Här kommer 5 tips för att minska din stress i vardagen

Här kommer 5 tips för att minska din stress i vardagen

Känner du att du inte riktigt hinner med i vardagen? Att det är svårt att få ihop arbete, familj, egentid och den långa att-göra-listan? Lugn. Du är inte ensam. Som tur är finns det knep att ta till för att minska vardagsstressen – här får du 5 tips som funkar.

Vardagen är fylld av måsten. Barn som behöver lämnas och hämtas, tvätt som behöver tvättas, mat som behöver lagas. Lägg därtill att sköta ditt jobb, handla mat, hinna träna, vara en bra partner och få tid till både vänner och dig själv. Bara tanken på det kan få vem som helst att bli stressad och vilja dra täcket över huvudet.

Stress kan vara positivt – men för mycket är inte bra

Att känna sig stressad är helt normalt. Det är en naturlig – och livsviktig – reaktion i kroppen, och har gjort att människan överlevt i tusentals år. Men stressreaktionen är bara till för att aktiveras i korta stunder och sedan avta så att kroppen får vila och återhämta sig. Stress kan alltså vara något positivt när du är i en situation som kräver lite extra kraft och energi. Men den blir farlig och skadar både din kropp och hjärna om du stressar under lång tid utan vare sig vila eller återhämtning.

Minska på stress – 5 konkreta tips

1. Säg nej med gott samvete

Tycker du att det är svårt att säga nej? Då är du inte ensam. Rädslan för att säga nej grundar sig ofta i att vi är rädda för att göra folk besvikna. Därför tackar vi ofta ja till saker vi kanske varken har lust med eller hinner – vilket ofta resulterar i att vi får färre saker gjorda. Minska på stressen genom att låta andra ta hand om saker ibland. Du behöver inte göra allt.

2. Skapa tid för dig själv

Vi är ofta omringade av människor hela dagarna – familjemedlemmar, kollegor, främlingar på bussen eller i mataffären. Det är sällan vi är helt ensamma. Och när vi är ensamma har vi oftast fokus på annat än oss själv. Vi planerar för middagen, tänker på vad som hände igår eller funderar ut vad vi ska köpa i födelsedagspresent till mamma. När senast avsatte du tid för dig själv? Ja, alltså, på riktigt? Tid till att bara vara du, varva ner, slappna av, ladda batterierna och göra något som du mår bra av. Minska på stressen genom att hitta en liten stund varje dag, eller en längre stund varje vecka, där du gör något bara för din egen skull. Något som gör dig gladare, lugnare och starkare.

3. Gör en sak i taget

När du har för mycket att göra, eller för många saker att hålla reda på i huvudet, är det ganska självklart att du blir stressad. Då är det lätt att försöka göra flera saker samtidigt i tron om att du ska få mera gjort. Men i själva verket är det precis tvärtom – du blir mindre effektiv och får färre saker gjorda. Minska stressen genom att fokusera på en sak i taget och gör klart den innan du börjar på nästa. Har du många tankar och måsten att hålla reda på i huvudet? Skriv ner dem på ett papper och bocka av vartefter du gjort klart dem.

4. Bli en latmask

Självklart är träning bra för att lindra stress och många tycker det är avkopplande att springa en runda eller köra ett pass på gymmet. Men det är minst lika viktigt att våga vara lat ibland. Både kroppen och hjärnan behöver återhämta sig och koppla av. Var en latmask lite oftare, släpp alla måsten och gör absolut inget vettig alls! Får du dåligt samvete av tanken på att lata dig? Trösta dig med att både du och din omgivning kommer må mycket bättre om du är i balans. Vad avkoppling innebär för just dig vet bara du. Så testa dig fram. Läs en bok, slappa i soffan, kolla på en film eller ring en vän. Minska stressen genom att göra det som känns bra för dig – men våga vara lat lite oftare.

5. Håll dig ALDRIG för skratt!

När vi skrattar minskar stresshormoner i kroppen och må-bra-hormoner höjs. Skratt varvar ner stressystemet ungefär på samma sätt som vid meditation. Dessutom sänks blodtrycket, du mår bättre och blir mer avslappnad. Försök hitta små stunder i vardagen där du låter skrattet bubbla fram. Kolla på roliga kattklipp, busa med dina barn, skämta med en kollega eller var din egen inre komiker och skratta högt för dig själv.

Har du svårt att hitta någon glädje? Som tur är finns studier som visar att fejkskratt och ett äkta skratt ger i stort sett samma effekt. Kroppen kan inte avgöra om det är på riktigt eller på låtsas. Så minska stressen genom ”fake it til you make it”!

Läs mer:

Den perfekta åldersskillnaden mellan syskon – enligt experten

Så får du dina barn att städa rummet

Orolig att ditt barn inte äter som det ska?

 

Artikelbild: Shutterstock / Bricolage