Om man berättar
Namn, dop & namngivning
  1. anonym just nu
    #1

    Om man berättar

    på Internet vad ens barn heter/ska heta, inspirerar man andra då? Jag har legat lågt med att berätta vad min bebis ska heta just för detta Ändå tycker jag mig redan se att andra inspireras eller inbillar jag mig? Jag vill INTE ha ett namn som många andra har och ångrar lite att jag "släppt" namnet i ankomstgruppen. Är man paranoid då? Visst är det så att det startar små lokala internettrender? Eller är det jag som svamlar Ångrar att jag skrev ut min bebis namn, men samtidigt jag kan ju inte ha ensamrätt på ett namn.
    Hälsningar från en som avskyr trender.
  2. 1
    Om man berättar på Internet vad ens barn heter/ska heta, inspirerar man andra då? Jag har legat lågt med att berätta vad min bebis ska heta just för detta Ändå tycker jag mig redan se att andra inspireras eller inbillar jag mig? Jag vill INTE ha ett namn som många andra har och ångrar lite att jag "släppt" namnet i ankomstgruppen. Är man paranoid då? Visst är det så att det startar små lokala internettrender? Eller är det jag som svamlar Ångrar att jag skrev ut min bebis namn, men samtidigt jag kan ju inte ha ensamrätt på ett namn.
    Hälsningar från en som avskyr trender.
  3. Medlem sedan
    Jun 2002
    #2
    Vi har gjort så att vi valt så ovanliga namn att risken att de hamnar på topp-100 är mycket liten, så för oss är det snarae kul att någon eller några fler tar "våra" namn. Vi har redan "smittat" så det finns fyra med första dotterns namn. Lillan är fortfarande ensam om sitt dock.
  4. 2
    Vi har gjort så att vi valt så ovanliga namn att risken att de hamnar på topp-100 är mycket liten, så för oss är det snarae kul att någon eller några fler tar "våra" namn. Vi har redan "smittat" så det finns fyra med första dotterns namn. Lillan är fortfarande ensam om sitt dock.
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3
    Lite så känner jag också. Jag har ett riktigt favoritnamn som jag vill ha men jag väntar med att säga det för jag vill inte inspirera andra till att välja det namnet.

    Har läst igenom en massa namnförslag som kommer hit till listan och jag tror att detta namn varit med max 1-2 ggr så det verkar inte vara något namn folk tänker på heller.
  6. 3
    Lite så känner jag också. Jag har ett riktigt favoritnamn som jag vill ha men jag väntar med att säga det för jag vill inte inspirera andra till att välja det namnet.

    Har läst igenom en massa namnförslag som kommer hit till listan och jag tror att detta namn varit med max 1-2 ggr så det verkar inte vara något namn folk tänker på heller.
  7. Medlem sedan
    Apr 2004
    #4
    Nä, jag tror inte du är paranoid, har själv sett detta i flera ankomstgrupper. Dock blir ju inte namnet vanligt generellt för att det är vanligt i en ankomstgrupp, men jag förstår vad du menar.
  8. 4
    Nä, jag tror inte du är paranoid, har själv sett detta i flera ankomstgrupper. Dock blir ju inte namnet vanligt generellt för att det är vanligt i en ankomstgrupp, men jag förstår vad du menar.
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5
    Tja, jag har skrivit från början i min ankomstgrupp att vi har Astrid och Alfred som arbetsnamn och om jag inte har helt fel har det dykt upp en annan Astrid, men vi kommer ju bo hur långt ifrån varandra som helst (och dessutom är det ju lite av ett innenamn) så det är inget som bekommer mig. Om jag hade valt ett väldigt ovanligt namn (typ Eufrosyne nedan) så hade jag väl MER hoppats på att vara ensam om namnet...
  10. 5
    Tja, jag har skrivit från början i min ankomstgrupp att vi har Astrid och Alfred som arbetsnamn och om jag inte har helt fel har det dykt upp en annan Astrid, men vi kommer ju bo hur långt ifrån varandra som helst (och dessutom är det ju lite av ett innenamn) så det är inget som bekommer mig. Om jag hade valt ett väldigt ovanligt namn (typ Eufrosyne nedan) så hade jag väl MER hoppats på att vara ensam om namnet...
  11. Medlem sedan
    Aug 2003
    #6
    Klart att man inspererar varandra!
    Tex Tella var det ingen jag ens är bekant med som hade hört talas om då jag bestämde mig för att hon skulle hete Tella (var då i v.17), men efter det dök det upp som förslag i min ankomstgrupp, och senare bland små syskon till dem i ankomstgruppen. Nu till hör det ju katergorin extrem ovanligt (är 10 som heter, 8 i tilltalsnamn.) så jag tycker inte det gör något alls, tycker snarare det vore roligt om någon som hört det från mig valde det till sin dotter.
    Saga var jag däremot lite tveksam till just pga trend tendensen som då fans, läste alla födelse annonser varje dag i tidningen, hade jag hittat en ända till Saga under min graviditet så hade jag valt ett annat namn. Nu hittade jag ingen och Saga blev inte riktigt poppis fören några år senare. Hon själv kan däremot bli väldigt glad då hon ser något yngre barn som heter Saga (om de har mössa med namn, skylt på vagnen osv.), hon tycker nog inte det är enbart kul att vara så ensam om sitt namn.
    Katarina med Anna (95) Saga (98) och Tella (04)

    http://hem.passagen.se/katarinafreden
  12. 6
    Klart att man inspererar varandra!
    Tex Tella var det ingen jag ens är bekant med som hade hört talas om då jag bestämde mig för att hon skulle hete Tella (var då i v.17), men efter det dök det upp som förslag i min ankomstgrupp, och senare bland små syskon till dem i ankomstgruppen. Nu till hör det ju katergorin extrem ovanligt (är 10 som heter, 8 i tilltalsnamn.) så jag tycker inte det gör något alls, tycker snarare det vore roligt om någon som hört det från mig valde det till sin dotter.
    Saga var jag däremot lite tveksam till just pga trend tendensen som då fans, läste alla födelse annonser varje dag i tidningen, hade jag hittat en ända till Saga under min graviditet så hade jag valt ett annat namn. Nu hittade jag ingen och Saga blev inte riktigt poppis fören några år senare. Hon själv kan däremot bli väldigt glad då hon ser något yngre barn som heter Saga (om de har mössa med namn, skylt på vagnen osv.), hon tycker nog inte det är enbart kul att vara så ensam om sitt namn.
  13. Medlem sedan
    Feb 2006
    #7
    Jag tror absolut att man kan väcka intresse för ett namn på det sättet. Jag föreslår i vanliga fall gärna mina favoritnamn när någon vill ha förslag, men i väntans tider är jag lite mer försiktig.
  14. 7
    Jag tror absolut att man kan väcka intresse för ett namn på det sättet. Jag föreslår i vanliga fall gärna mina favoritnamn när någon vill ha förslag, men i väntans tider är jag lite mer försiktig.

Liknande trådar

  1. Hur berättar man??
    By Sessan77 in forum Autismspektrum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-27, 13:46
  2. Berättar
    By anonymt namn in forum Känsliga snack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-14, 20:56
  3. hur berättar ni?
    By Jennie75 in forum Autismspektrum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-05-08, 22:07
  4. Äh jag berättar
    By m00n in forum Ordet är fritt
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 21:38
  5. När berättar man...
    By sus79 in forum _0707 Julibarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-11-29, 08:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar