När amningen inte räcker till.
Bebissnack
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    När amningen inte räcker till.

    Fick mitt tredje barn för 17 dagar sedan, och samma strul denna gången....
    Jag har väldigt lite mjölk!

    Väldigt lite på vänster sida men lite mer på höger.
    Har svin-ont i mitt högra bröst, känns som om nån nyper mig och sticker nålar i mig när min bebis ammar där.
    Men på vänster sida går det jättebra!

    Har varit hos amningmottagningen i onsdags och fick bara beröm för hur duktig han var på att suga och allt allt verkligen såg bra ut.

    Men...
    Han blir INTE mätt!!!

    När jag ammar ammar jag från båda brösten, ofta somnar han ifrån och får på så sätt inte i sig vad han behöver.
    Det slutar oftast med att jag får blanda till ersättning till honom, blandar då 60 ml, men ofta äter han inte upp allt det.
    Så det verkar som om det är den där sista skvätten han inte får i sig genom att amma.

    Tycker ni jag ska fortsätta så här eller borde jag ge upp amingen helt?
    Amma vill jag helst fortsätta med, men inte på vilka villkor som helst.
    Vet att jag hade samma tankar när jag ammade mina två andra barn, men på nåt sätt löste sig allt och jag ammade tills dom va nio månader.

    Har ni några råd att ge??
    ****Therese med Melwin -03, Emmie -05 & Hjalmar -08, och Irmelin född i augusti -11****
  2. 1
    När amningen inte räcker till. Fick mitt tredje barn för 17 dagar sedan, och samma strul denna gången....
    Jag har väldigt lite mjölk!

    Väldigt lite på vänster sida men lite mer på höger.
    Har svin-ont i mitt högra bröst, känns som om nån nyper mig och sticker nålar i mig när min bebis ammar där.
    Men på vänster sida går det jättebra!

    Har varit hos amningmottagningen i onsdags och fick bara beröm för hur duktig han var på att suga och allt allt verkligen såg bra ut.

    Men...
    Han blir INTE mätt!!!

    När jag ammar ammar jag från båda brösten, ofta somnar han ifrån och får på så sätt inte i sig vad han behöver.
    Det slutar oftast med att jag får blanda till ersättning till honom, blandar då 60 ml, men ofta äter han inte upp allt det.
    Så det verkar som om det är den där sista skvätten han inte får i sig genom att amma.

    Tycker ni jag ska fortsätta så här eller borde jag ge upp amingen helt?
    Amma vill jag helst fortsätta med, men inte på vilka villkor som helst.
    Vet att jag hade samma tankar när jag ammade mina två andra barn, men på nåt sätt löste sig allt och jag ammade tills dom va nio månader.

    Har ni några råd att ge??
  3. Medlem sedan
    Oct 2007
    #2
    Först å främst måste du känna efter själv, amning till varje pris är ju inte heller bra!!! Du ska inte ha ont av de....
    Varfär inte ta ett bröst i taget med en liten paus så han inte somnar av!?
    Men om han ammar dig å sen får ersättning så är väl inte de hela världen, han får ju de bästa som finns mys vid bröstet å sen lite extra mättnad i flaska!!!
    Men som sagt känn efter å ta de som de kommer, stressa inte upp dig om du bestämmer dig för att sluta heller, myser gör ni ändå tillsammans. Huvudsaken att han är mätt å belåten så sover han bättre å ler mer!!
  4. 2
    Först å främst måste du känna efter själv, amning till varje pris är ju inte heller bra!!! Du ska inte ha ont av de....
    Varfär inte ta ett bröst i taget med en liten paus så han inte somnar av!?
    Men om han ammar dig å sen får ersättning så är väl inte de hela världen, han får ju de bästa som finns mys vid bröstet å sen lite extra mättnad i flaska!!!
    Men som sagt känn efter å ta de som de kommer, stressa inte upp dig om du bestämmer dig för att sluta heller, myser gör ni ändå tillsammans. Huvudsaken att han är mätt å belåten så sover han bättre å ler mer!!
  5. Medlem sedan
    Feb 2006
    #3
    Hej!
    Inga tips, jag ville bara gratulera till lillbebin, tjohoo
  6. 3
    Hej!
    Inga tips, jag ville bara gratulera till lillbebin, tjohoo
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4
    Nämen det är ju du!!! Å tack så mycket!!
    Det bidde en liten Hjalmar!
  8. 4
    Nämen det är ju du!!! Å tack så mycket!!
    Det bidde en liten Hjalmar!
  9. Medlem sedan
    Feb 2006
    #5
    Åh, vilket jättesött namn! Det liksom rullar i munnen och känns perfekt Bra val!
  10. 5
    Åh, vilket jättesött namn! Det liksom rullar i munnen och känns perfekt Bra val!
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6
    Grattis till sonen! Hur vet du att han inte blir mätt? När bebisen är nyfödd är det vanligt att de vill amma hela tiden, sova en liten stund och sen amma igen. Det betyder inte att han inte blir mätt utan är helt normalt. Det är också normalt att man i vissa perioder har för lite (ökningsperioderna) och då gäller det att amma på för att öka produktionen.

    Det är jättebra att du ammar från båda brösten. Om han sen somnar och vaknar igen kan du ge från första bröstet igen. Det rinner till hela tiden och blir aldrig tomt. ju mer du ammar desto snabbare fylls brösten på igen.

    Jag skulle inte sluta amma utan fortsätta. Även om du känner att du måste ge ersättning är det bättre för bebisen att delamma än att inte amma alls :-)
  12. 6
    Grattis till sonen! Hur vet du att han inte blir mätt? När bebisen är nyfödd är det vanligt att de vill amma hela tiden, sova en liten stund och sen amma igen. Det betyder inte att han inte blir mätt utan är helt normalt. Det är också normalt att man i vissa perioder har för lite (ökningsperioderna) och då gäller det att amma på för att öka produktionen.

    Det är jättebra att du ammar från båda brösten. Om han sen somnar och vaknar igen kan du ge från första bröstet igen. Det rinner till hela tiden och blir aldrig tomt. ju mer du ammar desto snabbare fylls brösten på igen.

    Jag skulle inte sluta amma utan fortsätta. Även om du känner att du måste ge ersättning är det bättre för bebisen att delamma än att inte amma alls :-)

Liknande trådar

  1. Jag räcker inte till.
    By malojeli in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-03-28, 20:27
  2. När man inte räcker till
    By monka in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-22, 11:41
  3. När ord inte räcker till
    By Oniq in forum _0811 Novemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-20, 16:31
  4. När amningen inte räcker till.
    By Therese & 3 små barn in forum Bebissnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 15:01
  5. Min tid räcker inte till!
    By Alifo in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-06, 13:49
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar