Hur stava det?
Namn, dop & namngivning
  1. Namnbytaren
    #1

    Hur stava det?

    Jag älskar namnet Niamh, både uttalad "Niamm" och "Neeve". Neeve är ju så det uttalas egentligen men jag har lite frågor..

    1. Hur skulle du spontant uttala Niamh om du såg det i skrift?

    2. Om du hörde namnet "Niamm" hur skulle du då stava det?

    3. Vilket är den bästa stavningen för att få fram just uttalet Niamm??

    Tack för hjälpen!
  2. 1
    Hur stava det? Jag älskar namnet Niamh, både uttalad "Niamm" och "Neeve". Neeve är ju så det uttalas egentligen men jag har lite frågor..

    1. Hur skulle du spontant uttala Niamh om du såg det i skrift?

    2. Om du hörde namnet "Niamm" hur skulle du då stava det?

    3. Vilket är den bästa stavningen för att få fram just uttalet Niamm??

    Tack för hjälpen!
  3. anonymt namn
    #2
    Mina svar!

    1. Jag skulle uttala det som du säger, Niiamm ungefär!

    2. Om jag hörde det skulle jag nog stava det Niamh tror jag.

    3. Jag tycker stavningen Niamh är fin och uttalet Niiamm också men om det automatiskt får uttalet Neeve då så kanske det inte blir så bra!!?
  4. 2
    Mina svar!

    1. Jag skulle uttala det som du säger, Niiamm ungefär!

    2. Om jag hörde det skulle jag nog stava det Niamh tror jag.

    3. Jag tycker stavningen Niamh är fin och uttalet Niiamm också men om det automatiskt får uttalet Neeve då så kanske det inte blir så bra!!?
  5. Medlem sedan
    Feb 2008
    #3
    1. Hur skulle du spontant uttala Niamh om du såg det i skrift? som det låter (Niam)

    2. Om du hörde namnet "Niamm" hur skulle du då stava det? Niam eller Niamh...

    3. Vilket är den bästa stavningen för att få fram just uttalet Niamm?? Jag tycker att det känns självklart att det uttalas son Niamm och inte Niám...då skulle jag stava det som jag skrev sist...
  6. 3
    1. Hur skulle du spontant uttala Niamh om du såg det i skrift? som det låter (Niam)

    2. Om du hörde namnet "Niamm" hur skulle du då stava det? Niam eller Niamh...

    3. Vilket är den bästa stavningen för att få fram just uttalet Niamm?? Jag tycker att det känns självklart att det uttalas son Niamm och inte Niám...då skulle jag stava det som jag skrev sist...
  7. Medlem sedan
    Nov 2002
    #4
    1. Spontant uttalar jag Niamm 2. Skulle nog stava... hmmm velar mellan Niahm och Niam! 3. Niam eller Niamh skulle jag välja! Niam är enklast... men ser lite avskalat ut. Så kanske Niamh är bättre???
  8. 4
    1. Spontant uttalar jag Niamm 2. Skulle nog stava... hmmm velar mellan Niahm och Niam! 3. Niam eller Niamh skulle jag välja! Niam är enklast... men ser lite avskalat ut. Så kanske Niamh är bättre???
  9. Medlem sedan
    Dec 1999
    #5
    1. Hur skulle du spontant uttala Niamh om du såg det i skrift? Jag hade uttalat det som Liam men med N i början.

    2. Om du hörde namnet "Niamm" hur skulle du då stava det? Hade nog stavat det Niam (eventuellt ett H på slutet)

    3. Vilket är den bästa stavningen för att få fram just uttalet Niamm?? Tror det går bra att stava det Niam!
  10. 5
    1. Hur skulle du spontant uttala Niamh om du såg det i skrift? Jag hade uttalat det som Liam men med N i början.

    2. Om du hörde namnet "Niamm" hur skulle du då stava det? Hade nog stavat det Niam (eventuellt ett H på slutet)

    3. Vilket är den bästa stavningen för att få fram just uttalet Niamm?? Tror det går bra att stava det Niam!
  11. Anonym
    #6
    lite grammatik:

    Niamh kommer att uttalas som liam, då läggs betoningen på I:et. Denna stavning och uttal tycker jag är finast.

    Niamm kommer att uttalas som ni-amm (amm som i amma) Tycker det låter lite forcerat?

    Jag har ett utländskt namn som stavas på ett sätt och uttalas helt annorlunda på svenska. Det har irriterat mig så fruktansvärt att jag har funderat på att byta namn flera gånger. Tänk på det innan du bestämmer dig!
  12. 6
    lite grammatik:

    Niamh kommer att uttalas som liam, då läggs betoningen på I:et. Denna stavning och uttal tycker jag är finast.

    Niamm kommer att uttalas som ni-amm (amm som i amma) Tycker det låter lite forcerat?

    Jag har ett utländskt namn som stavas på ett sätt och uttalas helt annorlunda på svenska. Det har irriterat mig så fruktansvärt att jag har funderat på att byta namn flera gånger. Tänk på det innan du bestämmer dig!

Liknande trådar

  1. Hur ska vi stava?
    By Gorocvet in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-01-13, 22:09
  2. Stava rätt ;-)
    By morx2 in forum Ur barnamun
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-04, 17:30
  3. Hur stava?
    By Anonym in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-10-21, 21:53
  4. Hur stava Jenna?
    By Sandra88 in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-24, 20:46
  5. får man stava så
    By bullmamma in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-09-21, 17:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar