Star Stable är ett av de populäraste spelen bland barn.

Populärt spel anmäls för reklam riktad mot barn

Köpuppmaningar riktade till barn och en vilseledande valuta. Nu anmäler Sveriges konsumenter spelet Star Stable till Konsumentombudsmannen (KO).

Organisationen har granskat 40 av de mest populära spelen i Apples och Googles appbutiker. Mer än tre fjärdedelar av dem innehåller köp i appen.

"Spelen lockar in barn och föräldrar eftersom de är gratis, men väl inuti spelet finns ingen hejd på vad spelföretagen försöker kränga på en", säger Sinan Akdag, expert på digitala konsumentskyddsfrågor, i ett pressmeddelande.

Två av de mest populära spelen, Star Stable och Roblox, har granskats särskilt. Genom att skapa alias som minderåriga användare kan man visa att barn utsätts för direkta köpuppmaningar i spelen, dessutom måste de växla pengar mot påhittade valutor vars växelkurs skiftar.

"Det här handlar inte om någon vänlig lektion i privatekonomi, utan om vuxna människor som lurar barn på pengar", säger Sinan Akdag.

Stockholmsbaserade Star Stable skriver i en kommentar att de välkomnar en granskning.

”Vi på Star Stable värnar om våra användare och vi tar konsumentskydd på stort allvar. Vi välkomnar en granskning och vi kommer givetvis att samarbeta med Konsumentverket om de kontaktar oss i ärendet."

Powered by Labrador CMS