer om tycke och smak.
  8. 4
    Och med det ville jag säga att jag tror inte namnval har med föräldrarnas ålder att göra, mer om tycke och smak.
  9. Medlem sedan
    Apr 2004
    #5
    Flera fina namn på din lista - tycker jag som är 24 år "gammal". Att man skulle bli retad för dessa namn säger nog mer om dig och dina kompisar än om de som väljer att ge sina barn de namnen.
  10. 5
    Flera fina namn på din lista - tycker jag som är 24 år "gammal". Att man skulle bli retad för dessa namn säger nog mer om dig och dina kompisar än om de som väljer att ge sina barn de namnen.
  11. Medlem sedan
    Sep 2005
    #6
    För att alla inte har samma smak!
    Sen är det ju också att de som var gamla när vi yngre var små,dom ser vi kanske som gamla gubbar medans de som var äldre då inte alls gör det och kan däröfr ge sitt barn det namnet.

    Sen så är det väl ingen somt vingar dig att ge ditt barn namnet Ingrid,eller Otto. Dessutom blir man inte retad för sitt namn!
    Barn kan vara elaka,men de hittar alltid saker att retas för,om de vill!
  12. 6
    För att alla inte har samma smak!
    Sen är det ju också att de som var gamla när vi yngre var små,dom ser vi kanske som gamla gubbar medans de som var äldre då inte alls gör det och kan däröfr ge sitt barn det namnet.

    Sen så är det väl ingen somt vingar dig att ge ditt barn namnet Ingrid,eller Otto. Dessutom blir man inte retad för sitt namn!
    Barn kan vara elaka,men de hittar alltid saker att retas för,om de vill!
  13. S-mamman
    #7
    Tiderna förändras! Det som är inne idag är ute imorgon.
    Dessutom är olika typer av namn populära i olika samhällsklasser.
    Vad är en äldre mamma enligt dig?
  14. 7
    Tiderna förändras! Det som är inne idag är ute imorgon.
    Dessutom är olika typer av namn populära i olika samhällsklasser.
    Vad är en äldre mamma enligt dig?
  15. CaritaZ
    #8
    Men varför skulle de bli retade? För det första så finns det ju många "äldre föräldrar" och alltså många barn med de namnen.

    För det andra, varför skulle man öht retas för ett namn? Min dotter retar inte andra för deras namn och har inte själv blivit retad för sitt "gammaldags" namn.

    Var du själv en som retades (el blev retad) i barndomen och tror att folk tycker likadant idag som då?
  16. 8
    Men varför skulle de bli retade? För det första så finns det ju många "äldre föräldrar" och alltså många barn med de namnen.

    För det andra, varför skulle man öht retas för ett namn? Min dotter retar inte andra för deras namn och har inte själv blivit retad för sitt "gammaldags" namn.

    Var du själv en som retades (el blev retad) i barndomen och tror att folk tycker likadant idag som då?
  17. HiB_
    #9

    Jag är en sådan där äldre...

    ... mamma, som tyvärr inte kommer att bli mamma igen. Men OM jag blivit det, fanns det bara ett namn på din lista som jag skulle kunna ha tänkt mig (Ingrid, som jag å andra sidan börja tycka är riktigt fint). Alltså var ditt urval helt fel för mig. Så jag tror inte alls att det bara handlar om ålder, det handlar om att man tycker olika. Tror att bakgrund (i väldigt vid betydelse) och "nuvarande miljö" har större betydelse för vilka namn man fastnar för.

    Tycker resonemanget "så kan man inte heta, då blir man ju retad" känns... trångsynt?!
  18. 9
    Jag är en sådan där äldre... ... mamma, som tyvärr inte kommer att bli mamma igen. Men OM jag blivit det, fanns det bara ett namn på din lista som jag skulle kunna ha tänkt mig (Ingrid, som jag å andra sidan börja tycka är riktigt fint). Alltså var ditt urval helt fel för mig. Så jag tror inte alls att det bara handlar om ålder, det handlar om att man tycker olika. Tror att bakgrund (i väldigt vid betydelse) och "nuvarande miljö" har större betydelse för vilka namn man fastnar för.

    Tycker resonemanget "så kan man inte heta, då blir man ju retad" känns... trångsynt?!
  19. Medlem sedan
    Aug 2003
    #10

    Äh, vad dumt

    Klart ingen blir retad för sitt namn, det fins andra orsaker då någon blir retad (framför allt vilka värderingar vi föräldrar gett våra barn, så ok, om ni uppfostrara era barn till att vara så trångsynta så kanske just ditt barn kommer mobba andra för deras namn, men då är det ditt fel, inte dem som valt namnens)
    Jag fick min äldsta dotter då jag var 18, var med i en tonårsmamma grupp och de flästa av barnen där hade just sådana namn du räknade upp, nu är jag 30, de i min ålder som får barn ger dem relativt ofta den typen av namn, så det är väl helt enkelt så att de är poppulära bland personer i min generation (fast jag gillar bara Ingrid av namnen du tog upp). Samma sak kommer hända dig, när du är i min ålder kommer mammor i din ålder undra hur ni kan ha så konstig smak, det gäller ju inte bara namn utan allt mode.
    Katarina med Anna (95) Saga (98) och Tella (04)

    http://hem.passagen.se/katarinafreden
  20. 10
    Äh, vad dumt Klart ingen blir retad för sitt namn, det fins andra orsaker då någon blir retad (framför allt vilka värderingar vi föräldrar gett våra barn, så ok, om ni uppfostrara era barn till att vara så trångsynta så kanske just ditt barn kommer mobba andra för deras namn, men då är det ditt fel, inte dem som valt namnens)
    Jag fick min äldsta dotter då jag var 18, var med i en tonårsmamma grupp och de flästa av barnen där hade just sådana namn du räknade upp, nu är jag 30, de i min ålder som får barn ger dem relativt ofta den typen av namn, så det är väl helt enkelt så att de är poppulära bland personer i min generation (fast jag gillar bara Ingrid av namnen du tog upp). Samma sak kommer hända dig, när du är i min ålder kommer mammor i din ålder undra hur ni kan ha så konstig smak, det gäller ju inte bara namn utan allt mode.
  21. Medlem sedan
    Mar 2006
    #11
    kanske de kanske men jag å mina kompisar vet hur de funkar i denna staden iaf...barn mobbar varandra för allt..
  22. 11
    kanske de kanske men jag å mina kompisar vet hur de funkar i denna staden iaf...barn mobbar varandra för allt..
  23. Medlem sedan
    Mar 2006
    #12
    jo man blir visst retad för sitt namn.. har hört de så många gånger..
  24. 12
    jo man blir visst retad för sitt namn.. har hört de så många gånger..
  25. Medlem sedan
    Mar 2006
    #13
    n umenar ja juh att ja e en ung mamma.. så kanske där vid 30 + kanske...
  26. 13
    n umenar ja juh att ja e en ung mamma.. så kanske där vid 30 + kanske...
  27. Medlem sedan
    Mar 2006
    #14
    men ja har hört så många gånger folk som går å retar någon för deras namn å så e de det verkar funka i denna staden iaf...

    ja har inte blivit retad men därimot har man rimmat på namnet till något fult... och hur roligt e de ?
  28. 14
    men ja har hört så många gånger folk som går å retar någon för deras namn å så e de det verkar funka i denna staden iaf...

    ja har inte blivit retad men därimot har man rimmat på namnet till något fult... och hur roligt e de ?
  29. Medlem sedan
    Mar 2006
    #15
    förstår inte redigt va du menar men så e de det funkar här iaf..
  30. 15
    förstår inte redigt va du menar men så e de det funkar här iaf..
  31. Medlem sedan
    Mar 2006
    #16
    ja vet många som blir retade för sina namn.. så verkar de funka här iaf. men men..
    om du är en verkling i denna stad och inte står på dej så sjunker du rätt snabbt...
  32. 16
    ja vet många som blir retade för sina namn.. så verkar de funka här iaf. men men..
    om du är en verkling i denna stad och inte står på dej så sjunker du rätt snabbt...
  33. Medlem sedan
    Apr 2000
    #17

    Jaha.

    För allt, säger du. Då är det kanske inte namnet det hänger på.
    //Hon menar inte att göra någon illa. Hon vet bara inte hur hon gör sig själv väl.//
  34. 17
    Jaha. För allt, säger du. Då är det kanske inte namnet det hänger på.
  35. HiB_
    #18

    Förstår inte heller...

    ... vad du menar med att "det är så det fungerar här". Vad är det som fungerar hur? Att ett barn som heter Otto eller ett annat "fult nam" blir retat? Eller att "alla äldre" mammor ger sådana namn till sina barn? Eftersom man tydligen är äldre redan som 30-åring, måste det väl i så fall vimla av barn som heter just något så fult som Ingrid, Signe och Melker? (Medelåldern för en förstföderska ligger väl någonstans runt 29, 30 vill jag minnas.) Retas de alla pga att sina namn? Synnerligen märkligt! Observera att jag visst tror att somliga får öknamn och får höra allt möjligt fult om sitt namn, men jag tror att det i princip kan drabba vem som helst, oberoende på namnet. Somliga blir retade helt enkelt, och då oftast inte bara på ett sätt.

    Vad jag menade med bakgrund är sånt som mammans (och pappans!) föräldrars utbildning, religion, yrke, arbetssituation,... Med "nuvarande miljö" tänkte jag på mammans egen situation vad det gäller samma saker, helt enkelt den miljö hon (och pappan då) lever i.
  36. 18
    Förstår inte heller... ... vad du menar med att "det är så det fungerar här". Vad är det som fungerar hur? Att ett barn som heter Otto eller ett annat "fult nam" blir retat? Eller att "alla äldre" mammor ger sådana namn till sina barn? Eftersom man tydligen är äldre redan som 30-åring, måste det väl i så fall vimla av barn som heter just något så fult som Ingrid, Signe och Melker? (Medelåldern för en förstföderska ligger väl någonstans runt 29, 30 vill jag minnas.) Retas de alla pga att sina namn? Synnerligen märkligt! Observera att jag visst tror att somliga får öknamn och får höra allt möjligt fult om sitt namn, men jag tror att det i princip kan drabba vem som helst, oberoende på namnet. Somliga blir retade helt enkelt, och då oftast inte bara på ett sätt.

    Vad jag menade med bakgrund är sånt som mammans (och pappans!) föräldrars utbildning, religion, yrke, arbetssituation,... Med "nuvarande miljö" tänkte jag på mammans egen situation vad det gäller samma saker, helt enkelt den miljö hon (och pappan då) lever i.
  37. Medlem sedan
    Apr 2004
    #19
    Trist stad du bor i. Du kanske bör flytta därifrån?
  38. 19
    Trist stad du bor i. Du kanske bör flytta därifrån?
  39. Medlem sedan
    Apr 2004
    #20
    Är man inte en vekling om man undviker att vara som man vill vara p g a risken att bli mobbad? Varför ska man anpassa sig till idioterna istället för att bekämpa dem?
  40. 20
    Är man inte en vekling om man undviker att vara som man vill vara p g a risken att bli mobbad? Varför ska man anpassa sig till idioterna istället för att bekämpa dem?
Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Apropå nedan fråga, omvänd fråga
    By Anonym in forum Kärlek & relationer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-20, 06:47
  2. UL idag, fråga eller inte fråga.....hmm
    By Hannastina in forum _0810 Oktoberbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 18:54
  3. fråga till män (även på fråga pappo
    By undrar in forum Sex & erotik
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 19:25
  4. Enkät, fråga eller inte fråga
    By cecilia in forum Sex & erotik
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2006-02-04, 17:07
  5. Flyttar fråga från "fråga mammor"
    By Vissis in forum Pappasnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-03, 23:05
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar