Offentlig amning
Bebissnack
  1. Medlem sedan
    Aug 2007
    #1

    Offentlig amning

    Vad är det här snacket om att man inte borde amma offentligt??! Blir så otroligt upprörd över allt man hör att mammor blir utslängda från restauranger, tillsagda på jobbet osv. Tycker verkligen det är skandalöst!!! Alla som har barn borde ju förstå att det är det mest naturliga som finns här i världen. Vi är skapta för detta. Även dom som inte har barn borde va kloka nog att förstå. Vad är det folk tycker är så stötande med amning? Visst, man behöver ju inte slänga upp tuttarna på bordet, men det gör ju som regel inte dom flesta. Är det just att ett barn suger på ett bröst som känns stötande?? Men åter igen, det är ju helt jäkla naturligt!!! Förstår inte. Någon som kan förklara vad själva problemet är? Har själv aldrig råkat ut för något sådant...än så länge. Har både kunnat amma på restaurang och sätter mig var som helst ute, inne i shoppingcenter, ja var som helst, om jag märker att mitt barn är hungrigt och måste äta. Vi äter ju själva när vi är hungriga eller hur?? Fortsätt med offentlig amning!!!
  2. 1
    Offentlig amning Vad är det här snacket om att man inte borde amma offentligt??! Blir så otroligt upprörd över allt man hör att mammor blir utslängda från restauranger, tillsagda på jobbet osv. Tycker verkligen det är skandalöst!!! Alla som har barn borde ju förstå att det är det mest naturliga som finns här i världen. Vi är skapta för detta. Även dom som inte har barn borde va kloka nog att förstå. Vad är det folk tycker är så stötande med amning? Visst, man behöver ju inte slänga upp tuttarna på bordet, men det gör ju som regel inte dom flesta. Är det just att ett barn suger på ett bröst som känns stötande?? Men åter igen, det är ju helt jäkla naturligt!!! Förstår inte. Någon som kan förklara vad själva problemet är? Har själv aldrig råkat ut för något sådant...än så länge. Har både kunnat amma på restaurang och sätter mig var som helst ute, inne i shoppingcenter, ja var som helst, om jag märker att mitt barn är hungrigt och måste äta. Vi äter ju själva när vi är hungriga eller hur?? Fortsätt med offentlig amning!!!
  3. Rakel A
    #2
    Ja det är obegripligt vad folk har emot offentlig amning. Jag såg en webenkät på Aftonbladet.se och där tyckte 47% !!! att offentlig amning var störande. Jag skulle gissat att kanske 10% var så extrema att dom tyckte att det var jobbigt med folk som ammade offentligt. Alla jag har sett amma offentligt har varit mycket diskreta, det är ju inte så att man ser hela brösten....
    Det hade varit intressant att veta om det mest var män som var emot offentlig amning.
  4. 2
    Ja det är obegripligt vad folk har emot offentlig amning. Jag såg en webenkät på Aftonbladet.se och där tyckte 47% !!! att offentlig amning var störande. Jag skulle gissat att kanske 10% var så extrema att dom tyckte att det var jobbigt med folk som ammade offentligt. Alla jag har sett amma offentligt har varit mycket diskreta, det är ju inte så att man ser hela brösten....
    Det hade varit intressant att veta om det mest var män som var emot offentlig amning.
  5. Medlem sedan
    Mar 2007
    #3
    Barnrättighetsfråga??
    Har ammat 3 av mina 4 barn & attityden har förändrats, förut vågade väl ingen säga ifrån/visa missnöje på samma sätt som nu, debatten är ju igång. Jag är en aktiv mamma som sitter i sammanträden såväl som på fina restauranger.. Så ska jag inte glömma all "bärsjalsamning". För det mesta går det bra men jag använder ju boob också som ger en diskret amning. Visst märks det när omgivningen blir besvärad av mitt "tilltag" men när jag tittar frågande på dem för att få en kommentar viker de oftast undan, förutom när jag och min man satt på IKEAS restaurang förra veckan då stirrade en äldre farbror på mig och min man HELA tiden tills han gick därifrån, visst tänkte jag säga ifrån men jag tänkte att han hade säkert andra problem, det är inte normalt att stirra så, jag ignorerade det hela. Men det handlar om mognad också nu är jag säker i min roll så jag viker inte undan det är ju inte bara barnets rättighet utan min absoluta skyldighet som förälder att se till att mitt barn får mat! Det blir inte lättare att amma när folk reagerar negativt, dessutom har jag aldrig hört att någon opponerar sig eller skickar ilskna blickar om man håller i en nappflaska istället.. Jag har däremot sagt till oändligt många som ställer sig för att röka där vi sitter på utomhusserveringar då får jag alltid ovett tillbaka så det är långt mer tabu men det kan man skriva en hel uppsats om, så det får bli en egen historia..
    STÅ PÅ ER NI VET BÄST!
  6. 3
    Barnrättighetsfråga??
    Har ammat 3 av mina 4 barn & attityden har förändrats, förut vågade väl ingen säga ifrån/visa missnöje på samma sätt som nu, debatten är ju igång. Jag är en aktiv mamma som sitter i sammanträden såväl som på fina restauranger.. Så ska jag inte glömma all "bärsjalsamning". För det mesta går det bra men jag använder ju boob också som ger en diskret amning. Visst märks det när omgivningen blir besvärad av mitt "tilltag" men när jag tittar frågande på dem för att få en kommentar viker de oftast undan, förutom när jag och min man satt på IKEAS restaurang förra veckan då stirrade en äldre farbror på mig och min man HELA tiden tills han gick därifrån, visst tänkte jag säga ifrån men jag tänkte att han hade säkert andra problem, det är inte normalt att stirra så, jag ignorerade det hela. Men det handlar om mognad också nu är jag säker i min roll så jag viker inte undan det är ju inte bara barnets rättighet utan min absoluta skyldighet som förälder att se till att mitt barn får mat! Det blir inte lättare att amma när folk reagerar negativt, dessutom har jag aldrig hört att någon opponerar sig eller skickar ilskna blickar om man håller i en nappflaska istället.. Jag har däremot sagt till oändligt många som ställer sig för att röka där vi sitter på utomhusserveringar då får jag alltid ovett tillbaka så det är långt mer tabu men det kan man skriva en hel uppsats om, så det får bli en egen historia..
    STÅ PÅ ER NI VET BÄST!
  7. Medlem sedan
    Aug 2000
    #4
    Nä, jag förstår inte heller det där. Det är de som stör sig på vår amning som har problem. Jag ammar överallt där det känns skönt att sitta. Hos min personliga bankman Elisabeth, till exempel
  8. 4
    Nä, jag förstår inte heller det där. Det är de som stör sig på vår amning som har problem. Jag ammar överallt där det känns skönt att sitta. Hos min personliga bankman Elisabeth, till exempel
  9. Medlem sedan
    Feb 2007
    #5
    I vär lokala tidning frågades det nyligen om offentlig amning och vad förvånad jag blev. För de flesta tillfrågade männen var det helt ok, men inte för kvinnorna. Va, kvinnor borde ju veta bättre tycker man. Eller så råkade de fråga kvinnor utan barn, ja jag vet inte. Konstigt är det iallafall. Det mest naturliga i världen, vad ska vi göra låsa in oss i sex månader, det går ju inte.
  10. 5
    I vär lokala tidning frågades det nyligen om offentlig amning och vad förvånad jag blev. För de flesta tillfrågade männen var det helt ok, men inte för kvinnorna. Va, kvinnor borde ju veta bättre tycker man. Eller så råkade de fråga kvinnor utan barn, ja jag vet inte. Konstigt är det iallafall. Det mest naturliga i världen, vad ska vi göra låsa in oss i sex månader, det går ju inte.
  11. Medlem sedan
    Feb 2002
    #6
    Läste just i en föräldratidning att England infört en lag som gör det tillåtet för alla att amma offentligt, alltså förbjudet att hindra någon. I skottland kunde den som hindrar en mamma att amma åka på böter på 27000 kr. Det känns ju verkligen bra!
  12. 6
    Läste just i en föräldratidning att England infört en lag som gör det tillåtet för alla att amma offentligt, alltså förbjudet att hindra någon. I skottland kunde den som hindrar en mamma att amma åka på böter på 27000 kr. Det känns ju verkligen bra!

Liknande trådar

  1. Offentlig amning
    By Grekyogin in forum Ordet är fritt
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2010-09-08, 14:27
  2. Jag har en offentlig websida...
    By SAGA! in forum Ordet är fritt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 19:44
  3. Apropå "offentlig amning"
    By Karolina. in forum Bebissnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-08, 10:59
  4. Angående offentlig amning igen
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 17:35
  5. Att bli en offentlig person.
    By Anonym in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-09-25, 02:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar