Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sverige toppar våldtäktsstatistiken..

Skrivet av Rebecka
med ca 2500 våldtäkter per år. Och dubbelt så många eller mer blir aldrig anmälda.

Dn `lugnar´med att i Sverige har förmodligen kvinnorna så bra självförtroende att vi anmäler + att vi vill ju inte `hållas´(så stod det!)inlåsta som kvinnor var förr eller är i andra länder..DN Fokus Sönd 31a augusti.

Nästan förolämpande mot killar att tjejer förutsätts bli våldtagna av killar om tjejerna`går lösa´.

Men DN undviker det som jag saknar - en debatt om ett allt hårdare samhälle där b.la kvinnoförraktet blivit värre. Med det menar jag varken att det är bara män som förraktar kvinnor eller att alla män gör det eller att det bara är kvinnoförraktet det är illa ställt med. Men illa är det...för kanske alla undertryckta grupper.

(Har bara fina män omkring mig så det är inte tänkt som ett påhopp på en symbolisk man.)
Svar på tråden: Sverige toppar våldtäktsstatistiken..

Vet vi att kvinnoföraktet blivit värre?

Skrivet av  Mary Lou
Det kanske var värre förr och just därför anmälde inte kvinnor lika gärna då?

Och inte har väl kvinnoföraktet blivit värre sen 1800-talet? Vad jämför du med? När var kvinnoföraktet som minst = guldåldern?

För min del tror jag det är brottsligheten överlag som ökat. Och kanske föraktet och bristande empati för både män och kvinnor.
 

Jämför med

Skrivet av  Rebecka
för typ tio år sen. Kvinnors underordning har ju funnits väldigt länge, och nu när tillvaron blivit hårdare så stramas statussystemet åt. Jag upplever att vi lever i en backlashtid med scizofrena porrideal. Självklart är det inte ett passionerat kvinnohat det handlar om utan att det är hårdare tider. Folk som lever ut aggressioner upplever sig kanske maktlösa med brist på framtidshopp och så lever de nog under svåra villkor. Men våldet kanaliseras inte helt sällan över på kvinnor som är oskyldiga. (Diverse knivhuggna kvinnor t.ex).

Men det positiva är att nästa generation är väldigt öppen och medveten. Dom verkar ha en mycket större tolerans för olikheter och experimenterande med roller..

Vad aggressionen än riktar sig mot så borde vi i alla fall ta den på allvar! ( Inte stänga psykavdelningar t.ex)
 

Artiklar från Familjeliv