Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

elaka jag

Skrivet av Monika m Tilde
Jag kanske ska förtydliga, att min första åtgärd när jag blev "huvudförsörjare" var att sluta mitt helt underbara jobb som sköterska och birt. avd chef för att istället jobba natt. Då kunde jag ta bort några % och ändå ha kvar samma lön! När jag blev gravid sa jag tillfälligt ifrån mig bitr. tjänsten, för att få lite mindre ansvar.
Nattjobbet innebär färre arbetsdagar och färre dagisdagar! Jag är helt ledig var tredje vecka, och då är Tilde också ledig (onsdag-tisdag) Andra dagen hon är ledig då är hemsk, då har hon väldigt ont och hela dagen går åt till henne och tröst.
Tyvärr är det ju inte bara mitt schema att ta hänsyn till, annars hade jag kanske kunnat sprida ut nätterna och kunnat minska tiden på dagis därmed.
JAg måste sova för att kunna jobba, kan inte som vissa gör kliva upp kl 13 och sen jobba natt igen. På mitt jobb står vi på benen hela tiden och sjuksköterske jobbet är beroende av en skärpt hjärna. Visst kan pappan hämta tidigare ibland, men han har ju sitt studerande som måste funka om vi nån gång ska kunna få det lite bättre.
Vb är inte till för att man ska sko sig på samhället utan för att få vardagen att fungera på ett någorlunda normalt sätt.
Svar på tråden: elaka jag

och varför

Skrivet av  elaka jag
har hon ont just andra dagen hon är ledig?
elaka jag
 

Herregud!

Skrivet av  Ullet
Läs på om EDS är du snäll! EDS är en fluktuativ sjukdom som inte ser likadan ut ena dagen som den andra! Om jag ena dagen klarar av en sak innebär det inte att jag klarar av det dagen därpå. Den innebrä oftast konstant smärta o värk som man som drabbad måste lära sig leva med från barnsben, samt att med EDS kommer en fruktansvärd trötthet som är obotlig o som beror på att musklerna/lederna hela tiden måste arbeta utav tusan.Så om jag vill göra nåt kul en dag får jag betala dagen efter eller så märks det ingenting alls, det är svårt att veta o därför anpassa sitt liv efter sjukdomen.
 

Kanske är det det du beskriver

Skrivet av  Monika m Tilde
som kommer för Tilde två dagar efter... För trött är hon ju alltid min tjej, men den torsdagen är alltid speciell.
Det som är mest synd för hennes, och alla EDSare, är ju att det är ett osynligt handikapp som gör att omgivningen är så oförstående och ibland rent elak...
 

DCet är den förklaring min läkare gett mig

Skrivet av  Ullet
o att man inte alltid vet varför kroppen reagerar som den gör i vissa situationer, men vi är många EDS.are som upplever vår kropp just på det sättet. Oförståelig helt enkelt. *ler* Hoppas lillan får ha det gott ändå, är det mkt värk nu?
 

Av och till

Skrivet av  Monika m Tilde
man märker på att hennes värk hör samman med väderleken. Blåsigt och kallt är värst. 25 gr och inte ett moln på himlen är bäst:)

Hur är det nu, finns det nån genetiker i Umeå som intresserar sig för EDS? JAg har hört att de inte bryr sig längre... hoppas jag har fel!
 

just nu finns det bara en klinisk genetiker

Skrivet av  Ullet
o hon har varit med när jag o syrran fick våra diagnoser, så nog borde det finnas. Jag skriver namnet på EDS-listan så får du ringa henne o höra mera. *ler*
 

Jaa du...

Skrivet av  Monika m Tilde
Om jag det visste! Ingen vore lyckligare än jag - jo, möjligtvis hon! Inte ens läkar vetenskapen kan förklara det, än mindre jag.

JAg tycker det vore på sin plats med en ursäkt från din sida när du bevisligen klampat i klaveret vad gäller angagemang i mitt barn, karriär och arbetstidförkortning. JAg tror inte det är möjligt för många att vara ledig var tredje vecka, 75 % eller inte.

Du får vara hur elak du vill, men nog borde tillomed du vara storsint nog att se när du fattat agg mot fel person??
 

Artiklar från Familjeliv