Holland?
  1. Utlandsmamman
    #1

    Holland?

    Jag väntar barn med en Amerikan och det är så svårt för inte bara det att namnet ska funka i båda länderna, utan det är helt olika trender dessutom.

    Han tycker att om det är en flicka så ska hon heta Holland. Vad tycker ni om det? Jag tycker själv att det låter ganska fint, men känns lika fel som att döpa ett barn till Thailand eller Söderköping.

    Vad säger ni?
  2. 1
    Holland? Jag väntar barn med en Amerikan och det är så svårt för inte bara det att namnet ska funka i båda länderna, utan det är helt olika trender dessutom.

    Han tycker att om det är en flicka så ska hon heta Holland. Vad tycker ni om det? Jag tycker själv att det låter ganska fint, men känns lika fel som att döpa ett barn till Thailand eller Söderköping.

    Vad säger ni?
  3. S-mamman
    #2
    Njäe...Jag måste nog säga nej till Holland! Är inte ens säker på att namnet skulle gå igenom i Sverige. Förstår att det kan bli knepigt om det är så olika trender i USA och här. Men det finns ju jättemånga vackra namn som funkar bra internationellt!
  4. 2
    Njäe...Jag måste nog säga nej till Holland! Är inte ens säker på att namnet skulle gå igenom i Sverige. Förstår att det kan bli knepigt om det är så olika trender i USA och här. Men det finns ju jättemånga vackra namn som funkar bra internationellt!
  5. Medlem sedan
    Jun 2000
    #3

    Håller med dig!

    Om man vill att namnet ska funka bra och KÄNNAS bra på båda språken är nog Holland inte ett av de namnen jag skulle föredra .
  6. 3
    Håller med dig! Om man vill att namnet ska funka bra och KÄNNAS bra på båda språken är nog Holland inte ett av de namnen jag skulle föredra .
  7. Medlem sedan
    Nov 2006
    #4
    Tycker inte att det är så kul med ett barn som heter Holland. Har ni någon anknytning dit? Annars är det ju mest konstigt. Det är ju ett ganska kontroversiellt land med allt från träskor och tulpaner till hasch och prostitution.
  8. 4
    Tycker inte att det är så kul med ett barn som heter Holland. Har ni någon anknytning dit? Annars är det ju mest konstigt. Det är ju ett ganska kontroversiellt land med allt från träskor och tulpaner till hasch och prostitution.
  9. Medlem sedan
    Nov 2006
    #5
    Ganksa cooolt tycker jag om Holland betyder något för er... Ireland var det nån kändis som döpte sitt barn till, det är jättefint.
    Varför inte America? allt går ju om man vill.
    Kör på Holland!
  10. 5
    Ganksa cooolt tycker jag om Holland betyder något för er... Ireland var det nån kändis som döpte sitt barn till, det är jättefint.
    Varför inte America? allt går ju om man vill.
    Kör på Holland!
  11. Medlem sedan
    Jun 2000
    #6

    Kim Basinger

    och Alec Baldwins dotter heter Ireland...
  12. 6
    Kim Basinger och Alec Baldwins dotter heter Ireland...
  13. Medlem sedan
    Dec 2006
    #7
    Näe...som du säger så skulle man ju aldrig döpa barnet till söderköping....ej heller, holland...
  14. 7
    Näe...som du säger så skulle man ju aldrig döpa barnet till söderköping....ej heller, holland...
  15. Medlem sedan
    Nov 2006
    #8
    tack, så var det ju, glömmer bort det hela tiden! Superfint är Ireland!
  16. 8
    tack, så var det ju, glömmer bort det hela tiden! Superfint är Ireland!
  17. Medlem sedan
    Nov 2006
    #9
    jag gillar det iaf, det är många som döper till städer just nu så varför inte ta ett helt land?
    Jag älskar USA och har faktiskt tänkt tanken på America på en tjej, jag tycker att det är dösnyggt!
  18. 9
    jag gillar det iaf, det är många som döper till städer just nu så varför inte ta ett helt land?
    Jag älskar USA och har faktiskt tänkt tanken på America på en tjej, jag tycker att det är dösnyggt!
  19. Medlem sedan
    Oct 2002
    #10
    Fast det ÄR ju ett personnamn från början, America uppkallades efter Amerigo Vespucci och säkert fanns (finns?) femininformen Ameriga också.
  20. 10
    Fast det ÄR ju ett personnamn från början, America uppkallades efter Amerigo Vespucci och säkert fanns (finns?) femininformen Ameriga också.
  21. Medlem sedan
    Nov 2006
    #11
    oj, ja så är det nog! Ingen flicka hetter Ameriga i Sverige men en man heter Amerigo.
    Ja, det är inte så tokigt men föredrar America, det finns det ett par stycken som heter i Sverige.
  22. 11
    oj, ja så är det nog! Ingen flicka hetter Ameriga i Sverige men en man heter Amerigo.
    Ja, det är inte så tokigt men föredrar America, det finns det ett par stycken som heter i Sverige.
  23. Medlem sedan
    Oct 2002
    #12
    Amerikaner har så många lustiga idéer (är själv gift med en).
    Holland kommer från orden "holt land" som betyder skogsbygd, skogigt landskap. Det gör Sylvia också, och jag tycker det är både snyggare och mer passande som förnamn, Om han insisterar på Holland tycker jag du ska föreslå Woody om det är en pojke.
  24. 12
    Amerikaner har så många lustiga idéer (är själv gift med en).
    Holland kommer från orden "holt land" som betyder skogsbygd, skogigt landskap. Det gör Sylvia också, och jag tycker det är både snyggare och mer passande som förnamn, Om han insisterar på Holland tycker jag du ska föreslå Woody om det är en pojke.
  25. HiB_
    #13
    Just Holland skulle jag väl akta mig för, men jag bor i Frankrike (det kanske du vet, slår det mig!), och här är Holland efternamnet på den man som skulle kunna bli Frankrikes förste president-make (nåja, sambo då, han är inte gift med Ségolène Royal). Tycker faktiskt annars man visst kan heta Holland. Inte det vackraste namn jag kan tänka mig, men ett förnamn tycker jag det är! Fast det borde gå att hitta ett annat förnamn som fungerar både uttals- och stilmässigt för både en svensk och en amerikan. Lite extra klur är det förstås, med två språk och två kulturer, men jag tycker vi har lyckats bra i alla fall!
  26. 13
    Just Holland skulle jag väl akta mig för, men jag bor i Frankrike (det kanske du vet, slår det mig!), och här är Holland efternamnet på den man som skulle kunna bli Frankrikes förste president-make (nåja, sambo då, han är inte gift med Ségolène Royal). Tycker faktiskt annars man visst kan heta Holland. Inte det vackraste namn jag kan tänka mig, men ett förnamn tycker jag det är! Fast det borde gå att hitta ett annat förnamn som fungerar både uttals- och stilmässigt för både en svensk och en amerikan. Lite extra klur är det förstås, med två språk och två kulturer, men jag tycker vi har lyckats bra i alla fall!

Liknande trådar

  1. Holland
    By Anne m 2 in forum Resesnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 19:19
  2. Tillbaka i Holland...
    By Lyktan in forum Autismspektrum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-03-09, 06:53
  3. Äntligen Holland!
    By Jennie75 in forum Autismspektrum
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 12:07
  4. Holland
    By snälla in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-06, 13:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar