Lo -flick eler pojknamn?
Namn, dop & namngivning
  1. Medlem sedan
    Aug 2004
    #1

    Lo -flick eler pojknamn?

    Hejsan! Vi har sedan länge sagt att om vi får en son någon gång ska han heta Lo. Min enda oro är att det kanske slår igenom och blir ett vanligt FLICKnamn. Vore inte så kul för sonen..
    Hur tycker ni det låter?
    Söker man på namnet på svenskanamn kommer en rosa sida upp....
    Tack
    KarinS
  2. 1
    Lo -flick eler pojknamn? Hejsan! Vi har sedan länge sagt att om vi får en son någon gång ska han heta Lo. Min enda oro är att det kanske slår igenom och blir ett vanligt FLICKnamn. Vore inte så kul för sonen..
    Hur tycker ni det låter?
    Söker man på namnet på svenskanamn kommer en rosa sida upp....
    Tack
    KarinS
  3. Medlem sedan
    Jun 2002
    #2

    Dubbelt så många kvinnor

    än män heter Lo som tilltalsnamn (kolla namnstatistik på www.scb.se). Jag har aldrig tänkt på Lo som ett pojknamn, utan för mig är det helt klart ett fint flicknamn. Jag tycker att Leo, Loa eller Love passar bättre på en pojke.
    Att odla tomater. Du sår ett litet frö och vattnar. Fröet gror och upp ur jorden kommer det en liten, liten spirande tomatplanta. Vad gör du då? Säger du: "Åh, så fint! Det har börjat växa! Nu kommer det!" Eller trampar du ner den lilla plantan och säger: "Vad är det där för värdelöst skit! Det där duger inte! Jag vill ha tomater! Var är tomaterna?"
  4. 2
    Dubbelt så många kvinnor än män heter Lo som tilltalsnamn (kolla namnstatistik på www.scb.se). Jag har aldrig tänkt på Lo som ett pojknamn, utan för mig är det helt klart ett fint flicknamn. Jag tycker att Leo, Loa eller Love passar bättre på en pojke.
  5. S-mamman
    #3
    Jag ser Lo som ett flicknamn i första hand. Men det är helt ok på en pojke också! Väldigt väldigt fint i vilket fall som helst...
  6. 3
    Jag ser Lo som ett flicknamn i första hand. Men det är helt ok på en pojke också! Väldigt väldigt fint i vilket fall som helst...
  7. Medlem sedan
    Jun 2000
    #4

    Jag tänker genast tjej

    Eftersom namnet är så ovanligt, så spelar det kanske ingen roll - man vänjer säkert om sig enkelt när det inte är så djupt rotat. Men, som sagt - spontant hade jag trott att ert barn var en flicka om jag hörde talas om det.
  8. 4
    Jag tänker genast tjej Eftersom namnet är så ovanligt, så spelar det kanske ingen roll - man vänjer säkert om sig enkelt när det inte är så djupt rotat. Men, som sagt - spontant hade jag trott att ert barn var en flicka om jag hörde talas om det.
  9. Medlem sedan
    Aug 2006
    #5
    Flicka hade jag trott att Lo var.
  10. 5
    Flicka hade jag trott att Lo var.
  11. Medlem sedan
    Oct 2002
    #6
    Känns som ett flicknamn för mig med. Ett liknande alternativ e Loe, som förekommer i legenden om kung Arthur.
  12. 6
    Känns som ett flicknamn för mig med. Ett liknande alternativ e Loe, som förekommer i legenden om kung Arthur.
  13. Medlem sedan
    Nov 2005
    #7

    Jag skulle

    först anta att Lo var en tjej, men tycker det passar minst lika bra på en pojke. Annars är Loe eller Loa fint också.
    ♥ Mamma till Julian, Joseph, Raphael & Cornelis ♥
  14. 7
    Jag skulle först anta att Lo var en tjej, men tycker det passar minst lika bra på en pojke. Annars är Loe eller Loa fint också.
  15. Medlem sedan
    Dec 2004
    #8
    Flicknamn tänker jag spontant när jag hör Lo måste jag säga..
  16. 8
    Flicknamn tänker jag spontant när jag hör Lo måste jag säga..
  17. Medlem sedan
    May 2005
    #9

    Vilket som!:)

    Jag känner både en bebisflicka och en bebispojke som heter LO - och jag tycker att namnet passar dem båda lika bra, på sitt sätt.
  18. 9
    Vilket som!:) Jag känner både en bebisflicka och en bebispojke som heter LO - och jag tycker att namnet passar dem båda lika bra, på sitt sätt.
  19. CaritaZ
    #10
    Gör det något? Det lär väl iaf inte vimla av flickor som heter Lo. Det finns ju andra namn som passar för båda (Kaj, Kim). Om flickor kan klara av att dela namnet med en pojke, borde motsatsen gälla också.

    Eller också kan ni använda Lo som smeknamn, t ex för Love el Loke.

    Själv känner jag ingen alls som heter Lo. Har du kollat på SCB hur många pojkar som heter Lo?
  20. 10
    Gör det något? Det lär väl iaf inte vimla av flickor som heter Lo. Det finns ju andra namn som passar för båda (Kaj, Kim). Om flickor kan klara av att dela namnet med en pojke, borde motsatsen gälla också.

    Eller också kan ni använda Lo som smeknamn, t ex för Love el Loke.

    Själv känner jag ingen alls som heter Lo. Har du kollat på SCB hur många pojkar som heter Lo?
  21. Medlem sedan
    Aug 2006
    #11
    Jag har étt namn som både flickor och pojkar kan heta. När jag var liten var det mycket vanligare att pojkar hette det än fickor. Jag är tjej, men tyckte att det var helt okej. Har alltid varit stot över mitt namn, och det var kul att det var ovanligt.
    Så jag tycker absout att ni ska döpa barnet till Lo även om det är en pojke.
  22. 11
    Jag har étt namn som både flickor och pojkar kan heta. När jag var liten var det mycket vanligare att pojkar hette det än fickor. Jag är tjej, men tyckte att det var helt okej. Har alltid varit stot över mitt namn, och det var kul att det var ovanligt.
    Så jag tycker absout att ni ska döpa barnet till Lo även om det är en pojke.
  23. Medlem sedan
    Aug 2006
    #12
    Jag tycker det är ett pojknamn...
  24. 12
    Jag tycker det är ett pojknamn...
  25. Medlem sedan
    Dec 2002
    #13
    Tänker på en flicka men det känns inte som nåt renodlat flicknamn, så skulle nog inte reagera om det var en pojke som hette Lo. Tänker, litteraturnörd som jag är, dessutom på Ivar Lo-Johansson.
  26. 13
    Tänker på en flicka men det känns inte som nåt renodlat flicknamn, så skulle nog inte reagera om det var en pojke som hette Lo. Tänker, litteraturnörd som jag är, dessutom på Ivar Lo-Johansson.
  27. Medlem sedan
    Nov 2000
    #14
    För mig är det ett pojknamn då jag känner en pojk vid namn Lo.
  28. 14
    För mig är det ett pojknamn då jag känner en pojk vid namn Lo.

Liknande trådar

  1. Lo -flick eler pojknamn?
    By Zilba in forum Ordet är fritt
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2018-11-29, 11:18
  2. Flick- och pojknamn.
    By HiB. in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2010-01-25, 18:59
  3. Flick & pojknamn med C i.
    By Duniyaa in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 18:53
  4. Flick o pojknamn!
    By Ana4 in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-04, 13:01
  5. Flick- och pojknamn med L i
    By Sol in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-01-25, 21:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar