Dygnet borde
Singelmingel
  1. Medlem sedan
    May 2000
    #1

    Dygnet borde

    ha minst några timmar till, tycker jag. Iallafall någon gång i veckan så jag hinner med allt som jag behöver hinna med. Just nu är det lite mycket...*suckar*.

    Sedan en nyfiken fråga, när hämtar ni er barn på dagis/fritids? Jag har alla år, alltid varit den som hämtat sist & mina barn beklagar sig över detta. Jag förstår inte hur alla kan hämta så tidigt, en sak om man är 2 men om man är ensam...jobbar ni deltid eller hur gör ni? //Sara (med ständigt dåligt samvete).
    "Lyckan är inte en station som man kommer fram till, utan ett sätt att resa"
    M. Runbeck
  2. 1
    Dygnet borde ha minst några timmar till, tycker jag. Iallafall någon gång i veckan så jag hinner med allt som jag behöver hinna med. Just nu är det lite mycket...*suckar*.

    Sedan en nyfiken fråga, när hämtar ni er barn på dagis/fritids? Jag har alla år, alltid varit den som hämtat sist & mina barn beklagar sig över detta. Jag förstår inte hur alla kan hämta så tidigt, en sak om man är 2 men om man är ensam...jobbar ni deltid eller hur gör ni? //Sara (med ständigt dåligt samvete).
  3. Medlem sedan
    Mar 2002
    #2
    Jag har ju mina barn varannan vecka så jag jobbar färre timmar den vecka jag har barnen, ca 30 h (så de ska slippa så långa dagar) men totalt sett så blir det heltid, jobbar ca 50 h den vecka jag inte har barnen. Jag har ju dessutom ca 2 h resväg fram o tillbaka.. Jag brukar lämna vid 07:30 o hämta vid 16:00, då brukar det vara ganska mycket barn kvar...
    Gör man sitt bästa (som de absolut flesta ju gör!) så ska man väl inte behöva ha dåligt samvete? Alla kan ju inte anpassa sitt jobb på samma sätt...
  4. 2
    Jag har ju mina barn varannan vecka så jag jobbar färre timmar den vecka jag har barnen, ca 30 h (så de ska slippa så långa dagar) men totalt sett så blir det heltid, jobbar ca 50 h den vecka jag inte har barnen. Jag har ju dessutom ca 2 h resväg fram o tillbaka.. Jag brukar lämna vid 07:30 o hämta vid 16:00, då brukar det vara ganska mycket barn kvar...
    Gör man sitt bästa (som de absolut flesta ju gör!) så ska man väl inte behöva ha dåligt samvete? Alla kan ju inte anpassa sitt jobb på samma sätt...
  5. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #3

    Jobbar deltid

    De veckor jag har killarna jobbar jag 75% så jag hämtar dem vid fyratiden, den ene litet efter. De andra veckorna jobbar jag "bara" 100%, jag ville inte försöka pressa mig till att jobba 125% varannan vecka som ett normalt schema. Litet extratid blir det ändå.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  6. 3
    Jobbar deltid De veckor jag har killarna jobbar jag 75% så jag hämtar dem vid fyratiden, den ene litet efter. De andra veckorna jobbar jag "bara" 100%, jag ville inte försöka pressa mig till att jobba 125% varannan vecka som ett normalt schema. Litet extratid blir det ändå.
  7. Janey
    #4

    Ha inte dåligt samvete!

    Det är aldrig nyttigt. Jobba måste vi ju göra för att vi och våra barn ska ha det bra.

    Jag jobbar heltid, men flexar lite de veckor jag har barnen. Då lämnar jag kl. 07.20 på morgonen och hämtar kl. 16.20 på eftermiddagen. Dottern brukar vara först på dagis på moprgonen, och det är oftast bara ett par barn kvar när jag hämtar henne. På sonens fritids brukar det däremot vara många barn både när han kommer på morgonen och när han går hem på eftermiddagen.

    Eftersom mina barn trivs på dagis och fritids och eftersom jag vet att de har det bra, har jag inte dåligt samvete för att de har långa dagar. Visst känns det tråkigt att vi inte hinner umgås så mycket när vi kommer hem, men barnen vill ändå oftast leka med kompisar när de är hemma och kompisar har de ju även på dagis och fritids.
  8. 4
    Ha inte dåligt samvete! Det är aldrig nyttigt. Jobba måste vi ju göra för att vi och våra barn ska ha det bra.

    Jag jobbar heltid, men flexar lite de veckor jag har barnen. Då lämnar jag kl. 07.20 på morgonen och hämtar kl. 16.20 på eftermiddagen. Dottern brukar vara först på dagis på moprgonen, och det är oftast bara ett par barn kvar när jag hämtar henne. På sonens fritids brukar det däremot vara många barn både när han kommer på morgonen och när han går hem på eftermiddagen.

    Eftersom mina barn trivs på dagis och fritids och eftersom jag vet att de har det bra, har jag inte dåligt samvete för att de har långa dagar. Visst känns det tråkigt att vi inte hinner umgås så mycket när vi kommer hem, men barnen vill ändå oftast leka med kompisar när de är hemma och kompisar har de ju även på dagis och fritids.
  9. Medlem sedan
    Dec 1999
    #5

    Ja, några fler timmar tack...

    Iaf så man hinner göra det där man borde...

    Men beträffande barnomsorg så har jag för länge sedan ruttnat på alla som verkar tycka de är världens bästa föräldrar bara för att de kan hämta sina barn tiiidigt om dagarna. Även när jag var gift så hämtades våra barn bland de sista eftersom båda föräldrarna jobbade heltid och hade långa resvägar. Nu då jag är enastående mamma jobbar jag också heltid & gissa att jag höll på att strypa en kvinnlig bekant då hon kläckte ur sig:
    "Ja, jaaaag jobbar ju bara 80 % numera, annars orkar & hinner man ju ingenting! "
    Vad bra för dig då, tänkte jag, som är högavlönad & har en man som också tjänar bra. Är man enastående med barn har man inte de valen precis. Men jag lovar, mina ungar är bra mer harmoniska än hennes *hornen åker upp*.

    Var och en gör naturligtvis som de själva vill men att sätta likhetstecken mellan kort tid i barnomsorgen & bra föräldrar & harmoniska barn, glöm det!!! Trivs barnen på dagis/fritids så vad spelar en timme om dagen eller så för roll? Mer än för dem som satt i system att klanka ner på alla andra som inte gör som de gör...

    Nu får jag sluta innan jag går igång ordentligt... *asg*
    Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv.
    (Sören Kierkegaard)

    Hellre bortkommen & omkörd än omkommen & bortkörd!!!
  10. 5
    Ja, några fler timmar tack... Iaf så man hinner göra det där man borde...

    Men beträffande barnomsorg så har jag för länge sedan ruttnat på alla som verkar tycka de är världens bästa föräldrar bara för att de kan hämta sina barn tiiidigt om dagarna. Även när jag var gift så hämtades våra barn bland de sista eftersom båda föräldrarna jobbade heltid och hade långa resvägar. Nu då jag är enastående mamma jobbar jag också heltid & gissa att jag höll på att strypa en kvinnlig bekant då hon kläckte ur sig:
    "Ja, jaaaag jobbar ju bara 80 % numera, annars orkar & hinner man ju ingenting! "
    Vad bra för dig då, tänkte jag, som är högavlönad & har en man som också tjänar bra. Är man enastående med barn har man inte de valen precis. Men jag lovar, mina ungar är bra mer harmoniska än hennes *hornen åker upp*.

    Var och en gör naturligtvis som de själva vill men att sätta likhetstecken mellan kort tid i barnomsorgen & bra föräldrar & harmoniska barn, glöm det!!! Trivs barnen på dagis/fritids så vad spelar en timme om dagen eller så för roll? Mer än för dem som satt i system att klanka ner på alla andra som inte gör som de gör...

    Nu får jag sluta innan jag går igång ordentligt... *asg*
  11. Medlem sedan
    May 2000
    #6

    skönt

    att kunna lösa det så, även m det blir långa dagar ena veckan så är det ju guld värt nästa
    "Lyckan är inte en station som man kommer fram till, utan ett sätt att resa"
    M. Runbeck
  12. 6
    skönt att kunna lösa det så, även m det blir långa dagar ena veckan så är det ju guld värt nästa
  13. Medlem sedan
    May 2000
    #7

    bra

    lösning, jag hade nog också jobbat deltid om min lön varit bättre.
    "Lyckan är inte en station som man kommer fram till, utan ett sätt att resa"
    M. Runbeck
  14. 7
    bra lösning, jag hade nog också jobbat deltid om min lön varit bättre.
  15. Medlem sedan
    May 2000
    #8

    det är svårt

    att inte ha dåligt samvete när barnen själv beklagar sig men jag har försökt förklarar varför jag måste jobba och att det är skillnad på att vara ensam mot att ha föräldrar som lever tillsamamns. tack fr ditt svar
    "Lyckan är inte en station som man kommer fram till, utan ett sätt att resa"
    M. Runbeck
  16. 8
    det är svårt att inte ha dåligt samvete när barnen själv beklagar sig men jag har försökt förklarar varför jag måste jobba och att det är skillnad på att vara ensam mot att ha föräldrar som lever tillsamamns. tack fr ditt svar
  17. Medlem sedan
    May 2000
    #9

    *l*

    Men det är bra att gå igång ibland också., ösa ur sig

    Jag sätter inget likhetstecken mellan att hämta tidigt samt vara en bra förälder men har väl liksom dig märkt av att många gör det. Det jobbiga är känslan av att inte hinna med...
    Barnen undrar också förstås varför jag altid måste hämta sist. Det får mig att knna mig sämre, tyvärr.
    "Lyckan är inte en station som man kommer fram till, utan ett sätt att resa"
    M. Runbeck
  18. 9
    *l* Men det är bra att gå igång ibland också., ösa ur sig

    Jag sätter inget likhetstecken mellan att hämta tidigt samt vara en bra förälder men har väl liksom dig märkt av att många gör det. Det jobbiga är känslan av att inte hinna med...
    Barnen undrar också förstås varför jag altid måste hämta sist. Det får mig att knna mig sämre, tyvärr.
  19. Medlem sedan
    May 2000
    #10

    Såhär är det nu:

    Jag lämnar halv åtta och hämtar halv sex. Men det var värre tidigare, innan vi flyttade var resvägen längre & därmed dagarna längre också. Jag jobbar heltid och har så gjort i flera år. Jag vet att det är hemskt i mångas ögon men jag görs å gott jag kan. Hade gärna jobbat deltid om det varit möjligt. det allra bästa hade förstås varit att fått lite aavlastning i veckorna o slippa vara själv med allt.
    "Lyckan är inte en station som man kommer fram till, utan ett sätt att resa"
    M. Runbeck
  20. 10
    Såhär är det nu: Jag lämnar halv åtta och hämtar halv sex. Men det var värre tidigare, innan vi flyttade var resvägen längre & därmed dagarna längre också. Jag jobbar heltid och har så gjort i flera år. Jag vet att det är hemskt i mångas ögon men jag görs å gott jag kan. Hade gärna jobbat deltid om det varit möjligt. det allra bästa hade förstås varit att fått lite aavlastning i veckorna o slippa vara själv med allt.
  21. Medlem sedan
    May 2005
    #11
    Ja du, jag är ensam med mina grabbar och jobbar 38 h/v. Jag har ca. 50 min från dörr till dörr enkel resa. Oftast hänger vi på låset när fritids öppnar, 06.30! Jag hämtar oftast 16-16,30, men en gång i veckan blir det 17. I gengäld får vi ofta sluta någon timme tidigare på fredagar. Jag jobbar även ca. var 8:e helg, och då har jag ledigt följande fredag. Just nu är det främst morgonen som känns jobbigt för barnen. När jag hämtar dem tycker de ofta att jag kommer för tidigt... Fritids är kul! Men nog är det långa dagar. Mina föräldrar hjälper till ibland, men jag är dålig på att be om hjälp, så det blir inte så ofta.

    Jag pluggade när de var mindre, och minns en gång när jag hämtade på dagis 17.15. Äldsta killen (då kanske 4 år) stod vid grinden och sa "Jag trodde du inte skulle komma!". Då skar det rätt rejält i mamma-hjärtat... Vi hade ett litet snack om det där sen, att mamma alltid, alltid, alltid kommer, även om det blir sent ibland.
  22. 11
    Ja du, jag är ensam med mina grabbar och jobbar 38 h/v. Jag har ca. 50 min från dörr till dörr enkel resa. Oftast hänger vi på låset när fritids öppnar, 06.30! Jag hämtar oftast 16-16,30, men en gång i veckan blir det 17. I gengäld får vi ofta sluta någon timme tidigare på fredagar. Jag jobbar även ca. var 8:e helg, och då har jag ledigt följande fredag. Just nu är det främst morgonen som känns jobbigt för barnen. När jag hämtar dem tycker de ofta att jag kommer för tidigt... Fritids är kul! Men nog är det långa dagar. Mina föräldrar hjälper till ibland, men jag är dålig på att be om hjälp, så det blir inte så ofta.

    Jag pluggade när de var mindre, och minns en gång när jag hämtade på dagis 17.15. Äldsta killen (då kanske 4 år) stod vid grinden och sa "Jag trodde du inte skulle komma!". Då skar det rätt rejält i mamma-hjärtat... Vi hade ett litet snack om det där sen, att mamma alltid, alltid, alltid kommer, även om det blir sent ibland.
  23. Medlem sedan
    Apr 2000
    #12

    så ser våra tider ut

    När sonen är hos mig har han tidern 6,30 (oftast 6,45) och sen hämtar jag han på fritids straxt efter 16,00. Nu har jag bara en resväg på tio minuter enkelresa med bil. Är ensamståendeoch måste jobba heltid för att vi ska kunna överleva. Har absolut inget dåligt samvete för det. Sonen har alltid gillat dagis och fritids där han har sina vänner får ofta höra att jag är för tidig när jag kommer för att hämta
    Mina ögon är ett hav i vilket mina drömmar är reflekterade
  24. 12
    så ser våra tider ut När sonen är hos mig har han tidern 6,30 (oftast 6,45) och sen hämtar jag han på fritids straxt efter 16,00. Nu har jag bara en resväg på tio minuter enkelresa med bil. Är ensamståendeoch måste jobba heltid för att vi ska kunna överleva. Har absolut inget dåligt samvete för det. Sonen har alltid gillat dagis och fritids där han har sina vänner får ofta höra att jag är för tidig när jag kommer för att hämta
  25. Medlem sedan
    Mar 1998
    #13

    Känner med dig!

    Känner igen dina tankar precis!

    Här är det till och med så att kl 16 har de flesta barnen gått hem redan. I många fall är det mor- och farföräldrar, syskon el släktingar som hämtar för att barnen ska komma hem tidigare. Min son som är 9 vill inte längre vara på fritids för att det blir så tråkigt så han går hem efter skolan (slutar 14.10). Jag har 10-15 min gångväg till jobbet så om det blir problem kan han gå till mig...
    http://vingo.blogg.se - Ny blogg och den här gången ska jag skriva också...
  26. 13
    Känner med dig! Känner igen dina tankar precis!

    Här är det till och med så att kl 16 har de flesta barnen gått hem redan. I många fall är det mor- och farföräldrar, syskon el släktingar som hämtar för att barnen ska komma hem tidigare. Min son som är 9 vill inte längre vara på fritids för att det blir så tråkigt så han går hem efter skolan (slutar 14.10). Jag har 10-15 min gångväg till jobbet så om det blir problem kan han gå till mig...
  27. Medlem sedan
    Jan 2004
    #14
    Känner igen mig.. Har ständigt dåligt samvete inför barnen, men har börjat inse att det hjälper föga. Försöker att skaka av mig lite iallafall, och inser att barnen har det nog rätt bra trots allt. Visst jag är ofta sist av alla till dagis, men dottern verkar inte lida någon större nöd. Idag när jag kom var hon ensam kvar med en fröken ( igår också och dagen innan och dagen innan det etc....). De satt på var sin gunga och hade en "liten samtalstund", och när jag sa till dottern nu går vi hem så storebror hinner få sig någon mat före träningen fick jag till svar...."bara en liten stund till mamma". Jag borde nog ge en eloge till fröknarna på dagis som ALDRIG har gett mig några kommentarer eller antytt att jag är sen, snarare har de "tröstat" mig när jag kommer med att "vi har så mysigt så".

    I det ögonblicket jag parkerar bilen och går för att hämta dottern så ringer jag till fritids som i sin tur skickar hem sonen. Vi har en suveränt bra väg till och från skolan, genom bara ett bostadsområde (där han ofta är och leker), så han får gå hem själv. Idag skulle han iväg till träning som började klockan 18, och vi var hemma 17.20 (tidiga i dag). Hade som tur är gjort klar middagen igår så han hann äta. Skickade honom tillsammans med kompisen till träning, hann äta lite själv innan vi gick till träningen för att hämta honom. Det är första träningen jag har hunnit med att vara på i höst (oftast följer kompisens pappa med), men vi pratar om det och han verkar tycka det är helt okej, men jag märkte glädjen över att jag var där när han gjorde mål idag....*värker lite i mammahjärtat*. Matcher kommer jag dock kunna följa med på

    Ja fy vad livet är ett pussel, är så spyless vissa dagar att jag håller på att gå åt.... Men det är bara att andas djuot och ta nya tag... *övertygar mig själv*

    Men för att svara på dina frågor (var bara tvungen beklaga mig lite först...:-)). Jag jobbar heltid, vilket jag måste för att fixa ekonomin. Det innebär att jag börjar klockan 8 och slutar klockan 17. Som tur är har jag bara en kvart-20 min med bil till jobbet, så jag brukar vara på dagis kring 17.20 -17.30
  28. 14
    Känner igen mig.. Har ständigt dåligt samvete inför barnen, men har börjat inse att det hjälper föga. Försöker att skaka av mig lite iallafall, och inser att barnen har det nog rätt bra trots allt. Visst jag är ofta sist av alla till dagis, men dottern verkar inte lida någon större nöd. Idag när jag kom var hon ensam kvar med en fröken ( igår också och dagen innan och dagen innan det etc....). De satt på var sin gunga och hade en "liten samtalstund", och när jag sa till dottern nu går vi hem så storebror hinner få sig någon mat före träningen fick jag till svar...."bara en liten stund till mamma". Jag borde nog ge en eloge till fröknarna på dagis som ALDRIG har gett mig några kommentarer eller antytt att jag är sen, snarare har de "tröstat" mig när jag kommer med att "vi har så mysigt så".

    I det ögonblicket jag parkerar bilen och går för att hämta dottern så ringer jag till fritids som i sin tur skickar hem sonen. Vi har en suveränt bra väg till och från skolan, genom bara ett bostadsområde (där han ofta är och leker), så han får gå hem själv. Idag skulle han iväg till träning som började klockan 18, och vi var hemma 17.20 (tidiga i dag). Hade som tur är gjort klar middagen igår så han hann äta. Skickade honom tillsammans med kompisen till träning, hann äta lite själv innan vi gick till träningen för att hämta honom. Det är första träningen jag har hunnit med att vara på i höst (oftast följer kompisens pappa med), men vi pratar om det och han verkar tycka det är helt okej, men jag märkte glädjen över att jag var där när han gjorde mål idag....*värker lite i mammahjärtat*. Matcher kommer jag dock kunna följa med på

    Ja fy vad livet är ett pussel, är så spyless vissa dagar att jag håller på att gå åt.... Men det är bara att andas djuot och ta nya tag... *övertygar mig själv*

    Men för att svara på dina frågor (var bara tvungen beklaga mig lite först...:-)). Jag jobbar heltid, vilket jag måste för att fixa ekonomin. Det innebär att jag börjar klockan 8 och slutar klockan 17. Som tur är har jag bara en kvart-20 min med bil till jobbet, så jag brukar vara på dagis kring 17.20 -17.30
  29. Medlem sedan
    Feb 2007
    #15

    Från andra sidan?

    Hmm, ett tag sedan jag skrev, men jag läser desto mer. Jag tänkte bara komma med en reflektion angående tiden på fritids. Jag öppnar eller stänger, varannan dag, på ett fritids som har öppet från 6.00 - 18.00 och tycker inte (även om jag kan förstå) att man behöver ha dåligt samvete för att man lämnar tidigt/hämtar sent. Jobbar gör vi ju för brödfödan. Det enda som är viktigt är att personalen får reda på om man blir sen så man kan förbereda barnet på det.
    Lättjan är vishetens moder.
  30. 15
    Från andra sidan? Hmm, ett tag sedan jag skrev, men jag läser desto mer. Jag tänkte bara komma med en reflektion angående tiden på fritids. Jag öppnar eller stänger, varannan dag, på ett fritids som har öppet från 6.00 - 18.00 och tycker inte (även om jag kan förstå) att man behöver ha dåligt samvete för att man lämnar tidigt/hämtar sent. Jobbar gör vi ju för brödfödan. Det enda som är viktigt är att personalen får reda på om man blir sen så man kan förbereda barnet på det.

Liknande trådar

  1. Tidpunkt på dygnet
    By Jessica~5barnsmamma in forum _0808 Augustibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-07-20, 10:29
  2. vänt på dygnet
    By A_Cei in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-29, 14:40
  3. Dygnet har för få timmar!
    By -Maria N- in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-10-17, 21:48
  4. Tredje dygnet...
    By Annika med 3 in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-15, 08:40
  5. Ni osm kan se BB dygnet runt
    By Nickan in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 11:07
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar