Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur får jag min son att ta medicinen?

Skrivet av Annette
Min son är 11 månader och har fått kåvepenin mot luftvägskatarr och ögonfluss, men han vägrar ta medicinen. Jag har provat att blanda men fruktpuré, glass, välling, ge med sked, med spruta men han vill inte ha. Är det nån som har några tips? Han tar även lepheton & desentol mot sin krupp och den har gått bra att ge tillsammans med glass förut men nu vägrar han. kan nån hjälpa mig.
Svar på tråden: Hur får jag min son att ta medicinen?

Hej

Skrivet av  Anna E & Viktor & den lill* grodden
Hur mycket fruktpuré etc blandar du med? När min Viktor fick en hästkur kåvepenin (5 ml 2 ggr/dag) så krävdes det en hel burk fruktpuré för att dölja smaken tillräckligt för att han skulle äta det. Mindre än så och det blev bara sura miner.
 

Inte lätt!

Skrivet av  Lena.B.
Jag har tidigare skrivit att min pojke ofta har tagit sin medicin blandat med färdigköpt chokladmjölk. Han var nog större än din pojke när han började med det.
Om inget annat fungerar så är nog sista utväg med visst tvång.
Hålla honom och spruta in försiktigt innanför kinden.Små slurkar i taget. Det låter hemskt, men han måste ju ha i sig medicinen.
Lycka till!!
 

instämmer

Skrivet av  Maria L
Ta ett stadigt tag och spruta in i kinden skvättvis, så han hinner svälja. Ha något gott i beredskap som lite tröstmuta. Gör proceduren kort och var vänlig men bestämd. Blanda ALDRIG med något du vill att han ska äta. Blandar du i Kåvepenin (som är det mest illasmakande apoteket säljer) är det risk att han inte vill ha det något mer, och det vore ju rätt synd. Jag låter nog hemskt elak, men jag tror inte på att försöka blanda ut medicinen, ju mindre mängd desto fortare går det.

Mina skriker och ålar också, men ner går det. Det finns olika smaker, testa en annan nästa gång. Vem vet, det kanske går lättare. Den mest koncentrerade är 100mg/ml med chokladsmak. En svagare mixtur med 50 mg/ml finns också med då blir det dubbelt så mycket att ta. Den finns med karamell och fruktsmak. (Karamell går lättast hos oss) Sen finns det koncentrerade droppar också på 250 mg/ml. Då tar man bara 1 eller 2 ml om man är liten. Tabletter finns pyttesmå för lite större barn.

Lycka till!
 

När inte tvång heller funkar.........

Skrivet av  M@ri@ L
När vi tvingade i vår dotter kåvepeninet då spydde hon efter ca 2 minuter, stog som en fontän ur munnen.
Vi blandade med chokladglass, vilket hon älskar, gick inte kom upp. Vi blandade med fruktpuree, kom upp. Vi blandade i välling, kom upp, vilket även resulterade i välling vägran ett bra tag innan hon litade på mamma igen. Vi testade med vätska, kom upp. Läkaren sa att jag hade ett synerligen envist barn *S* vad nu det är. Fick spektramox istället funkade jättebra.
 

Jaaa du

Skrivet av  Maria L
Det är inte lätt. Dottern har kräkt en gång, och då hade hon ätit innan. Om magen är tom, vilket den ska vara egentligen, så går det bra. Jag vill inte ha Spektramox i första hand, det tar vi när inte Kåvepenin hjälper för öronen. Vill inte slå bredare än nödvändigt pga resistensrisk. Synnerligen envist *ler* det var lite kul tycker jag :-))
 

magen var mer eller mindre...

Skrivet av  M@ri@ L
tom. det var de flesta gångerna penicillinet och de vi blandat med. Tycker också det är tråkigt att det inte funkade. Men peppar peppar så har hon bara behövt 1 penicillin kur under sitt, om en dag, 1 åriga liv
maria
 

Bäst att tvinga honom

Skrivet av  Maria och Isabelle 28/10
Då vet du att han fått i sig allt också. Min son spyr om han känner minsta smaken av medicin. Vi provade allt tillslut blandade vi 1 ml medicin med 200 ml välling, då åt han. Det tog lång tid att få i han något men tillslut blev han frisk.
 

Jag har aldrig lyckats att få mina

Skrivet av  Johanna*
barn att ta Kåvepenin. Min barnläkare som jag har nu säger att han aldrig skriver ut det till barn(pga smaken ). Mitt råd till dig är att be att få ett annat antibiotikum utskrivet ifall du inte lyckas inom det snaraste.

Med min största kille höll vi på och lurade och trixade i evigheter med Kåvepenin vilket gjorde att han till slut blev misstänksam och skrek så fort vi närmade oss med en sked. När vi till slut sprutade ner det kom det upp i kräkningar direkt. Till slut bytte vi antibiotika och då gick det bättre.
 

Fråga! Vilken fick ni istället?

Skrivet av  Annika med Robin 30/5 o Michelle-00
Kan vara bra att veta om/när lillen behöver det igen, sist han fick Kåvepenin Frukt riktigt spottade han ut minst hälften trots att jag sprutade längs bak i munnen.

Nu hade han bakterier i näsan, men fick då en annan sort eftersom hon sa att Kåvepenin inte biter så bra på det, den var svindyr (200kr) men var knallrosa och smakar och luktar som söt jordgubbsmilkshake.
Den heter LORA BID
 

Vi går rakt på sak...

Skrivet av  jenny
och har alltid gjort. Säger att det är dags för medicin, gör det till en lite procedur och talar om för honom att han är världens duktigaste kille, så fort han får i sig minsta lilla. Tycker han att det smakar illa, håller jag med och förtydligare hur duktig han är. Nu när han är äldre (2 år) använder vi mutor dvs en kaka efter att han har tagit medicinen. Det här funkar busbra på vår kille.

Flytande medicin ger vi alltid i en liten mugg, aldrig med spruta. Han tycker nog att sprutan verkar konstig vör det har aldrig funkat.
 

Vill bara skriva ett litet tack

Skrivet av  mammo
till dig för tipset med en liten mugg för flytande medicin.
Vi hade försökt i ett par dagar med plastsprutan, skedar, men idag provade vi med en liten mugg och simsalabim, gick ner hur lätt som helst.
Fantastiskt!

Tack igen

 

Pratade med en kompis igår...

Skrivet av  Anna E & Viktor & den lill* grodden
...vars son alltid spytt av kåvepeninet. Han är dessutom mycket kinkig med maten så det är inte så vettigt att gömma det i något av det han äter.
De hade i alla fall lyckats få utskrivet penicillin i stolpillerform vilket i deras fall var enda chansen till att få i honom det hela.
Säg till doktorn att leta igenom fass efter det eftersom det faktiskt finns...
 

Fast

Skrivet av  Anne
penicillin i stolpiller svider ordentligt i rumpan efter ett par dagars användande,och kan få andra följdproblem som att barnet inte vågar bajsa för att det gör ont med förstoppning som följd,det kan ta månader och år att komma tillrätta med bajseriet igen.Undrar om man kan kombinera stolpiller och flytande medicin?Ett par dagar med stolpiller,och sedan resten av kuren med flytande?
 

Penicillin som stolpiller

Skrivet av  Maria L
får man inte om det inte är befogat, eftersom det har ett bredrare spektrum än Kåvepenin. Anledningen till att det är Kåvepenin man får är ju att det är ett bra antibiotika med ett smalt spektrum till ett bra pris. Synd bara att substansen smakar för j-ligt!!!!
 

Jo

Skrivet av  Anna E & Viktor & den lill* grodden
men i det här fallet var det verkligen befogat eftersom all annan penicillin blev uppspytt oavsett om det gavs "rent" eller blandades med mat... Det var enda chansen till att den lille grabben skulle kunna få i sig medicinen.
 

Ja precis

Skrivet av  Maria L
Då är det ju jättebra att ta till!
 

Så gjorde vi

Skrivet av  Mona med Linus
Har bara för en vecka sen avslutat kåvepeninkuren för min son som är 17 månader. Tvinga går ju men man mår inte så bra i lilla mammahjärtat efteråt så vi försökte med att han satt i knät och sen spelade en av oss (mamma/pappa) "apa" så att han blev koncentrerad på oss istället för medicinen medans den andra sprutade in en liten dos i taget och han svalde och grät inte alls. Efteråt fick han en chokladbit (som han älskar).

Nu säger jag inte att det funkar för alla men värt ett försök i alla fall.

Lycka till!
 

Pyttesmå tabletter....

Skrivet av  Ka
Finns det att få istället. Funkade jättebra för oss. Lägg tabletten långt bak på tungan och ge något att dricka. De pyttesmå tabletterna slinker ner mycket lätt.

Funkar inte det kan du blanda med lite koncentrerad saft. Det tar bort en deln av smaken.
 

Tack för alla tips

Skrivet av  Annette
Tack för alla tips. Vi provade att tvinga i honom man blev tvugna att få ett annat pencillin, ery-max. Det smakar gott och kan ges med sked. Det är en sån oerhörd lättnad att slippa tvinga.
 

Artiklar från Familjeliv