Att vårda relationen/passionen
Kärlek & relationer
  1. Salander
    #1

    Att vårda relationen/passionen

    Vi har nyligen haft en rejäl svacka då jag funderat på att gå ifrån min man. Vi bestämde gemensamt att försöka igen och att jobba på det vi har. För oss passade det inte att bara klä upp sig och käka finmiddag. Rosor och champagne slutade fungera för flera år sedan osv.I stället var det en annan sak som hjälpte oss. Vi bestämde att vi var för sig skulle formulera en lista på saker vi mår bra av. På min lista stod t.ex. träna, duscha länge och ostört, äta regelbundet m.m. Fokus var BRA saker, inte dåliga.Längst ner på listan skrev vi personliga mål vi ville uppnå och drömmar vi hade. Vi bytte listor med varandra och jobbade på att låta den andre få göra så mycket som möjligt av det som de mår bra av.
    Sedan gjorde vi varsin lista på vad vi tänder på sexuellt och vad vi drömmer om att testa.
    Låter kanske löjligt men listorna gjorde oss medvetna om hur vi vill ha det själva och hur den andre vill ha det. Det blev så tydligt och inga missförstånd om hur man ska göra för att få den andre glad.
    Listorna har som bonus satt igång massor av diskussioner och en del gamla missförstånd har retts ut.
  2. 1
    Att vårda relationen/passionen Vi har nyligen haft en rejäl svacka då jag funderat på att gå ifrån min man. Vi bestämde gemensamt att försöka igen och att jobba på det vi har. För oss passade det inte att bara klä upp sig och käka finmiddag. Rosor och champagne slutade fungera för flera år sedan osv.I stället var det en annan sak som hjälpte oss. Vi bestämde att vi var för sig skulle formulera en lista på saker vi mår bra av. På min lista stod t.ex. träna, duscha länge och ostört, äta regelbundet m.m. Fokus var BRA saker, inte dåliga.Längst ner på listan skrev vi personliga mål vi ville uppnå och drömmar vi hade. Vi bytte listor med varandra och jobbade på att låta den andre få göra så mycket som möjligt av det som de mår bra av.
    Sedan gjorde vi varsin lista på vad vi tänder på sexuellt och vad vi drömmer om att testa.
    Låter kanske löjligt men listorna gjorde oss medvetna om hur vi vill ha det själva och hur den andre vill ha det. Det blev så tydligt och inga missförstånd om hur man ska göra för att få den andre glad.
    Listorna har som bonus satt igång massor av diskussioner och en del gamla missförstånd har retts ut.
  3. Salander
    #2
    Vi har tre barn och har varit ett par i 15 år kanske jag ska tillägga.
  4. 2
    Vi har tre barn och har varit ett par i 15 år kanske jag ska tillägga.
  5. Medlem sedan
    Jun 2007
    #3
    Hej

    Att skriva såna listor verkar vara en god ide. Om inget annat så för att båda får chansen att verkligen uppmärksamma den andre.

    Mitt bästa tips till alla par, speciellt om man har mindre barn är samma tips min mormor lärde mig.
    Man kan gå på olika parterapier, skriva listor eller lämna bort barnen och klä uppsig - allt för att hitta tillbaka.
    Men det bästa sättet är nog att själv inse att livet är som det är och acceptera det. Livet har olka faser. VI som individer går igenom olika faser...

    Min mormor sa alltid att äktenskapen ska vårdas som man måste vårda en trädgård.
    Gräset ska klippas nästan dagligen (på vindern ska snön skottas...), häckar ska klippas, ogräs ska lukas, gräsmattan ska gödas, vinbären ska plockas, lössen ska sprutas... Ibland dör en o annan blomma eller buske. Antinngen planterar man nytt eller sår gräs... Ibland lägger man plattor på en grusad uppfart. Ibland fyller man i gräsfrön i en rabatt man tröttnat på att luka. Ofta och året runt sätter man fina blommor i krukor för att gör det välkomnade och trevlig... Man hänger även ut äpplen till fåglarna på vintern.

    Lägger du denna energi på ditt äktenskap?

    Precis som att man sår igen en rabatt eller ersätter en död växt med en annan, precis så är det i verkliga livet.
    Antingen accepterar man förlusten och finner en trevlig lösning. Eller ersätter man det man hade med nåt annat.

    Konsten är att se äktenskapet som nåt levande som ständigt behöver vårdas och få näring.
    Likt en trädgård, sköter sig inte ett äktenskap av sig själv...
  6. 3
    Hej

    Att skriva såna listor verkar vara en god ide. Om inget annat så för att båda får chansen att verkligen uppmärksamma den andre.

    Mitt bästa tips till alla par, speciellt om man har mindre barn är samma tips min mormor lärde mig.
    Man kan gå på olika parterapier, skriva listor eller lämna bort barnen och klä uppsig - allt för att hitta tillbaka.
    Men det bästa sättet är nog att själv inse att livet är som det är och acceptera det. Livet har olka faser. VI som individer går igenom olika faser...

    Min mormor sa alltid att äktenskapen ska vårdas som man måste vårda en trädgård.
    Gräset ska klippas nästan dagligen (på vindern ska snön skottas...), häckar ska klippas, ogräs ska lukas, gräsmattan ska gödas, vinbären ska plockas, lössen ska sprutas... Ibland dör en o annan blomma eller buske. Antinngen planterar man nytt eller sår gräs... Ibland lägger man plattor på en grusad uppfart. Ibland fyller man i gräsfrön i en rabatt man tröttnat på att luka. Ofta och året runt sätter man fina blommor i krukor för att gör det välkomnade och trevlig... Man hänger även ut äpplen till fåglarna på vintern.

    Lägger du denna energi på ditt äktenskap?

    Precis som att man sår igen en rabatt eller ersätter en död växt med en annan, precis så är det i verkliga livet.
    Antingen accepterar man förlusten och finner en trevlig lösning. Eller ersätter man det man hade med nåt annat.

    Konsten är att se äktenskapet som nåt levande som ständigt behöver vårdas och få näring.
    Likt en trädgård, sköter sig inte ett äktenskap av sig själv...
  7. Medlem sedan
    Jun 2007
    #4
    Tillägg: Läste lite längre ner på sidan. Det sammarfattar kort och konsist mitt inlägg.
    Bra skrivet!

    "Gräset är grönt!
    ...där man väljer att vattna."
  8. 4
    Tillägg: Läste lite längre ner på sidan. Det sammarfattar kort och konsist mitt inlägg.
    Bra skrivet!

    "Gräset är grönt!
    ...där man väljer att vattna."
  9. Medlem sedan
    Feb 2007
    #5
    Haha..ja om jag kunde lägga en bråkdel av den energin på min TRÄDGÅRD så vore jag nöjd.
    Mitt förhållande? Jo tack det fungerar väl rätt bra, men jag blev nästan svettig av att läsa din beskrivning av hur jag borde sköta min trädgård!
  10. 5
    Haha..ja om jag kunde lägga en bråkdel av den energin på min TRÄDGÅRD så vore jag nöjd.
    Mitt förhållande? Jo tack det fungerar väl rätt bra, men jag blev nästan svettig av att läsa din beskrivning av hur jag borde sköta min trädgård!
  11. Medlem sedan
    Jun 2007
    #6
    Haha, jo, vi bor i lägenhet så vi har inte de problemen...

    Men det är en bra tanke. Många flyr in i ett förhållande och blir ledsna när inte kärleken finns kvar.
    Jag flydde in i kärleken till min man och byggde förhållandet på det.

    Och trädgården, phu... Jag nöjer mig med min lilla ballkong! Hihi...
  12. 6
    Haha, jo, vi bor i lägenhet så vi har inte de problemen...

    Men det är en bra tanke. Många flyr in i ett förhållande och blir ledsna när inte kärleken finns kvar.
    Jag flydde in i kärleken till min man och byggde förhållandet på det.

    Och trädgården, phu... Jag nöjer mig med min lilla ballkong! Hihi...

Liknande trådar

  1. Hur vårda relationen till sitt barn?
    By vaselinet in forum Hemmaföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-16, 16:40
  2. Vad gör man när passionen är borta?
    By anonymt namn in forum Kärlek & relationer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-09-16, 20:44
  3. När passionen går över
    By anonymt namn in forum Kärlek & relationer
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-06, 17:44
  4. När kärleken och passionen dör
    By anonymt namn in forum Kärlek & relationer
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-07-30, 15:53
  5. Varför dör passionen?
    By Ben Dover in forum Kärlek & relationer
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-05-06, 22:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar