Luna?
Namn, dop & namngivning
  1. Medlem sedan
    Feb 2003
    #1

    Luna?

    Vår dotter på 4 år har helt plötsligt bestämt att det ena av hennes tvillingsyskon ska heta Luna. Tror att det var en liten måne på Bolibompa som hette det ;-)
    - Jag vill att flickan ska heta Luna annars vill jag själv heta det!!! Hon heter Liv...

    Vill gärna höra ris o ros om namnet, som känns ganska nytt för min del. Men visst är det vackert klang i det?

    Hälsningar Sofia
  2. 1
    Luna? Vår dotter på 4 år har helt plötsligt bestämt att det ena av hennes tvillingsyskon ska heta Luna. Tror att det var en liten måne på Bolibompa som hette det ;-)
    - Jag vill att flickan ska heta Luna annars vill jag själv heta det!!! Hon heter Liv...

    Vill gärna höra ris o ros om namnet, som känns ganska nytt för min del. Men visst är det vackert klang i det?

    Hälsningar Sofia
  3. Medlem sedan
    Jul 2003
    #2
    Luna är månen i slutet på "Nalle har ett stort blått hus". Antagligen har hon fått det därifrån. Här vill storebror att bebisen ska heta Sally, efter en bil i Cars, om det blir en tjej.

    Tycker Luna är ett fint namn.

    Vad funderar ni själva på till flickorna?
  4. 2
    Luna är månen i slutet på "Nalle har ett stort blått hus". Antagligen har hon fått det därifrån. Här vill storebror att bebisen ska heta Sally, efter en bil i Cars, om det blir en tjej.

    Tycker Luna är ett fint namn.

    Vad funderar ni själva på till flickorna?
  5. Medlem sedan
    Jan 2007
    #3
    Av mig får namnet Luna en stor Ros :-)
  6. 3
    Av mig får namnet Luna en stor Ros :-)
  7. Medlem sedan
    Feb 2003
    #4

    Jo

    det stämmer att det var just Den månen som inspirerar!
    Vi själva vacklar fram och tillbaka på namnen till tvillingarna som är en pojke och flicka, helsnurrigt mest. Både jag, min man och syskonen Liv och Viggo tycker lite olika från dag till dag. Men om senast en vecka är de här, så vi borde bestämma oss snart ;-)


    I skrivande stund tycker familjen såhär:

    Liv och pappa tycker: Luna och Charlie
    Igår tyckte pappa: Uma och Buster
    Mamma tycker: Molly och Ossian
    Viggo(2,5år) tycker: Molly och Jackie

    Håhåjaja, detta är inte enkelt!
  8. 4
    Jo det stämmer att det var just Den månen som inspirerar!
    Vi själva vacklar fram och tillbaka på namnen till tvillingarna som är en pojke och flicka, helsnurrigt mest. Både jag, min man och syskonen Liv och Viggo tycker lite olika från dag till dag. Men om senast en vecka är de här, så vi borde bestämma oss snart ;-)


    I skrivande stund tycker familjen såhär:

    Liv och pappa tycker: Luna och Charlie
    Igår tyckte pappa: Uma och Buster
    Mamma tycker: Molly och Ossian
    Viggo(2,5år) tycker: Molly och Jackie

    Håhåjaja, detta är inte enkelt!
  9. Medlem sedan
    Feb 2003
    #5

    Sally

    tycker jag är fint! Oavsett om inspirationskällan är en bil ;-)
  10. 5
    Sally tycker jag är fint! Oavsett om inspirationskällan är en bil ;-)
  11. Eir & barnen
    #6
    Luna - känner faktiskt en liten Luna som är 1 år. Stor ROS
  12. 6
    Luna - känner faktiskt en liten Luna som är 1 år. Stor ROS
  13. Medlem sedan
    Aug 2003
    #7
    Jag tycker det är fint. Sedan betyder Luna just måne, ett rätt självklart namn på en i ett barn program då *s*.
    Jag känner två tjejer som heter Luna, båda har systrar som heter Nova.
    Katarina med Anna (95) Saga (98) och Tella (04)

    http://hem.passagen.se/katarinafreden
  14. 7
    Jag tycker det är fint. Sedan betyder Luna just måne, ett rätt självklart namn på en i ett barn program då *s*.
    Jag känner två tjejer som heter Luna, båda har systrar som heter Nova.
  15. Medlem sedan
    Apr 2004
    #8
    Finfint namn. Den Luna jag känner är 3 år och har precis fått en lillebror som ska heta Sirius. Toppenkombo!
  16. 8
    Finfint namn. Den Luna jag känner är 3 år och har precis fått en lillebror som ska heta Sirius. Toppenkombo!
  17. Medlem sedan
    Nov 2001
    #9
    Tycker det är ett jättefint namn. Mjukt men samtidigt lite tufft.
  18. 9
    Tycker det är ett jättefint namn. Mjukt men samtidigt lite tufft.
  19. Medlem sedan
    Feb 2006
    #10
    det är sött
    en av de holländska småprinsessorna
    heter Luana nästan samma

    kram Mimmi
  20. 10
    det är sött
    en av de holländska småprinsessorna
    heter Luana nästan samma

    kram Mimmi
  21. Medlem sedan
    Nov 2003
    #11
    ett jättefint namn tycker jag , ett namn som man hör då och då ,klingar jättefint ihop med Liv!
  22. 11
    ett jättefint namn tycker jag , ett namn som man hör då och då ,klingar jättefint ihop med Liv!
  23. Medlem sedan
    Oct 2002
    #12
    Tycker Luna e fint! Låt Liv bestämma, hon har god smak, men ni kanske kan ta Molly som andranamn så att inte Viggo blir ledsen? Jackie låter som ett flicknamn tycker jag, och Buster som ett hundnamn. Ossian e jättefint, det finaste av pojnamnsförslagen. Och du måste ju få bestämma nåt med!
  24. 12
    Tycker Luna e fint! Låt Liv bestämma, hon har god smak, men ni kanske kan ta Molly som andranamn så att inte Viggo blir ledsen? Jackie låter som ett flicknamn tycker jag, och Buster som ett hundnamn. Ossian e jättefint, det finaste av pojnamnsförslagen. Och du måste ju få bestämma nåt med!
  25. Medlem sedan
    Sep 2005
    #13
    Tycker det är ok, möjligtvis lite tråkigt då många småflckor fått det namnet på sistone. men jag har inte träffat någon tjej som heter det så kanske känns det bara vanligt för att jag är ett namnfreak
  26. 13
    Tycker det är ok, möjligtvis lite tråkigt då många småflckor fått det namnet på sistone. men jag har inte träffat någon tjej som heter det så kanske känns det bara vanligt för att jag är ett namnfreak
  27. Medlem sedan
    Feb 2003
    #14

    Tack för alla svar!

    Vad roligt att så många tyckte om namnet! Liv har tydligen bra smak
    Är det verkligen ett vanligt namn? Jag har totalt missat det, har nog aldrig träffat någon som heter det.
    Sofia
  28. 14
    Tack för alla svar! Vad roligt att så många tyckte om namnet! Liv har tydligen bra smak
    Är det verkligen ett vanligt namn? Jag har totalt missat det, har nog aldrig träffat någon som heter det.
    Sofia
  29. Medlem sedan
    Jan 2007
    #15
    Luna är månen i Nalles Blåa Hus, va?

    Trots att jag hatar den där månen, så tycker jag mkt om namnet. Luna är i samma stil som Alba, här ovanför. Mjukt men tufft. Din dotter har mycket god smak! När jag var i hennes ålder så var mitt favoritnamn Jenny.

    Luna har dock fått mig att börja associera till Luna Lovegood i Harry Potter. I böckerna älskar jag henne, i filmen hatar jag henne (det lilla jag har sett). Men namnet är tillräckligt starkt för att stå ensamt. Väldigt fint!

    Annars kan ni kanske använda det som andranamn.
    Reaktioner till slutet av Harry Potter and The Deathly Hallows: WTF!!!???
  30. 15
    Luna är månen i Nalles Blåa Hus, va?

    Trots att jag hatar den där månen, så tycker jag mkt om namnet. Luna är i samma stil som Alba, här ovanför. Mjukt men tufft. Din dotter har mycket god smak! När jag var i hennes ålder så var mitt favoritnamn Jenny.

    Luna har dock fått mig att börja associera till Luna Lovegood i Harry Potter. I böckerna älskar jag henne, i filmen hatar jag henne (det lilla jag har sett). Men namnet är tillräckligt starkt för att stå ensamt. Väldigt fint!

    Annars kan ni kanske använda det som andranamn.
  31. Eir & barnen
    #16
    Sally är jättefint :-)
  32. 16
    Sally är jättefint :-)

Liknande trådar

  1. Luna
    By Luna&Jenny in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-09-20, 06:27
  2. Luna är här
    By Lenna in forum _0806 Junibarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-05-27, 11:47
  3. Luna just nu
    By aviga ellen in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 06:43
  4. Luna?
    By acand in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-11-11, 01:17
  5. Luna!!
    By Miss I in forum Bebissnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-25, 23:23
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar